Mikä digivideokamera?
-
Mikä digivideokamera?
Viesti Kirjoittaja tgynther »
- aitoa 16:9 laajakuvatallennusta
- pientä kokoa
- halpaa hintaa
Tällä hetkellä olen päätynyt Canonin MV900 malliin, jossa kaikki yllä mainitut löytyvät mutta Sony kiinnostaisi. Hullukaan ei vain ota selvää missä Sonyn kameroissa on aito 16:9 ja missä 16:9 ja missä taas jää mustat palkit kuvaan...
Vai löytyisikö joku musta hevonen?
-
-
Re: Mikä digivideokamera?
Viesti Kirjoittaja jazzi »
Täällä ollaan oltu tyytyväisiä Sony DCR-HC40 kameraan. Ei valittamista. Täyttää kaikki edellä mainitsemasi toiveet. Anamorfinen laajakuvakin toimii, ja iLife 06 versioilla iMovie ja iDvd ohjelmista saa vakuuttavan lopputuloksen.tgynther kirjoitti:- aitoa 16:9 laajakuvatallennusta
- pientä kokoa
- halpaa hintaa
Tässä uudempi malli samasta vehkeestä.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=15266
-
Re: Mikä digivideokamera?
Tätä mallia olen katsellut mutta kiinnostaisi myös tietää onko esim. HC24 tai HC35 aitoa 16:9 kuvausta. En tarvitse dv-iniä, kaukosäätimiä, telakoita, mikkiliitäntöjä tms. eikä huvittaisi niistä maksaa ylimääräistä...jazzi kirjoitti:
Tässä uudempi malli samasta vehkeestä.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=15266
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
EDIT: Ja siis pitää tähän nyt hieman selventää, miksi tällaista kyselen: Vaikka kuvasuhde on muuttunut 4:3 -> 16:9 ei PAL-standardia ole muutettu miksikään ja tv-kuvan tarkkuus on siis aivan sama kuin ennenkin, sitä on vain "venytetty". Tästä syystä en ihan ymmärrä mitä tuolla aidolla tarkoitetaan, koska kuvasuhde on jokatapauksessa sama oli se sitten "aitoa" tai miten tahansa tuotettua 16:9-materiaalia.
-
Luepa vaikka nämä artikkelit jos oikeasti kiinnostaa.TheKraken kirjoitti:Vaikka itse olen ihan videovehkeiden ammattilainen, niin en silti ole ikinä oikein ymmärtänyt tuota termiä "aito 16:9". Sitä kun käytetään ainoastaan noiden kuluttajavehkeiden kaupassa. Mitä se siis tarkoittaa? Sitä että kenno on oikeasti 16:9 vai mitä?
EDIT: Ja siis pitää tähän nyt hieman selventää, miksi tällaista kyselen: Vaikka kuvasuhde on muuttunut 4:3 -> 16:9 ei PAL-standardia ole muutettu miksikään ja tv-kuvan tarkkuus on siis aivan sama kuin ennenkin, sitä on vain "venytetty". Tästä syystä en ihan ymmärrä mitä tuolla aidolla tarkoitetaan, koska kuvasuhde on jokatapauksessa sama oli se sitten "aitoa" tai miten tahansa tuotettua 16:9-materiaalia.
http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm
http://www.thedigitalbits.com/articles/ ... 5demo.html
EDIT: Siis tuolla Sonylla saa "aitoa" laajakuvaa, koska se litistää laajakuvan tuolle tavalliselle kennolle, ja näin koko kennon reso tulee käyttöön. Äh, en osaa kunnolla selittää, selittäkää muut jotka osaatte paremmin.
-
En vain tajua tuota mitä tarkoittaa, että kameralla saa kuvattua "aitoa 16:9", koska se ulos tuleva materiaali on ihan samaa tavaraa.
Eli siis tarkoittaako aito sitä, että koko kennoa käytetään, eikä vain rajata kennolta digitaalisesti 16:9 kuvaa?
EDIT: Näinhän tuo siis ilmeisesti menee. Selvisi minulle tämäkin mysteeri, olen noita aina noissa mainoksissa ihmetellyt. En edes tiennyt, että ovat ovelat velmut tehneet sellaisiakin kameroita, joissa tuo toteutetaan digitaalisesti.
-
Johan tässä menee itsekin sekaisin, juuri kun luuli jotain käsittäneensä.TheKraken kirjoitti:Näinhän tuo siis ilmeisesti menee. Selvisi minulle tämäkin mysteeri, olen noita aina noissa mainoksissa ihmetellyt. En edes tiennyt, että ovat ovelat velmut tehneet sellaisiakin kameroita, joissa tuo toteutetaan digitaalisesti.
Olen kyllä siinä uskossa että tuo Sony käyttää koko kennon resoa, kun se kerran pukkaa ulos anamorfista kuvaa, eikä mustia palkkeja ole näkösällä. Mutta onko tuo sitten toteutettu digitaalisesti vai optisesti? Onko siis niin, että se muuntaa sen kuvan anamorfiseksi linsseillä ennen kennoa, vai niin, että se muuntaa kennolta vain tuon laajakuvaosan anamorfiseksi. Ensimmäinen vaihtoehtohan on se laadukkaampi, kun taas jälkimmäisessä vaihtoehdossa kadotetaan tarkkuutta. Alkaa kyllä mennä jo yli hilseen. Ei kyllä mistään selviä tämä, vai selviääkö? Parempilaatuiselta tuo Sonyn "aito"laajakuva kyllä näyttää kuin halpiskameroiden letterbox-kuva.
Ovelat velmut, missä olette? Selittäkää!
-
Viesti Kirjoittaja Jepe »
http://www.canon.fi/For_Home/Product_Fi ... al/MV750i/
Onhan tuosta toki tullut jo monta uutta mallia ja myynnistäkin tuo on jo poistunut, mutta erittäin tyytyväinen olen kyllä kyseiseen kameraan. Ainoa asia vaan mikä "eniten" harmittaa on koneiston pitämä meteli.
-
Viesti Kirjoittaja Staga »
http://www.sanyo.com/entertainment/came ... uctID=1239
Nähny livenä ja pitää sanoo et sika katsyn kokonen... ei kuitenkaa liian pieni kuten jotkut lelukamerat... näyttäis olevan ominaisuudet hintaa nähden kohallaan (720sta HDtä...) tarkkoja stillejäkin voi napsia... harrastelija käyttöön...kotivideoiden yms. kännisessioden

-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Aika hyvän oloinen, mutta missä on Firewire? USB 2 löytyy, mutta riittääkö/toimiiko? Miten Mac tunnistaa kameran?Staga kirjoitti:Mä oon katellu tommosta HD vehjettä:
Nähny livenä ja pitää sanoo et sika katsyn kokonen... ei kuitenkaa liian pieni kuten jotkut lelukamerat... näyttäis olevan ominaisuudet hintaa nähden kohallaan (720sta HDtä...) tarkkoja stillejäkin voi napsia... harrastelija käyttöön...kotivideoiden yms. kännisessiodenkuvaamiseen varmasti pätevä...muuten ei noista teknisistä ominaisuuksista osaa sanoa...enkä tosiaan oo nähny mimmosta kuvaa tolla saa... onks kellään kommentteja kokemusta tosta mallista/ vastaavista...?
-
Tähän voi 90% varmuudella vastata: Ei tunnista. Eli tuohon ei kannata rahojaan pistää, ellei jostain faktaa löydä, että varmuudella toimii.MVi kirjoitti:Aika hyvän oloinen, mutta missä on Firewire? USB 2 löytyy, mutta riittääkö/toimiiko? Miten Mac tunnistaa kameran?Staga kirjoitti:Mä oon katellu tommosta HD vehjettä:
Nähny livenä ja pitää sanoo et sika katsyn kokonen... ei kuitenkaa liian pieni kuten jotkut lelukamerat... näyttäis olevan ominaisuudet hintaa nähden kohallaan (720sta HDtä...) tarkkoja stillejäkin voi napsia... harrastelija käyttöön...kotivideoiden yms. kännisessiodenkuvaamiseen varmasti pätevä...muuten ei noista teknisistä ominaisuuksista osaa sanoa...enkä tosiaan oo nähny mimmosta kuvaa tolla saa... onks kellään kommentteja kokemusta tosta mallista/ vastaavista...?
-
-
Vertaile!tgynther kirjoitti:Kysellääs ny vielä kun on yks kyssäri hukkunnu massan sekaan eli mistä malleista lähtien Sonyn kamerat osaavaat aitoa 16:9 kuvausta?
http://www.sony.fi/product/ProductCompa ... DCR-HC24E#
Muista että kaikki kamerat osaavat laajakuvan jollakin tapaa, mutta mikä on anamorfista ja mikä letterboxia tai jotain muuta??? Kannattaa varmaan kysellä myös jälleenmyyjältä, niin ei tule pettymystä kun huomaa ettei se ollutkaan "aitoa"
-
Vertailua olen käyttänyt mutta Sonyn tapa ilmoittaa asiat on vähän turhankin paljon harhaanjohtavaa. Kaikkien kohdalla sanotaan 16:9 mutta ilmeisesti se on aina letterboxia jos kameran yleiskatsauksessa ei mainita että aito 16:9 kuvaus....jazzi kirjoitti:
Vertaile!
Muista että kaikki kamerat osaavat laajakuvan jollakin tapaa, mutta mikä on anamorfista ja mikä letterboxia tai jotain muuta??? Kannattaa varmaan kysellä myös jälleenmyyjältä, niin ei tule pettymystä kun huomaa ettei se ollutkaan "aitoa"
Sonyn asiakaspalvelustakin olen kysellyt mutta hmm....yhtä sekavaa kuin sivutkin

-
Lampsi johonkin liikkeeseen ja testaile siellä. Mitä tuossa itse vertailin noita, niin näytti siltä, että kyllä noista spekseistä sen _ehkä_ pystyy kanssa sanomaan. Osassa oli nimittäin kennon tarkkuus määritetty pienemmäksi 16:9 kuvauksessa, kuin 4:3 kuvauksessa. Näinhän sen ei pitäisi olla, jos tosiaan koko kenno on käytössä. Toki vaikka koko kennoa käytetäänkin, voidaan onhjelmallisesti myös lisätä letterbox. Näin on mm. Panasonicin "SemiPro" DVX-100-sarjan kamerosisa, joita muuten suosittelen käsi sydämmellä ihan jokaisella, joilla lompakossa piisaa tuon verran rahaa. Väritoisto on sekä kuvan laatu on mielestäni uskomaton verrattuna muiden valmistajien saman hintaluokan laitteisiin.tgynther kirjoitti:Vertailua olen käyttänyt mutta Sonyn tapa ilmoittaa asiat on vähän turhankin paljon harhaanjohtavaa. Kaikkien kohdalla sanotaan 16:9 mutta ilmeisesti se on aina letterboxia jos kameran yleiskatsauksessa ei mainita että aito 16:9 kuvaus....jazzi kirjoitti:
Vertaile!
EDIT: Tuossa DVX-100:ssa saa siis itse valittua, ottaako kuvan letterboxina vai anamorfisena. Ainut harmillinen ominaisuus on se, että kuvaa ei saa letterboxattua etsimeen, joka aiheuttaa välillä kuvasommittelussa hieman ongelmaa.
-
Nuo speksit koskevat still-kuvia, ei videota, eli ei niistä käsittääkseni voi mitään videokuvan osalta päätellä. Vai oletko löytänyt jotain muita tietoja kuin nuo yllä olevasta linkistä löytyvät? Oikeasti kiinnostaa jos olet löytänyt! Kaiken kaikkiaan aika harhaanjohtavaa ylipäätään mainostaa DV-kameraa megapixelin kennoilla, kun kaikki kamerat kuitenkin käyttävät tuota standardia PAL-tarkkuutta itse videon kuvaamiseen.TheKraken kirjoitti:
Mitä tuossa itse vertailin noita, niin näytti siltä, että kyllä noista spekseistä sen _ehkä_ pystyy kanssa sanomaan. Osassa oli nimittäin kennon tarkkuus määritetty pienemmäksi 16:9 kuvauksessa, kuin 4:3 kuvauksessa.
Vai olenko sittenkin ymmärtänyt tämänkin asian väärin?

-
Mutta kyllä siis isommat kennot paremman kuvan tarjoaa, vaikka resoluutio onkin sama. Ammattikameroissa on aina ollut kookkaammat kennot. Noissa kuluttaja vehkeissä kennot on yleensä n. 1/3 niistä mitä noissa isojen poikien leluissa käytetään.
Paras kuvanlaadullinen on silti 3 kennoinen kamera, tosin ei sekään hyvää kuvaa takaa, kuten olen parilla Canonin kameralla todennut. Tänäänkin juuri sellaisen värejä kiroilin.
-
Aika huonoo jos joutuu kelaa tommostakin vaihtoehtoa ettei kamera pelitä... oman käsityksen mukaan suurin osa kameroista (ainakin still) toimii ilman ajureita vaik ei kemeran laatikossa luvatakkaan tukea OSXlle... mites o? Entäs videokamerat...eks pitäis olla kans ihan standardi kamaa...plug and play?
Firewire/USB 2nen eks se nyt oo aika sama...harrastelija käyttöön?
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Ei todellakaan.Staga kirjoitti:Firewire/USB 2nen eks se nyt oo aika sama...harrastelija käyttöön?
Kyllä tuotakin kameraa voinee Macin kanssa käyttää, käyttömukavuus vaan jää kauas kunnon vehkeestä.
Oikeissa DV-kameroissa kai yleensä on tuo FireWire, jolloin iMovie pystyy ohjaamaan kameraa. Riittää siis että kytket piuhan, jonka jälkeen voit tietokoneen ruudulla kelailla nauhaa eteenpäin ja siirtää haluamasi pätkät koneelle.
Toi Sanyo taas kuvaa videota MPEG4-muodossa. USB-kaapelilla sen voi (ehkä) kytkeä Macciin kiinni, jolloin se näkyy massamuistina, jolta voit kopioida tiedostot kovalevylle editointia varten.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Joo, siis ei mitään läppää, mulla on kokemusta noin kymmenestä Firewire-DV-kamerasta jotka kaikki ovat toimineet niinkuin on pitänyt. USB-videokameroihin en ole törmännyt eli omia kokemuksia niistä ei ole ja siksi ihmettelinkin.
Tuolta voi alkaa:
http://www.apple.com/macosx/upgrade/devices.html
-
Kyllä 99% vehkeistä toimii, mutta Sanyo ei kuvaa DV-videota, eikä käytä fw-standardia siirrossa, joten toimivuus ei ole taattu. Voi olla, että kamerassa tulee mukana joku oma windows-only ohjelma, jolla sen tavaran saa ulos siitä kamerasta.Staga kirjoitti:Mikä toi Läppä on että Kamera ei toimi Macissä? Siis toi Sanyo... eks Makit oo just siitä tunnettuja että lyöt kiinni kameran ku kameran niin lähetee käyntiin lennossa?
-
Tuo riittänee mulle...ammattikamerat ja tarkotukset on sit erikseen...eks täs threadissä ollu kuitenkin kyse harrastelijavehkeestä.. toki ymmärrän et olishan se hyvä et voi kaappausohjelmassa valita mitä kohtia kaappaa...ettei tarvii koko hoitoa kopsaa... no vaikee uskoo silti ettei toi näy jossain final cut prossa kuten muutkin kamerat... vääntäkää viel joku rautalangastaSälli kirjoitti: Toi Sanyo taas kuvaa videota MPEG4-muodossa. USB-kaapelilla sen voi (ehkä) kytkeä Macciin kiinni, jolloin se näkyy massamuistina, jolta voit kopioida tiedostot kovalevylle editointia varten.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Lisäys: Näyttäis siinä olevan virallinen mac tukikin:
USB 2.0 & S-Video Output
PC/MAC Compatible <-----
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Sälli »
Joo, kyllä se tähän tyyliin toiminee:Staga kirjoitti:Tuo riittänee mulle...ammattikamerat ja tarkotukset on sit erikseen...eks täs threadissä ollu kuitenkin kyse harrastelijavehkeestä.. toki ymmärrän et olishan se hyvä et voi kaappausohjelmassa valita mitä kohtia kaappaa...ettei tarvii koko hoitoa kopsaa... no vaikee uskoo silti ettei toi näy jossain final cut prossa kuten muutkin kamerat... vääntäkää viel joku rautalangasta
Lisäys: Näyttäis siinä olevan virallinen mac tukikin:
USB 2.0 & S-Video Output
PC/MAC Compatible <-----
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=165279
Oma vaivansa tulee siitä, että iMovie on HD-videon editointiin tehty ohjelma. Kaikki klipit pitää vielä sitten koneella muuttaa MPEG4->DV, joka vie aikaa ja laatu saattaa kärsiä.
Vähän hassua puhua samassa lauseessa final cut prosta ja siitä että harrastelijoitahan tässä ollaan, mikä tahansa kamera käy...
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka