wec kirjoitti:Kyllä siihen käyttöjärjestelmän valintaan vaikuttaa paljon muutkin ohjelmat, kuin vain koneen tai käyttöjärjestelmän mukaan paketoidut ohjelmat. Jollekin syy käyttää Maccia on vaikkapa Final Cut Pro tai Logic ja jollekin toiselle jotkin vain Windowsille saatavat ohjelmat. Jos aletaan vertailemaan käyttöjärjestelmävertailuissa myös ohjelmistoja, niin silloin vertailuun pitäisi ottaa vähintäänkin mukaan myös koneille saatavat erilaiset ilmaisohjelmat ja se ei ole mahdollista.
Aivan totta. Muutkin ohjelmat vaikuttavat päätökseen ja usein jopa enemmän kuin itse käyttöjärjestelmä. Jonnekin pitää kuitenkin raja asettaa että vertailu edes jotenkin on mahdollista resurssien rajoissa.
Helpointa on mennä kauppaan ja ostaa paketti kutakin tuotetta, tutkia niiden sisältö ja päätellä siitä mitä saatiin? Jos käyttöjärjestelmän sisältävästä paketista aletaan poistamaan tai lisäämään osia niin sitten pitää myös osata perustella mitä ja miksi.
Itse näkisin asian niin että puutteita korjaavista ilmaisohjelmista voidaan mainita yhteenvedossa. Ne eivät kuitenkaan saa lisätä itse käyttöjärjestelmän toimitussisällön saamia pisteitä. Siis jonkinlainen lieventävä asianhaara. Tähän tapaan käsitellään xvsxp:ssä iLife, kerrotaan että se käytännössä tulee koneiden mukana, mutta se ei faktisesti ole osa Mac OS X:ää. Eikä siis tule pisteitäkään.
Onhan noita sellaisiakin vertailuja nähty jossa sovellustarjonnasta on annettu pisteitä tai plus/miinus-merkintä. Asiaa voi ehdottaa xvsxp:n foorumilla (
http://www.xvsxp.com/forums), kannatusta saavat ehdotukset yleensä päätyvät käyttöön ja arvosteluperusteeksi.
Näissä tilanteissa mennään kuitenkin jo hyvin käyttäjäkohtaiseen tarkasteluun, joten on paljon selkeämpää vertailla käyttöjärjestelmiä vain yleisellä tasolla.
Ongelma on miten yleinen taso määritellään? Minä en tarvitse esim. iChatia, Applen Mailia, Dashboardia tai Grapheria yhtään mihinkään. FontBook, Terminal, Network Utility, Automator ja Safari taas ovat varsin tarpeellisia. Sovinko yleiseen tasoon vai en?
Saa nähdä miten Windowsin paketin mukana tuleville ohjelmille tulevaisuudessa käy kun EU on valittanut jo Windows Media Playerinkin mukana olosta.
Jossakin veikattiin e-koodilla olevaa riisuttua versiota ilman Media Playeria. Enpä tiedä tarkemmin.