Olisin ostaas ensinmmäistä Maccia ja pitäis tietää millane olis niiku hyvä? Näitä topicceja on varmaan tuhat mutta jos nyt silti vastailisitte tähän No niin elikkä tälläsen Macin löysin
ja voisitteko kertoa pyöriikö tuossa FCP (512mb lisämuistin jälkeen) ku tällästä editointi/koulutyö masiinaa olisin hankkimassa. Ja onko tuo ostopaikka mitenkään luotettava? Toinen vaihtoehto olisi tuo pb 12" mutta kun se on aina rahasta kiinni niin pitäisi odottaa vielä aika kauan ennenkuin rahat olisi koossa tuohon Pb:hen.
Toi on mitä mä suosittelisin ja tulee halvemmaksi, kun 12"PB. AppleStore on hyvä kauppa, josta tavara toimitetaan kotiovelle. Jos et tarvitse kannettavaa, niin eMac tarjoaa todella hyvää vastinetta rahalla. Yksi vaihtoehto voisi olla myös käytetyn G4 -tornin ostaminen, mutta se onkin sitten jo toinen juttu.
Hieman hämää tuo myynti-ilmoitus. Tuossahan on mainittu, että muistia olisi vakiona 256Mt ja laajennettavissa 640Mt asti. Kuitenkin tuossa kyseisessä mallissa on vakiona vain 128Mt kampa sisällä. Eli joko ovat itse laittaneet toisen 128Mt kamman lisää tai sitten on virheellistä tietoa sivuilla.
Joo, kannettavaa oon hankkimassa ja tuo kyllä kuullostaa hyvältä tuo iBook tuolta Apple storesta. Onko Apple Storessa pitkäkin toimitusaika? Ja tuossa iBookissa pyörii kaikki ohjelmat eikös vain
Videokäyttöön kyllä tarvii varmaan hommata ulkoinen näyttö + sillä hack:lla millä saa ulkoisen näytön peilauksen pois. Meinaan ibookin näytössä taitaa olla aika vähän tilaa editoimiseen? Sitten videohommia kun ajattelee niin kirjoittava DVD voisi olla jep? ....
"Ja tuossa iBookissa pyörii kaikki ohjelmat eikös vain?"
Mitä meinaat? Tossa iBookissa olisi 1.07GHz G4-prosessori ja 512Mt muistia, joten kyllähän se ihan pätevä kone on. Näytönohjainkin, MRadeon 9200 on ihan OK. Apple Storesta olen tilannut kolme kertaa ja aina on toiminut kaikki moitteetta. iPodi tuli Taiwanista muistaakseni viidessä päivässä, joka oli mun mielestäni ihan hyvin. Veikkaisin iBookin toimitusajaksi 5-14 päivää. Suosittelen, että otat koneeseen Bluetoothin. Se on tehdas asennettuna sisäinen (muuten ulkoinen palikka) ja todella kätevä. Vaikkei BT-kännykkää vielä löytyisikään, niin tulevaisuutta silmällä pitäen se kannattaa ottaa sisäisenä. Mulla on kaikissa maceissa sisäinen Bluetooth. Voi siirrellä kuvia ja tiedostoja puhelimiin langattomasti ja kannettavilla voi surffailla nettiä mökin kuistilta, kätevää.
Entäs miten on tuon AE:n kanssa? Sen kortin kyllä laitan jo tehtaalla sisään, mutta en ole oikein tajunnut sen käyttöä? Eli onko se niin että täytyy ostaa tuo tukiasemakin ennenkuin pääse nettiin? Vai pääseekö pelkällä kortilla nettiin...
AE on siis ihan normaali 802.11g-standardin mukainen WLAN-kortti. Luonnollisesti se tarvitsee myös tukiaseman, muttei sen tarvitse välttämättä olla Applen tekemä. Eli tarvitset 802.11g tai 802.11b (vanhempi, hitaampi, halvempi) standardin mukaisen tukiaseman. Applen uusi Airport Express voisi olla hyvä valinta, katso tarkemmin Applen sivuilta. Sitten tarvitset myös luonnollisesti sen esim. ADSL/Kaapeli -modeemin, johon noi tukiasemat laitetaan kiinni.
Aivan. Riippuu kuitenkin asunnon koosta. Jos vessa on toisella puolella huushollia ja talo on ISO, niin voipi olla, ettei kantama riitä. Mutta aika harvinainen tilanne. Tukiasemaksi voisin suositella AirPort Expressiä.
Hintakaan ei ole paha! Itselle on kanssa tuo tulossa joskus elo-syyskuunpuolella.
Yliopistoilla (ainakin Turun Yliopisto, Åbo akademi ja Turku AMK) on ilmainen opiskelijoille tarjottu langaton verkko. Eli jos asuu kantama aluella, ei tarvitse edes omaa nettiliittymää! (säästää euron jos toisenkin).
"Hintakaan ei ole paha! Itselle on kanssa tuo tulossa joskus elo-syyskuunpuolella.
Yliopistoilla (ainakin Turun Yliopisto, Åbo akademi ja Turku AMK) on ilmainen opiskelijoille tarjottu langaton verkko. Eli jos asuu kantama aluella, ei tarvitse edes omaa nettiliittymää!"
Vau, onko tuo langaton netti siis myös kampusalueella eikä vain oppilaitoksien yleisissä tiloissa?
"Langaton verkko toimii yliopiston kampusalueella - kotikäyttöön sitä ei ole suunniteltu. Atk-keskus ei tue langattoman verkon käyttöä kotona."
Se _voi_ siis silti toimia kotona, jos sattuu asumaan jossain hyvässä paikassa.
Surffailtuasi noilla sivuilla ja Sparknettissä olet varmasti viisaampi.
Kun olen luesellut FAQ:ia, niin ilmeisesti se voi toimia. Verkko on kuitenkin suunniteltu niin, että se toimii yliopiston rakennuksien sisällä, eli todennäköisesti se ei toimikaan. Pahoittelen antamaani väärähköä tietoa.
____
Näkyypä yliopistolla olevan reilu 10 kappletta AirPorttejakin! Buffaloa siellä kuitenkin kirkkaasti eniten!
Morjensta vaan kaikille, no nyt olen rahanpuutteen takia vaihtannut rahojeni kohteen, elikkä Tollanen eMac olisi nyt kohteeni. Tectorista saa 17" Superdrivellä varustetun eMacin hintaan 930e ja kysyisin jälleen, että eikös tuo olisi oiva kone laiselleni harrastelija editointia harrastavalle nuorukaiselle? Vai mitä Mac-Gurut sanovat?
eMac on enemmän kuin sopiva harrastelijaeditointiin. Ostaisin itse kuitenkin tuon uudemman 1,25GHz-mallin hintaeron ollessa aika pieni. Koneissa on eroa. Minulla oli tuo 1GHz malli n. kuukauden ja nyt on tämä 1,25GHz malli. Teen itse välillä duunia kotoa tällä eMacillä (kuvankäsittelY JA DTP) ja hyvin on toiminut.
Jov vain lompakko antaa myöden niin go for the 1,25GHz. Nopeampi prossu, nopeempi väylä, nopeempi muisti, USB 2 jne.
Käykääpä katsomassa http://www.panoulu.net. Katettuna on yliopiston kampusalue, ammattikorkeakoulun tiloja, kaupungin julkisia rakennuksia ... ai niin, ja suurin osa Oulun keskustaa = läppäri auki terassilla ja nettiin. Ilmaiseksi tietenkin.
Suunnitelmissa on nähtävästi laajentaa tuota verkkoa edelleen. Ihan hyvä meininki.