Ohjeita vuosikertomuksen tekoon
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ohjeita vuosikertomuksen tekoon
Viesti Kirjoittaja MKe »
Olen muutaman kerran miettinyt miten kannattaisi tehdä vuosikertomus (vihkonen), joka on A5 kokoa, sivuja 28 + kannet, sisältää kuvia mv ja keskiaukeamä värillisiä.
Siis onko viisainta antaa word-dokuna, jossa kuvien paikalla tyhjät laatikot vai tulostaa macissä pdf-tiedostoksi ja viedä se kuvien kanssa painoon. Molemmissa tapauksissa painossa heitetään kuvat paikalleen- Onko viisaampia ratkaisuja? entä Page?
Siis onko viisainta antaa word-dokuna, jossa kuvien paikalla tyhjät laatikot vai tulostaa macissä pdf-tiedostoksi ja viedä se kuvien kanssa painoon. Molemmissa tapauksissa painossa heitetään kuvat paikalleen- Onko viisaampia ratkaisuja? entä Page?
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Se word-dokakkari on varmasti se kaikkein huonoin vaihtoehto. Mikäli käytössäsi on taitto-ohjelma, hoida homma kotiin sillä. Tämmöisiä ovat esim Adobe indesign ja quarkexpress, ilmainen vaihtoehto on muistaakseni scribus nimeltään. Tällä saat ehdottomasti parhaiten toimivan ratkaisun. Teet koko dokumentin sillä ja kiikkaat se pdf:nä painoon.
-
-
Re: Ohjeita vuosikertomuksen tekoon
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Pages olis muuten kohtalainen mutta se ei tavuta suomea.MKe kirjoitti:Siis onko viisainta antaa word-dokuna, jossa kuvien paikalla tyhjät laatikot vai tulostaa macissä pdf-tiedostoksi ja viedä se kuvien kanssa painoon. Molemmissa tapauksissa painossa heitetään kuvat paikalleen- Onko viisaampia ratkaisuja? entä Page?
Jos se teet sen yhteen palstaan niin kyllä Word välttää (ellei kyse ole kaupallisesta tasosta, kuten julkaisun koosta päättelen), taittoon kuvat on viisasta sijoittaa itse (saat ne painolta), PDF:ään on työläs sijoitella kuvia jälkikäteen.
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Ei kannata. Saat painolta harmaasävy ja CMYK kuvat, sijoitat Wordiin teet pdf:n ja kas kummaa: kaikki kuvat on RGBssä. Täysin hallitsematonta värin hallintaa, voi tulla kalliita yllätyksiä...Jos se teet sen yhteen palstaan niin kyllä Word välttää (ellei kyse ole kaupallisesta tasosta, kuten julkaisun koosta päättelen), taittoon kuvat on viisasta sijoittaa itse (saat ne painolta), PDF:ään on työläs sijoitella kuvia jälkikäteen.
-
-
-
Re: Ohjeita vuosikertomuksen tekoon
Viesti Kirjoittaja NOx »
Mikä on painosmäärä ja minkälaista laatua tavoitellaan?MKe kirjoitti:Olen muutaman kerran miettinyt miten kannattaisi tehdä vuosikertomus (vihkonen), joka on A5 kokoa, sivuja 28 + kannet, sisältää kuvia mv ja keskiaukeamä värillisiä.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
No eihän tässä mistään taidepainotyösta kaiketi ollut kyse, Wordistä kun tulostaa mustavalkotulostimelle niin eihän sekään mikään värikontrolloitu työnkulku ole, mutta niin vain moni pruju on tehty, tyypillisesti digitöitä tämmöset. Tokko siinä suurta eroa on tekeekö saman PDF:n kautta.Timoz kirjoitti: Kyllä on merkitystä. Kuvan kontrasti ja luminanssi muuttuu radikaalisti.
Sanottakoot vielä että olen Word-vihaaja, mutta kyllä sillä yksipalstaista simppeliä mv-sivua voi tehdä, perustypo vain kuntoon. Ainoa syy miksi siihen olen isommin tutustunut on se kun ei ollut saatavilla mitään muuta ohjelmaa joka olisi osannut alaviitteet ja FI-tavutuksen. Nyt on toinenkin, Mellel, joka muuten tukee CMYKiä ja jossa on toimivat tyylit, päinvastoin kun Wordissä.
-
Viesti Kirjoittaja Timoz »
Ok. Olen omassa työssäni tottunut vain ymmärtämään sanan "vuosikertomus" laadukkaana painotuotteena.No eihän tässä mistään taidepainotyösta kaiketi ollut kyse, Wordistä kun tulostaa mustavalkotulostimelle niin eihän sekään mikään värikontrolloitu työnkulku ole, mutta niin vain moni pruju on tehty, tyypillisesti digitöitä tämmöset. Tokko siinä suurta eroa on tekeekö saman PDF:n kautta.
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Näitähän ne yleensä ovat. Tavallaan mainosta muille. Jos jollakin Wordilla aletaan tekemään painotyötä...ilmeisesti yllämainitulla ei ole niin merkitystä. Tai mistä mä tiedän mikä image talolla onTimoz kirjoitti:Ok. Olen omassa työssäni tottunut vain ymmärtämään sanan "vuosikertomus" laadukkaana painotuotteena.No eihän tässä mistään taidepainotyösta kaiketi ollut kyse, Wordistä kun tulostaa mustavalkotulostimelle niin eihän sekään mikään värikontrolloitu työnkulku ole, mutta niin vain moni pruju on tehty, tyypillisesti digitöitä tämmöset. Tokko siinä suurta eroa on tekeekö saman PDF:n kautta.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
-
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka