hatey kirjoitti:
Mitä tarkoitat, että ansiosidonnaisen saa liian helposti? Meinaatko että ihmiset päästyään lopulta töihin, ovat siellä minimiajan ja ottavat välittömästi potkut saadakseen 3 kk karenssin, jotta voisivat sen jälkeen nauttia tuosta loistavasta edusta, että voi makaa himassa 60% palkasta korvauksella, josta menee enempi veroa, kuin palkasta?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Mielestäsi on myös oikein rangaista alenevalla tuella, vaikka olisi aktiivinen? Onko työttömyys mielestäsi oma valinta, ja varsinkin se ettei hakuprosessissa tule valituksi, siitä on syytä rankaista?
En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat katkeran kateellisia jollekin työttömälle. Mutta se taitaa olla totta, että mitä enemmän on itsellään, sen enemmän on kateellinen toiselle, vaikka sitten työttömälle hänen korvauksistaan. Säälittävää.
Ensinnäkin koitapa keskustella hieman asiallisemmoin, jooko? Äläkä vääristele. En ole kirjoittanut, että a-sidonnaisen saa liian helposti, vaan että se on liian korkea ja liian pitkä ja sen saa uusinnettua liian helposti vrt verrokkimaat. Asia olisi eri, jos edunsaaja maksaisi sen itse, mutta kun se menee valtaosaltaan yhteisistä varoista, niin mallin pitäisi kyllä olla universaalimpi ja kannustavampi.
Ja joo, vaikka olisi aktiivinen, niin minusta ansiosidonnaisen tulisi olla laskeva, vaikka korkeammalta tasolta kuin nyt, mutta aina laskeva. Se on perusteltua jonkin aikaa, mutta pohjoismaiseen tapaan ei kuitenkaan 500 päivää eikä uuden 500 päivän jaksoa tulisi voida aloittaa ilman, että takana on vähintään samanmoinen setti kuin alunperinkin oli tuon erikoisturvan saannin ehtona. Nyt ei siis puhuta työttömyyskorvauksesta eikä työmarkkinatuesta vaan ansiosidonnaisesta. Se imee ne varat, jotka voitaisiin käyttää työttömyysturvaan ja työllistämiseen tasaisemmin.
Mistä kateellisuudesta sinä puhut, en ymmärrä. Yritän tässä miettiä, mikä olisi oikeudenmukaisinta ja tehokkainta juuri syrjäytyvän kannalta. Ne tai me jotka olemme nauttineet ansisidonnaisesta, emme kuulu siihen ryhmään. Minulla on tuttu, joka tippui 4500 e:n liksalta ansiosidonnaiselle ja laskee tarkkaan ne työpäivät, jotka tekee, jotka oikeuttavan jatkoon, 2000 e kuussa tekemättä mitään. Näin aikoo jatkaa eläkkeelle.Se ei ole järkevää yhteiskunnan kannalta. Ja ko. hemmo on itse samaa mieltä.
Oli vähän yllätys hänelle itselleenkin. No niin oli minullekin.