Tilasin Stockmannin hulluilta päiviltä uuteen vuokrakämppään Elisan ADSL-liittymän. Toimitusajaksi luvattiin 2-3 viikkoa. Todellisuus oli se, että toimituspäivä oli sitten tilausvahvistuspapereissa vasta 4 viikon kuluttua. Kyse on kuitenkin Helsingin keskustan asunnosta, eikä mistään peltovajasta.
Tilausvahvistuspapereissa pyydettiin kytkemään modeemi seinään, että ne voi nähdä sen kaapin puolelta. Sen myös tein.
Toimituspäivänä sain tekstiviestin, että toimitettu on, vaikka ADSL-valo ei palanut. Valitin sitten siitä asiakaspalveluun. Ne tutkii asiaa, näkee että modeemia ei näy niitteenkään puolelta ja lupasi sitten lähettää miehen tutkimaan asiaa. Kaveri tulikin 3 päivän kuluttua, totesi että kaapissa oli monta vaihtoehtoa kytkeä (ilmeisesti kämpässä ollut IDSN liittymä tai jotain muuta sotkua) ja ilmeisesti asentajakaverit kytkenyt vääriin johdinpareihin. Hän sitten vaihtoi puhelinpistorasiassa johtojen paikat ja homma selvisi sillä ja liittymä toimii.
Nyt alkaa hauska osuus:
Elisa lähettää meikäläiselle laskun. Perusasennus ja -huolto, 69,00 €
Mitä v****a! Soittelin sitten tänään asiakaspalveluun ja jututin tätiä siellä jonoitusaikoineen melkein 20 min siitä oliko lasku aiheellinen tai aiheeton.
Argumenttini olivat:
1) Olin tehnyt kaiken oikein - modeemi oli kytkettynä, joten niitten olisi pitänyt asennusvaiheessa nähdä, mitkä piuhat laitetaan mihin kaapissa, varsinkin olisi hälytyskellojen pitänyt soida, kun ne näki, että vaihtoehtoja on monta.
2) Missään vaiheessa ei ilmoitettu, että se, että ne lähettää huoltomiehen korjamaan niitten omia mokia, maksaa minulle 69 euroa, eli yli 3 kk laajakaistamaksun. Jos sen olisin tietänyt, olisin sanonut saman tien, että kiitos, tähän loppuu asiakassuhteeni Elisaan. Welho nimittäin vaihtoehtona (ja nyt entistäkin vahvempana, koska ne nostaa 1.7. hintoja 3 eurolla, joka tarkoittaa, että 19,90 -> 22,90 on yli 15% korotus - olisin sellaisesta palkankorotuksestakin iloinen:)).
Lopulta typykkä joutui kuitenkin myöntymään (kysyttyäni että mitä kuluttajasuoja on siitä mieltä, että ei ilmoiteta palvelujen maksullisuudesta eikä hinnoista) "No tämän kerran sitten ilmoitan laskutukseen, että ne ei peri sitä". Varmuuden vuoksi otin soittoajan ja -keston ylös.

![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Opetus:
Olkaa tarkkaana asioidessa Elisan kanssa. Melkoista rahastusta yrittävät joka käänteessä näköjään...
Onko vastaavanlaisia kokemuksia joko Elisasta tai Welhosta?