Olen tottunut kuvaamaan järkkärillä raakana ja kehittämään kuvat esim macbookin darktable -ohjelmalla. Tämä prosessi on selkeä ja toimiva.
Nyt olen kuitenkin innostunut kokeilemaan josko iPhonen kamerasta saisi nykyistä enemmän irti kuvaamalla silläkin raakana. Olen nyt jonkin aikaa kokeillut kahta kameraohjelmaa; "Manual" sekä "ProCamera". Kummassakin on kattavat manuaalisäädöt ja niillä kuvatut kuvat voin siirtää macbookille ja kehittää ne siellä tuttuun tapaan. Kuvista tulee useimmiten parempia kuin iPhonen omalla kameralla otetuista.
iPhonen kuvat ohjelma osaa näköjään myös kehittää raw kuvia ja sillä pystyy säätämään kuvia aika hyvin myös. En kuitenkaan ymmärrä miten kuvia saisi ulos puhelimesta säätämisen jälkeen täydellä tarkkuudella?? Puhelimen omalla kameralla otettujen JPEG-kuvien resoluutio on 4032 x 3024 ja tiedostokoko n.2Mt. Tuolla erillisellä RAW kuvia ottavalla kameralla (kuten Manual) otettujen DNG-kuvien resoluutio on samainen 4032 x 3024 ja tiedostokoko kuten kuuluukin n.11Mt. Eli jos otan kännykällä kuvia ja siirrän ne editoimattomana läppärille, niin kaikki on hyvin. Mutta jos säädän edes hiemankin tuommoista DNG-kuvaa kuvat ohjelmassa, ja sen jälkeen siirrän läppärille, niin kuva on muuttunut jpegiksi, resoluutio on enää 852 x 640 ja kuvan koko vaivaiset 150kt !!!
Latasin vielä erillisen kuvien säätöohjelman nimeltä "Darkroom", koska sitä mainostettiin parhaaksi kuvienkäsittelyohjelmaksi iPhonelle. Sillä pystyykin kehittämään ja säätämään kuvat suoraan puhelimessa ja vieläpä erittäin helposti ja monipuolisesti. Nyt vaan on niin, että silläkin ohjelmalla muokatut raakakuvat lähtee export toiminnolla aivan surkeina eteenpäin

Sekä kuvat ohjelmalla, että Darkroomilla voi säätää iPhonen omalla kameralla otettuja kuvia myös ja niissä resoluutio sekä kuvan koko säilyvät ennallaan säätämisen yhteydessä. Toki tälläkin tavoin saa ihan hyviä kuvia, mutta kun tiedän, että tietyissä olosuhteissa raakakuvasta saa tietokoneella niin paljon enemmän irti, niin olisi hieno pystyä myös hyödyntämään tämä.
Onko muilla kokemuksia näistä?