Maza kirjoitti:Vaan miksipä sitä konetta sammuttamaan? Nukkuminen ei kuluta juurikaan virtaa ja herääminen on nopeata. Jos kyseessä on kannettava, niin sen kun räppäät kannen kiinni.
Käyttöliittymän äänet saa kokonaan pois Järjestelmäasetuksista, en tosin tiedä koskeeko tämä myös käynnistysääntä.
Järjestelmän äänien voimakkuutta voi muuten säätää vaikuttamatta ohjelmien äänen tasoon (esimerkiksi iTunes). Äänenvoimakkuuden säätimen ollessa tuolla ylhäällä (mikä-sen-palkin-nimi-nyt-on), optio-klikkaamalla kaiuttimen kuvaa ja siirtämällä liukusäädintä säätyy ainoastaan järjestelmä-äänet.
Meidän planeettaamme ei ole mikään symbolinen kohtu, me ollaan kaikki suuressa sinisessä limousinessa (Jarkko Laine)
Maza kirjoitti:Käyttöliittymän äänet saa kokonaan pois Järjestelmäasetuksista, en tosin tiedä koskeeko tämä myös käynnistysääntä.
Ei koske.
Tuo äänimerkki on ihan syystä siinä. Se kertoo, että kone lähti käyntiin. Nää on niin hiljasia muuten, ettei välttämättä tiedä
Mutta tosiaan. Minä pidän aina koneen joko päällä tai pistän nukkumaan, joten ei ole paljon tuosta ollut haittaa, vaikka näissä rev.a iMaceissa tuo ääni on aivan järjettömän kova, verrattuna uudempiin.
Maza kirjoitti:
Järjestelmän äänien voimakkuutta voi muuten säätää vaikuttamatta ohjelmien äänen tasoon (esimerkiksi iTunes). Äänenvoimakkuuden säätimen ollessa tuolla ylhäällä (mikä-sen-palkin-nimi-nyt-on), optio-klikkaamalla kaiuttimen kuvaa ja siirtämällä liukusäädintä säätyy ainoastaan järjestelmä-äänet.
Kappas. Toi ei kuitenkaan vaikuta startup-ääneen. Kokeillessani todistin myös omituisen bugin: Ääniasetukseni palautuvat jokaisen bootin jälkeen 50 prosenttiin. Järjestelmän sisäiset äänet jäivät nollaan, kunen olin ne asettanutkin, mutta siis tämä main volume on joka kännistyksen jälkeen puolessavälissä.
Fakap kirjoitti:Järjestelmän sisäiset äänet jäivät nollaan, kunen olin ne asettanutkin, mutta siis tämä main volume on joka kännistyksen jälkeen puolessavälissä.
Voisin olettaa, että kyseessä on ominaisuus eikä bugi. Ehkä vähän typerä sellainen, mutta kuitenkin.
Fakap kirjoitti:Googletin tämmöisen: http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/Star ... ex.en.html
Mutta kyseessä on softa, jonka tekijä suosittelee käyttäjää varmuuskopioimaan tärkeät tiedostot ennen asennusta. En tiedä sitten, onko loppuun asti testattu.
Tämä itsellä käytössä. Toiminut itsellä ainakin moitteettomasti pari vuotta, kunhan hoitaa sen päivitykset tarvittaessa.
Mac Studio M1 Ultra 64GB
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
Luulen, että tässä haettiin ratkaisua, jonka avulla käynnistysääni on automaattisesti mute ilman mitään dummy-kikkailua. Eikä sitä että joka käynnistyksen yhteydessä vedetään stereoista töpseli irti, tungetaan iMacin kajarit täyteen vanua, laitetaan mute-napin päälle paino, vuorataan huone munakennoilla ja tökätään sohvatyynyistä tehdyn meluaidan takaa käynnistysnappia pitkällä kepillä kuulosuojaimet korvilla.
Fakap kirjoitti:Luulen, että tässä haettiin ratkaisua, jonka avulla käynnistysääni on automaattisesti mute ilman mitään dummy-kikkailua. Eikä sitä että joka käynnistyksen yhteydessä vedetään stereoista töpseli irti, tungetaan iMacin kajarit täyteen vanua, laitetaan mute-napin päälle paino, vuorataan huone munakennoilla ja tökätään sohvatyynyistä tehdyn meluaidan takaa käynnistysnappia pitkällä kepillä kuulosuojaimet korvilla.
Käynnistysäänen saa helpoiten niin että pitää käynnistyksen aikana näppiksen mute-nappulaa pohjassa. Sen jälkeen ei tule enää fanfaaria käynnistettäessä mutta käynnistyksen jälkeen äänet on taas normaalisti päällä.
Erño kirjoitti:No hyvä että kannettavissa on, koska semmonen mulle tulee (tai sitten käyn itse hakemassa)
Tuokin on kylmä tosiasia et useemmiten kannettavan saa paremmin kun käy ite hakemassa, meinan kun niille ei oo viel ohjelmoitu valtavaa kykyä liikkua..
Käynnistysääni on hyvä olla päällä, sillä se auttaa mm. diagnosoimaan tilannetta jos kone ei lähde käyntiin. Tällaisessa tilanteessa on eri juttu jos virtanapin painamisen jälkeen käynnistysääni kuuluu / ei kuulu.
Erño kirjoitti:No hyvä että kannettavissa on, koska semmonen mulle tulee (tai sitten käyn itse hakemassa)
Tuokin on kylmä tosiasia et useemmiten kannettavan saa paremmin kun käy ite hakemassa, meinan kun niille ei oo viel ohjelmoitu valtavaa kykyä liikkua..
Tarkoitin että tilaamalla se tulee, jälleenmyyjältä pitää mennä hakemaan...
Joo ainakin G5-voimiksessa on se "start up-chime" riippumaton muiden äänien voimakkuudesta. Jos ja kun olen kuunnellut musaa sterkkojen kautta ennen päivityksen yhteydessä tehtävää uudelleenkäynnistystä, niin aina saa säpsähtää täysillä raikaavaa starttijulistusta Kun vola sterkoissa on suht kovalla jotta ei aina tarvitse kajota volumenuppiin, vaan voi pumpata äänenpainetta ylös/alas näppiksestä käsin.. Ei ainakaan asiaan vihkiytyneille naapureille ole epäselvää millä täällä työt tehdään 8)
"Psst! lets you change the volume of the Startup Chime. (The sound that your Mac makes when you start it up.) You can just turn the volume down, or get rid of it altogether. If you use your Mac in the library or in a quiet house, this will come in handy. Install Psst! now and it will just run in the background until you need it."
Meinaan saada sydärin joka kerta, kun tuo Mac Pro käynnistyy. Sisäisestä piipittimestä kuuluu lujaa "TSHAAAAAAAAAAAAAANNNG". Tuo on aika harmillista jos yrittää illalla muiden nukkuessa viritellä jotain juttuja jotka vaativat uudelleen käynnistyksen.