Tästä päästään seuraavaan aiheeseen, eli siihen, miten suomessa heavy ja metalli luokitellaan yleensä eri musiikkigenreiksi. Heavylla tarkoitetaan yleensä musiikkia, jonka juuret on vahvasti edelleen perus rock-musiikin puolella ja metallilla yleensä viitataan musiikkiin, josta ei noita yhtymäkohtia enää kovin paljoa löydy. Muiden maiden "metallikulttuureissa" noilla sanoilla tarkoitetaan hyvin pitkälti yleensä samaa.since86 kirjoitti:Mites olis Impaled Nazarenen tuotantoTuurihaukka kirjoitti:Oon kuunnellu aika paljon heviä enkä oo vielä törmänny sellaseen suomalaisen bändin biisiin, missä olis jotain kristittyjä loukkaavaa tai saakutti liittyvää.![]()
Mutta minä voisin tästä luetella silti suoralta istumalta varmaan puolisen sataa kotimaista heavy ja metalli-musiikin edustajaa, jotka musiikillaan ja/tai muilla tavoin haistattatelevat ihan suoraan tuonne uskontojen suuntaan.
Joten siinä mielessä Tuurihaukan väite on kyllä kohtuullisen väärässä. Kotimaisista tunnetummista raskaan musiikin yhtyeistä kristinuskon puolesta liputtaa lähinnä ainoastaan Timo Rautiainen yhtyeineen. Muut orkesterit ovat joko yleensä ateistisia tai sitten epäkristillisiä tai jopa antikristillisiä. Osa orkestereista tuo asiansa ilmi musiikillaan, osa taas haastattelujen kautta.
Satunpa itsekin sellaisessa orkesterissa laulamaan, jonka sanoitukset hieman kirkon (nyky)meininkiä kyseenalaistavat, vaikkei minulla silti mitään varsinaisesti uskontoja vastaan olekaan, en vain itse tahdo sellaiseen kuulua.