Paitsi että ajokortti ei enää kelpaa henkilökorttina, se poliisin mukaan vain osoittaa ajo-oikeuden. Tosin en ymmärrä kenen ajo-oikeuden se todistaa, jos ei kortin haltijan henkilöllisyyttä samalla todista.tikola kirjoitti:Tämähän juontaa luonnollisesti juurensa siitä, että pyöräillä saa ilman korttia ja ajo-opetusta. Sama toki pätee kävelyynkin ja minusta näyttää myös siltä, iso osa mopoilijoista ei ole tutustunut mihinkään liikennesääntöihin.amanita kirjoitti: On ihan uskomatonta, miten huolettomasti ja vailla alkeellisimpiakaan liikennesääntötietoja noita fillaristeja näkee liikkeellä.
Tästä samasta syystä kilpapyöräilijä haluaa ajaa ajoradalla vaikka siinä se pyörätie vieressä olisikin, koska ajoradalla suurin osa muista liikkujista tuntee jotain liikennesääntöjä, toisin kuin siellä pyörätiellä.
Eli liikennesääntöjen perusopetusta autokoulun ulkopuolella pitäisi ehdottomasti laajentaa - se on olennainen kehityskohta, jolle tarttis tehdä jotain
Omilla lapsilla olen "ajattanut" traktorikortin 15 vuotiaana, koska silloin saa henkilökorttina kelpaavan ajokortin, eikä se edellisellä kerralla maksanut kuin muutaman kympin enemmän kuin se normaali henkilökortti. Samalla heidät pakotetaan jonkinlaiselle liikennesääntökurssille, josta ei ole kenellekkään takuulla mitään haittaa. Nyt en ole perehtynyt miten homma muuttui ajokorttimuutoksessa, mutta ennen sitä tuo oli näppärä tapa saada se henkilökortti ja samalla tutustua hieman liikennesääntöihin.
Ajokortti ei joissain pankeissa eikä poliisilaitoksen kansliassa ainakaan kelba. Asiamiesposteissa, matkahuollossa, kaupoissa yms missä henkilökunta saa ajatella, ajokortti vielä kelpaa.