Anghorn kirjoitti:Onhan täällä paljonkin graafisen alan ammattilaisia. Kysymyksiä pöytään vaan, eiköhän niihin vastauksiakin löydy.
Aivan mahtavaa! Kysymykseni voivat vaikuttaa todella "tyhmältä", mutta näitä asioita ei oikeasti opi koulussa ja kun olin tutustumassa mainostoimistossa niin koin, että nämä asiat oikeesti pitää tuntea. Kysymyksiä on jonkin verran, saa vastata niihin mihin pystyy ja jaksaa
1. Mikä on väriprofiili? Ihan käytännössä? Miksi niitä tarvitaan painoaineistojen teossa (millä tavalla siis ne vaikuttaa) ja miksi niitä on erilaisia? Tai ymmärtäkseni esim. lehdet voivat käyttää jotain muuta väriprofiilia. Mutta miksi?
2. Olen ymmärtänyt, että ns. "perus painoaineistoja" tehdessä (vaikka julistemainos) käytetään FOGRA39 väriprofiilia (tai onko se väriprofiili?). Tarkoittaako FOGRA39 mitään joka selittäisi mikä se on ja mitä ominaisuuksia siinä profiilissa on joka tekee siitä niin yleisen?
3. Eurooppa, Aasia ja USA käyttää ilmeisesti jotain eri väriprofiileja (Europe jotain, SWOP ja Toyo tai jotain). Mitkä niiden erot on? Olen ymmärtänyt, että USA:ssä CMYK:i voi olla hieman erilainen?
4. Mitä eroa on (jos on) sRGB:llä ja RGB:llä?
5. Mitä eroa on CMYK:llä ja Pantonella? Miksi näistä on niin paljon versioita kuten Coated ja Uncoated? Milloin tiedän, jos esim. Pantonesta pitää käyttää Coated versiota? Miten se vaikuttaa lopputulokseen?
5. Mitä tarkoittaa rasterointi? Entä repro?
6. Joskus voi olla että jossain aineistossa saa olla vaan tietyn verran värejä, miten sellaisen voi tarkistaa jos värimäärä ylittyy ja miten sitä voi muuttaa?
7. Kuuluuko suunnittelijan tuntea hyvin eri paperivaihtoehdot ja erikoispinnoitteet? Miten sellaiset oppii?
8. Miksi indesignin oma musta on automaattisesti overprintillä?
Minulla on siis todella vaikeaa päästä sisään näihin asioihin. Tuntuu jopa todella tyhmältä etten tajua näitä. Osaan tehdä indesigniin jonkun mainoksen, exportata sen high quality print ja convert to destination fogra39, mutta loppupeleissä en edes ymmärrä miksi pitää tehdä näin vaan teen sen koska muut tekevät niin. Haluan ymmärtää paremmin näitä asioita!
Kysymyksiä saattaa herätä vielä lisääkin..