Moviemaster - 70-luvun lasten elokuvalaite?
-
Moviemaster - 70-luvun lasten elokuvalaite?
Viesti Kirjoittaja T-P »
Saiko teistä koskaan 70-luvulla (ne jotka meistä olivat syntyneet muinaisella vuosikymmenellä) lahjaksi sellaista laitetta, johon laitettiin sisälle suorakulmaisen mallinen palikka ja jota veivattiin kammella ja sillä pystyi katsomaan muutaman minuutin mittaisia elokuvia. Olen tässä miettinyt mikä kyseisen laitteen nimi oli. Moviemaster? Muistan kun joskus 70/80-luvun taitteessa etsittiin vehkeelle lisää kasetteja, mutta ei löytynyt kamerakaupoista eikä antikvariaateista. Oman laitteenkin olen jo hävittänyt. Jos jollain on sellaisia nurkissa pyörimässä, pieni lapsi minussa haluaisi edelleen leikkiä sillä :-)
tarjoukset osoitteeseen vaihtoehtoinen_osoite@hotmail.com
-
Re: Moviemaster - 70-luvun lasten elokuvalaite?
Viesti Kirjoittaja iso paha S »
Mulla ainakin oli nulikkana sellainen, muistelisin, että sen nimi oli Viewmaster. Laitetta en ole nähnyt vuosiin, mutta pari leffakiekkoa olen joskus havainnut nurkassa pyörivän. Oli se kyllä jännä vehje.T-P kirjoitti: Olen tässä miettinyt mikä kyseisen laitteen nimi oli. Moviemaster?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Viewmasterilla katottiin stereokuvia, taitaa olla eri vekotin kyseessä.iso paha S kirjoitti:Mulla ainakin oli nulikkana sellainen, muistelisin, että sen nimi oli Viewmaster. Laitetta en ole nähnyt vuosiin, mutta pari leffakiekkoa olen joskus havainnut nurkassa pyörivän. Oli se kyllä jännä vehje.

View-master
-
Viesti Kirjoittaja thebanzai »
http://fi.wikipedia.org/wiki/View-Master
edit: ja joku kerkes väliin tietty

Moviemasterista ei hetiäkkiä dataa löytynyt, mutta muistelen että mulla oli kakarana joku sellainen, se tosin toimi muistaakseni pattereilla. Filmejä oli pari, ainakin joku Captain America tms.. no, laite kilahti aikanaan, ja purettiin filmit, sisällä oli tavallista kaitafilmiä. Isä ne sitten veteli kaitafilmirullalle jotta niitä pystyi katsomaan.
Kohta parinkytävuoden suunnitelmissa ollut siirtää muutenkin kaitafilmit modernimpaan muotoon

-
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Laite on mitä nerokkain ja ansaitsisi ylösnousemuksen; erityisesti ullakoilta ja kirppareilta löytyvät vanhat kiekot ovat hämmästyttäviä: draamaelokuvien viewmasterointeja, matkaesittelyjä (50-luvun Oulu, Hawaiji), luontosarjoja ym. Ehkä hauskin näkemäni on kuitenkin omituinen vahanukeilla tehty Tarzan-juttu.
Olisi hienoa jo joku hankkisi Viewmaster-kameran ja toteuttaisi sillä taiteellisesti kunnianhimoisempiakin juttuja: avant-garde 3D-kiekkoja heti tänne.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jepe »
Tuollaista minäkin olen käyttänyt, mutta ei kyllä mitään moviemasteria tuu mieleen; johtunee nuoresta iästäni. 8)Maza kirjoitti:Viewmasterilla katottiin stereokuvia, taitaa olla eri vekotin kyseessä.iso paha S kirjoitti:Mulla ainakin oli nulikkana sellainen, muistelisin, että sen nimi oli Viewmaster. Laitetta en ole nähnyt vuosiin, mutta pari leffakiekkoa olen joskus havainnut nurkassa pyörivän. Oli se kyllä jännä vehje.
View-master
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Aivan varmasti ainakin sellainen simpsakka 60-lukulainen pin up uimapukukiekko on pakko olla olemassa vaikka otsikolla "Uusinta uimapukumuotia Rivieralla". Ehkä jostain myös löytyy hivenen villimpi 70-lukulainen tanskalainen opetuskiekko.Macchiavelle kirjoitti:Nyt aikuisiällä tuli mielleen että tehtiinköhän noista kuvakiekoista mitään peep-show versiota..?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja TheKraken »
Hämäriä muistikuvia on kanssa tuollaisesta elokuvalaitteesta, tosin itsellä ei sellaista ollut, mutta jotain muistoja olisi, että jollain naapurin lapsella tällainen oli.
-
Mulla ainakin se oli punainen ja kiekko iskettiin pystyssä sisään. Täytyykin kaivella vinttiä seuraavan kerran, kun menen porukoilla käymään. Eiköhän se laite siellä jossakin ole...
-
No siis se perusmalli on ihan samanlainen, siinä on vain isompi se "valoaukko" eli ei tarvitte suoraan lamppua vasten killitellä. Samat kiekot noihin menee edelleen.iso paha S kirjoitti:Mulla ainakin se oli punainen ja kiekko iskettiin pystyssä sisään. Täytyykin kaivella vinttiä seuraavan kerran, kun menen porukoilla käymään. Eiköhän se laite siellä jossakin ole...
-
Tuolla sivustolla se kiekko näyttää olevan näissä uusissa malleissa vaaka-asennossa kuin taas armorikkaalla 70-80-luvulla se kiekko asetettiin pystyasennossa. Sitä vain tarkoitin. Tekniikka kehittyy, myös tällä saralla.TheKraken kirjoitti:No siis se perusmalli on ihan samanlainen, siinä on vain isompi se "valoaukko" eli ei tarvitte suoraan lamppua vasten killitellä. Samat kiekot noihin menee edelleen.iso paha S kirjoitti:Mulla ainakin se oli punainen ja kiekko iskettiin pystyssä sisään. Täytyykin kaivella vinttiä seuraavan kerran, kun menen porukoilla käymään. Eiköhän se laite siellä jossakin ole...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Ai ette tulee ikävä noita.Jepe kirjoitti:Tuollaista minäkin olen käyttänyt, mutta ei kyllä mitään moviemasteria tuu mieleen; johtunee nuoresta iästäni. 8)Maza kirjoitti:Viewmasterilla katottiin stereokuvia, taitaa olla eri vekotin kyseessä.iso paha S kirjoitti:Mulla ainakin oli nulikkana sellainen, muistelisin, että sen nimi oli Viewmaster. Laitetta en ole nähnyt vuosiin, mutta pari leffakiekkoa olen joskus havainnut nurkassa pyörivän. Oli se kyllä jännä vehje.
View-master
-
Pystyyn ne menee ihan edelleen. Miten päin noita kuvia oikein katsot?iso paha S kirjoitti:Tuolla sivustolla se kiekko näyttää olevan näissä uusissa malleissa vaaka-asennossa kuin taas armorikkaalla 70-80-luvulla se kiekko asetettiin pystyasennossa. Sitä vain tarkoitin. Tekniikka kehittyy, myös tällä saralla.TheKraken kirjoitti:No siis se perusmalli on ihan samanlainen, siinä on vain isompi se "valoaukko" eli ei tarvitte suoraan lamppua vasten killitellä. Samat kiekot noihin menee edelleen.iso paha S kirjoitti:Mulla ainakin se oli punainen ja kiekko iskettiin pystyssä sisään. Täytyykin kaivella vinttiä seuraavan kerran, kun menen porukoilla käymään. Eiköhän se laite siellä jossakin ole...

-
Äh, yritin ja yritin ja tiirasin ja tiirasin, mutta mutta... Mikä meillä nyt mättää?TheKraken kirjoitti:Pystyyn ne menee ihan edelleen. Miten päin noita kuvia oikein katsot?Onhan tuolla tuo yksi "special"-malli, jossa on vaa'assa, mutta muuten ne on pystyssä
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Edit: Mazan viestin kuvassa se kyllä on originaalisti pystyssä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
-
Viesti Kirjoittaja mestari hiltunen »

Kiekkoja saa tarjota osoitteeseen hiltjere(ät)lpt.fi
-
Viesti Kirjoittaja mestari hiltunen »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka