dlspade kirjoitti:Miksi haluat että taajamien ulkopuolella asuvien liikkuminen tehtäisiin mahdottomaksi muille kuin rikkaille?
Silloin taajamien ulkopuolisille tulisi vihdoin saataville julkinen liikenne. Se olisi kyllä toivottavaa että rikkaiden autoje verotettaisiin entistä kovemmin, koska ei niitä autoja mitä rikkaat ostavat, tarvitse kukaan.
Toinen asia: Jos verotusta kovennetaan, niin autotehtaiden on pakko laskea omia hintoja, eli nollasummapeliä?
vinouma kirjoitti:Koska autoilu edustaa mulle kerskakulutusta, kunnon ökyilyä. Mulla paljon ystäviä joilla on auto. Yksikään ei sitä oikeasti tarvitse. Kilometrin työmatka ei ole syy hankkia bensalouskua. Mun maailmankuvaan ei autot mahdu.
Sun kavereiden tilanteesta en tiedä, mutta mulle kyllä kokonaisen kilometrin työmatka on hyvinkin syy käyttää autoa! Ehkä puoli kilometriä on työmatkaksi riittävän lyhyt, että sitä voisi harkita yleensä kulkevansa kävellen tai jopa pyörällä, mutta ei missään tapauksessa aina - pitää muistaa, että elämme Suomessa, jossa sää on hyvin vaihteleva ja tuulen kääntyessä vaihtuu yleensä säätilakin hyvin nopeasti - aamulla ei voi tietää millaisessa säässä iltapäivällä kastut tai palellut kotimatkalla.
Siksi toisekseen autoahan yleensä tarvitaan monessa muussakin kulkemisessa kuin työmatkalla, joten työmatkan pituus ei ole yksinään määräävä tekijä. Hyvin suppea elämänpiiri toki mahdollistaa autottomuuden, mutta vähänkään eri paikkakuntien välillä kulkevalle auto on erittäin hyödyllinen ja järjellisillä aikatauluilla kulkemisen ylipäätään mahdollistava väline.
Viimeksi muokannut arisel, 26.8.2018 klo 11.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onnettomuuden ensitiedoista asti on mielessä kummitellut pelko siitä, että jarruongelman sijaan syynä on ollut kuljettajan poljinsekaannus - ikävä kyllä saadut lisätiedot eivät hälvennä tätä pelkoa lainkaan.
Tekninen tutkinta jarrujen osalta on saatu päätökseen.
– Jarruista ei löytynyt sellaista vikaa, joka olisi estänyt niiden toiminnan risteystä lähestyttäessä, Otkes tiedottaa.
Otkes kertoo, ettei kuljettaja pystynyt kertomaan tarkkaa tapahtumien kulkua, eikä myöskään ilmaissut ulosajon johtuneen jarrujen pettämisestä.
Perjantaina kuljettajan kerrottiin sanoneen poliisille, etteivät linja-auton jarrut toimineet, ja että hän oli menettänyt ajoneuvon hallinnan.
Otkesin mukaan bussin nopeus risteykseen ajettaessa oli jälkien, ajopiirturin ja kuulemisten perusteella suuri.
– Linja-auton nopeus on ollut kova risteystä lähestyttäessä ja risteyksessä. Nyt kysymys on, miksi vauhtia ei ole saatu hidastettua. Siinä oli liikennevalot, ja nopeuden olisi pitänyt olla enemmän nollan läheisyydessä kuin moottoritienopeuksissa. Nyt se oli lähempänä moottoritienopeuksia
Poliisi tutkii turmaa tässä vaiheessa törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja neljänä kuolemantuottamuksena.
Tämä turvavyön hyödyllisyys kannattaa myös huomioida:
”Turvavöiden käytöstä oli erityistä hyötyä”
Linja-auto poistui moottoritieltä Jynkän ja Kolmisopen liittymästä, törmäsi viiteen henkilöautoon ja suistui liittymästä junaradalle. Linja-auto putosi noin 7–10 metrin matkan kyljelleen.
Bussi törmäsi pudotuksessa ratakuilun seinämään eikä kaatunut sen pohjalla kulkevalle radalle. Ilmeisesti se myös ohitti junaradan ajolangat.
Otkesin mukaan bussiturmassa oli myös onnea matkassa, sillä aineksia oli vielä pahempaan.
– Turvavöiden käytöstä oli erityistä hyötyä, arvioi tutkintaryhmän johtaja Anssi Parviainen Otkesista.
vinouma kirjoitti:Koska autoilu edustaa mulle kerskakulutusta, kunnon ökyilyä. Mulla paljon ystäviä joilla on auto. Yksikään ei sitä oikeasti tarvitse. Kilometrin työmatka ei ole syy hankkia bensalouskua. Mun maailmankuvaan ei autot mahdu.
Sama juttu minunkin tuttavapiirissäni. Auto pitää olla koska naapurillakin on, ja mieluiten vielä komeampi. Ihmisiä vaivaa oman ajattelun puute, helpompi mennä massan mukana niin ei tarvitse selitellä kenellekään mitään vaikka mieli tekisi tehdä niin kuin olisi järkevää. Säälittävää.
Säälin myös niitä jotka joutuvat päivittäin olemaan peltilaatikon vankeina. Ei ole mitään tylsempää kuin autossa istuminen. Hukkaan heitettyä aikaa.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Yksityisautoilulle ja turhalle lentelylle tulee joka tapauksessa stoppi ennemmin tai myöhemmin. Ympäristö ei sitä sitä enää kestä. Kannattaisi jokaisen miettiä asiaa omalta kohdaltaan. Ja myös tehdä sille jotain.
MacBook Air 13,3"M2 iMac 27" Mac mini MacBook Air 13" iPad Air 2 iPad 2018 2x iPad 2022 MacBook Pro 17" 2x HomePod mini 2x Homepod2 Airport Express Thunderbolt Display 27” 2x iPhone SE iPod nano
Suomalaiset aina keksivät tekosyitä kuluttamiseensa. Tarvittaisiin 2,5 maapalloa, jos kaikki kuluttaisivat kuten me. Nyt se pää pois takapuoli. Tai pensaasta!
Se on jännää miten vähän saa aikaiseksi, kun vain lakkaa yrittämästä.
Ei sun kiukkuilu muuta tilannetta suuntaan tai toiseen. Sä voit kävellä tai käyttää julkisia, en mä valita siitä. Voit syödä vaikka pelkkää kaalinlehteä, enkä välitä. Mutta mulle auto on pakollinen kulkuneuvo ja kuljen sillä työmatkani, kiukuttelet tai et
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Milläpä ne kaikki kulutushyödykkeet ja ruuat ym kauppoihin siirtyy, ellei autolla? Olisi voikukan juuretkin vähissä vegaanihyllyssä, jos ei kumipyörillä kaupan lastauslaiturille tulisi.
Fillarinatsit saavat vetää styroxaromipesä päässään ja spandexit kireellä niin paljon kuin haluavat, mutta kyllä elämänpiiri olisi aika suppea jos se supistuisi Jopo-toimintasäteelle.
Kokkapuhetta, että ketjuavenyttämällä hoituisi työmatkaliikenne ja koko muukin henkilökohtainen liikkuminen. Harva asuu semmoisessa paikassa, että oikeasti voisi fillarilla liikkua työmatkansa. Se, että asuu muutaman kilometrin päässä konttorityöpaikastaan, jossa konttorityöajat ja asvalttipäällysteinen valaistu pyörätie koko matkan, ei tarkoita, että kaikilla olisi niin.
Jos spandexit puristaa jalkoväliä niin paljon, että aivotoiminta supistuu, ja todellisuus hämärtyy, ei se ole autoilijan vika. Se että maristaan autoilua mukavuuden haluksi, niin tottakai se on myös sitä. En minä hakkaa myöskään vasaralla sormeeni, koska olen niin mukavuudenhaluinen. Miksi siis viettäisin fillarin kanssa epämukavaa, kun ei ole pakko. Jos on niin vettumaista ajaa fillarilla, että kismittää autoilijan mukavuus ulkoilmalta, vesisateelta, räntäsateelta, kuralta, kylmältä, kuumalta ym suojassa oleminen matkan taittuessa, niin ihan oma vika että haluaa kärsiä sen fillarin kanssa. kärsikööt, minä en.
Huvittaa vaan tuo fillarinatsien paatos.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Hieman huvittaa lukea että autoilu on ökyilyä. Tervetuloa viemään lapseni hoitoon kävelen, 24km olisi matkaa. Olisi semmoinen 5/6 tunnin savotta kun nuorin on 3 vuotias. Ja ei, täällä Lapissa ei julkista liikennettä ole joten siihen on turha yrittää vedota.
Viimeksi muokannut jomppeli, 26.8.2018 klo 15.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juuri Kivireki kertoi kuinka vihreät sai Jyväskylästä paremman paikan. Muuta sinne, siellä on varmasti samansieluisia ihmisiä pelastamassa maailmaa lakanoilla ja kylteillä
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Sama juttu minunkin tuttavapiirissäni. Auto pitää olla koska naapurillakin on, ja mieluiten vielä komeampi. Ihmisiä vaivaa oman ajattelun puute, helpompi mennä massan mukana niin ei tarvitse selitellä kenellekään mitään vaikka mieli tekisi tehdä niin kuin olisi järkevää. Säälittävää.
Tuo nyt ei pidä ollenkaan pakkaansa suurimman osan autonkäyttäjistä kohdalla - muuten Suomen autokanta olisi huomattavasti uudempaa. Itse olen ajanut pääasiassa vanhoilla autoilla, silloinkin kun olen auton hankkinut uutena tai suht tuoreena, sillä käytän autot lähes loppuun asti.
peku kirjoitti:Säälin myös niitä jotka joutuvat päivittäin olemaan peltilaatikon vankeina. Ei ole mitään tylsempää kuin autossa istuminen. Hukkaan heitettyä aikaa.
Kyllä mua säälittää ne, joitden on pakko kulkea kävellen ja/tai julkisilla kelillä kuin kelillä, ja vaikka jokainen saa käyttää mitä kulkuvälinettä haluaa mahdollisuuksiensa mukaan, niin uskoisinpa, että aika moni räntäsateessa tai vaikkapa jalkakipuisena taivaltava käyttäisi omaa autoa, jos siihen olisi mahdollisuus.
Autohan on tarpeellinen käyttötavara siinä kuin vaikka pölynimuri tai macci - ei mikään ylellisyysesine; paitsi tietysti ne, jotka ovat ylellisyysesineitä, mutta turha niistä tavallisia autonkäyttäjiä on syyttää.
Viimeksi muokannut arisel, 26.8.2018 klo 16.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minun ei ole pakko kulkea fillarilla, se on täysin oma valinta ja parhaimpia päätöksiä elämässäni. Siksi haluaisin että muutkin hoksaisivat saman. Voisin ostaa muutaman uuden mersun tuosta vaan käteisellä jos haluaisin. Mistään köyhäilystä ei siis ole kyse. Mutta tuntuisi todella naurettavalta ajella peltilaatikossa lyhyitä matkoja. Pidemmät matkat hoituvat julkisilla aivan hyvin.
Hateylle: puhe on ollut yksityisautoilusta, tavara- ym. liikenne on aivan eri asia. Sekin kyllä vähenisi roimasti jos ihmiset luopuisivat itsekkäistä kulutustottumuksistaan. Minä minä minä. Hiiteen muut. Henkistä köyhyyttä osoittaa se.
Töitä kannattaa tehdä vain elääkseen, ei päinvastoin . Kulutustottumukset ovat tässäkin avainsana, onko järkeä painaa niska limassa töitä että voi ostaa kaikkea turhaa? Korostan että mistään köyhäilystä ei ole silti kyse. Oikeasti ei tarvitse luopua mistään tärkeästä ja saa paljon henkistä pääomaa tilalle. Kuten vinouma totesi, suomalaisten kulutus on nyt jo kestämättömällä tasolla. Jokainen voi kohdallaan miettiä asioiden tärkeysjärjestystä.
peku kirjoitti:Töitä kannattaa tehdä vain elääkseen, ei päinvastoin . Kulutustottumukset ovat tässäkin avainsana, onko järkeä painaa niska limassa töitä että voi ostaa kaikkea turhaa? Korostan että mistään köyhäilystä ei ole silti kyse. Oikeasti ei tarvitse luopua mistään tärkeästä ja saa paljon henkistä pääomaa tilalle. Kuten vinouma totesi, suomalaisten kulutus on nyt jo kestämättömällä tasolla. Jokainen voi kohdallaan miettiä asioiden tärkeysjärjestystä.
Hei - joku saattaa pitää työstään ja työnteosta ylipäätään!
peku kirjoitti:....
Hateylle: puhe on ollut yksityisautoilusta, tavara- ym. liikenne on aivan eri asia. Sekin kyllä vähenisi roimasti jos ihmiset luopuisivat itsekkäistä kulutustottumuksistaan. Minä minä minä. Hiiteen muut. Henkistä köyhyyttä osoittaa se.
Eikös tämä "kaikkien pitää ajaa fillarilla, koska minä ajan fillarilla" ole juurikin tuota minä minä minä -ajattelua?
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Tai että "kaikkien tulisi ajaa fillarilla, koska se saastuttaa luontoa vähemmän, ja säästää muiden keuhkoja". Jostain luin, että Hämeenkadulla, hesassa, on yhtä huono ilmanlaatu kuin baareissa joskus vuosituhannen alussa. Mutta autoilijat on näitä minä, minä -tyyppejä. Ei heidän päätään käännä kukaan. "Mulla on oikeus ajaa, paholainen."
Se on jännää miten vähän saa aikaiseksi, kun vain lakkaa yrittämästä.