Kuollut kulma
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Kuollut kulma
Viesti Kirjoittaja NOx »
Kyllä se jarruvalo toimii. Kyse on vain siitä ettei jarrua useinkaan tule käytettyä kun moottorijarrutus riittää vallan hyvin. Käytän jarrua sen verran että valo syttyy jos TIEDÄN jonkun olevan takana. Vilkkua käytän aina ja hyvissä ajoin ennen kääntymistä tai kaistan vaihtoa.
Tämä autoilija oli onnistunut ajamaan kiinni "takapuskuriin" huomaamattani ja joutui ilmeisesti tekemään äkäisen jarrutuksen. Siinä perässä ajellessa ei sitten varmaan tullut mieleen ettei moottoripyörässä ole tuulilasiin kiinnitettyä taustapeiliä eli suoraan takana on melkoinen kuollut kulma (omassa pyörässäni n. 15 - 20 metriä eli 3-6 auton mittaa riippuen auton pituudesta ja leveydestä). Kun moottoripyörässä on vähän massaa ja voimakas moottorijarrutus niin varsinkin V2-koneiset moottoripyörät (Ducatit, Suzuki SV, Honda VTR, melkein kaikki customit) pysähtyvät autoilijan näkökulmasta katsottuna kuin seinään pelkällä moottorijarrutuksella.
Eli jos vaikka hitaammin edellä ajavasta moottoripyörästä haluaa helpolla ohi niin kannattaa jättää väliä eikä liimautua haistelemaan pakokaasuja. Vaikka vilauttaa vielä valoja, vilkku reilusti päälle ja kaistan vaihto ajoissa.
-
- Viestit: 1023
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 9.33
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Viesti Kirjoittaja NOx »
Yhteisymmäryksestä en tiedä. Se nyt oli semmoista epämääräistä pulputusta, vähän puolin ja toisin. Näytin kuitenkin että jarruvalot toimivat ja kaveri lähti sen jälkeen C5:llään pihasta rapa roiskuen. Vaikea sanoa mikä sillä oli huonosti, en saanut selville missä nimenomaisessa kohdassa oli ärsytyskynnys ylittynyt. En ohittanut tuota autoa enkä muutenkaan havainnut sitä ennen kuin käännyin työpaikan pihalle. Siinä näin peilistä että joku on imussa. Matkan varrella on yksi tietyö puoli kilometriä ennen työpaikan pihaa, se olisi potentiaalinen paikka koska hidastin vauhdin kolmenkympin tietämille reilusta kuudesta kympistä.Jamac kirjoitti:No.. Pääsittekö yhteisymmärrykseen, vai...
-
- Viestit: 25497
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 15.24
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Viesti Kirjoittaja NOx »
Totta kai jokainen näin pyrkii tekemään, mutta ei se takana ajavan vastuuta poista eikä etenkään anna minkäänlaista moraalista oikeutusta olettaa että sen kaksipyöräisen kuljettaja kuuluu katsoa taakse ennen kuin jarruttaa tai hidastaa. Asia on juuri päinvastoin, jonossa tai peräkkäin ajettaessa perimmäisen tehtävä on huolehtia ettei vaaranna edellään kulkevien turvallisuutta missään tilanteessa.Erño kirjoitti:Kaksipyöräisellä pitää aina kattoa onko takana joku ennen kuin jarruttaa.
Useimmat autoilijat muuten tunkevat perssiiseen kiinni, se on totta!
Taakse katsotaan jos ehditään. Usein ei paljon ehdi vilkuilla. Tie on ihan erilainen jos ajaa kahdella pyörällä neljän sijasta ja moottoripyörän ohjaamisessa ajonopeus on erittäin merkittävä asia. Kesken mutkan tai suoran voi tulla tarve pudottaa nopeutta radikaalisti ja korjata ajolinjaa. Varjossa oleva märkä läiskä tiellä, soraa ja hiekkaa, pitkittäisiä bitumipaikkausia tai koloja. Autolla niistä voi mennä yli, moottoripyörällä ajaessa ne on huomioitava ihan eri tavalla. Yleensä ei kuitenkaan tarvitse jarrua käyttää, riittää kahvan siirto asennosta toiseen ja nopeus tippuu oitis. Muutenkin vaaran havaitsemisen jälkeen luonnollinen reaktio on kaasun hellittäminen vaikka ei olisi tarkoitus jarruttaa. Moottoripyörän hidastuvuus pelkällä moottorijarrutuksella voi yllättää ihan yhtä lailla sen moottoripyöränkin kuljettajan. Etenkin näin käy jos kuljettaja on kokematon. Ja niitähän on taas paljon liikkeellä.
-
- Viestit: 4725
- Liittynyt: 8.3.2004 klo 17.38
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
-
- Viestit: 25497
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 15.24
- Paikkakunta: Oulu
Viesti Kirjoittaja Erño »
Ja varon aina myös takana tulevia, koska ikinä ei tidä onko peesissä dementoitunut sirkusapina!

NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Viesti Kirjoittaja NOx »
Riippuu pyörästä miten nuo peilit saa aseteltua. Monessa ei onnistu esim. ristiinlaitto. Itse olen säätänyt peilit takanäkvyyden ja turvallisen kaistanvaihdon/liittymästä saapumisen kompromissiin. Vaihtelemalla aika ajoin voi tietty temppuilla. Liikennemääräkin vaikuttaa asiaan havainnointikyvyn puitteissa. Ainakin PK-seudulla edessä, takana ja sivuilla tapahtuu koko ajan ja aina on mahdollisuus että joku ehtii pujahtaa kuolleeseen kulmaan. Maaseudun teillä lähestymiset tapahtuvat hitaammin eikä muutenkaan tarvitse samassa määrin tarkkailla muuta liikennettä.Erño kirjoitti:Itsellä peilit niin, ettei tarvi vilkuilla. Ttakaa tulevan valot osuu näkökenttäään pakosta.
Ja varon aina myös takana tulevia, koska ikinä ei tidä onko peesissä dementoitunut sirkusapina!amistelijat!
Tämä ei ole valitusta, kyllä tuolla pärjää kun ajaa järki päässä. Ja onhan se toisaalta hyväkin ettei tiedä jonkun roikkuvan persiissä, eipä pala hermo!
-
- Viestit: 1195
- Liittynyt: 5.3.2006 klo 17.33
Viesti Kirjoittaja Jepe »
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Meni sitten niin hermo viime kesänä, kun vielä yksityisautoilin. Jätät puolen auton raon edessä ajavaan, niin joku idiootti jo pamauttaa väliin.
Sama juttu kun ehdin työmatkan liikennevalot opetella. Päätin vähän olla taloudellinen ja ennakoida, eli himmailin moottorijarrutuksella jo vähän aiemmin, kun tiesin, että se valo vaihtuu kuitenkin kohta. Niin eikös joku vatipää tule siihenkin eteen ja lyö jarrua kiinni. Kiitos tästä. Ja näin tapahtui joka aamu.
Onneksi en enää ajoneuvoa omista.
EDIT: Pahoittelen edellisen viestin kielenkäyttöä. Toivottavasti tämä kelpaa
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Viesti Kirjoittaja NOx »
Jossakin vaiheessa poliisi kertoi kiinnittävänsä erityistä huomiota turvaväleihin. Ei ole näkynyt mitenkään tämä kiinnitys.TheKraken kirjoitti:Meni sitten niin hermo viime kesänä, kun vielä yksityisautoilin. Jätät puolen auton raon edessä ajavaan, niin joku idiootti jo pamauttaa väliin.
Eihän tuossa mitään jos vilkulla pyytää päästä, sitä voi vallan mainiosti antaa tilaa.
Valitettavan yleistä. Ei vaan pidä mennä mukaan tuohon työsuhdeleasareilla harrastettavaan kohellukseen ja oman edun räävittömään tavoitteluun. Lohduttaudu sillä että niiden säästämä aika kuluu moninkertaisesti jossakin vaiheessa vakuutuslappuja täytellessä, pelkästään poliisin paikalle saaminen voi kestää tunnin tai pari.Niin eikös joku vatipää tule siihenkin eteen ja lyö jarrua kiinni. Kiitos tästä. Ja näin tapahtui joka aamu.
On tuolla liikenteessä onneksi vielä ihan asiallistakin porukkaa liikkeellä. Omistuisinta on että tuntuu kuin yhä useampi taksikuski ajelisi nykyään yllättävän säyseästi ja kohteliaasti.
Edellisestä versiosta tuli kyllä asia tehokkaasti selville.EDIT: Pahoittelen edellisen viestin kielenkäyttöä. Toivottavasti tämä kelpaa
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 18.2.2006 klo 12.37
- Paikkakunta: Lontoo
Viesti Kirjoittaja Nallis »
Totta töriset. Itse käytän paljon moottorijarrustusta (autolla ajelen, en mp:llä). Tapanani on ennen moottorijarrutusta vilauttaa jarruvaloa sen verran että takana oleva tajuaa minun hidastavan, vaikkei jarruvalo palakaan koko aikaa.TheKraken kirjoitti:Turvavälien pitämisestä tykkävien ja moottorijarrutuksen ystävien ei kannata pk-seudulle muuttaa.
-
- Viestit: 18040
- Liittynyt: 20.2.2004 klo 23.12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 18.2.2006 klo 12.37
- Paikkakunta: Lontoo
Viesti Kirjoittaja Nallis »
Luulisi että silloin jarruvalot vilkkuisi turhan tiuhaan...Monet ihmiset (varsinkin vanhemman polven jotka ovat ajelleet korttinsa kaasutinautoilla) eivät välttämättä edes tiedä mikä moottorijarrutus on.Jamac kirjoitti:Olen joskus ennenkin miettinyt, että eikö voi/saa yhdistää moottorijarrutusta jarruvalon toimintaan? Ei taatusti ole mahdoton homma teknisesti.
-
- Viestit: 657
- Liittynyt: 23.8.2004 klo 14.13
Viesti Kirjoittaja CaptainNapalm »
mjoo, olen miettinyt tuota itsekin. Sen verran siihen pitäisi älyä liittää, ettei valot vilkuttele kokoajan vaan esim. vasta tietyn hidastuvuuskynnyksen ylittyessä.Jamac kirjoitti:Olen joskus ennenkin miettinyt, että eikö voi/saa yhdistää moottorijarrutusta jarruvalon toimintaan? Ei taatusti ole mahdoton homma teknisesti.
-
- Viestit: 7416
- Liittynyt: 20.5.2005 klo 10.41
- Paikkakunta: Turku I
Viesti Kirjoittaja Maza »
Nyt kun päästiin visioimaan jarruvalojen paremmasta toiminnasta, jatketaan ajatusta. Hidastuvuuteen perustuva jarruvalohan syttyisi varmasti useammin, kuin nykyinen. Sen huomioarvo laskisi. (vrt. tarina pojasta, joka huusi leikillään apua.) Äkkijarrutuksessa takanatulijan huomio on tärkeä saada, jarruvalo voisi vaikka vilkkua kiivaasti, jolloin sen varmasti huomaisi.CaptainNapalm kirjoitti:mjoo, olen miettinyt tuota itsekin. Sen verran siihen pitäisi älyä liittää, ettei valot vilkuttele kokoajan vaan esim. vasta tietyn hidastuvuuskynnyksen ylittyessä.Jamac kirjoitti:Olen joskus ennenkin miettinyt, että eikö voi/saa yhdistää moottorijarrutusta jarruvalon toimintaan? Ei taatusti ole mahdoton homma teknisesti.
-
- Viestit: 19516
- Liittynyt: 21.3.2005 klo 9.33
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Äitini oli aivan kauhuissaan, kun häntä joskus ekoja kertoja kortin saaneena kuskasin. Tein kamalia virheitä kuten: hypin vaihteita ja jarrutin moottorilla!Nallis kirjoitti:Monet ihmiset (varsinkin vanhemman polven jotka ovat ajelleet korttinsa kaasutinautoilla) eivät välttämättä edes tiedä mikä moottorijarrutus on.
Meni hetki ennen kuin se uskoi, että niin sitä nykyään opetetaan ajamaan

-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 18.2.2006 klo 12.37
- Paikkakunta: Lontoo
Viesti Kirjoittaja Nallis »
Olen käynyt samat taistelut isäni kanssa..Samoin nykyäänhän opetetaan käyttämään esim kaupungissakin vitosvaihdetta kulutuksen vähentämiseksi. Tämä aiheutti suunnatonta ärtymystä isässäni, jonka mielestä pitää ajella pienellä vaihteella jotta "pysyy kontakti" autoon.TheKraken kirjoitti:Äitini oli aivan kauhuissaan, kun häntä joskus ekoja kertoja kortin saaneena kuskasin. Tein kamalia virheitä kuten: hypin vaihteita ja jarrutin moottorilla!Nallis kirjoitti:Monet ihmiset (varsinkin vanhemman polven jotka ovat ajelleet korttinsa kaasutinautoilla) eivät välttämättä edes tiedä mikä moottorijarrutus on.
Meni hetki ennen kuin se uskoi, että niin sitä nykyään opetetaan ajamaan

-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Viesti Kirjoittaja NOx »
Eikö jossain Porschessa tai vastaavassa ole jarruvalot joiden kirkkaus säätyy jarrutuksen voiman mukaan? Tällaisesta on minulla hämärä muistikuva.Maza kirjoitti:Äkkijarrutuksessa takanatulijan huomio on tärkeä saada, jarruvalo voisi vaikka vilkkua kiivaasti, jolloin sen varmasti huomaisi.
Lisää tylyjä kokemuksia:
Tänään oli pitkä pysähtynyt jono tiellä jolle oli kääntymässä sivutieltä. Ilahduin oikein kovasti kun joku ystävällinen viittoili että tule vaan. Minähän menin siihen väliin ja pikkuhiljaa päästiin taas pätkä eteenpäin. Pidin lievää 10 m väliä edellä kulkevaan vaikka vauhtia oli sellaiset 10 km/h, moottoripyörällä juuri sellainen ärsyttävän hankala vauhti tasapainon kannalta. Liikennevalot vaihtuivat edessä punaisiksi ja liike alkoi hyytyä. Eikös joku keksinyt tulla viereistä tyhjää (vasemmalle kääntyvää) kaistaa ja puikata tuohon väliin. Eipä siinä mitään, mutta meinasi jyrätä meikäläisen siinä sivussa eikä vilikusta tietoakaan. Se vain siis tuli. Ei auttanut kuin lyödä jarrut kiinni ja väistää oikealle. En todellakaan ehtinyt vilaista mitä takana tapahtuu. Niin katosi hyvä mieli.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 4.7.2005 klo 1.35
- Paikkakunta: Kainuu
Viesti Kirjoittaja Ticky »
Ja muutenkin moottorijarrutus on kulutuksen kannalta vain hyväksi.Nallis kirjoitti:Olen käynyt samat taistelut isäni kanssa..Samoin nykyäänhän opetetaan käyttämään esim kaupungissakin vitosvaihdetta kulutuksen vähentämiseksi. Tämä aiheutti suunnatonta ärtymystä isässäni, jonka mielestä pitää ajella pienellä vaihteella jotta "pysyy kontakti" autoon.TheKraken kirjoitti:Äitini oli aivan kauhuissaan, kun häntä joskus ekoja kertoja kortin saaneena kuskasin. Tein kamalia virheitä kuten: hypin vaihteita ja jarrutin moottorilla!Nallis kirjoitti:Monet ihmiset (varsinkin vanhemman polven jotka ovat ajelleet korttinsa kaasutinautoilla) eivät välttämättä edes tiedä mikä moottorijarrutus on.
Meni hetki ennen kuin se uskoi, että niin sitä nykyään opetetaan ajamaan
- 13,3" MacBook Aluminium
-
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 24.2.2004 klo 10.00
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti Kirjoittaja Jone »
Joissain busseissa on ns. pakokaasujarru. Pieni kytkin vasemmalla lattialla. Tätä painamalla pakoputki "sulkeutuu" ja moottori jarruttaa. Tähän systeemiin on kytketty myös jarruvalo. Kaasua ei passaa painaa samalla tai voi tapahtua kamalia. Alamäet mennään aina vaihdekytkettymä ja pakokaasujarrulla tasataan vauhtia pykäliin ja ajopiirturille sopivaksi ja säästetään dieseliä ja jarruja.
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ikäänkuin se jarruttamistarve takana tulevista riippuisi. Kyllä se on perässätulijan homma pitää väli. Lisäksi prätkä oikein jarrutettuna pysähtyy autoa paljon nopeammin. Ja kun ottaa huomioon mahdolliset peräänajon (=päälle) seuraukset, niin pitäisi kuvion olla selvä.Erño kirjoitti:Kaksipyöräisellä pitää aina kattoa onko takana joku ennen kuin jarruttaa.
Useimmat autoilijat muuten tunkevat perssiiseen kiinni, se on totta!
En tiedä, miten pääkaupunkiseudun ruuhkissa voi m-pyöräilystä nauttia. Itsellä palaisi proput tampioautoilijoiden kanssa. Autolla ei sentään tarvitse joka kiilaajaa väistää...
-
- Viestit: 2631
- Liittynyt: 12.4.2004 klo 3.34
Viesti Kirjoittaja NOx »
Riippuu kellonajasta ja paikasta missä ajelee, kehät ja valtaväylät ovat ruuhka-aikaan täynnä vastuuttomia oman edun tavoittelijoita. Illalla tilanne on parempi ja heti Kehä III:n takaa löytyy läjittäin mukavan mutkaisia ja rauhallisia vaihtoehtoisia reittejä.Lare kirjoitti:En tiedä, miten pääkaupunkiseudun ruuhkissa voi m-pyöräilystä nauttia. Itsellä palaisi proput tampioautoilijoiden kanssa. Autolla ei sentään tarvitse joka kiilaajaa väistää...
Vilkun käyttö on kyllä nykyään ihan unohtunut ja ryhmittyminen risteyksissä on mitä sattuu. Tyyli on vasemmalta oikealle ja oikealta vasemmalla vaikka kaista päättyisi heti risteyksen jälkeen.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit