Järjestelmällinen piittamattomuus ja huollon laiminlyönti lienevät niitä normaaleja "yllättävien" lento-onnettomuuksien aiheuttajia.
Piittaamattomuus TUIn kyseessä ollen vaikuttaa olevan käytäntö, koska ongelmia koneiden kanssa on jatkuvasti.
Sjölundin perheelle riitti lentäminen tällä erää – "Vähän liian läheltä liippasi"
– Pitkän aikaa oli sellainen tilanne, että kukaan ei tiennyt, mistä oli kysymys. Sitten vihdoin kapteeni antoi lausunnon, että jotain ongelmaa on ja että he tekevät nyt siihen liittyen jotain proseduureja ja valmistautuvat todennäköisesti laskeutumaan takaisin Vaasan kentälle.
Laskeutumisen aikana Sjölund kiinnitti huomiota koneen kovaan vauhtiin.
– Kone tuli hirveän kovalla vauhdilla alas. Kiitorata meinasi loppua kesken ja varsinkin viime hetket olivat jännittäviä, kun ei tiennyt saadaanko kone pysähtymään vai meneekö se pellolle.
tiedotus koneessa oli todella niukkaa, jopa ala-arvoista.
Samaa viestiä tuntuu ongelmien ilmetessä tulevan TUI:n kohdalla jatkuvasti. Ja tuskin yrityksen omistajia kiinnostaa edes koneen pudottua muu kuin se, että "Oivoivoi pisnes kärsii!".
Näiden ongelmien jälkeen jos kone putoaa, eivät rahalliset korvaukset riitä, eikä mielestäni elinkautinen vankeuskaan - kyse on nimittäin tahallisesta ihmisten tappamisesta.
Tällaisilta toimijoilta on otettava luvat pois ennen kuin tapahtuu se vakava onnettomuus.
- - -
Edit:
Mitäpä TUI kertoo vaaratilanteista uutisissaan sijoittajille:
https://www.tuigroup.com/en-en/investors/news
Tai Media-tiedotteissan:
https://www.tuigroup.com/en-en/media/press-releases
Aivan, ei mitään.
Tuore päivitys kuitenkin on tehty eilen:
27 February 2018
TUI welcomes the first 737 MAX on bio jet fuel