Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja jakovski »
-
- Viestit: 7156
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
..paitsi ettei tulekaan: Suomen n. 65 000 kerrostalossa alkaa kaapeli- ja keskusremppa, min. 50 000€ / kertsi, sanoo urakoitsijatuttini. Mitäs se tekee 65 000 x 50 000..
..ja sellainenkin probleemi on, että maassamme tuotettavasta sähköstä pitäis piisata myös kivihiilen ja lämmitysöljyn korvaajaksi. Tarvitaan siis tuulimyllyjä, äkkiä! Massit esiin!
..ja vielä pitää saada ne keskimäärin 3600 € autolla ajavat suomalaiset ostamaan niitä sähköautoja - hinnat alk 34 000€. Massit esiin!
-
- Viestit: 22979
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.41
- Paikkakunta: Pori
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
- Viestit: 7156
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005961736.html
SDP varmast laittaa pyörät pyörimään!
-
- Viestit: 6851
- Liittynyt: 28.2.2011 klo 13.29
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
- Viestit: 7156
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tal ... i-1.365231
-
- Viestit: 6851
- Liittynyt: 28.2.2011 klo 13.29
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13162
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja hatey »
Sähköautoja pitää tankata useammin, kun niillä pääsee sen sata kilometriä, kun akku on tyhjä. Näinollen sähköautoja siis olisi lataamassa enemmän latausasemalla kuin polttis/dieselautoja mittarilla. Kun sähköauton latausaika on tunteja, niin jokainen entinen bensa-asema, joka siis muuttuisi sähköasemaksi, pitäisi olla monta kertaa Seutulan kokoinen platta, että ne kaikki paristoilla liikkuvat autot mahtuisi sinne latautumaan, kahviot pitäisi muuttaa moteilleksi, koska tuntitolkulla pitäisi siellä viettää aikaa. Aivan ruohonpolttajan aivoista siinnyt fantasia on että nykyteknologian mukaisia sähköautoja olisi kaikki.....
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 7156
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Jos olis mulla ylimäärästä massia, niin ostaisin sähköyhtiötä. Eppäilen, että SDP ainakin on sijoittanut rahojaan paremmin kuin Ulf Sundqvistin aikaan..
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: 23.4.2012 klo 21.32
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja daystar3 »
Infrakustannuksia kyllä liioitellaan, johtuu osin siitä, että monasti lasketaan kaikkien tarvitsevan pikalaturit. Todellisuudessa tavallinen valovirtakin riittää kun yön pitää latingissa. Autohan on käyttämättä suurimman osan aikaa. Lisäksi taisi tuo IS vähän keulia muutenkin, mukana kun oli myös hybridit. Ja vielä dessutom: koko sähköhautojen sähköpotti olisi kokonaista 1 % lisää sähvöä huippukulutukseen, sanoo Finngrid, se vähän suhteuttaa asiaa. https://www.fingridlehti.fi/sahkoautot- ... JNoLcudZHUPKivireki kirjoitti:
..paitsi ettei tulekaan: Suomen n. 65 000 kerrostalossa alkaa kaapeli- ja keskusremppa, min. 50 000€ / kertsi, sanoo urakoitsijatuttini. Mitäs se tekee 65 000 x 50 000..
Ei syytä siis painaa paniikkibuttonia. Joskin onhan tässä muuttujia, entäpä jos kymmenen vuoden kuluttua akun kapasiteetti onkin viisinkertainen ja siinä on liittymä joka kykenee 2 x Tesla-latausnopeuteen. Silloin kyllä napsahtaa mummosulake.
-
- Viestit: 7156
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Sähköurakoitsijakaverini mukaan sähköautojen yleistyessä tulee kerrostaloihin (pl. uusimmat) rakentaa määräystenmukaiset latauspisteet ja niille uudet kaapeloinnit. Tuossa esimerkki miten on toteutettu järkevästi, mutta vain 4 pistettä:
https://yle.fi/uutiset/3-9809840
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13162
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Kuinka iso osa suomalaisista ajaa säännöllisesti yli 300 km (aika perus toimintamatka) päivässä? Ei kovin iso.hatey kirjoitti: Sähköautoja pitää tankata useammin, kun niillä pääsee sen sata kilometriä, kun akku on tyhjä. Näinollen sähköautoja siis olisi lataamassa enemmän latausasemalla kuin polttis/dieselautoja mittarilla. Kun sähköauton latausaika on tunteja, niin jokainen entinen bensa-asema, joka siis muuttuisi sähköasemaksi, pitäisi olla monta kertaa Seutulan kokoinen platta, että ne kaikki paristoilla liikkuvat autot mahtuisi sinne latautumaan
Sen sijaan aika moni voi ladata autonsa yön tai työpäivän aikana, joten lähtiessä on aina tankki täynnä. Ei tarvetta poiketa erikseen ihmisten ilmoille latailemaan. Sitten kun tulee yli 300 km ajoa päivässä, niin ihan hyvin voi pysähtyä siellä huoltoasemalla puolen tunnin kaffepaussilla.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja carrbon »
hatey kirjoitti:Joskus olen ihmetellyt kun liikenneaseman (ennen huoltoasema) mittarikentän läpi menee autoja suunnilleen jonossa, eli aika monta autoa siis käy tankkaamassa, vaikka polttisvehkeellä ajaa suunnilleen Suomen päästä toiseen tankillisella, dieselillä vielä takaisinkin päin pitkän matkaa.
Sähköautoja pitää tankata useammin, kun niillä pääsee sen sata kilometriä, kun akku on tyhjä. Näinollen sähköautoja siis olisi lataamassa enemmän latausasemalla kuin polttis/dieselautoja mittarilla. Kun sähköauton latausaika on tunteja, niin jokainen entinen bensa-asema, joka siis muuttuisi sähköasemaksi, pitäisi olla monta kertaa Seutulan kokoinen platta, että ne kaikki paristoilla liikkuvat autot mahtuisi sinne latautumaan, kahviot pitäisi muuttaa moteilleksi, koska tuntitolkulla pitäisi siellä viettää aikaa. Aivan ruohonpolttajan aivoista siinnyt fantasia on että nykyteknologian mukaisia sähköautoja olisi kaikki.....
hatey kirjoitti:Liikkui kuka millätapaa huvittaa, mutta miksi aina se oma liikkumismuoto on se ainoa ja oikea, ja sitä pitää mantrata muille, riippumatta asuinpaikasta, elämäntilanteesta yms?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: 23.4.2012 klo 21.32
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja daystar3 »
Se dieselauton valmistamisen hiilikäpälän painauma sopivasti unohtui tuolta yleisöosaston kirjoittajalta.MacFinn kirjoitti:FB:ssä näin jonkun lehtileikkeen, jonka mukaan nykyaikainen pienipäästöinen dieselauto kulkee 150-200 000 km samalla päästömäärällä kuin valmistuu yksi sähköauton akku... lieneekö tottakaan...
-
- Viestit: 3951
- Liittynyt: 2.5.2006 klo 13.48
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Onkohan tässä ajateltu ihan loppuun asti? Tällä logiikalla voisi käänteisesti ajatella että sähköautolla kulkee ∞ km yhden polttomoottorin valmistuksen päästömäärällä. Sähköautohan ei tuota päästöjä ajon aikana...MacFinn kirjoitti:FB:ssä näin jonkun lehtileikkeen, jonka mukaan nykyaikainen pienipäästöinen dieselauto kulkee 150-200 000 km samalla päästömäärällä kuin valmistuu yksi sähköauton akku... lieneekö tottakaan...
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
-
- Viestit: 3190
- Liittynyt: 29.1.2010 klo 1.01
- Paikkakunta: Steve Jobs Teatteri
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja KB7s »

Täällä on paljon öljyvaroja omastakin takaa, niin vois niistä rypsi- ja rapsiöljyistä kehitellä sopivaa polttoainetta.Edessä Vesa Mäkisen Volvo 164. Otson kehitin, lasikuitukangassuodatin. Moottori 3l suora kuutonen. Huippunopeus 115 km/h. Autolla on ajettu useita kertoja Lammilta Ylivieskaan. Kangassuodattimen pinta-ala 8 neliömetriä, jolloin sitä ei käytännössä tarvinnut koskaan puhdistaa, se pysyi tärinän vaikutuksesta itsestään auki. Polttoaineena palahake.
Saab 99 vm. -83 on Ismo Lehmuston ensimmäinen puukaasuauto, rakennettu 1993. Moottori Saabin vakio 2-litrainen B-moottori, 1-kaasutinversio. Bensiiniteho 100 hv. Autossa oli alun perin 4-vaihteinen vaihteisto, joka vaihdettiin 5-vaihteiseksi. Laitteisto omavalmiste. Kuvaushetkellä suodattimina oli sykloni, vesipuhdistin-jäähdytinyhdistelmä ja lastuvillasuodatin. Huippunopeus 90 km/h, tankkausväli palahakkeella 35 km ja pilkkeellä 50 km. Tankkausväli oli käytännössä sama kuin Vesan Volvossa, ajoimme usein samaa matkaa tapahtumiin ja tankkasimme samoissa paikoissa. Molemmat autot ovat nykyään pois ajosta, Saabin laitteisto jatkaa muutostöiden jälkeen elämäänsä Ismon uudemmassa Saabissa.
Kuvattu Mobilian pihalla toukokuussa 2001 Häkäpönttöpäivillä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja arisel »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja hatey »
Sopii ehkä omakotiasujalle jolla sähköpistoke myös työpaikalla. Mites kadunvarsipysäköinnissä onnistuu lataus? Itseäni ei myöskään huvita lukujärjestyksen mukainen ajelu/lataus, saati pitää yhtään kaffepaussea matka-ajossa. Olen tottunut lomareissuilla siirtymään kotoa, sinne olen menossa, enkä istumaan ABC:lla tuntitolkulla.Anghorn kirjoitti:Kuinka iso osa suomalaisista ajaa säännöllisesti yli 300 km (aika perus toimintamatka) päivässä? Ei kovin iso.hatey kirjoitti: Sähköautoja pitää tankata useammin, kun niillä pääsee sen sata kilometriä, kun akku on tyhjä. Näinollen sähköautoja siis olisi lataamassa enemmän latausasemalla kuin polttis/dieselautoja mittarilla. Kun sähköauton latausaika on tunteja, niin jokainen entinen bensa-asema, joka siis muuttuisi sähköasemaksi, pitäisi olla monta kertaa Seutulan kokoinen platta, että ne kaikki paristoilla liikkuvat autot mahtuisi sinne latautumaan
Sen sijaan aika moni voi ladata autonsa yön tai työpäivän aikana, joten lähtiessä on aina tankki täynnä. Ei tarvetta poiketa erikseen ihmisten ilmoille latailemaan. Sitten kun tulee yli 300 km ajoa päivässä, niin ihan hyvin voi pysähtyä siellä huoltoasemalla puolen tunnin kaffepaussilla.
Sähköautoilu on pelkkää humpuukia, sopinee kaupungilla pyörimiseen jollain kotipalveluyksiköllä tms ja perheen kakkosautoksi nörttikäyttöön, mutta ei siitä autonkorvikkeeksi ole.
Kyllä, juuri näin. Liikkukoot ne, joille sähköautoilu sopii, sillä sähköautollaan ja latailkoot sitä kauppakeskuksen parkkihallissa, mutta se hölmöily, että kaikki suomen autot pitäisi muuttaa sähköautoiksi, on mielisairautta, koska sähköautosta ei ole autoksi.carrbon kirjoitti:hatey kirjoitti:Joskus olen ihmetellyt kun liikenneaseman (ennen huoltoasema) mittarikentän läpi menee autoja suunnilleen jonossa, eli aika monta autoa siis käy tankkaamassa, vaikka polttisvehkeellä ajaa suunnilleen Suomen päästä toiseen tankillisella, dieselillä vielä takaisinkin päin pitkän matkaa.
Sähköautoja pitää tankata useammin, kun niillä pääsee sen sata kilometriä, kun akku on tyhjä. Näinollen sähköautoja siis olisi lataamassa enemmän latausasemalla kuin polttis/dieselautoja mittarilla. Kun sähköauton latausaika on tunteja, niin jokainen entinen bensa-asema, joka siis muuttuisi sähköasemaksi, pitäisi olla monta kertaa Seutulan kokoinen platta, että ne kaikki paristoilla liikkuvat autot mahtuisi sinne latautumaan, kahviot pitäisi muuttaa moteilleksi, koska tuntitolkulla pitäisi siellä viettää aikaa. Aivan ruohonpolttajan aivoista siinnyt fantasia on että nykyteknologian mukaisia sähköautoja olisi kaikki.....
hatey kirjoitti:Liikkui kuka millätapaa huvittaa, mutta miksi aina se oma liikkumismuoto on se ainoa ja oikea, ja sitä pitää mantrata muille, riippumatta asuinpaikasta, elämäntilanteesta yms?
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 12826
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos talon tai huoneiston pääsulake on vaikka 25 A, niin sen taakse voi asentaa vaikka 100 sulaketta 10 A maksimivirralla ja jokaisen sulakkeen taakse vaikka 100 pistorasiaa samalla maksimivirralla. Sietävät ehkä 1000 kännykkälaturia samanaikaisesti mutta sulakkeet alkavat pamahdella jos kaikkiin rasiohin pannaan jotain kuormaa. Monien autolaturien samanaikainen kuormitus tarvitsee hieman paksumpijohtoista infraa talotasolle vaikka sähköä riittäisikin.
Toki voidaan kehittää systeemeitä, jotka jakavat 100 asukkaan latauskapasiteettia 1000 asukkaalle jollain TimeSharing tekniikalla tarvitsematta paksuntaa/monistaa johtoja.
Neuvostoliiton kokeilema langaton sähkönsiirto olisi poikaa ’tankkausasemilla’.
-
- Viestit: 881
- Liittynyt: 5.10.2014 klo 0.02
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja Aatamix »
Toinen asia on se, että hiilidioksidi ja lämpeneminen nähdään vain mörkönä. Vain kauhuskenaarioita uutisoidaan. Tämän mukaan kasvillisuus on lisääntynyt maapallolla viimeisen 35 vuoden aikana nimenomaan lisääntyneen hiilidioksidin ja lämpenemisen ansiosta. Lisääntynyt kasvillisuus luo paremmat puitteet myös muulle elämälle täällä.
Kolmas asia, että usein uutisoidaan ikään kuin nyt tehtäisiin historiallisia lämpöennätyksiä. Näinhän ei ole. Ilmasto on aina vaihdellut ja useita nykyistä lämpimämpiä aikakausia on ollut. Suomessakin metsänraja on ollut paljon pohjoisemmassa, mistä kertoo lapin puulustotutkimukset .
Nyt on julkisuudessa tapana puhua, että "ilmasto on lämmennyt asteen esiteollisesta ajasta". Tuolla ei siis tarkoiteta maapallon koko historiaa. Lämpötila on noussut tuon asteen sitten n. 1850, mutta silloin päättyikin pieni jääkausi. Se ei todellakaan ole se lämpötila, johon meidän pitäisi pyrkiä. Nollakohdaksi on valittu kylmä aikakausi, jolloin elämä oli paljon kituuttavampaa. Suomessakin oli kylmyyden takia katovuosia 1800-luvulla. Siitä tuo ensimmäinen NASA:n sivun tutkimuskin kertoo, että nykyinen asteen lämpeneminen ja hiilidioksidin kasvu on ollut kasvillisuudelle hyödyksi.
SDP haluaa nyt Suomen ryhtyvän hiilinegatiiviseksi, eli poistamaan elämälle ja kasvillisuudelle välttämätöntä hiilidioksidia. Tiede ei todellakaan ole selvittänyt kaikkia syy-seuraussuhteita ilmastossa. Keskustelu muistuttaa paljon takavuosien rasvasotaa, jossa myös politikoinnilla ja uutisoinnilla aiheutettiin paljon harmia.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja hatey »
https://youtu.be/NeRTB1LHbW4
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 799
- Liittynyt: 23.4.2012 klo 21.32
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja daystar3 »
Onhan niitä älytolppia jo. Harvoin muuten ajatellaan niin päin, että kun Suomessa on jo lämmitystolppia parkkipaikoilla muutama sata tuhat, niin samalla on paremnat valmiudet e-autoiluun kun vaikka Saksassa.homenamsi kirjoitti:Toki voidaan kehittää systeemeitä, jotka jakavat 100 asukkaan latauskapasiteettia 1000 asukkaalle jollain TimeSharing tekniikalla tarvitsematta paksuntaa/monistaa johtoja.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja hatey »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 8.7.2012 klo 10.08
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja jakovski »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit