Olen siirtymässä Mac-käyttäjäksi. Aikoinaan täällä kyselin Powerbookista sopivaksi läppäriksi minulle (joka enimmäkseen surffaan netissä, pelaan ja kirjoitan MS Wordillä, mutta joka myös ajoittain käyttää A/V-sovelluksia), mutta lopulta päädyin hankkimaan PC-läppärin, koska tarvitsin nimenomaan Windows-ympäristöä (pelit, omistamani ohjelmat kuten MS Office, yhteensopivuus). Nyt kuitenkin tämä PC-läppärini on osoittautunut aika kelvottomaksi yleisen vian takia, ja minulla on mahdollisuus saada siitä rahat takaisin. Eli uuden tietokoneen osto on edessä.
Kyselin jo muutamista paikoista mikä voisi olla sellainen kompakti ratkaisu isolla näytöllä ja pöytäkonemaisella suorituskyvyllä, ja eikä aikaakaan, kun joku ehdotti MacBook Pro:ta ja kertoi minulle tästä paljon puhutusta Boot Campistä. Yllätyin tästä uudistuksesta, että Windowsin saa pelittämään Macissä, todella paljon, ja mielenkiintoni heräsi. Kuitenkin MacBook Pro:n kova hinta sai minut mietteliääksi. Sitten joku kertoi kuinka oli ostanut PC-läppärinsä (samainen malli kuin mulla nyt) tilalle iMacin. Mielenkiintoni heräsi: hyvät specsit, hyvä hinta ja iso näyttö... ja jos Windowsinkin saa siinä toimimaan, niin sehän on kuin unelmien täyttymys mulle. Toki siis pelikäyttöön esim. PC-pöytäkone olisi se paras mahdollinen, mutta minulla vaan ei ole tilaa miditornille, ja oikeastaan mä en muuta vapaa-aikanani pelaa kuin CS: Sourcea ja sitäkin aika vähän...
Mennäänpä itse asiaan. Eli ensimmäiseksi haluaisin kysyä teiltä mitä mieltä olette tästä iMacistä. Kuvitellaan, että mä valkkaisin sen 20" version ja ottaisin sen parhaimman version siitä. Kuvitellaan myös, että Boot Campin avulla asentaisin Windowsin siihen, ja käyttäisin sitä 90% ajasta. Kuvitellaan myös, että enimmäkseen käyttäisin sitä nettisurffailuun ja mesettämiseen ja välillä myös kirjoittelisin Word-dokumentteja ja pelaisin CS:ää. Toki mä editoisin kuvia sun muita, mutta ne mä toisaalta olen ajatellut hoitaa Tigerissa. Kuvitellaan myös, että minulle jäisi tämän läppärini jäljiltä Logitech G5-hiiri, Belkin Nostromo N52-peliohjain (mininäppäis), Buffalon langaton USB-verkkosovitin (AOSS), Nero 6 Reloaded -poltto-ohjelma ja Norton Internet Security 2005. Miten tyytyväinen mielestänne luulisitte minun olevan iMaciin?
Toinen kysymykseni koskee iMacin keskusmuistia. Netissähän on paljon puhetta siitä kuinka Applestoresta ei kannata ostaa/räätälöidä sitä lisämuistia (esim. just 2 GB:hen) koska ne ovat ylihinnoiteltuja. Kuitenkin minä tietenkin haluaisin parasta suorituskykyä ja 1GB muutenkin nykyään on aika minimi. Mutta pidättekö te Applestoren muistinlisäystä gigasta kahteen aivan ylihinnoiteltuna? Mikä olisi vaihtoehtoinen ratkaisu? Minullahan jää tästä läppäristäni kaksi Kingston 1GB:n 533MHz:n muistikampaa, mutta nehän eivät taida olla yhteensopivia...
Mähän opiskelen yliopistossa, joten mä saan sen opiskelija-alennuksen, mikä taitaa olla 6% (puhun nyt Applestore-sivuston EDU:sta). Aikoinaan aioin hakea jäsenyyttä siihen ADC:hen, koska sillä saisin esim. nyt 10% alennusta iMacistä ja tietenkin sitten aikanaan Leopardin ilmaiseksi, ja otinkin selvää miten siihen haetaan (faksataan britteihin todistukset atk-opinnoista, maksetaan sen 99 dollaria vai paljos se oli jne.) mutta nyt kun tämä EDU on tullut nettiin, niin en näe enää ADC:tä niin ehdottomana juttuna. Tietenkin mä sitten joudun maksamaan Leopardista täyden hinnan, ja sehän varmaan tulis olemaan aika tärkee OS mulle siinäkin mielessä, että siinä Boot Camp on loppuunsakehitetty ja vakio.
Yhteenveto:
1) Mielipiteenne siitä, onko parhaiten varustettu iMac hyvä vaihtoehto minunlaiselleni nuorella miehelle, joka haluaa käyttää Windowsia, joka pelaa ajottain ja joka on muutenkin varmaan aika tyypillinen 80-luvulla syntynyt PC-käyttäjä. (BOOTCAMP!!!)
2) Mielipiteenne tästä keskusmuistitilanteesta ja sen hinnoittelusta. 1GB vs. 2GB, ja kannattaako sitä yhtä gigan kampaa lähteä hakemaan muualta kuin AppleStoresta?
3) ADC vs. EDU
PC-läppäristä iMaciin - soveltuvuus, Boot Camp ja muisti
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
PC-läppäristä iMaciin - soveltuvuus, Boot Camp ja muisti
Viesti Kirjoittaja LuckyJackson »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=77463
Eikö tämä sama viesti ole tuolla iMac-osastolla? Onko välttämätöntä kirjoittaa useita identtisiä viestejä?
Eikö tämä sama viesti ole tuolla iMac-osastolla? Onko välttämätöntä kirjoittaa useita identtisiä viestejä?
-
Viesti Kirjoittaja LuckyJackson »
Ei ole välttämätöntä yleensä, mutta valitettavasti mä olen huomannut sen käyttäytymisen foorumeissa yleensä, että jotkut eivät lue esim. noita "yleistä" foorumeita ollenkaan, vaan haluavat enemmän yksityiskohtaisempiin ketjuihin vastata. Sitä paitsi, tämä mun ketjuhan on siinä mielessä sopiva molempiin, että siinä kysytään sekä yleisesti Macin soveltuvuudesta kuin sittä itse tästä iMacistä tietokoneena.
Pahoittelen tietenkin, jos jotkut vetävät tästä herneen nenään, koska eihän tällainen ole siitä foorumikäyttäytymisen kultaisesta kirjasta, mutta mä vain koin olevani oikeutettu tekemään tällaisen ratkaisun saadeksin mahd. paljon vastauksia.
Pahoittelen tietenkin, jos jotkut vetävät tästä herneen nenään, koska eihän tällainen ole siitä foorumikäyttäytymisen kultaisesta kirjasta, mutta mä vain koin olevani oikeutettu tekemään tällaisen ratkaisun saadeksin mahd. paljon vastauksia.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Vastaukseni toisesta viestiketjusta, samaan kysymykseen.
Mutta jos haluat silmiä hivelevän koneen, josta muut PC-miehet näkevät märkiä unia, niin mikäs siinä. Tuntuu vain, että siinä menee paljon koneen potentiaalista hukkaan.
Mac ilman OS X:ää, on kuin Porsche ilman renkaita.
Älä käsitä tätä väärin, mutta mielestäni Mac ei ehkä ole ihan oikea kone sulle.LuckyJackson kirjoitti:Kuvitellaan myös, että Boot Campin avulla asentaisin Windowsin siihen, ja käyttäisin sitä 90% ajasta.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mutta jos haluat silmiä hivelevän koneen, josta muut PC-miehet näkevät märkiä unia, niin mikäs siinä. Tuntuu vain, että siinä menee paljon koneen potentiaalista hukkaan.
Mac ilman OS X:ää, on kuin Porsche ilman renkaita.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka