Olympus E500 ja Aperture
-
Olympus E500 ja Aperture
Viesti Kirjoittaja Pupu »
Mahtaakohan tuki löytyä viisisataseen, vai voiko RAW-tiedosto olla erilainen tiedostopäätteestä huolimatta?
-
Viesti Kirjoittaja MacNifica »
Ei auta muu kuin odotellaa seuravaa päivitystä tai ampua jpg:tä.
-
No voihan... kökkö sentään. Onko nyt niin, että intel-macille ei ole oikein saatavissa kunnon softaa, jos käytössä on toi Olympuksen E500? Eihän photarista vielä ole tullut universaaleja versioita? Toi Aperture olis mun tarpeisiin just passeli.
Onneksi kamera on vielä ostamatta. Pitäisköhän sittenkin valita se Canon 350... on se vaan niin huono pitää kädessä.
-
Viesti Kirjoittaja power »
Niin on minunkin mielestäni! Rungosta on tehty ihan käsittämättömän pieni, varsinkin kun siihen ruuvaa kunnon laseja tyyliin L-sarjaa kiinni, niin runko häviää ihan olemattomiin. Se on kai tehty pienikätisille japanilaisille, ei isokouraisille skandinaaveille.Pupu kirjoitti:Onneksi kamera on vielä ostamatta. Pitäisköhän sittenkin valita se Canon 350... on se vaan niin huono pitää kädessä.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Nimenomaan. Mulla oli ihan ekaksi kiikarissa toi canon, vaihtoehtona olyn e500. Mutta sillä sekunnilla kun otin canonin käteen tiesin ettei se vaan käy. Vaikka kuinka yritti, ei siitä saanut edes välttävää otetta. Olympus taas oli ihan toista luokkaa. Sen ergonomia on aisteja hivelevää, tekee oikeasti mieli käyttää sitä ihan vain tunnon perusteella. Mutta milläs käytät, kun macissa tulee stoppi vastaan...power kirjoitti:Niin on minunkin mielestäni! Rungosta on tehty ihan käsittämättömän pieni, varsinkin kun siihen ruuvaa kunnon laseja tyyliin L-sarjaa kiinni, niin runko häviää ihan olemattomiin. Se on kai tehty pienikätisille japanilaisille, ei isokouraisille skandinaaveille.
Minkäs me skandit geeneillemme mahdetaan

-
Viesti Kirjoittaja power »
Nii-in. Vanhemmat Canonin digimallit ovat tarpeeksi isoja ja sopivassa hintaluokassa mutta eivät muilta ominaisuuksiltaan niin houkuttele, uudemmat sopivan kokoiset ja riittävin speksein taas ylittävät budjetin moninkertaisesti. Suo siellä, vetelä täällä.Pupu kirjoitti:Nimenomaan. Mulla oli ihan ekaksi kiikarissa toi canon, vaihtoehtona olyn e500. Mutta sillä sekunnilla kun otin canonin käteen tiesin ettei se vaan käy. Vaikka kuinka yritti, ei siitä saanut edes välttävää otetta. Olympus taas oli ihan toista luokkaa. Sen ergonomia on aisteja hivelevää, tekee oikeasti mieli käyttää sitä ihan vain tunnon perusteella. Mutta milläs käytät, kun macissa tulee stoppi vastaan...power kirjoitti:Niin on minunkin mielestäni! Rungosta on tehty ihan käsittämättömän pieni, varsinkin kun siihen ruuvaa kunnon laseja tyyliin L-sarjaa kiinni, niin runko häviää ihan olemattomiin. Se on kai tehty pienikätisille japanilaisille, ei isokouraisille skandinaaveille.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Itsekin olen pähkäillyt jo pitkään digipuolelle siirtymisen kanssa järkkäreissä, saisi tuon filmi-EOS-1:sen mainiot kakkulat taas hyötykäyttöön
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
-
Viesti Kirjoittaja joonahe »
Applen keskusteluissa on käyty aiheesta hyvää keskustelua. Näyttäisi siltä, että macissa E500:n vaihtoehdot ovat Bridge/Photoshop CS tai sitten Adoben Lightroom, joka on tosin vielä Beta -vaiheessa. Hyvin kuulemma toimii kuitenkin.
On kummallista, ettei E500:n RAWia tueta. Apple on tukenut enemmän huippupro-luokan vermeitä viime aikoina, jostain syystä...
-
Viesti Kirjoittaja MacNifica »
Yksi vaihtoehto on hommata akkukahva. Itselläni on kaikissa rungoissa sellainen vaikka ne ovatkin suurempia kuin 350D. (10D, 5D ja 3) Itse en ainakaan enää tule toimeen ilman.power kirjoitti:Rungosta on tehty ihan käsittämättömän pieni, varsinkin kun siihen ruuvaa kunnon laseja tyyliin L-sarjaa kiinni, niin runko häviää ihan olemattomiin. Se on kai tehty pienikätisille japanilaisille, ei isokouraisille skandinaaveille.
-
-
Eikö Nikon ollut vaihtoehto? Tai joku muu Olympuksen malli? Minulle 350D tuntui kanssa käteen liian pieneltä, joten tuli hankittua Nikon D50. Euroopasta tilattuna 650e kittilinssin, gigan muistikortin ja kameralaukun kera. Olen aloittelija kuvaamisessa, kamera on ollut tosi hyvä. Kamera sopii varsinkin hyvin käteen, helppo kuvata.Pupu kirjoitti:Olympus-ongelma ratkesi mun osalta sitten hankkimalla Canonin 30D. Ei voinut mitään, Aperture on pakko valjastaa käyttöön, on se niin siisti. Rahaa paloi hitosti enemmän ja onhan toi vähän tykki vehje aloittelijalle, mutta pysyy sentään käsissä
-
Viesti Kirjoittaja titityyana »
Pupuliini osti 30D, ei 350D. Itselle 350D sopii käsiin hyvin, vaikka sormet menevätkin päällekkäin. 30D taas on jo ihan eri vehje...joonahe kirjoitti:Eikö Nikon ollut vaihtoehto? Tai joku muu Olympuksen malli? Minulle 350D tuntui kanssa käteen liian pieneltä, joten tuli hankittua Nikon D50. Euroopasta tilattuna 650e kittilinssin, gigan muistikortin ja kameralaukun kera. Olen aloittelija kuvaamisessa, kamera on ollut tosi hyvä. Kamera sopii varsinkin hyvin käteen, helppo kuvata.Pupu kirjoitti:Olympus-ongelma ratkesi mun osalta sitten hankkimalla Canonin 30D. Ei voinut mitään, Aperture on pakko valjastaa käyttöön, on se niin siisti. Rahaa paloi hitosti enemmän ja onhan toi vähän tykki vehje aloittelijalle, mutta pysyy sentään käsissä
-
Kyllähän Nikonkin olis varmasti ollut kelpo vehje, mutta mä turhauduin pahemman kerran ton loputtoman tarjonnan kanssa. Meni polla pahasti sekasin ja dpreview alkoi näkymään jo unissakin. D30 irtosi saksan maalta 1100 eurolla ja rapiat päälle, tartuin tilaisuuteeen ja mieletön kivi vierähti sydämeltä.joonahe kirjoitti:Eikö Nikon ollut vaihtoehto? Tai joku muu Olympuksen malli? Minulle 350D tuntui kanssa käteen liian pieneltä, joten tuli hankittua Nikon D50. Euroopasta tilattuna 650e kittilinssin, gigan muistikortin ja kameralaukun kera. Olen aloittelija kuvaamisessa, kamera on ollut tosi hyvä. Kamera sopii varsinkin hyvin käteen, helppo kuvata.
Olympuksen tilanne vähän kummastuttaa, miksi ne on vaihtanut sitä RAW-tyyppiä E500:aan, vaikka E1:ssä ja E300:ssa on samat. Eikä Apple tietystikään voi antaa vihjeitä minkä mallien tuen kanssa ne tekevät parhaillaan töitä, ei taida kuulua politiikkaan.
On kyllä pahimman luokan välineurheilua tää valokuvaus

-
No nimenomaan 30D. Kummastelin sitä, kun 350D ei toiminut niin valitsi reilusti kovemman kaliiberin rungon eli 30D. Nikonin D50/70s luokitellaan yleensä samaan sakkiin 350D:n kanssa, ja sopivat skandikämmeniin paremmin. Parempi varmasti näin, jos on varaa. 8)titityyana kirjoitti: Pupuliini osti 30D, ei 350D. Itselle 350D sopii käsiin hyvin, vaikka sormet menevätkin päällekkäin. 30D taas on jo ihan eri vehje...
edit. Eli siis aluksi tuolla keskustelussa Pupu kertoi harkinneensa juuri 350D:tä.
-
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Ei Olympus ole Raw:taan vaihtanut minnekkään. Mulla on nuo kaikki Olympuksen digijärkät E-1, E-300, E-330 ja E-500. kaikissa on sama ORF -tiedosto. Sama tilanne on kaikilla kameravalmistajilla kun tulee uusia runkoja pitää ohjelmat tai pluginit päivittää.Pupu kirjoitti: Olympuksen tilanne vähän kummastuttaa, miksi ne on vaihtanut sitä RAW-tyyppiä E500:aan, vaikka E1:ssä ja E300:ssa on samat.
Ei se ole sen ihmeellisempää.
L. Sippu
PS. Tässä karhun parittelu ym. kuluneelta viikolta.
http://web.mac.com/lsippu/iWeb/Photo%20 ... 0Bear.html

-
Viesti Kirjoittaja Olaus »
Tekniikan edistys on kallista kilpajuoksua. HIstorian eri vaiheissa on teknologia tehnyt hyppäyksiä, joihin osallistuminen tai osallistumatta jättäminen on tullut kalliiksi. Kun ajan ja kaiken muunkin suhteen yleensä vallitsee niukkuus, on mietittävä mihin ja millä mielellä osallistuu, mihin panee rahansa, aikansa ja huomionsa. Vähän kuin pyörällä ajo: yleensä päädyt sinne, minne katsot tai kumoon.
Yleisesti, ei mitenkään noihin karhun kuviin liittyen: Mitä siis KUVILTASI haluat?
Tämä menee enemmän filosofioinnin puolelle eikä ole vastaus varsinaiseen kysymykseen, mutta ihmettelen, miten paljon esimerkiksi tulee päivityksiä ja kauanko kone tänäänkin on ollut varattuna siksi, että neljä vai viisi ohjelmaa piti päivittää, kun niistä oli uudempi versio. Ja siinä se sitten menikin se aika, minkä olisi voinut käyttää jonkin ensisijaisesti aikomani asian hyväksi.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka