Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Sana on (melkein) vapaa.
17 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12.12.2013 klo 17.51
Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Turkoosibanaani »
W208 mersussa kuuluu hieman kolinaa terävissä kuopissa ja kun kovempaa kiihdyttää mutkaan kuuluu pientä paukahtelua. Mitä kaikkia alustan osia siellä on, joista vika voisi johtua? Koiranluut, reaktiotangot, pallonivelet, alatukivarret jne.
Vien auton nelipyöräsuuntaukseen ja alustan osien vaihtoon paikalliseen amikseen. Eikö noi alustan osat ole aika edullisia kaikki?
Vien auton nelipyöräsuuntaukseen ja alustan osien vaihtoon paikalliseen amikseen. Eikö noi alustan osat ole aika edullisia kaikki?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13140
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja egoste »
Ekaksi tulee mieleen ne edulliset koiranluut, mutta seuraavana kallis kardaani / nivel.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Toiseksi tulee mieleen mersu-foorumi eikä Apple-foorumi... ![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13140
- Liittynyt: 29.6.2006 klo 11.16
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 12816
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 7145
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Et mainitse aloitusviestissäsi koliseeko etu- vai takapäässä. Mutta mainitset tuossa aika lailla kaikki kolisevat paikat.
Äänestä, sen kovuudesta tai taajuudesta voit itse päätellä aika lailla millainen aiheuttaja on. Pallonivelistä kun katoaa nykyään käytettävä kelvoton litkumainen rasva, jota on vielä aivan liian vähän -> väljä ja kolisee. Tukivarsien, kallistuksenvakaajan ym. kumiset ja nykyään jopa muoviset puslat kuluvat muuten vaan ja kovettuvat tai halkeavat -> kolisevat tai jos on isompi pusla väljänä, niin kuoppaan ajaessa paukahtaa/kumahtaa niin että kauhistuttaa.
Mainitsemasi koiranluu, joka on etu- ja takakallistuksenvakaajan kiinnitysnivel liikkuu korin ja akselin välillä niin nopeasti, että pitää nopeatempoista kopsutusta.
Myös väljäksi mennyt iskunvaimennin aiheuttaa kolinaa, sillä jos iskunvaimennus ei toimi, satojen kilojen isku alustaan kolahtaa ikävästi, vaikka puslat ja pallonivelet olisivatkin kunnossa. Ja kolista voi myös katkennut jousi.
MInä olen välillä ajanut autoni ylimääräiseen katsastukseen katsastuskonttorille, josta ei voi saada hylsyä tietenkään. Autokorjaamoja ja -korjaajia nääs on moneen lähtöön. Eräs jyväskyläläinen mersuihin erikoistunut korjaamo onnistui korjaamaan edellistä autoani 4 kertaa pieleen, niin että piti reklamoida. 4 kertaa vein auton korjattavaksi ja 4 kertaa keturalleen.
Äänestä, sen kovuudesta tai taajuudesta voit itse päätellä aika lailla millainen aiheuttaja on. Pallonivelistä kun katoaa nykyään käytettävä kelvoton litkumainen rasva, jota on vielä aivan liian vähän -> väljä ja kolisee. Tukivarsien, kallistuksenvakaajan ym. kumiset ja nykyään jopa muoviset puslat kuluvat muuten vaan ja kovettuvat tai halkeavat -> kolisevat tai jos on isompi pusla väljänä, niin kuoppaan ajaessa paukahtaa/kumahtaa niin että kauhistuttaa.
Mainitsemasi koiranluu, joka on etu- ja takakallistuksenvakaajan kiinnitysnivel liikkuu korin ja akselin välillä niin nopeasti, että pitää nopeatempoista kopsutusta.
Myös väljäksi mennyt iskunvaimennin aiheuttaa kolinaa, sillä jos iskunvaimennus ei toimi, satojen kilojen isku alustaan kolahtaa ikävästi, vaikka puslat ja pallonivelet olisivatkin kunnossa. Ja kolista voi myös katkennut jousi.
MInä olen välillä ajanut autoni ylimääräiseen katsastukseen katsastuskonttorille, josta ei voi saada hylsyä tietenkään. Autokorjaamoja ja -korjaajia nääs on moneen lähtöön. Eräs jyväskyläläinen mersuihin erikoistunut korjaamo onnistui korjaamaan edellistä autoani 4 kertaa pieleen, niin että piti reklamoida. 4 kertaa vein auton korjattavaksi ja 4 kertaa keturalleen.

Black cats matter!
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 12.12.2013 klo 17.51
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Turkoosibanaani »
Coupe has Independent. double wishbones. coil springs. anti-roll bar front suspension and Independent. multilink. coil springs. anti-roll bar rear suspension.
read more at: https://www.ultimatespecs.com/car-specs ... essor.html
Edessä siis ilmeisesti tollasella kahdella tukivarrella kiinni edessä ja sitten on se kallistuksenvakain eli koiranluu jossa on myös pallonivel. Onkohan tukivarsissakin palloniveliä tai puslia? missä kaikkialla ylipäätänsä on tollasia palloniveliä ja puslia jotka voi kulua?
En mene sinne mersuforumille, koska täällä on kaikkeen paljon selvemmät vastaukset.
read more at: https://www.ultimatespecs.com/car-specs ... essor.html
Edessä siis ilmeisesti tollasella kahdella tukivarrella kiinni edessä ja sitten on se kallistuksenvakain eli koiranluu jossa on myös pallonivel. Onkohan tukivarsissakin palloniveliä tai puslia? missä kaikkialla ylipäätänsä on tollasia palloniveliä ja puslia jotka voi kulua?
En mene sinne mersuforumille, koska täällä on kaikkeen paljon selvemmät vastaukset.
Viimeksi muokannut Turkoosibanaani, 21.10.2019 klo 20.22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7145
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Kallistuksenvakaaja ei ole koiranluu, vaan kallistuksenvakaaja on kiinni auton pohjassa puslilla ja akselistossa 2 kpl koiranluilla, eli pienillä pallonivelillä varustetulla teräs- tai muovitangolla.
Palloniveliä ja puslis on auton alustassa joka paikassa, missä on kahden teräksisen tai alumiinisen rakenteen liitospiste, laitan huomenna selventävän kaavion.
Pallonivelen voit kuvitella ihmiskehon lumpioksi tai niveleksi ja puslan nivelsiteeksi tai jänteeksi. Tarkoitus on sama: mahdollistaa sujuva liikkuminen paikkoja rikkomati.
Palloniveliä ja puslis on auton alustassa joka paikassa, missä on kahden teräksisen tai alumiinisen rakenteen liitospiste, laitan huomenna selventävän kaavion.
Pallonivelen voit kuvitella ihmiskehon lumpioksi tai niveleksi ja puslan nivelsiteeksi tai jänteeksi. Tarkoitus on sama: mahdollistaa sujuva liikkuminen paikkoja rikkomati.
Black cats matter!
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja arisel »
En itse ymmärrä autonosista mitään, enkä ole vuosikymmeniin yrittänyt itse mitään lampunvaihtoa kummempia korjauksia tai huoltotoimia autoihini tehdä - jo pelkästään siksikin, että vihaan auton ropaamista - mutta ainakin ennen vanhaan oli olemassa Näin korjaan -tyyppisiä oppaita, joissa käsittääkseni perattiin jonkin tietyn automallin osat aika tarkkaan. Minkä tahansa sellaisen lukemisesta saattaisi olla hyötyä, jos haluaa oppia auton osastamista.
En finnjävel
-
- Viestit: 1959
- Liittynyt: 26.2.2011 klo 0.08
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Nuuska1 »
YouTubesta on tähän asti löytynyt melko helposti miltei mikä hyvänsä autonkorjausohje.
Tyyllin - MB W164 thermostat - ja vastaukseksi tulee : https://www.google.com/search?q=MB+W164 ... 0&bih=1051
Sieltä sitten sopivaa selaamaan. Itse olen säästänyt esimerkkitapauksen kohdalla noin 500€ - joten - KIITOS YouTube ja kaikki sinne oppaita kuvaavat. Luonnollisesti jotkut ovat selkeämpiä kuin toiset, mutta esim 500€/homma voin helposti istua parikin tuntia ruudun äärellä.
Tyyllin - MB W164 thermostat - ja vastaukseksi tulee : https://www.google.com/search?q=MB+W164 ... 0&bih=1051
Sieltä sitten sopivaa selaamaan. Itse olen säästänyt esimerkkitapauksen kohdalla noin 500€ - joten - KIITOS YouTube ja kaikki sinne oppaita kuvaavat. Luonnollisesti jotkut ovat selkeämpiä kuin toiset, mutta esim 500€/homma voin helposti istua parikin tuntia ruudun äärellä.
Viimeksi muokannut amanita, 22.10.2019 klo 0.45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu :=)
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
-
- Viestit: 25496
- Liittynyt: 9.6.2005 klo 15.24
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Erño »
Omasta pirssistä oli iskari ns. luovuttanut ja päästänyt öljyt pihalle. Kolisi aika herkästi. Lisäksi koiranluut alkaa olla niin vanhat, että pitäisi varmaan vaihtaa vuoden sisään.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
- Viestit: 7145
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Olen epäilemättä niitä Teuvo Hakkaraisen parjaamia teoriaherroja ja huuhaahumanisteja, sillä en ole päivääkään saanut teknisen alan koulutusta.
Samalla olen autistisen kiinnostunut siitä teknologiasta, johon saan tartuntapinnan; olen purkanut atomeiksi ja rakentanut uudelleen yhden vanhan W115 -mersun, purkanut ja kasannut Pappa-tunturin, viitisen fillaria olen koonnut osista ja kaksi vanhaa taloa. Varmaan joku ADHD, aikaa on mennyt ihan kiitettävästi, mutta onpahan ollut mielekästä tekemistä.
Mutta joo, helpommin kuin kaivan oman arkistoni, linkitän tähän kuvan muualta.
Auton alusta tarkoittaa siis käytännössä sitä osaa, joka tulee pyörien ja pohjan väliin. Siellä on kaksi akselistoa, joissa pyöräntuenta ja iskunvaimennus ja niiden välissä voimansiirto. Lisäksi akustaan kuuluu vielä kallistuksenvakaimet puslineen edessä ja takana. Kolisevaa siis riittää ja vanhasta autosta on vaikeaa mielekkäällä kustannuksella saada täysin kolinatonta, sillä puslat ja nivelet vanhenevat eri aikaan ja jo vuoden ikäinen pallonivel saattaa olla entinen, jos olet mennyt ostamaan tarvikeosan. W115 -71 mersussani on muuten toinen alapallonivel edessä alkuperäinen ja vielä ihan ookoo..
Tuossa näet kunnostetun W115 etuakselin. Ihqu. Helppo, simppeli ja erittäin toimiva. Kunnossa oleva W115 tai uudempi W123 1980-luvulta on vielä nautinnollinen ajettava. Iskarin ja jousen vieressä näet 5 kpl puslia jotka on helppo vaihtaa paikallaan. Ja vaikka kaikki kerralla, kun ensin olet nostanut autosta moottorin yläkautta ja tipauttanut etuakselin alakautta:

Pallonivelet ovat piilossa, toisen eli yläpallonivelen kanta näkyy tukivarressa jarrulevyn vieressä.
Kaikissa ajoneuvoissa näky ei ole yhtä ihana. Esimerkiksi 1990-luvun W124 Mersun etuakseli monine tukivarsineen on painajaismainen, kun kiinni ruostuneet pultit pitää kuumentaa, porata, hitsata tms. irti ennen kun tukivarsia pääsee vaihtamaan:

Samalla olen autistisen kiinnostunut siitä teknologiasta, johon saan tartuntapinnan; olen purkanut atomeiksi ja rakentanut uudelleen yhden vanhan W115 -mersun, purkanut ja kasannut Pappa-tunturin, viitisen fillaria olen koonnut osista ja kaksi vanhaa taloa. Varmaan joku ADHD, aikaa on mennyt ihan kiitettävästi, mutta onpahan ollut mielekästä tekemistä.
Mutta joo, helpommin kuin kaivan oman arkistoni, linkitän tähän kuvan muualta.
Auton alusta tarkoittaa siis käytännössä sitä osaa, joka tulee pyörien ja pohjan väliin. Siellä on kaksi akselistoa, joissa pyöräntuenta ja iskunvaimennus ja niiden välissä voimansiirto. Lisäksi akustaan kuuluu vielä kallistuksenvakaimet puslineen edessä ja takana. Kolisevaa siis riittää ja vanhasta autosta on vaikeaa mielekkäällä kustannuksella saada täysin kolinatonta, sillä puslat ja nivelet vanhenevat eri aikaan ja jo vuoden ikäinen pallonivel saattaa olla entinen, jos olet mennyt ostamaan tarvikeosan. W115 -71 mersussani on muuten toinen alapallonivel edessä alkuperäinen ja vielä ihan ookoo..
Tuossa näet kunnostetun W115 etuakselin. Ihqu. Helppo, simppeli ja erittäin toimiva. Kunnossa oleva W115 tai uudempi W123 1980-luvulta on vielä nautinnollinen ajettava. Iskarin ja jousen vieressä näet 5 kpl puslia jotka on helppo vaihtaa paikallaan. Ja vaikka kaikki kerralla, kun ensin olet nostanut autosta moottorin yläkautta ja tipauttanut etuakselin alakautta:

Pallonivelet ovat piilossa, toisen eli yläpallonivelen kanta näkyy tukivarressa jarrulevyn vieressä.
Kaikissa ajoneuvoissa näky ei ole yhtä ihana. Esimerkiksi 1990-luvun W124 Mersun etuakseli monine tukivarsineen on painajaismainen, kun kiinni ruostuneet pultit pitää kuumentaa, porata, hitsata tms. irti ennen kun tukivarsia pääsee vaihtamaan:
Black cats matter!
-
- Viestit: 702
- Liittynyt: 7.5.2005 klo 7.49
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja hot »
On se mersu häijy peli
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 4607
- Liittynyt: 13.8.2009 klo 22.49
-
- Viestit: 3239
- Liittynyt: 9.8.2011 klo 16.48
- Paikkakunta: Tarnów, Puola
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Jultsu »
Apurungon isot puslat voivat myös antaa periksi ja aiheuttaa paukutusta, tai pahimmassa tapauksessa koko runko voi haljeta (tai jokin tukivarren kiinnityspiste voi irrota hitsauksistaan) ja tästä johtuen aiheuttaa kolinoita ajettaessa.
Viimeksi muokannut Jultsu, 23.10.2019 klo 19.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7145
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Kyllä minä voisin kunnossa olevalla 200D:llä ajella!
Black cats matter!
-
- Viestit: 1959
- Liittynyt: 26.2.2011 klo 0.08
- Paikkakunta: Tampere
Re: Mitä kaikkia alustanosia autossa on?
Viesti Kirjoittaja Nuuska1 »
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 2Opz&ifg=1
Jarlan näkemys dieselistä
Itsellä oli ammoin MB 190D vm-86 - oli kyllä hyvä ajettava, eikä niskakaan ole kallellaan. Siinä 190:ssähän on sama tekniikka kuin 200-mallissa - kori on hieman sirompi.
Jarlan näkemys dieselistä
Itsellä oli ammoin MB 190D vm-86 - oli kyllä hyvä ajettava, eikä niskakaan ole kallellaan. Siinä 190:ssähän on sama tekniikka kuin 200-mallissa - kori on hieman sirompi.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
17 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit