Tuon artikkelin mukaan iCloud-varmuuskopiota ei ole, jos ei näy "Varmuuskopiot"-kohtaa esim Macilla kun menee järjestelmäasetukset -> iCloud - Hallitse. Minulla näkyy kyllä kyseinen kohta, mutta alapuolella että 0 kt, ja kun kansion avaa niin on tyhjää täynnä.
iPhonea en ole kopioinut iCloudiin koskaan (joten Macilla tuota kohtaa ei pitäisi näkyä???), kun iCloudia ei käytä oikeastaan koko kännykässä (en oo siis kirjautuneena sinne), mutta aina kun kirjaudun, niin kännykässä näkyy iCloud tallennustilan hallinnassa iPhone-varmuuskopio jonka koko on 0 kt. Se häviää, kun laitan iCloud-varmuuskopion pois. Onko mulla iCloudissa joku kummallinen 0 kt:n iPhone varmuuskopio, vai mitä tämä oikein on?
-----------
![Omppu [?]](./images/smilies/omppu.gif)
Ensiksi kiitos vastaajille, tosin vähän epämääräisiä vastauksia välillä mutta avuliaita olette!
Eli tässä, itselleni selvennykseksi sekä mahdollisesti muillekin vähän siitä miten iCloud toimii, tai miten sen pitäisi toimia, Apple tuesta oikein kysyin:
1. Kun kirjautuu iCloudiin, niin se kysyy yhdistetäänkö Safari-kirjanmerkit, yhteystiedot, kalenterit ja muistutukset iCloudiin -> itse mahdollisesti vahingossa lipsautin "yhdistä" vaikka piti tietysti painaa että "älä yhdistä".
iCloudissa näkyy nämä:
-iCloud drive (päällä oletuksena)
-Kuvat (kuvavirta, kuvajako) (päällä oletuksena)
-Yhteystiedot (ei ole päällä oletuksena)
-Kalenteri (ei ole päällä oletuksena)
-Muistutukset (ei ole päällä oletuksena)
-Safari-kirjanmerkit (ei ole päällä oletuksena)
-Koti (päällä oletuksena)
-Muistiinpanot (päällä oletuksena)
-Wallet (päällä oletuksena)
-iCloud varmuuskopiointi (päällä oletuksena)
-Find my iphone (päällä oletuksena)
2. Jos edellisestä kohdasta keskimmäisitä poistaa vihreän "päällä"-valinnan, kysytään että poistetaanko iPhonesta vai pidetäänkö iPhonessa kyseinen asia. Tämä liittyy nyt nimenomaan JO iCloudissa oleviin tietoihin! Eli siis, jos hetimmiten poistan yhteystiedoista tuon vihreän valinnan (sen jälkeen kun olen tosiaan painanut että "yhdistä iCloudiin yhteystiedot, kalenterit yms"), kysyy iPhoneni, että säilytetäänkö iPhonessani vai poistetaanko iPhonestani iCloudista tuodut yhteystiedot (2kpl minun tapauksessani). Valitsin poista. iPhonessani JO olleita yhteystietoja EI poisteta - iCoudin idea ei ole poistaa tietoja joita siellä ei ole.
3. Jos kuitenkin iPhoneni yhteystiedot ehtivät siirtyä iCloudiin ja napautan huolettomasti "poista iPhonesta" - luulen että ne eivät ole siellä - ja huomaan että minulla ei ole yhteystietoja! No, takasin iCloudiin, yhteystiedot päälle jos ei ole ja odottelee hetken. Sen jälkeen pois päältä, ja valintana "pidä iPhonessa". Kun kerran KAIKKI yhteystietoni ovat siellä iCoudissa. Tapauksessani näin ei kuitenkaan ollut käynyt, mutta voisi käydä.
4. Safari-kirjanmerkit ovat vähän eri asia, ne nimittäin kopioituvat iCloudiin herkästi. Mutta jos tosiaan on tarkkana ja painaa heti alussa että älä yhdistä, niin kirjanmerkkien pitäisi olla turvassa, kun iCoudista kirjautuu pois.
Yleisesti: iCloud on (/pitäisi olla) tyhmänvarma: se ei poista iPhonen OMIA tietoja, jos ne eivät iCloudissa ole. Jos ne ovat, niin "poista iPhonesta" totta kai poistaa ne. Tässä tilanteessa tietysti "pidä iPhonessa" pitää tiedot kännykässä.
Ja kun vähän ajattelee, niin mitä järkeä siinä olisi, jos iCloudin käyttöönoton jälkeen vaihtoehtoina olisi joko pysyä kirjautuneena ja säilyttää tiedot, tai kirjautua pois ja menettää tiedot.
Kun yhteystiedoista ottaa valinnan pois, ja sitten laittaakin sen takaisin vihreäksi, seuraa kysely: yhdistetäänkö yhteystiedot iCloudin yhteystietoihin? Tämä on se vaihe, jossa ne minun kännykän yhteystiedot siirtyisivät pilveen, jossa ne olisivat saatavilla kaikilla laitteilla joilla tätä apple id:tä käytän.
Että tämmöistä, tästä tulikin vähän yleinen icloud ketju, pahoittelut kun aihe lähti harhailemaan. Mutta ehkä tästä joillekin apua. Itselleni ainakin.
---------------------------
0Kt:n varmuuskopio on siellä sitä varten, että tosiaan voi valita mitä iCloudiin halutessaan varmuuskopioi. Eli ihan syystä se siellä nököttää.