iPhoto neuvoja kaivataan...
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhoto neuvoja kaivataan...
Viesti Kirjoittaja idefix »
Ensmmäistä kertaa käytän iPhotoa, ja en löytänyt nyt apuja tähän. En ole ihan täysin hoksannut iPhoton ideaa.
Jos minulla on kuvia vaikka DVD:llä ja haluan tuoda ne koneelle hyvään järjestykseen kuinka toimin? Tuonko ne samalla tapaa kuin biisit iTunesissa?
Entä luonko iPhotossa kuville albumeita vai kansioita vai älykkäitä kansioita? Esim. Mökki? mitä eroja?
Mistä kuvat löytyy koneelta tämän jälkeen, vai voiko ne liittää/vetää iPhotosta suoraankin muihin sovelluksiin?
Jos minulla on kuvia vaikka DVD:llä ja haluan tuoda ne koneelle hyvään järjestykseen kuinka toimin? Tuonko ne samalla tapaa kuin biisit iTunesissa?
Entä luonko iPhotossa kuville albumeita vai kansioita vai älykkäitä kansioita? Esim. Mökki? mitä eroja?
Mistä kuvat löytyy koneelta tämän jälkeen, vai voiko ne liittää/vetää iPhotosta suoraankin muihin sovelluksiin?
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Voit joko vetää kuvat DVD:ltä (tai mistä vain) suoraan iPhoton Kirjastoikkunaan, tai valita iPhoto >> Arkisto >> Tuo kirjastoon.
Järjestelet sitten kuvat albumeihin. Voit myös luoda kansioita, jotka voivat sisältää albumeja. Esim. Lomakuvat-kansio, joka sisältää albumeita. Kansio ei voi sisältää kuvia.
Kuvat löytyvät / Käyttäjät / Omanimesi / Kuvat / iPhoto Library-kansiosta. iPhoto 6:sessa originaalit ovat aikajärjestyksessä Originals-kansiossa.
Mutta voit vetää kuvia iPhoton ikkunasta vaikka Photoshopin ikonin päälle tai työpöydälle tai Mailiin.
iPhotossa on myös nappi, jota painamalla voit esim. lähettää kuvan maililla. Tässä voit määritellä kuvan koon.
Minä en henk. koht. välitä miten iPhoto järjestelee kuvat kansiotasolla. Hallitsen kuvia suoraan iPhotosta käsin drag and dropilla. Jos haluan viedä kuvan jonnekin, vedän sen työpöydälle jne.
Järjestelet sitten kuvat albumeihin. Voit myös luoda kansioita, jotka voivat sisältää albumeja. Esim. Lomakuvat-kansio, joka sisältää albumeita. Kansio ei voi sisältää kuvia.
Kuvat löytyvät / Käyttäjät / Omanimesi / Kuvat / iPhoto Library-kansiosta. iPhoto 6:sessa originaalit ovat aikajärjestyksessä Originals-kansiossa.
Mutta voit vetää kuvia iPhoton ikkunasta vaikka Photoshopin ikonin päälle tai työpöydälle tai Mailiin.
iPhotossa on myös nappi, jota painamalla voit esim. lähettää kuvan maililla. Tässä voit määritellä kuvan koon.
Minä en henk. koht. välitä miten iPhoto järjestelee kuvat kansiotasolla. Hallitsen kuvia suoraan iPhotosta käsin drag and dropilla. Jos haluan viedä kuvan jonnekin, vedän sen työpöydälle jne.
Viimeksi muokannut AppleFarmer, 25.4.2006 klo 22.31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: iPhoto neuvoja kaivataan...
Viesti Kirjoittaja Maza »
Kuvat voi tuoda raahaamalla taikka iPhoton valikosta (Arkisto -> Tuo), aivan iTunesin tapaan. Kaikki kuvat ovat iTunesin tapaan Kirjastossa. Minä olen järjestänyt ne sinne "Filmirullien" mukaan, jokainen tuotu kansio on oma rullansa. Näitä voi nimetä uudelleen ja kuvia voi siirtää näiden välillä. Lisäksi voi luoda Albumeita, jossa voi olla kuvia useammasta rullasta (vrt. Soittolista). Itse en näitä niinkään ole käyttänyt. Hyvä keino organisointiin on myös Hakusanat. Yhteen kuvaan voi liittää useampia avainsanoja. Voit valita ison määrän kuvia ja raahata kaikki halutun Hakusanan päälle vasemmassa alakulmassa, näin kaikkiin kuviin liitetään tämä sana. Spotlight löytää nämä hakusanat myös. iPhotosta voi kuvat vetää vaikka mihin, Mailiin, Photoshopiin, Messengeriin, roskikseen... Eli ei tarvitse välittää kuvien sijainnista kansiotasolla. iPhoto 06 järjestää kuvat kansioissa eri tavalla, kuin iPhoto 05. 05-versiossa kuvat ovat päivämäärien mukaan kansioissa, kun taas 06-versiossa filmirullien mukaisissa kansioissa.idefix kirjoitti:Ensmmäistä kertaa käytän iPhotoa, ja en löytänyt nyt apuja tähän. En ole ihan täysin hoksannut iPhoton ideaa.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
-
-
Viesti Kirjoittaja Milk »
Kuvien nimeäminen kannattaa aloittaa heti kun kansioon alkaa kuvia lisäilemään, niitä on sitten kätevä hakea hakusanoin..itselläni on kirjastossa useampi tuhat kuvaa nimillä tyyliin "DSCI0241" kun olen ne aiemmin heittänyt suoraan kamerasta PClle ja sieltä sitten myöhemmin iPhotoon. Kamala työ nimetä niitä jälkikäteen.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Automatorilla sitten sujuu kuvien nimeäminen helpommin.
http://www.apple.com/macosx/features/au ... mple1.html
http://www.apple.com/macosx/features/au ... mple1.html
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
iPhoto 5
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
________________________________________________________________________________________________________________________
Kysymys edelleen kuvien nimeämisestä ja ohjelmana iPhoto 5:
Olen iPhotossa nimennyt tiedostot niin kuin haluan. Ongelma on se, että en keksi miten saisin sen antamani nimen (+ päätteen ".jpg" ) tiedostonimeksi. En löytänyt tätä ominaisuutta suoraan iPhotosta, joka on aika merkillistä, kun on kuitenkin aika perusominaisuus. Applehan itsekin suosittelee nimeämään kuvat järkevästi ihan tiedostotasollakin:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303602
kohta 3
Olenko puusilmänä onnistunut välttämään tämän kohdan jotenkin itse ohjelmassa, vai pitääkö tätä(kin) varten hankkia joku pikkuinen erityisen kätevä lisäsofta, jolla asian voin hoitaa (skripti?)?
Eräs paljon aikaa vaativa tapa olisi viedä kuvat tiedostoksi ([?] (+) Shift (+) E) ja siitä valita vie "kuvanimillä", mutta tämä pitäisi tehdä aina uusien kuvien jälkeen, eikä muutenkaan vaikuta "käyttäjä ystävälliseltä".
Käyttöjärjestelmänä OS X 10.3, joten automatoria en voi mitenkään käyttää.
Niin ja se nimi koostuu siis ihan sanoista, eikä kellonajasta. Kellonaikaa varten löysinkin jo vanhoista keskusteluista hakemalla erään pikkuohjelman.
Kysymys edelleen kuvien nimeämisestä ja ohjelmana iPhoto 5:
Olen iPhotossa nimennyt tiedostot niin kuin haluan. Ongelma on se, että en keksi miten saisin sen antamani nimen (+ päätteen ".jpg" ) tiedostonimeksi. En löytänyt tätä ominaisuutta suoraan iPhotosta, joka on aika merkillistä, kun on kuitenkin aika perusominaisuus. Applehan itsekin suosittelee nimeämään kuvat järkevästi ihan tiedostotasollakin:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303602
kohta 3
Olenko puusilmänä onnistunut välttämään tämän kohdan jotenkin itse ohjelmassa, vai pitääkö tätä(kin) varten hankkia joku pikkuinen erityisen kätevä lisäsofta, jolla asian voin hoitaa (skripti?)?

Eräs paljon aikaa vaativa tapa olisi viedä kuvat tiedostoksi ([?] (+) Shift (+) E) ja siitä valita vie "kuvanimillä", mutta tämä pitäisi tehdä aina uusien kuvien jälkeen, eikä muutenkaan vaikuta "käyttäjä ystävälliseltä".
Käyttöjärjestelmänä OS X 10.3, joten automatoria en voi mitenkään käyttää.
Niin ja se nimi koostuu siis ihan sanoista, eikä kellonajasta. Kellonaikaa varten löysinkin jo vanhoista keskusteluista hakemalla erään pikkuohjelman.
-
Viesti Kirjoittaja rme »
Ellen ole ihan väärässä niin tiedostot ovat .jpg -päätteisiä, mutta se ei vain näy Finderissä (tai iPhotossa) jos tätä asetusta ei ole laitettu päälle. Helpointahan on tarkistaa tämä asia Terminaalilla ja surffata /Users/käyttäjätunnuksesi/Pictures/iPhoto... ja sieltä listata tiedostot, jolloin saa varmistuksen.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Jos tiedostotasolla tarvitset kuitenkin lisätä .jpg niin kopioi
/Library/Scripts/Finder Scripts/Add to File Names.scpt
scripti hakemistoon jossa ne kuvasi on, käynnistä, valitse suffix ja lisää tiedostopääte, huom. scripti vaihtaa kaikki kyseisestä hakemistosta (eli varmista ettei siellä ole ylimääräistä tavaraa.
Tuo on malliscripti joka pitäisi olla käyttiksen mukana jo valmiina.
(testaa parilla kuvalla jossain testihakemistossa ensin.)
/Library/Scripts/Finder Scripts/Add to File Names.scpt
scripti hakemistoon jossa ne kuvasi on, käynnistä, valitse suffix ja lisää tiedostopääte, huom. scripti vaihtaa kaikki kyseisestä hakemistosta (eli varmista ettei siellä ole ylimääräistä tavaraa.
Tuo on malliscripti joka pitäisi olla käyttiksen mukana jo valmiina.
(testaa parilla kuvalla jossain testihakemistossa ensin.)
-
Viesti Kirjoittaja menace »
Olen tässä nyt opetellut käyttämään tuota iPhotoa parhaani mukaan ja tuonut kirjastoon filmirullia. Nyt kuitenkin on yksi ongelma, sillä vuoden 2004 juhannuksen kuvat ovat iPhoton mielestä päivätty 1.1.2000 vaikka näin ei todellakaan ole. Näin ollen kaikki muut rullat ovat oikeassa järjestyksessä, mitä nyt tuo juhannus 2004.
Hjälp.
Hjälp.
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Noin käy jos kamerassa ei ole ollut päiväys kohdalla kun otit kuvia. Ainakin mulla ekassa Samsungissa tuli tuollaisia päiväyksiä aina kun patterit oli irti vähänkin pidempään.menace kirjoitti:Olen tässä nyt opetellut käyttämään tuota iPhotoa parhaani mukaan ja tuonut kirjastoon filmirullia. Nyt kuitenkin on yksi ongelma, sillä vuoden 2004 juhannuksen kuvat ovat iPhoton mielestä päivätty 1.1.2000 vaikka näin ei todellakaan ole. Näin ollen kaikki muut rullat ovat oikeassa järjestyksessä, mitä nyt tuo juhannus 2004.
Hjälp.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
-
Viesti Kirjoittaja NeNithelo »
Päiväyksen saat muutettua valitsemalla kuvat jamenace kirjoitti:Olen tässä nyt opetellut käyttämään tuota iPhotoa parhaani mukaan ja tuonut kirjastoon filmirullia. Nyt kuitenkin on yksi ongelma, sillä vuoden 2004 juhannuksen kuvat ovat iPhoton mielestä päivätty 1.1.2000 vaikka näin ei todellakaan ole. Näin ollen kaikki muut rullat ovat oikeassa järjestyksessä, mitä nyt tuo juhannus 2004.
Hjälp.
"kuvat"-valikosta valitsemalla:
"Erämuutos" ([?] Shift B)
ja sieltä "aseta päiväys"
sitten vain plätkit oikeat päiväykset ja vaikka kellonajaksi minuutin eroa kuvien välillä
Niin ja tosiaan se kamera kannattaa laittaa oikeaan aikaan, jotta tuota ei tarvitse itse tehdä...
Mutta vielä omaan asiaani:
Eli siis kun olen iPhotossa nimennyt kuvat vaikka "Kissa kuumalla katolla", niin silti kuvan tiedostonimi (finderissä) on esimerkiksi:
"IM000149.JPG"
miten saisin tuon nimeksi siis "Kissa kuumalla katolla.jpg"
Tuon luulisi hoituvat helposti jollain applescriptillä, mutta mistä sellaisen saisi?
-
Viesti Kirjoittaja menace »
Eipä auta tuo. Ihme juttu, sillä kuvia on viimeksi muokattu 2004 myös Finderin - näytä tietoja mukaan. Silti iPhoto näyttää sitkeästi, että 1.1.2000.NeNithelo kirjoitti:Päiväyksen saat muutettua valitsemalla kuvat jamenace kirjoitti:Olen tässä nyt opetellut käyttämään tuota iPhotoa parhaani mukaan ja tuonut kirjastoon filmirullia. Nyt kuitenkin on yksi ongelma, sillä vuoden 2004 juhannuksen kuvat ovat iPhoton mielestä päivätty 1.1.2000 vaikka näin ei todellakaan ole. Näin ollen kaikki muut rullat ovat oikeassa järjestyksessä, mitä nyt tuo juhannus 2004.
Hjälp.
"kuvat"-valikosta valitsemalla:
"Erämuutos" ([?] Shift B)
ja sieltä "aseta päiväys"
sitten vain plätkit oikeat päiväykset ja vaikka kellonajaksi minuutin eroa kuvien välillä
Niin ja tosiaan se kamera kannattaa laittaa oikeaan aikaan, jotta tuota ei tarvitse itse tehdä...
Mutta vielä omaan asiaani:
Eli siis kun olen iPhotossa nimennyt kuvat vaikka "Kissa kuumalla katolla", niin silti kuvan tiedostonimi (finderissä) on esimerkiksi:
"IM000149.JPG"
miten saisin tuon nimeksi siis "Kissa kuumalla katolla.jpg"
Tuon luulisi hoituvat helposti jollain applescriptillä, mutta mistä sellaisen saisi?
14 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka