nikusa kirjoitti:
Miksi ihmeessä vaihtaa vaikkapa akku itse jos valtuutettu huolto tekee sen muutamalla kympillä?
En oikein usko, että korjausbisnes on millään tavalla merkittävä tulonlähde Applelle.
iFixit antoi muuten iPhone 11-sarjalle 6/10 ja 11:n osalta totesivat:
”6 out of 10 may not seem like anything to write home about, but in this day and age, it’s about as good as it gets for a non-Fairphone. ”
Eli mihinkäs ajattelit vaihtaa helpomman korjattavuuden takia?
Fairphoneen?
Esimerkiksi Samsungin uudet S10-sarjalaiset saivat 3/10, Huawei P30 4/10, OnePlus 7 Pro 4/10 jne.
Jostain kumman syystä Apple on aina otsikoissa iFixit-pisteiden osalta, mutta ketään ei kiinnosta, että muut ovat käytännössä vielä paskempia, heinäsirkkojen sirinää vain kuuluu.
Liittynee siihen, että Apple + ”ihan mitä tahansa negatiiviselta kuulostavaa” on pettämätön klikkimagneetti.
Esim xs max akunvaihto on 99e eikä pari kymppiä. Applella oli 29e akunvaihtokampanja koska jäivät kiinni vanhojen puhelinten nopeuden manipuloinnista, mutta se loppui 2018 lopussa.
Applen korjausbisnes on kasvavassa määrin sitä, että viet koko puhelimen sinne ja sieltä tulee uusi tilalle. Lasit joka puolella pitävät huolen, että laite on yleensä laitevaihto vakuutukseen, joten se melkein tuplaa laitemyynnin applella. Vaikka itse korjaus tuottaisi vähän se ei ole heillä strategiana vaan estää muita tekohengittämästä uutta elämää laitteisiin ja myydä uusia laitteita tilalle.
Jos korjaat itse puhelimen näytön true tone kytkeytyy pois ilman eprommeria, kun vaihdat näytön face id laitteisiin on tuurissa toimiiko face id sen jälkeen, kun vaihdat akun itse akku on iPhonen asetusten mukaan "huolto" moodissa vaikka näet, että cycle count on 2 ja se lasinen takaosa. Irroita kameran linssit ja kuumenna epoksi 280 asteeseen tai vaihda koko chassis. Ihan selvää, että tämä on tahallista. Ja ilmeisesti lisäksi 11 malleissa joissa on vaihtonäyttö tulee 30 päiväksi varoitus keskelle ruutua, että joku on yrittänyt tehdä tästä toimivan ilman applelle maksua. Eli Apple koodaa iOS:n tarkistuksen, että ei-turvallisuuskriittisten osien sarjanumero mätsää johonkin tiedostoon joka heillä on. Edes applen omat akut eivät toimi vaihdon jälkeen normaalisti, näytöistä ja muista puhumattakaan.
Siis mietin, että en vaihda tätä mihinkään niin kauan kuin tähän saa uusimman iOS:n ja siinä on akku joka pelaa. Minulla ei ole todellakaan mitään iOS:ää vastaan, ainoastaan applen politiikkoja. Ja surkeita näkymiä tulevaisuuden mallien suhteen.