Terve.
Missä voi olla vika, kun iBookini on alkanut jumittaa vähintään kerran päivässä? Aluksi ongelma ilmeni niin, että kone yhtäkkiä, vaikka vain kesken exposén ikkunoiden liikuttelun, jäi lataamaan jotain ja kaikki muu pysähtyi (paitsi esim. musiikin toisto iTunesissa) ja hiiren osoitin muuttui rantapalloksi. Nyt on pari kertaa käynyt niin, että koko näyttö on mennyt pimeäksi. Joka kerta kone on lakannut vastaamasta näppäinkomentoihin, paitsi uudelleenkäynnistykseen, mikä onkin ollut ainoa tapa saada kone taas toimimaan. Viimeksi kone jumitti ja näyttö meni pimeäksi puoli tuntia sitten avatessani koneen nukkumasta ja käynnistäessäni Safaria.
Olen tarkistanut oikeudet ja ajanut hardware testin, mutta mitään vikaa en ole löytynyt. Olen käyttänyt macia vasta puoli vuotta, joten en vielä tunne kaikkia mahdollisia toimenpiteitä. Koneeni on viime marraskuussa hankittu iBook 1,42Ghz, 1Gb, OSX 10.4.6.
Joonas
iBook jumittaa
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Minulla on aivan samanlaisia ongelmia vuoden ikäisen powerbookin kanssa. Välillä näyttää olevan parempi päivä, välillä huonompi. En tiedä miksi. Nähtävästi kukaan ei tiedä. Koitin avata aiheesta keskustelua aikaisemmin, mutta siihen ei otettu juuri kantaa. Oma laitteeni ei ole joutunut pahoinpidellyksi, eikä mitään hälyyttävää rautaongelmaan viittaavaa ole muutenkan esiinytynyt. Asensin jo kertaalleen kokosetin uusiksi ja näyttäisi nyt vähän siltä, että kyseessä on vika 10.4.6ssa. Applefarmer mm. ehdotti käyttiksen asentamista uudelleen arkistoi ja asenna menetelmällä... en vain oikein jaksaisi 

-
Viesti Kirjoittaja masa »
Kannattaa jaksaa.. aikaa menee ainoastaan päälle puoli tuntia...jonesb kirjoitti:Minulla on aivan samanlaisia ongelmia vuoden ikäisen powerbookin kanssa. Välillä näyttää olevan parempi päivä, välillä huonompi. En tiedä miksi. Nähtävästi kukaan ei tiedä. Koitin avata aiheesta keskustelua aikaisemmin, mutta siihen ei otettu juuri kantaa. Oma laitteeni ei ole joutunut pahoinpidellyksi, eikä mitään hälyyttävää rautaongelmaan viittaavaa ole muutenkan esiinytynyt. Asensin jo kertaalleen kokosetin uusiksi ja näyttäisi nyt vähän siltä, että kyseessä on vika 10.4.6ssa. Applefarmer mm. ehdotti käyttiksen asentamista uudelleen arkistoi ja asenna menetelmällä... en vain oikein jaksaisi
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
No itseasiassa siinä menee kyllä enemmän sillä omistain vain päivitysversion tiikerille..masa kirjoitti:Kannattaa jaksaa.. aikaa menee ainoastaan päälle puoli tuntia...jonesb kirjoitti:Minulla on aivan samanlaisia ongelmia vuoden ikäisen powerbookin kanssa. Välillä näyttää olevan parempi päivä, välillä huonompi. En tiedä miksi. Nähtävästi kukaan ei tiedä. Koitin avata aiheesta keskustelua aikaisemmin, mutta siihen ei otettu juuri kantaa. Oma laitteeni ei ole joutunut pahoinpidellyksi, eikä mitään hälyyttävää rautaongelmaan viittaavaa ole muutenkan esiinytynyt. Asensin jo kertaalleen kokosetin uusiksi ja näyttäisi nyt vähän siltä, että kyseessä on vika 10.4.6ssa. Applefarmer mm. ehdotti käyttiksen asentamista uudelleen arkistoi ja asenna menetelmällä... en vain oikein jaksaisi
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Koitapa pistää päivityslevy sisään, käsittääkseni senkin pitäisi antaa arkistoi ja asenna tehdä.jonesb kirjoitti:No itseasiassa siinä menee kyllä enemmän sillä omistain vain päivitysversion tiikerille..masa kirjoitti:Kannattaa jaksaa.. aikaa menee ainoastaan päälle puoli tuntia...jonesb kirjoitti:Minulla on aivan samanlaisia ongelmia vuoden ikäisen powerbookin kanssa. Välillä näyttää olevan parempi päivä, välillä huonompi. En tiedä miksi. Nähtävästi kukaan ei tiedä. Koitin avata aiheesta keskustelua aikaisemmin, mutta siihen ei otettu juuri kantaa. Oma laitteeni ei ole joutunut pahoinpidellyksi, eikä mitään hälyyttävää rautaongelmaan viittaavaa ole muutenkan esiinytynyt. Asensin jo kertaalleen kokosetin uusiksi ja näyttäisi nyt vähän siltä, että kyseessä on vika 10.4.6ssa. Applefarmer mm. ehdotti käyttiksen asentamista uudelleen arkistoi ja asenna menetelmällä... en vain oikein jaksaisi
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: iBook jumittaa
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Meneekö kone väkisin nukkumaan, eli narkolepsia vaivaisi?Jonttu kirjoitti:Terve.
Missä voi olla vika, kun iBookini on alkanut jumittaa vähintään kerran päivässä? Aluksi ongelma ilmeni niin, että kone yhtäkkiä, vaikka vain kesken exposén ikkunoiden liikuttelun, jäi lataamaan jotain ja kaikki muu pysähtyi (paitsi esim. musiikin toisto iTunesissa) ja hiiren osoitin muuttui rantapalloksi. Nyt on pari kertaa käynyt niin, että koko näyttö on mennyt pimeäksi. Joka kerta kone on lakannut vastaamasta näppäinkomentoihin, paitsi uudelleenkäynnistykseen, mikä onkin ollut ainoa tapa saada kone taas toimimaan. Viimeksi kone jumitti ja näyttö meni pimeäksi puoli tuntia sitten avatessani koneen nukkumasta ja käynnistäessäni Safaria.
Olen tarkistanut oikeudet ja ajanut hardware testin, mutta mitään vikaa en ole löytynyt. Olen käyttänyt macia vasta puoli vuotta, joten en vielä tunne kaikkia mahdollisia toimenpiteitä. Koneeni on viime marraskuussa hankittu iBook 1,42Ghz, 1Gb, OSX 10.4.6.
Joonas
-
Re: iBook jumittaa
Viesti Kirjoittaja Jonttu »
Nukkuminen toimii ongelmitta. Ei nukahtele ja herää aivan normaalisti.AppleFarmer kirjoitti:Meneekö kone väkisin nukkumaan, eli narkolepsia vaivaisi?Jonttu kirjoitti:Terve.
Joonas
-
Voisitteko selittää tarkemmin, mitä tämä 'arkistoi ja asenna' tarkoittaa ja miten se tapahtuu? En uskalla lähteä itse noin vain kokeilemaan käyttiksen asentamista.TheKraken kirjoitti:Koitapa pistää päivityslevy sisään, käsittääkseni senkin pitäisi antaa arkistoi ja asenna tehdä.jonesb kirjoitti:No itseasiassa siinä menee kyllä enemmän sillä omistain vain päivitysversion tiikerille..masa kirjoitti:Kannattaa jaksaa.. aikaa menee ainoastaan päälle puoli tuntia...jonesb kirjoitti:Minulla on aivan samanlaisia ongelmia vuoden ikäisen powerbookin kanssa. Välillä näyttää olevan parempi päivä, välillä huonompi. En tiedä miksi. Nähtävästi kukaan ei tiedä. Koitin avata aiheesta keskustelua aikaisemmin, mutta siihen ei otettu juuri kantaa. Oma laitteeni ei ole joutunut pahoinpidellyksi, eikä mitään hälyyttävää rautaongelmaan viittaavaa ole muutenkan esiinytynyt. Asensin jo kertaalleen kokosetin uusiksi ja näyttäisi nyt vähän siltä, että kyseessä on vika 10.4.6ssa. Applefarmer mm. ehdotti käyttiksen asentamista uudelleen arkistoi ja asenna menetelmällä... en vain oikein jaksaisi
-
Kokeile käynnistää kone OS X-levyltä ja aja levynkorjaus (ei oikeuksien). Sitten heittäisin kaikkien kenkkuilevien ohjelmien asetustiedostot pois.
Esim. Safarin asetustiedosto on nimeltään com.apple.Safari.plist ja se löytyy / Käyttäjät / Omanimesi / Kirjasto / Preferences-kansiosta.
Sitten suosittelisin jonkin OS X-huolto-ohjelman käyttöä, esim. Cocktail tai OnyX.
Esim. Safarin asetustiedosto on nimeltään com.apple.Safari.plist ja se löytyy / Käyttäjät / Omanimesi / Kirjasto / Preferences-kansiosta.
Sitten suosittelisin jonkin OS X-huolto-ohjelman käyttöä, esim. Cocktail tai OnyX.
-
Arkistoi ja asenna säilyttää kaikki ohjelmat, käyttäjät ja muut asetukset. Itse operaatio menee niin, että käynnistät koneen OS X-asennuslevyltä ja seuraat näytöllä olevia ohjeita. Sitten ihan siinä kielen valinnan jälkeen tulee Valinnat-nappi, josta tarkistat, että asennustyyppinä on Arkistoi ja asenna. Operaation jälkeen ajat kaikki päivitykset netistä ja heität pois Previous System kansion, joka löytyy kovalevyltäsi. Se sisältää aikaisemman systeemin, mutta siltä ei voi bootata.Jonttu kirjoitti:Voisitteko selittää tarkemmin, mitä tämä 'arkistoi ja asenna' tarkoittaa ja miten se tapahtuu? En uskalla lähteä itse noin vain kokeilemaan käyttiksen asentamista.
Tässä englanniksi lisää aiheesta: Arkistoi ja asenna
-
Kokeilenpa tuota levyltä käynnistämistä ja levynkorjausta.AppleFarmer kirjoitti:Kokeile käynnistää kone OS X-levyltä ja aja levynkorjaus (ei oikeuksien). Sitten heittäisin kaikkien kenkkuilevien ohjelmien asetustiedostot pois.
En ole huomannut, että jumittaminen liittyisi mihinkään tiettyyn ohjelmaan. Sitä on tapahtunut milloin mitäkin ohjelmaa käyttäessä.
Onyxia olen silloin tällöin käyttänytkin.
-
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
Mulla on hieman vastaavasti pykivä Powermac. Jumii, kaatuu, on ikävää seuraa. Tektorin hemmo sanoi, että arkistoi ja asenna säilyttää myös alkuperäisen systeemin kuprut. Pitääkö paikkansa?
Itse asiassa sanamuoto oli:
Hei,
Onko kovalevy alustettu ja sitten asennettu puhdas käyttis ja ohjelmat? Mikäli on tehty uudelleen asennus/päivitys, jossa tuodaan vanhat käyttäjätiedot, niin käyttisvika on voinut seurata koko ajan mukana.
Terveisin
Jouni Torniainen
Apple -asiantuntija tector
Tekninen Toimisto Tektor Oy
Rälssintie 12
00720 Helsinki
- nimimerkki "ristiriitaista tietoa saanut ja jo kertaalleen a & a:n turhaan tehnyt"![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Hei,
Onko kovalevy alustettu ja sitten asennettu puhdas käyttis ja ohjelmat? Mikäli on tehty uudelleen asennus/päivitys, jossa tuodaan vanhat käyttäjätiedot, niin käyttisvika on voinut seurata koko ajan mukana.
Terveisin
Jouni Torniainen
Rälssintie 12
00720 Helsinki
- nimimerkki "ristiriitaista tietoa saanut ja jo kertaalleen a & a:n turhaan tehnyt"
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Viesti Kirjoittaja freemem »
se on mahdollista, usein arkistoi ja asenna auttaa, joskus (etenkin jos vika on käyttäjäkohtaisissa asetuksissa) vaatii puhtaan asennuksen.BugsBunny kirjoitti:Mulla on hieman vastaavasti pykivä Powermac. Jumii, kaatuu, on ikävää seuraa. Tektorin hemmo sanoi, että arkistoi ja asenna säilyttää myös alkuperäisen systeemin kuprut. Pitääkö paikkansa?
Hei,
Terveisin
Jouni Torniainen
Rälssintie 12
00720 Helsinki
- nimimerkki "ristiriitaista tietoa saanut ja jo kertaalleen a & a:n turhaan tehnyt"
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka