eskofot kirjoitti:Onko? Olen ymmärtänyt että Vista nuuskii koneen ja asentaa itsensä eri näköisenä riippuen siitä mitkä ovat koneen speksit. Vai onko ne eri paketteja kaikki kuusi(?), pitääkö käyttäjän osata itse päättää mikä ostaa?
Paketteja on kuusi ja ostaja päättää. Käytännössä koneiden mukana toimitetaan koteihin paria erilaista Vistaa ja samaten yrityspuolelle. Vaikuttaa hankalalta ja mitähän ne hinnatkin sitten mahtavat olla paremmissa versioissa. Ajatus voi olla bundlata halpa Vista koneisiin ja sitten myydä hyvällä hinnalla puuttuvat ominaisuudet. En ole tuohon hinnoitteluun tutustunut, en edes tiedä onko mitään julkistettu vielä.
Versiosta riippumatta esimerkiksi onko Aero käytössä riippuu koneen resursseista. Vistassa on oma luokittelujärjestelmä koneiden tehoille. Se ottaa huomioon prosessorin, muistin, näytönohjaimen ja kovalevyn suorituskyvyn ja antaa sitten koneelle jonkin arvon välillä 1-5 ja kertoo myös osakomponenttien arvot erikseen.
Riippumatta Vistan laskelmista voi edelleen itse säätää ulkoasua, efektejä yms. Tietty jos koneet kyvyt eivät riitä Aerolle niin sitä ei sitten saa. Perustoiminnallisuus ei muutu oleelliseesti automatiikan päättelyillä, rankempi modaaminen vaatii tietoista toimintaa koneen ylläpitäjältä.
PS. Siis tarkoitin yhtenäisyyttä käyttäjien kesken, en yhden käyttäjän kokemusta.
Näin ymmärsin. Pullonkaula voi tulla jo siitäkin että tiedostot ovat edellisen käyttäjän jäljiltä lajiteltuna päivämäärittäin listana eikä ikoneina. Koettu on tämäkin tilanne, kovalevy oli kuulemma rikki ja tiedostot kadonneet...
No, eiköhän nuo ohjeet tehdä aina jollekin perusnäkymälle. Ne jotka osaavat tarkoituksella säätää käyttöliittymää joksikin muuksi tuppaavat myös oivaltaa että ohje ei enää päde vaan sitä on sovellettava toisin? Vai olenko liian optimistinen?