Voiko miniä nopeuttaa
Pienen ihmeen ystävät
22 viestiä
• Sivu 1/1
-
Voiko miniä nopeuttaa
Viesti Kirjoittaja venit »
Niin, tuntuu että netissä ajoittain takkuaa, en tiedä johtuuko se ministä l. softasta vai operaattorista. Olisin kysynyt onko mitään sellaista toimintaa jolla ikään kuin kone järjestetään tai puhdistetaan? Voisko siellä olla joitakin palikoita joita pitäsi poistaa/järjestää?
Kiitos.
Kiitos.
-
-
-
Re: Mistäs noita saa
Viesti Kirjoittaja power »
Vaikkapa tuolta >> http://www.versiontracker.com tai http://www.macupdate.comvenit kirjoitti:Mistä nuo softat löytyy? Kiits!!
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
-
Viesti Kirjoittaja Skarsnak »
Onko koneesi yöt sammuksissa tai nukkumassa? OsX ajaa samoja huoltoskriptejä ajastetusti öisin, joita Onyxilla voi ajaa käsin. Itse käytän MacJanitoria hkä kerran kahdessa kuukaudessa, tällä hetkellä uptime 28 päivää eikä pienintäkään ongelmaa. Noiden huoltoskriptien uudelleenajastamisesta on ollut tälläkin foorumilla aikoinaan ohjeet (haku varmaankin auttaa), joten voit valita huoltoajoille ajankohdan jolloin koneesi on idlenä.jp^_^ kirjoitti:Oman koneeni sain pelastettu tuolla Onyx:llä. En tajua miten os X on niin surkeasti rakennettu, että ilman tuota softaa kone alkaa takuuvarmasti takkuilla. Kuulostaa niin ms-meiningiltä.
-
Viesti Kirjoittaja jp^_^ »
Kone on aina päällä. Ja scripta tulee ajettua "defaulttien" mukaan. Ongelmat ovat vähentyneet tämän onyxin asennuksen jälkeen. Mikä tässä nyt jurppii, on yleensä tuollaisen softan käyttö.
KUN os X on niin surkeasti tehty että sitä pitää korjailla, miksi tuota ominaisuutta ei ole rakennettu käyttiksen sisään päivityksissä? Miksi minun ja muiden käyttäjien tulee kahlata foorumeja läpi etsien tietoa jotta saamme koneemme toimimaan? Jos vastaava ohjelma vaadittaisiin win-puolella olisivat omena-miehet rivissä naureskelemassa ms:n surkeaa käyttöjärjestelmää.
KUN os X on niin surkeasti tehty että sitä pitää korjailla, miksi tuota ominaisuutta ei ole rakennettu käyttiksen sisään päivityksissä? Miksi minun ja muiden käyttäjien tulee kahlata foorumeja läpi etsien tietoa jotta saamme koneemme toimimaan? Jos vastaava ohjelma vaadittaisiin win-puolella olisivat omena-miehet rivissä naureskelemassa ms:n surkeaa käyttöjärjestelmää.
Those who are clever, who have a Brain, never understand anything.
-
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Minkälaista vikaa tarkalleen ottaen? En ole iMacissani ajellut Onyxia tai muuta huolto-ohjelmaa, koska kaikki on toiminut näppärästi. Windows on rinnalla ja paljon betaohjelmia käytössä, mutta ei ongelman ongelmaa.jp^_^ kirjoitti:Viat ovat näissä uusissa intel versiossa.
-
Listaanpa tähän jotain ongelmia joita on tullut vastaan:
MPlayer jumittaa .wmv fileissä koneen niin solmuun että mitään ei voi tehdä. Rantapallo pöyrii ja MPlayeria ei saa killattua. Vain buutilla selviää. Tämä siitä myytistä että vain sovellukset kaatuvat ei käyttis. Tämän selvitin sillä että poistin koko MPlayerin koneelta.
Samaa rantapallon pöyrintää ja käyttiksen "jäätymistä" tapahtuu ilman onyx:ä. Uskon tähän vaikuttavan ohjelmien asentelu ja poistaminen. Nykysin aina ohjelman asennettua/poistetttua ajan onyx:n läpi ja tuo rantapallon pöyrittely ja desktopin jäätyminen on kutakuikin kadonnut kokonaan.
Ikonit muuttavat kokoaan/muotoaan. Tämän niin ikään korjaa onyx:n ajaminen ja perään buutti. Pelkällä buutilla iconoita ei saa korjattua. Onyx:n ajo korjaa kyllä tilanteen taas hienosti.
Jos onyxin ottaa pois ajosta ja jättää koneen päälle vaikkapa päiväksi pariksi, on ruudussa yleensä aamulla sama rantapallo pöyrimässä ja kone "jäässä". Kone tottelee vain buuttia.
Seuraavat ongelmat eivät aiheuta koneen kaatumista, mutta ärsyttävät:
Bash:sta ei voi tedä kansiota "jää". utf-8 asetukset päällä kansion voi tehdä mutta se sekoittaa bash:n ja kursori lentelee sen jälkeen pitkin terminalia väärillä riveillä. Samoin terminalissa ei tunneta harmaata väriä, vaan se toistetaan mustana. Tämä risoo eniten irssiä käytettäessä, tähän on toki lääkkeet myös mutta ei applen toimesta.
Olen aiheesta jutellut useammankin intel-mac:n omistajan kanssa. Niin minin kuin imac:n ja samat ongelmat tuntuvat olevan monilla. Tunnen myös powerpc:n omistajia joita nämä ongelmat eivät tunnu koskettavan.
MPlayer jumittaa .wmv fileissä koneen niin solmuun että mitään ei voi tehdä. Rantapallo pöyrii ja MPlayeria ei saa killattua. Vain buutilla selviää. Tämä siitä myytistä että vain sovellukset kaatuvat ei käyttis. Tämän selvitin sillä että poistin koko MPlayerin koneelta.
Samaa rantapallon pöyrintää ja käyttiksen "jäätymistä" tapahtuu ilman onyx:ä. Uskon tähän vaikuttavan ohjelmien asentelu ja poistaminen. Nykysin aina ohjelman asennettua/poistetttua ajan onyx:n läpi ja tuo rantapallon pöyrittely ja desktopin jäätyminen on kutakuikin kadonnut kokonaan.
Ikonit muuttavat kokoaan/muotoaan. Tämän niin ikään korjaa onyx:n ajaminen ja perään buutti. Pelkällä buutilla iconoita ei saa korjattua. Onyx:n ajo korjaa kyllä tilanteen taas hienosti.
Jos onyxin ottaa pois ajosta ja jättää koneen päälle vaikkapa päiväksi pariksi, on ruudussa yleensä aamulla sama rantapallo pöyrimässä ja kone "jäässä". Kone tottelee vain buuttia.
Bash:sta ei voi tedä kansiota "jää". utf-8 asetukset päällä kansion voi tehdä mutta se sekoittaa bash:n ja kursori lentelee sen jälkeen pitkin terminalia väärillä riveillä. Samoin terminalissa ei tunneta harmaata väriä, vaan se toistetaan mustana. Tämä risoo eniten irssiä käytettäessä, tähän on toki lääkkeet myös mutta ei applen toimesta.
Olen aiheesta jutellut useammankin intel-mac:n omistajan kanssa. Niin minin kuin imac:n ja samat ongelmat tuntuvat olevan monilla. Tunnen myös powerpc:n omistajia joita nämä ongelmat eivät tunnu koskettavan.
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
Jeep jep, tässä on kuitenkin intel macin käyttäjä jolla ei ole asennus/poisto rantapallo syndroomaa.jp^_^ kirjoitti:Listaanpa tähän jotain ongelmia joita on tullut vastaan:
Tuota bashiä me setvittiin ircissä, intel ja G5 versioilla ei mitään merkitystä.
Käytitkö mplayeristä ykkös vai kakkosversiota, ja tarkemmin se versionumero, mikä pakkaus on kyseisissä wmv tiedostoissa käytössä.
Kannattaa muutoinkin kertoa omasta koneestaan vähintäänkin perustiedot, eli konemalli, käyttisversio ja päivitykset, siis jos haluaa apua koneen korjaukseen, jos taas tyytyy valittamaan aiheesta niin silloinhan ei tarkemilla tiedoilla ole merkitystä.
Desktopin jäätyminen ja muuttuvat kuvakkeet kyllä kertovat jostain muusta viasta, ei se ole normaalia ja vaikka onyx sen korjaakin väliaikaisesti, kannattaa korjata järjestelmä niin ehkä ne muutkin takkuamiset katoaa?
Mahdollisia tarkistuspisteitä:
- toinen käyttäjätili
- fontit
- levyoikeudet
- p2p ohjelmat
- kolmanen osapuolen muisti
Applications/Utilities hakemistosta löytyy Console ohjelma jossa voi olla hyvinkin lisätietoja siitä mikä ahdistaa koneesa.
Ilman enempiä lisätietoja on hankala enempi auttaa, vaatiiko korjaus jonkin osan uudelleen asennuksen tms. vai mennäänkö arkistoi ja asenna vaiko puhtaalla asennuksella tyhjältä pöydältä.
-
En ole nyt pyytämässä apua. Ongelmat olen jo saanut ratkottua. Kritisoin tuota tapaa jolla joudun applea säätämään. Se tuo mieleeni väistämättä PC-säätämisen jota apple-väki tuntuu niin hartaasti joka vaiheessa halveksuvan.
Samoin ymmärrän että jos joku kolmanen osapuolen softa ei toimi, mutta en ymmärrä sitä että OS on rakennettu niin huonosti että se onnistuu jäädyttämään koko järjestelmän. Oli kyseessä sitten mikätahansa versio.
Kone on applestoressa kasattu. P2P ohjelmistoja en koneellani aja. Ja uskon että vikoja ei kaikilla ole, mutta tiedän että ongelmieni kanssa en myöskään ole ollut yksin.
Samoin ymmärrän että jos joku kolmanen osapuolen softa ei toimi, mutta en ymmärrä sitä että OS on rakennettu niin huonosti että se onnistuu jäädyttämään koko järjestelmän. Oli kyseessä sitten mikätahansa versio.
Kone on applestoressa kasattu. P2P ohjelmistoja en koneellani aja. Ja uskon että vikoja ei kaikilla ole, mutta tiedän että ongelmieni kanssa en myöskään ole ollut yksin.
-
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Muut käyttiksetkö ei sitten näin tee myöskään?jp^_^ kirjoitti:Samoin ymmärrän että jos joku kolmanen osapuolen softa ei toimi, mutta en ymmärrä sitä että OS on rakennettu niin huonosti että se onnistuu jäädyttämään koko järjestelmän. Oli kyseessä sitten mikätahansa versio.
Mutta itsellä on nyt reilu vuosi ollut macci kotona alla. Kertaakaan en ole kaatanut koko konetta, en kertaakaan. Koneella on satoja ohjelmia ja kaikkea tulee aina testattua joten siitä ei ole kiinni. Tottakai välillä on rantapallo joissain tilanteissa saattanut hetken jos toisen pyöriä, mutta aina se kenkkuileva softa on odottelun jälkeen saatu tapettua.
Jos tuo koneesi oikeasti noin paljon temppuilee, niin minä olisin kyllä jo vienyt takuuseen. Ei sen kuulu toimia noin.
Koneeni on päällä 24/7 ja buuttaan sen ehkä kerran kk, ja ei minkäänlaista hyytymistä ole ilmassa. Enkä ole tuollaisesta ongelmasta muillakaan kuullut. Tosin wmv-kenkkuilut on tiedossa, mutta enpä ole silti kenenkään niilläkään koko konetta kaataneen.
Oletko ihan varma, että se kone oikeasti kaatuu. Testaapa ensikerralla alt-omppu-escape ja venaile minuutti pari. Jos sittenkään et ohjelmaa pääse tappamaan, niin sitten uskon.
EDIT: Muutenkin nuo nyt tuntuu vähän henkimaailman jutuilta, koska osaa kertomastasi Onyx ei voi millään ratkaista. Onhan noita silti ennenkin nähty, että tietyn softan avaaminen tekee jotain hyvää jollekin toiselle.
-
Tekee. Ennen omenan hankintaani lueskelen ja jututin apple-käyttäjiä. Sain monessa yhteydessä kuvan että os x on kallion vakaa. Pahimmassakin tapauksessa vain sovellukset kaatuvat, ei koko kone. Samaa viestiä tunnen myös saavani sinun puheistasi.Muut käyttiksetkö ei sitten näin tee myöskään?
Sinulla on allasi powerpc tekniikkaan perustuva laite. Minulla on uuden karhea intel. Vaikka molemmilla kannessa omena onkin, ovat sisukset erit.Mutta itsellä on nyt reilu vuosi ollut macci kotona alla. Kertaakaan en ole kaatanut koko konetta, en kertaakaan.
Olen samaa mieltä. Ei kuulu toimia noin. Tilanne on vain se että lääkkeet näihin lapsuksiin on forumeita kaivamalla löytynyt. Ei ainoastaan hompusta. Kone toimii nyt "vakaasti".Jos tuo koneesi oikeasti noin paljon temppuilee, niin minä olisin kyllä jo vienyt takuuseen. Ei sen kuulu toimia noin.
Tästä olen valmis jopa lyömään rahaa vetoa että jos pannaan alle intel-mac, asennetaan siihen MPlayer ja pannaan katseluun .wmv tiedosto että kone "jäätyy" (alt-omppu-escape ei auta). Olen asiasta "varma" koska olen saman koittanut minillä ja imac:lla.Tosin wmv-kenkkuilut on tiedossa, mutta enpä ole silti kenenkään niilläkään koko konetta kaataneen.
Kone ei kaadu, vaan se jäätyy. Rantapallo pöyrii mitään ei voi tehdä. Itunes taustalla toistaa musiikkia. Alt-omppu-escape ei auta.Oletko ihan varma, että se kone oikeasti kaatuu. Testaapa ensikerralla alt-omppu-escape ja venaile minuutti pari. Jos sittenkään et ohjelmaa pääse tappamaan, niin sitten uskon.
Minulle tämä ei ole uskonasia, harmittaa vain.
Asiasta en tiedä, mutta tämä (kaikkien applen huolto-scriptojen ajo) softa korjaa koneen.Onyx ei voi millään ratkaista
En ole mikään sunnuntaisurffari koneeni kanssa. Kone on kovassa käytössä. Asentelen/poistan sovelluksia tiheään tahtiin.
Olen käyttänyt ikäni ahkerasti win ja linux koneita. Mielenkiintoni applea kohtaan nousi vallalla olevan apple-hehkutuksen ansiosta. Olen kuitenkin saanut huomata että suurin osa apple-hehkutuksesta on lähinnä apple-fanaatikkojen omaa USKOA laitteen paremmuuteen. Pc-puolen koneisiin näillä kavereilla ei ole tullut edes koskettua vuosiin. Vikoja on kaikissa järjestelmissä, applessa ei sen enempää, ei sen vähempää.
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
jp kirjoitteli:
Ei se poista sitä tosiasiaa, että ihmisen tekemä kyhäelmä tääkin on. Ikävä kuulla kokemuksistasi. Voisi päätellä että ongelmaa ON intelmäkkien keskuudessa näin alkutaipaleella enemmän kuin normaalisti on ollut PPC:n loppukaudella.
Itse olen myö saanut koneeni juntturaan, ja yleensä juuri optisen aseman levyjä käpistellessä. Rikkinäinen levy superdrivessa on muistaakseni ainakin kahdesti aiheutanut ns. maanalaisen paikan, josta kärsivällisyyden loputtua pääsi eroon vain buuttaamalla kone.
Pari kertaa on kärsivällissyys loppunut jonkun vihoittelevan ohjelman rantapalloluupin vuoksi. Aiheuttaja on ollut kolmannen osapuolen kaatunut softa, mutta Finder ei ole noussut pystyyn, joten käynnistys on jäänyt ainoaksi vahtoehdoksi.
Joka tapauksessa uptimet ovat normaalisti kuukausissa, ei päivissä tai viikoissa.
Onyxia ja Janitoria en ole ajanut kai ikinä, joskus harvoin kone on kyllä päällä öisin, jolloin huoltotoimet ajetaan käyttiksen puolesta. Komentoriviltäkin toki voi käynnistää nuo.
Toivottavasti apple ei lipsahda markkinoiden puristuksessa taas tilanteeseen, jossa käyttis ja samalla siis koneet on buutattava lähes päivittäin (remember OS 7, 8, 9). Olen valmis maksamaan sen kuuluisan apple-ekstran, jotta näin ei kävisi.
Vähäpätöinen mielipide minulta, enemmän kokemuksen puutteessa, koska esim. windowsia käytän vain jos on pakko; suurinpiirtein kerran-pari kuussa töissä kaivan ja kääntelen jotain tarpeellista AutoCAD-tavaraa yhdeltä työpaikan PC:ltä.
Vakaa kuin kallio ? Ei kai se kalliokaan ole niin vakaa kuin ko. fraasissa annetaan ymmärtää. nimim. vaikka läpi harmaan kiven..
Ei kyllä tää on silti vakaampi ja selkeempi, uskallan sanoa..Olen käyttänyt ikäni ahkerasti win ja linux koneita. Mielenkiintoni applea kohtaan nousi vallalla olevan apple-hehkutuksen ansiosta. Olen kuitenkin saanut huomata että suurin osa apple-hehkutuksesta on lähinnä apple-fanaatikkojen omaa USKOA laitteen paremmuuteen. Pc-puolen koneisiin näillä kavereilla ei ole tullut edes koskettua vuosiin. Vikoja on kaikissa järjestelmissä, applessa ei sen enempää, ei sen vähempää
Ei se poista sitä tosiasiaa, että ihmisen tekemä kyhäelmä tääkin on. Ikävä kuulla kokemuksistasi. Voisi päätellä että ongelmaa ON intelmäkkien keskuudessa näin alkutaipaleella enemmän kuin normaalisti on ollut PPC:n loppukaudella.
Itse olen myö saanut koneeni juntturaan, ja yleensä juuri optisen aseman levyjä käpistellessä. Rikkinäinen levy superdrivessa on muistaakseni ainakin kahdesti aiheutanut ns. maanalaisen paikan, josta kärsivällisyyden loputtua pääsi eroon vain buuttaamalla kone.
Pari kertaa on kärsivällissyys loppunut jonkun vihoittelevan ohjelman rantapalloluupin vuoksi. Aiheuttaja on ollut kolmannen osapuolen kaatunut softa, mutta Finder ei ole noussut pystyyn, joten käynnistys on jäänyt ainoaksi vahtoehdoksi.
Joka tapauksessa uptimet ovat normaalisti kuukausissa, ei päivissä tai viikoissa.
Onyxia ja Janitoria en ole ajanut kai ikinä, joskus harvoin kone on kyllä päällä öisin, jolloin huoltotoimet ajetaan käyttiksen puolesta. Komentoriviltäkin toki voi käynnistää nuo.
Toivottavasti apple ei lipsahda markkinoiden puristuksessa taas tilanteeseen, jossa käyttis ja samalla siis koneet on buutattava lähes päivittäin (remember OS 7, 8, 9). Olen valmis maksamaan sen kuuluisan apple-ekstran, jotta näin ei kävisi.
Vähäpätöinen mielipide minulta, enemmän kokemuksen puutteessa, koska esim. windowsia käytän vain jos on pakko; suurinpiirtein kerran-pari kuussa töissä kaivan ja kääntelen jotain tarpeellista AutoCAD-tavaraa yhdeltä työpaikan PC:ltä.
Vakaa kuin kallio ? Ei kai se kalliokaan ole niin vakaa kuin ko. fraasissa annetaan ymmärtää. nimim. vaikka läpi harmaan kiven..

-
Joo, totta. Ehkäpä tuossa yllä tuon kohdan hiukan kärjistin. Olen appleen kaikesta huolimatta tyytyväinen. Minulle olisi enemmän kuin helppoa vaihtaa tämä kone linux tai win ympäristöön. Tätä en kuitenkaan ole tekemässä.Ei kyllä tää on silti vakaampi ja selkeempi, uskallan sanoa..
Tilanne lähinnä se että hyppäsin apple-mailmaan suurin odotuksin ja nyt sitten eletään sitä apple-krapulaa. Kyllä tämä tästä...
-
-
Viesti Kirjoittaja zapelius »
Suosittelen pitämään summan pienenä...jp^_^ kirjoitti:Tästä olen valmis jopa lyömään rahaa vetoa että jos pannaan alle intel-mac, asennetaan siihen MPlayer ja pannaan katseluun .wmv tiedosto että kone "jäätyy" (alt-omppu-escape ei auta). Olen asiasta "varma" koska olen saman koittanut minillä ja imac:lla.TheKraken kirjoitti: Tosin wmv-kenkkuilut on tiedossa, mutta enpä ole silti kenenkään niilläkään koko konetta kaataneen.
Kokeilin juuri pakasta vedetyllä Minillä. Hyvin toimi.
Mplayer: MPlayerOSX2b8r5
WMV: ei havaintoa kodekeista..
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Olisi siitä screenshottikin mutta eräiden palveluntarjoajien yhdistymisten ja kilpailusääntöjen takia en pysty uploadaamaan kuvaa minnekään... Sitäpaitsi 'freemem' latasi jo vastaavan kuvan yllä
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Muistaakseni olen saanut oman koneeni kaksi kertaa vastaavaan tilaan ("mikään ei toimi"), jolloin olen logannut toiselta koneelta ssh:lla ja tappanut kyseisen prosessin tai laittanut koneen kiltisti reboottiin (/sbin/reboot).jp^_^ kirjoitti:Kone ei kaadu, vaan se jäätyy. Rantapallo pöyrii mitään ei voi tehdä. Itunes taustalla toistaa musiikkia. Alt-omppu-escape ei auta.TheKraken kirjoitti:Oletko ihan varma, että se kone oikeasti kaatuu. Testaapa ensikerralla alt-omppu-escape ja venaile minuutti pari. Jos sittenkään et ohjelmaa pääse tappamaan, niin sitten uskon.
Minulle tämä ei ole uskonasia, harmittaa vain.
MBP 13" :: 2.4GHz :: 256GB SSD :: 8 GB :: El Capitan
MBP 15" :: 2.66 GHz :: 256GB SSD + 1TB 7k2 HD :: 8 GB :: Yosemite
iPhone 7 256Gt, iPhone 6 64Gt, iPhone 5S 32Gt, iPhone 3GS 16Gt, iPhone 2G 8Gt
MBP 15" :: 2.66 GHz :: 256GB SSD + 1TB 7k2 HD :: 8 GB :: Yosemite
iPhone 7 256Gt, iPhone 6 64Gt, iPhone 5S 32Gt, iPhone 3GS 16Gt, iPhone 2G 8Gt
-
22 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka