Tyly artikkeli: Why I Will Probably Never Buy Another Mac
-
-
Re: Tyly artikkeli: Why I Will Probably Never Buy Another Ma
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Viestimäärän perusteella kritiikki on osunut kohteeseen.NOx kirjoitti:Mikä ihme siinä on että jostain pomppaa kuukauden välein joku toitottamaan tätä samaa hokemaa ja aina mutu-pohjalta?Fifi kirjoitti:Monilla muilla harrastajafoorumeilla asioita punnitaan paljon tasapuolisemmin. Jos joku on ostanut paskan tai havainnut heikkouksia, niin siitä myös kerrotaan, että muut tietäisivät, mitä ovat saamassa.
Seuraava kandidaatti voisi vaikka tehdä taustatyötä ja laskea ruutupaperille positiiviset ja negatiiviset kommentit tuotteista väitteensä pohjaksi.
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Kaikki virukset mitä mä oon viime aikoina saanut, on tulleet maililla. Niitä on vaan niin vaikee olla avaamatta kun asiakas niitä on lähetellyt. Toisaalta, oon mä pomoltakin onnistunut viruksen saamaan, sattu otsikko olemaan ihmeen sopiva käynnissä olleisiin keskusteluihin. Nää siis aina ennenku on epidemiasta tietoa.Heelflip kirjoitti: Ehkä mulla on sitten ollu hyvä tuuri. Kone on kyllä päällä ja warettaa 24/7.
Ei sillä, huono käyttishän tämä Windows on, itsekin macciin siirryn kunhan macbookit ilmestyy.
-
Varmasti osu oikeeseen. Siis tavallaan, mutta mä en vaan käsitä tota objektiivisuuden ihannetta tässä yhteydessä, kun ei kirjoitella lehteen, eikä toimita toimittaja nimikkeellä. Keskusteluhan nimenomaan on subjektiivisten kokemusten vaihtoa, ku ei olla tutkijoitakaan, ainakaan kaikki, ja sattuneesta syystä täällä on paljon ihmisiä, jotka ovat mieltyneet aiheena olevaan järjestelmään.Saltikov kirjoitti: Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Viestimäärän perusteella kritiikki on osunut kohteeseen.
Mutta, toisaalta, onhan täällä pieni vakiovastustajienkin ryhmä kirjuuttelemassa aktiivisesti.
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Juu niin on, tässä yksi sellainen. Olisi varmaan paikallaan äänestys Windowsin käytöstä. Meinaan jotta kuka täällä HO:ssa kirjoittelevista on käyttänyt ennen, tai käyttää ompun ohessa winukkaa. Itse voin mielestäni aivan hyvin haukkua Windowsia kokemuksen syvällä rintaäänellä, on tullut niitä käytettyä suhtkoht joka ikistä, serveriversiot mukaanlukien. Tai noh, ykkösversiota en ole käyttänyt, mutta kakkosesta lähtien olen kaikkien niiden kanssa tainnut olla tekemisissä. Ja töissä joudun niiden kanssa valitettavasti tappelemaan, jos ei nyt aivan päivittäin, niin ainakin viikottain. Joten kotona ei iske / kiinnosta.Simppa kirjoitti:Tää palsta on täynnä ihmisiä, jotka ovat paenneet Windows maailmasta. Ei täältä kannata aloittaa tutustumista Windowssiin vaan Macciin.
iPhone 3G / iOS4
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Jep, vähemistöissäkin on vähemistöjä. Ja elämänviisaus, joita yritän opettaa 9v. tytölleni:: Aina tulee olemaan ihmisä jotka kertovat Sinulle mitä Sinun tulee tehdä.Simppa kirjoitti:Varmasti osu oikeeseen. Siis tavallaan, mutta mä en vaan käsitä tota objektiivisuuden ihannetta tässä yhteydessä, kun ei kirjoitella lehteen, eikä toimita toimittaja nimikkeellä. Keskusteluhan nimenomaan on subjektiivisten kokemusten vaihtoa, ku ei olla tutkijoitakaan, ainakaan kaikki, ja sattuneesta syystä täällä on paljon ihmisiä, jotka ovat mieltyneet aiheena olevaan järjestelmään.Saltikov kirjoitti: Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Viestimäärän perusteella kritiikki on osunut kohteeseen.
Mutta, toisaalta, onhan täällä pieni vakiovastustajienkin ryhmä kirjuuttelemassa aktiivisesti.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ok, mun käyttö nyt ei ole mitään ihmeellistä, graafista työtä, weppikoodailua, toimistohommaa, surffailua, dokumenttien hallintaa, MySQL:ää, PHP:tä. Ei kai se ole mikään ihme jos ei mitään kummallista koneeseen tule.
Mutta kun katsoo tuonne ongelmia alueelle ja muutenkin seuraa keskustelua, niin kyllä mielestäni 90% porukasta on ihan objektiivisen kriittisiä ja vastaavasti objektiivisen tyytyväisiä. Väriläikkä Jezzeä ei kannata laskea, sillä kun on aina vakiokommentti kaikkeen.
Itse olen sillä linjalla, että vaikka ongelmia ja muuta välillä on, päivitykset sekoittelee konetta jne. niin kokonaisuutena OS X:ää on silti kovasti mukava käyttää. Plus miinus -peli on aivan turkaisesti plussan puolella probleemista ja puutteista huolimatta. No, mun varsin simppelissä käytössä ei probleemia ole, mutta kyllähän noita karttasovelluksia, talousohjelmia, joka-jorman tietokantaohjelmaa saisi olla tarjolla.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Ylläoleva on lainausta foorumin FAQ:sta.Hopeinen omena on suomenkielinen, maksuton mac-aiheinen keskustelufoorumi.
-
Foorumin tarkoituksena on tarjota suomalaisille mac-harrastajille yhteinen, helposti lähestyttävä keskustelualue.
On vaan tainnut jäädä muutamalta kirjoittajalta lukematta.
Fifi kirjoitti:Monilla muilla harrastajafoorumeilla asioita punnitaan paljon tasapuolisemmin. Jos joku on ostanut paskan tai havainnut heikkouksia, niin siitä myös kerrotaan, että muut tietäisivät, mitä ovat saamassa.
Tällaiset heitot ovat erittäin outoa tekstiä. Joka konemallista on keskustelua, niin uusista kuin vanhoista. Softille ja ongelmille on omat alueensa. Monet ketjut sisältävät keskustelua ohjelmien toiminnasta, ohjelmien ja laitteiden vertailua,
paljon yleistä keskustelua siitä mitä tietotekniikan alalla tapahtuu. Ongelmatkin useimmiten ratkeavat. Mikä ihmeen puolueeton testipalsta HO:n pitäisi olla? Mitä Macceihin tulee, seuraamalla foorumia jonkin aikaa selviää soveltuuko Mac itselle vai ei, aivan niin kuin jo todettiin. Väkisin täällä ei kenellekään mitään tyrkytetä. Ongelmista raportoidaan sikäli kun niitä on.
Enpä osaa kovin korkealle arvostaa niitä ei-macistejä, jotka ovat täällä vain päätä aukomassa.Simppa kirjoitti:Mutta, toisaalta, onhan täällä pieni vakiovastustajienkin ryhmä kirjuuttelemassa aktiivisesti.
vrt. ensimmäinen lainaus, FAQ
-
Viesti Kirjoittaja NOx »
Mihin oikein vastasit?Saltikov kirjoitti:Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Viestimäärän perusteella kritiikki on osunut kohteeseen.
Ensinnäkin minulle on aivan sama mitä joku ajattelee Mac-foorumeista tai erityisesti Hopeisesti Omenasta. Ainoastaan ihmettelin arvostelun tapahtuvan kerta toisensa jälkeen mutu-tuntumalta, esittämättä faktoja.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Aivan...kyseessähän on Mac plasta...tietysti asioita ajatellaan Apple-myönteisesti.Simppa kirjoitti:Varmasti osu oikeeseen. Siis tavallaan, mutta mä en vaan käsitä tota objektiivisuuden ihannetta tässä yhteydessä, kun ei kirjoitella lehteen, eikä toimita toimittaja nimikkeellä.Saltikov kirjoitti: Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Viestimäärän perusteella kritiikki on osunut kohteeseen.
Ihan kuin Linux palstalla Linux-myönteisesti ja vaikka Jaguar palsalla Jaguar-myönteisesti. (Siis auto, ei käyttöjärjestelmä.)
-
Viesti Kirjoittaja Fifi »
Tämä toimii myös toisinpäin. Jos poimit esimerkiksi Helsingin yliopiston yhteiskuntatieteilijöiden ja humanistien joukosta opiskelijoita, jotka käyttävät Windowsia niin, että he eivät tee mitään, mistä eivät tiedä, joiden tietokoneen käyttö rajoittuu opiskelukäyttöön ja jotka lukevat tietoturvaa koskevat ohjeet, niin joukossa on hyvin harvoja, joilla on ollut ongelmia Windowsin kanssa.Jamac kirjoitti:Ihmeellistä on se, että mä en näe niitä ongelmia mun Macissä, mitä Windowskäyttäjät(?) näkee tai haluaa nähdä mun Macissä.
Näitä tavan tallaajia lienee käyttäjistä selvästi yli 90 %, ja minusta onkin täysin perusteetonta väittää näille 90 %:lle, että Windows on huono, koska heidän käytössään se riittää ja toimii hyvin, jos he vain opettelevat sitä käyttämään. Lisäksi PC:n ostamalla saa hyvän takuun, nopean huollon ja mahdollisuuden pyytää kaveri korjaamaan kone, jos se hajoaa.
iBook lienee tuote, jossa kohtaavat jollain tavoin peruskäyttäjän todelliset tarpeet, laatu ja hinta. Kun kävin sitä katsomassa, niin näyttö kuitenkin vaikutti huonolta samanhintaisiin PC-kannettaviin verrattuna. Ei tullut kauppoja. Muut Mac-vaihtoehdot sitten lipuvatkin korkealta yli käyttötarpeen. Kuinka moni Hobby Hallista kauniin ja kalliin iMacin ostaneista tarvitsee sen ominaisuuksia? 5 %? 10 %? 20 % ? Silti iMacia suositellaan lukemani perusteella yleisesti pöytäkoneeksi.
-
Minusta täällä enemmänkin ajatellaan PC ja Windows kielteisesti. Siinä on vissi ero, ajatteleeko myönteisesti omaa valintaansa vai ajatteleeko kielteisesti muiden valintoja (ja tarpeita).kallekilponen kirjoitti:Aivan...kyseessähän on Mac plasta...tietysti asioita ajatellaan Apple-myönteisesti.
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Minkähän takia mun kaverit pyytää mua korjaamaan niitä hajonneitaan???Fifi kirjoitti:[
mahdollisuuden pyytää kaveri korjaamaan kone, jos se hajoaa.
iBook lienee tuote, jossa kohtaavat jollain tavoin peruskäyttäjän todelliset tarpeet, laatu ja hinta. Kun kävin sitä katsomassa, niin näyttö kuitenkin vaikutti huonolta samanhintaisiin PC-kannettaviin verrattuna. Ei tullut kauppoja. Muut Mac-vaihtoehdot sitten lipuvatkin korkealta yli käyttötarpeen. Kuinka moni Hobby Hallista kauniin ja kalliin iMacin ostaneista tarvitsee sen ominaisuuksia? 5 %? 10 %? 20 % ? Silti iMacia suositellaan lukemani perusteella yleisesti pöytäkoneeksi.
Tuohon iMaciin sen verran, että tietokonetta ei pidä koskaan ostaa sen perusteella mitä NYT osaa käyttää tai tietää tarvisevansa. Tietokonetta ostaessaan pitää katsoa eteenpäin, ei taakse. Tuo iMac tarjoaa monelle sellaisia asioita, joita ostaessaan eivät osanneet kuvitella. Vaikka yksinomaan iLife 06:lla. Esimerkiksi vaikka tyttäreni, joka on käyttänyt eMacciaan lähinnä musiikkiin, iTunes, Garageband ja MusicTime. Mutta iWeb houkutteli miettimään nettisivujen tekoa.
Ja noihin prosentteihin, kuka tarvitsee Wordin ominaisuuksista enemmän kuin 10 %?
-
Tuota, jos kritisoidaan PC ja Windowsia, niin silloin ei kyllä kritisoida valintoja (henkilöä) vaan ihan niitä laitteita tai ohjelmistoja. Ainakaan minulle (ja uskon että suurelle osalle ihmisiä yleensä) tietokoneet ja ohjelmat ei kuitenkaan ole niin sanotusti osa persoonallisuutta, vaan yksinkertaisesti tuotteita jotka on joko vähemmän hyviä tai enemmän hyviä. On alueita missä esimerkiksi Windows tai LInux pohjainen järjestelmä on parempi vaihtoehto ja minä ihan vilpittömästi uskone että täälläkin suositellaan tarpeen mukaan sellaista vaihtoehtoa jos se on selkeästi Mac-vaihtoehtoa parempi.Minusta täällä enemmänkin ajatellaan PC ja Windows kielteisesti. Siinä on vissi ero, ajatteleeko myönteisesti omaa valintaansa vai ajatteleeko kielteisesti muiden valintoja (ja tarpeita).
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Hyvän takuun ja nopean huollon???Fifi kirjoitti:PC:n ostamalla saa hyvän takuun, nopean huollon ja mahdollisuuden pyytää kaveri korjaamaan kone, jos se hajoaa.
PC-merkkejä on kymmenittäin ja jokaisessa omanlaisensa takuu- ja korjauspalvelut. Esimerkiksi Acerin takuukorjauksista on monilla katastrofaalisia kokemuksia. Kone voi viipyä viikkoja ja tulla takaisin huonompana kuin lähti. Puhe siitä että Win-merkeillä olisi jokin yhtenäinen ja vielä laadukas linja korjaustoiminnassaan (en puhu huollosta, koska tietokoneissa ei ole huoltoa kaipaavia osia) on aivan käsittämätöntä.

Mahdollisuus pyytää kaveri korjaamaan kone voi merkitä paitsi sitä että kone tulee kuntoon, myös sitä että se menee vielä enemmän rikki. Kavereita on monenlaisia.

– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Laitteitakin on turha kritisoida. Jos ostaa merkkikoneen, niin se toimii hyvin todennäköisesti peruskäytössä ihan yhtä hyvin kuin Mac. Jos ostaa Macin hintaisen PC:n, se toimii vielä todennäköisemmin yhtä hyvin kuin Mac.Jamac kirjoitti:Tuota, jos kritisoidaan PC ja Windowsia, niin silloin ei kyllä kritisoida valintoja (henkilöä) vaan ihan niitä laitteita tai ohjelmistoja.
Tuossa artikkelissakin mainittiin (vanhemmista koneista muistaakseni), että osat eivät olleet niin laadukkaita kuin käyttäjät luulivat. Miten on nykyään? Paljonko hinnasta selittyy laadukkuudella?
-
Sen voi ostaessa selvittää. Tässäkään asiassa ei tarvitse kaivaa esiin niitä huonoja esimerkkejä. Tiedät varmasti itsekin, millä merkeillä on nopea nouto- ja palautustakuu. Kotoa haetaan ja kotiin tuodaan.Repe Ruutikallo kirjoitti:Hyvän takuun ja nopean huollon???Fifi kirjoitti:PC:n ostamalla saa hyvän takuun, nopean huollon ja mahdollisuuden pyytää kaveri korjaamaan kone, jos se hajoaa.
-
Tämä muuten on erinomainen nosto, koska tämä tavallaan antaa mulle mahdollisuuden juuri perustella yhdeltä kantilta sitä miksi minä olen kovasti tykästynyt ja kallellaan Maciin.Fifi kirjoitti:Tämä toimii myös toisinpäin. Jos poimit esimerkiksi Helsingin yliopiston yhteiskuntatieteilijöiden ja humanistien joukosta opiskelijoita, jotka käyttävät Windowsia niin, että he eivät tee mitään, mistä eivät tiedä, joiden tietokoneen käyttö rajoittuu opiskelukäyttöön ja jotka lukevat tietoturvaa koskevat ohjeet, niin joukossa on hyvin harvoja, joilla on ollut ongelmia Windowsin kanssa.
Oma aivan perustavaa laatua oleva elämänfilosofiani on se, että ihmisen kehitys ihmisenä vaatii sitä, että tekee tai janoaa sellaisia asioita joita ei ole ennen tehnyt. Se on kaiken innovaation, teknisen ja henkisen, A ja O. Opiskelijat jos jotkut on juuri se voima mikä saa juurtuneisiin ja fakkiutuneisiin rakenteisiin liikettä. Nuorista ajatuksista tulee voimaa ja niin edsespäin.
No, tämä on toki aika kaukana tietokoneista, mutta on silti osa sitä, että tietokoneen tulisi opiskelijankin käsissä tarjota mahdollisuuksia. Opiskelija joka vain seuraa fakkiutuneita kaavoja ja ei luo uutta on "kuollut opiskelija", filosofiselta kannalta. Opiskelijan kuuluu opetella, ja silloin kun opiskelijasta tulee parempi kuin opettajansa, on opetus täyttänyt tehtävänsä. Tietokone on niin monipuolinen väline, että on -- ainakin Maccilasien läpi katsottuna -- sääli että Helsingin yliopiston yhteiskuntatieteilijöiden ja humanisti opiskelijat ei uskalla käyttää konettaan muuta kuin laajennettuna kirjoituskoneena.
-
Viesti Kirjoittaja Rapakivi »
-
Niin. Tai sääli, että vain pieni osa Mac käyttäjistä ymmärtää runouden, baletin tai oopperan mahdollisuuksia. Sääli, että Mac-käyttäjistä vain pieni osa on päässyt kokemaan purjelennon vapauden ja kasvattavan vaikutuksen ja hurman.Jamac kirjoitti:sääli että Helsingin yliopiston yhteiskuntatieteilijöiden ja humanisti opiskelijat ei uskalla käyttää konettaan muuta kuin laajennettuna kirjoituskoneena.
Jos itse viihtyy koneen ääressä, niin kaikin mokomin. Useimmille se on kuitenkin pelkästään tylsä työkalu. Harrastuksia voi olla niin monenlaisia. Tietokone on vain yksi mahdollisuus.
-
-
Mun milestä on aivan käsittämätöntä, että jos joku kysyy multa suosituksia asioihin, niin mun pitäis ruveta tekemään jotain tarve- ja psykoanalyysiä. Mulla on oma kokemuspohja, ja käsittääkseni juuri tästä kysyjä onkin kiinnostunut, jos ei ole, niin sitten kysyy joltain muulta ja palstoillakin mä vastaan nimenomaan oman kokemuksen pohjalta, en yleisen mittaustekniiikan laboratorion nimissä. Mä en voi koskaan tietää: mitä kysyjä tulee tietokoneellaan tekemään, miten hän sitä käyttää, millainen taloudellinen tilanne hänellä on, ja tuleeko hänellä Windowssin kanssa ongelmia.Fifi kirjoitti:Näitä tavan tallaajia lienee käyttäjistä selvästi yli 90 %, ja minusta onkin täysin perusteetonta väittää näille 90 %:lle, että Windows on huono, koska heidän käytössään se riittää ja toimii hyvin, jos he vain opettelevat sitä käyttämään. Lisäksi PC:n ostamalla saa hyvän takuun, nopean huollon ja mahdollisuuden pyytää kaveri korjaamaan kone, jos se hajoaa.
Siks toisekseen, täytyy omata aikamoinen pokka, jos oikeesti rupeaa jollekulle suosittelemaan marketti PC:tä, ja itseasiassa noille 90 prosentille Macci on luultavasti parempi vaihtoehto, koska MACin kanssa asiat sujuu paljon helpommin(Mä vaan on tätä mieltä, miks siis suosittelisin jotain muuta?). Takuuasioista ny sit voi olla montaa mieltä, ja itseasiassa noi korjaajakaveritkin on kyllä lähinnä miinus puolissa tapauksista. Sen kokemuksen perusteella, mitä mä oon saanut niitten jälkiä siivota. Yks pointti on myös, että noita korjaajakavereita tarvitaan niin kauhian paljon vähempi tässä toisessa ympäristössä. Se on sitten jokaisen oma asia haluaako säästää muutaman satasen vai nou, ei se ole neuvojan päätettävissä.
-
Miks ihmeesä mä suosittelisin jollekulle MACin hintaista PCtä, ku ei enää hintaerokaan puolla valintaa? ainoastaan softakysymysten perusteella, mutta kun sekään peruste eie enää oikeestaan Intel MAceissa toimi.Fifi kirjoitti: Jos ostaa merkkikoneen, niin se toimii hyvin todennäköisesti peruskäytössä ihan yhtä hyvin kuin Mac. Jos ostaa Macin hintaisen PC:n, se toimii vielä todennäköisemmin yhtä hyvin kuin Mac.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Noh, noh, täällä on kyllä yksi esimerkki. Kyllähän niitä ongelmia oli siis ihan riittämiin, muillakin kuin minulla, yleinen kiroilun aihehan se oli. Windows ei vain ole – anteeksi vaan – kovin mukava OS, tylsä se on ja ruma, tehoton eikä kauhean käytettävä. Se on kuin Unicafen safka, ei paljon ota jos ei annakaan. Useimmille se on kuitenkis tarpeeksi hyvää. Kaaliraasteeseen silleen laitostuu.Fifi kirjoitti:Tämä toimii myös toisinpäin. Jos poimit esimerkiksi Helsingin yliopiston yhteiskuntatieteilijöiden ja humanistien joukosta opiskelijoita, jotka käyttävät Windowsia niin, että he eivät tee mitään, mistä eivät tiedä, joiden tietokoneen käyttö rajoittuu opiskelukäyttöön ja jotka lukevat tietoturvaa koskevat ohjeet, niin joukossa on hyvin harvoja, joilla on ollut ongelmia Windowsin kanssa.
i.
Puhtaana Mac-freekkinä en itseäni näe, mutta tunnustaudun käytettävyysfreekiksi kyllä. Mulle olisi kelvannut hyvin BeOSkin. Tämmöset nyanssit saattavat jäädä huomaamatta satunnaisellta saitilla kävijältä. Minua vain ärsyttävät huonosti suunnitellut asiat, esim. dösässäkin saatan miettiä miten Buscom-lipunmyyntilaitteen debiili käyttöliittymä saataisiin kuntoon, ja vieläpä helposti. Tämä *on* hieman ideologinen juttu, minusta hyvä ja käytettävä tietotekniikka kuuluu kaikille. Harva sitä vain osaa vaatia.
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Mm. Tekniikan maailmassa ja MikroBitissä ovat macit pärjänneet vertailuissa yleensä erinomaisesti. Mm. iBook voitti oman hintaluokkansa läppäritestin ylivoimaisesti. Applen tietokoneet eivät ole halvimmasta päästä, mutta niiden palautusprosentit huoltoon ovat keskimäärin pienempiä kuin muilla vastaavilla valmistajilla (laatu) ja myös koneen käyttäjät tyytyväisiä. Mielestäni Applea on helpompi suositella kuin PC -konetta, koska yksi lafka on vastuussa koko paketista. Koneista on enemmän infoa, keskustelua ja käyttäjäkokemuksia kuin yksittäisistä PC -malleista.Fifi kirjoitti:Laitteitakin on turha kritisoida. Jos ostaa merkkikoneen, niin se toimii hyvin todennäköisesti peruskäytössä ihan yhtä hyvin kuin Mac. Jos ostaa Macin hintaisen PC:n, se toimii vielä todennäköisemmin yhtä hyvin kuin Mac.
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka