Edulliset digijärkkärit – entten tentten...?
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Pistin Nikon D50 -kamerapaketin (yhdellä AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm objektiivilla) tilaukseen Pixmaniasta. Kamera sopii kuin valettu käteen, Nikonin valikot ja napit ovat tutut ja kamera tuntui kaikin puolin hyvältä. Hintakin on kohdallaan. Ainoa mikä mietityttää on tuo megapikselimäärä – on vain 6. Noo, pitää vain rajata kuvat hyvin jo kuvatessa niin ei tarvitse paljon zoomata jälkikäteen. Eiköhän tällä pääse valokuvauksen alkuun hienosti!
-
Viesti Kirjoittaja EP »
Luin jostakin (luultavasti dpreview), että Englantilaiset olivat vertailleet 350D, D50 ja E-500 ja todenneet Olympuksen hämäräkuvaus ominaisuudet parhaimmiksi ja Canonin huonommaksi.
En ole itse vertailua nähnyt, mutta jotain perää tuossa Olympuksen kennon herkkyydessä taitaa olla.
Itselläni oli E-300 kiikarissa reilu vuosi sitten, mutta vierastin vähän kalliin tuntuisia optiikoita ja päädyin Pentaxiin, mutta rahaa on silti uponnut optiikkaan paljon, kun ensin piti ostaa ne halvat ja sen jälkeen vähän parempia.
Mielenkiinnolla odotan syksyllä ilmestyviä uusisia runkoja ja laseja Pentaxiin.
En ole itse vertailua nähnyt, mutta jotain perää tuossa Olympuksen kennon herkkyydessä taitaa olla.
Itselläni oli E-300 kiikarissa reilu vuosi sitten, mutta vierastin vähän kalliin tuntuisia optiikoita ja päädyin Pentaxiin, mutta rahaa on silti uponnut optiikkaan paljon, kun ensin piti ostaa ne halvat ja sen jälkeen vähän parempia.
Mielenkiinnolla odotan syksyllä ilmestyviä uusisia runkoja ja laseja Pentaxiin.
-
Tänään tuli D50 kotiin ja paljon on tullut räpsittyä! Hyvältä kamera tuntuu, tukeva ja vankka ote kuvatessa. Coolpixiin tottuneena on aluksi hankalaa, kun näyttöä ei voi käännellä joka suuntaan vaan se on kiinteästi rungossa. Kamera on todella nopea! Kai sama pätee kaikkiin vastaaviin kameroihin, mutta kuvaaminen helpottuu reilusti kun kamera on koko ajan valmiina.
-
-
Tämä on suurin ongelma, kun nyt kuvaamisharrastuksen aloitti. Runko ei maksanut mitään verrattuna siihen, mitä tulee poltettua rahaa lasiin. Noo, mahtavaa hommaa joka tapauksessa.titityyana kirjoitti:Nyt vain jostain rahat Canonin 70-200 L obiskaan
(250 kuvaa otettu) 8)
-
Viesti Kirjoittaja VKemppin »
Mulla on ollut 350D käytössä jo noin 9kk. Olen ollut vain tyytyväinen. Linssipuolta oli jonkin verran hallussa jo aluksi, mutta tällä hetkellä ostoslistalta löytyy pidempää putkea joko toi 70-200 L2.8 tai joku 70-300 putki.titityyana kirjoitti:Pari päivää olen ollut Canonin 350D onnellinen omistaja ja pätkääkään en ole katunut! 450 kuvaa tullut jo otettua. Kamera on loistava! Nyt vain jostain rahat Canonin 70-200 L obiskaan
Esittelin iso 1600lla otettuja kuvia opetajalleni eräällä kurssilla ja hän oli yllättynyt kuvien laadusta. Niissä näet ei ollut juurikaan kohinaa verrattuna hänen D70 kameralla ottamiinsa. Tarkoitus ei ole siis yllyttää mitään kamerasotaa, toistan vain mitä toi kundi sanoi.
Itse olen sitä mieltä, että jos ei ole linssejä johonkin järjestelmäkameraan niin valinnan kriteerit saattavat olla eri kuin jos on. MIelestäni minun, jolla oli jo hyviä linssejä EOS300 kameraan ei kannatanut siirtyä Nikoniin. Olin näet hyvin tyytyväinen Canonin tuotteisiin.
-
Viesti Kirjoittaja frissy »
Viime viikolla tilasin Nikonin D50.
Jos miettii noita vaihtoehtoja D50/D70, niin noissa mennään aikas tasoissa, koska toinen omaa uudempaa tekniikkaa(sensorit yms), mutta toisessa on "rauta" taas parempaa. Jos aiot liittää oheislaitteita yms. niin silloin tuo D70/D70S on vahvemmilla, mutta jos on aikomuksena vain kuvata "normaalisti" niin hintaero/ominaisuudet kallistuvat kyllä D50:n puoleen.
Itse päädyin Nikoniin sen takia, ett töissä on tullut käytettyä D100 ja isällä on pitkän linjan kokemus Nikoneista ja putkia sen mukaisesti. Sillä on itselläkin tässä "harrastelu/harjoittelussa" D50, ja ihan käypä tuntuu olevan. Tosin sen voin sanoa, että onhan noilla D100 vs. D50 eroa kun yö ja päivä kun pitää kädessä. Isompi on vain yksinkertaisesti enemmän kameraa
Tosin tuo D50 on mukavan kokoinen. Ei liian pieni, mutta ei liian isokaan. Kun tulee näitä tilanteita, että mahtuukohan tuo tuonne laukkuun, niin aina mahtuu.
Jos miettii noita vaihtoehtoja D50/D70, niin noissa mennään aikas tasoissa, koska toinen omaa uudempaa tekniikkaa(sensorit yms), mutta toisessa on "rauta" taas parempaa. Jos aiot liittää oheislaitteita yms. niin silloin tuo D70/D70S on vahvemmilla, mutta jos on aikomuksena vain kuvata "normaalisti" niin hintaero/ominaisuudet kallistuvat kyllä D50:n puoleen.
Itse päädyin Nikoniin sen takia, ett töissä on tullut käytettyä D100 ja isällä on pitkän linjan kokemus Nikoneista ja putkia sen mukaisesti. Sillä on itselläkin tässä "harrastelu/harjoittelussa" D50, ja ihan käypä tuntuu olevan. Tosin sen voin sanoa, että onhan noilla D100 vs. D50 eroa kun yö ja päivä kun pitää kädessä. Isompi on vain yksinkertaisesti enemmän kameraa

Tosin tuo D50 on mukavan kokoinen. Ei liian pieni, mutta ei liian isokaan. Kun tulee näitä tilanteita, että mahtuukohan tuo tuonne laukkuun, niin aina mahtuu.
When there just isn't enough space for egos in real life
http://cgronlund.posterous.com/
http://cgronlund.posterous.com/
-
Viesti Kirjoittaja power »
Sillä "lasillahan" ne kuvat oikeastaan otetaan eli piirtyvät kennolle. Objektiivin laatueroilla saa huomattavasti isommat erot kuvien välille kuin runkojen laatueroilla.joonahe kirjoitti:Tämä on suurin ongelma, kun nyt kuvaamisharrastuksen aloitti. Runko ei maksanut mitään verrattuna siihen, mitä tulee poltettua rahaa lasiin.titityyana kirjoitti:Nyt vain jostain rahat Canonin 70-200 L obiskaan
Filmikamera-aikaan ero oli tietysti vielä isompi, kun eroa ei eri merkkisten (pro)runkojenkaan välillä oikein ollut jos käytti samaa filmiä - toiminnalliset ja käyttömukavuuserot pois lukien. Digiaika on tuonut rungon hieman olennaisemmaksi, kun kennot ja niiden jälkeen tapahtuva prosessointi ovat eri merkeillä ja malleilla erilaisia.
Mutta edelleenkin se objektiivi on tärkein lenkki hyvälaatuisen kuvan tuotantoketjussa imho.
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Viesti Kirjoittaja titityyana »
power kirjoitti:Sillä "lasillahan" ne kuvat oikeastaan otetaan eli piirtyvät kennolle. Objektiivin laatueroilla saa huomattavasti isommat erot kuvien välille kuin runkojen laatueroilla.joonahe kirjoitti:Tämä on suurin ongelma, kun nyt kuvaamisharrastuksen aloitti. Runko ei maksanut mitään verrattuna siihen, mitä tulee poltettua rahaa lasiin.titityyana kirjoitti:Nyt vain jostain rahat Canonin 70-200 L obiskaan
Filmikamera-aikaan ero oli tietysti vielä isompi, kun eroa ei eri merkkisten (pro)runkojenkaan välillä oikein ollut jos käytti samaa filmiä - toiminnalliset ja käyttömukavuuserot pois lukien. Digiaika on tuonut rungon hieman olennaisemmaksi, kun kennot ja niiden jälkeen tapahtuva prosessointi ovat eri merkeillä ja malleilla erilaisia.
Mutta edelleenkin se objektiivi on tärkein lenkki hyvälaatuisen kuvan tuotantoketjussa imho.
Näinhän se on. Siksi päädyinkin tuohon 350D runkoon. Ominaisuudet ovat minulle täysin riittävät ja hintakin kohdallaan. Panostaa enemmän sitten juuri objektiiveihin. Vielä puuttuisi 300€ ns. "ylimääräistä rahaa", niin voisi ostaa tuon 70-200.

-
Olen miettinyt tuon lasin ostamista, mutta toisaalta mielessä painaa, että 70-200 saattaa olla hivenen lyhyt.titityyana kirjoitti: Näinhän se on. Siksi päädyinkin tuohon 350D runkoon. Ominaisuudet ovat minulle täysin riittävät ja hintakin kohdallaan. Panostaa enemmän sitten juuri objektiiveihin. Vielä puuttuisi 300€ ns. "ylimääräistä rahaa", niin voisi ostaa tuon 70-200.
Tässä pari muuta vaihtoehtoa joita olen miettinyt:
Canon EF 28 - 300mm f3.5-5.6L IS USM
Canon EF 70 - 300mm f4.5-5.6 DO IS USM
Hinnat tietysti vähän eri luokkaa kuin Canon 70~200mm f/4L IS, mutta matkalla ehkä mukavampia mukana.
t. Ville
-
Viesti Kirjoittaja open casket »
Sigman putkia on tietysti myös tarjolla Canoniin.VKemppin kirjoitti:Olen miettinyt tuon lasin ostamista, mutta toisaalta mielessä painaa, että 70-200 saattaa olla hivenen lyhyt.titityyana kirjoitti: Näinhän se on. Siksi päädyinkin tuohon 350D runkoon. Ominaisuudet ovat minulle täysin riittävät ja hintakin kohdallaan. Panostaa enemmän sitten juuri objektiiveihin. Vielä puuttuisi 300€ ns. "ylimääräistä rahaa", niin voisi ostaa tuon 70-200.
Tässä pari muuta vaihtoehtoa joita olen miettinyt:
Canon EF 28 - 300mm f3.5-5.6L IS USM
Canon EF 70 - 300mm f4.5-5.6 DO IS USM
Hinnat tietysti vähän eri luokkaa kuin Canon 70~200mm f/4L IS, mutta matkalla ehkä mukavampia mukana.
t. Ville
Esim. nyt Rajalassa tarjouksessa tuo 70-200.
http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=1636
-
-
Pitää paikkansa. Kävi kirjoitushärö kun piti tuottaa USM tulikin IS. Toivottavasti kukaan ei innostunut liikaa.Itseäni alkoi harmittaa ettei moista ole tarjollaJuhaM kirjoitti:Mikäs tuo klasi on? Ei kai 4 valovoimaisesta ole tullut is mallia?VKemppin kirjoitti:Hinnat tietysti vähän eri luokkaa kuin Canon 70~200mm f/4L IS, mutta matkalla ehkä mukavampia mukana.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
t. Ville
-
Viesti Kirjoittaja toitsu »
Hankin 350D:n muutama kuukausi sitten, enkä ole juuri katunut. Ensimmäinen järkkäri itselle, joten en juuri voi objektiivista arviota antaa, mutta mitään hirveän ärsyttäviä piirteitä tms ei ole löytynyt. Käytännössä kannattanee noihin kontrolleihin panostaa. Eli 350D:ssä mm. pitää ISO:n vaihtamiseksi ottaa katse pois luupista, mikä on vähän ärsyttävää. Ammattimaisimmissa malleissa tuo lienee helpommin käytettävissä.
Itse olen leikkinyt Canonin 50mm/1.8:lla niin innoissani, että rupesin haaveilemaan Sigman 30mm/1.4:sta. Ainakin netissä saanut kehuja. Saa antaa omakohtaisia kokemuksia, ja jos joltain löytyy käyttämättömänä nurkista, niin saa tarjota ostettavaksi
Itse olen leikkinyt Canonin 50mm/1.8:lla niin innoissani, että rupesin haaveilemaan Sigman 30mm/1.4:sta. Ainakin netissä saanut kehuja. Saa antaa omakohtaisia kokemuksia, ja jos joltain löytyy käyttämättömänä nurkista, niin saa tarjota ostettavaksi

-
Viesti Kirjoittaja harri »
Pitääkö?toitsu kirjoitti:Eli 350D:ssä mm. pitää ISO:n vaihtamiseksi ottaa katse pois luupista, mikä on vähän ärsyttävää.
Ainakin 300D:ssä kun painaa ISO:nappia ja kääntää samalla sitä säätöpyörää laukaisimen edessä, niin ISO-arvo muuttuu. 1 naksahdus myötäpäivään aina tuplaa herkkyyden 100-200-400-800-1600 ISO
Eli jos haluat muuttaa 100 ISO:sta 400 ISO:oon niin nappi pohjaan ja kaksi naksahdusta myötäpäivään. Kyllä sen voi tehdä aivan hyvin silmä luupissa. Ainakin pienellä harjoittelulla.
Voihan se tietysti olla että 350D:ssä tuo on sitten eri lailla toteutettu.
-Harri
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka