Liikenne
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
-
PKivireki
- Viestit: 7182
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Juujuu, tämä on ilmiselvää, mutta sellaista suojatietä, joka kulkee jalkakäytävältä jalkakäytävälle, joissa kummassakaan ei saa ajaa polkupyörällä päälle 12-vuotiaat, ei saa jatkossakaan ylittää polkupyörällä ajaen? Eli monet Stadin keskustan suojatiet esimerkiksi tai niin kuin tämän surullisen Oulun tapauksen suojatie:jpsuominen kirjoitti:Niin siis kyllä pyörällä saa ajaa suojatien yli aina ja joka tapauksessa, mutta pyöräilijä on väistämisvelvollinen samalla tavalla kuin suojatietä ei olisi. Eli jos pyöräilijä ajaa ajoradalla kadun oikeaa puolta, ja vasemmalla alkaa kelvi jonne menee suojatie oikean puolen jalkakäytävältä niin ei sen pyöräilijän tarvitse mistään kanttarin yli vetää vaan kyllä sinne kelville saa ajaa ihan sitä suojatietä pitkin. Näin tehdessään pyöräilijä on väistämisvelvollinen kaikkea muuta liikennettä kohden.
Polkupyörällä liikkunut 23-vuotias oululaisnainen kuoli liikenneonnettomuudessa Oulun keskustassa perjantaina iltapäivällä, kertoo Oulun poliisi. Polkupyöräilijä ja kuorma-autoilija tulivat Isokatua Heinäpään suunnasta kohti keskustaa. Kuorma-auto kääntyi oikealle Albertinkadulle, ja samaan aikaan polkupyöräilijä ylitti jalankulkutietä käyttäen Albertinkadun suojatien Isokadun myötäisesti. Polkupyöräilijä ja kuorma-auto törmäsivät suojatiellä. Pyöräilijä kuoli törmäyksen seurauksena.
..toimittaja tarkoittaa jalankulkutiellä mitä ilmeisemmin jalkakäytävää. Mutta mielestäni tällä suojatiellä pyöräilijä ei olisi saanut ajaa, koska ei saa ajaa kummallakaan sen yhdistävällä jalkakäytävällä.
-
PKivireki
- Viestit: 7182
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Onpa kummallinen risteys - miten ei pikku liikenneympyä tai kunnollista neljän tien risteystä..kuorolilli kirjoitti:Keijutie.JPGMelko sotkuselta näyttää Lahdessa tuon Keijutien liikennejärjestelyt, eikä autoilija ole voinut tuossa risteyksessä ajaa suoraan vaikka Hesari niin väittikin, sillä onnettomuus kohdassa ei kumpikaan voi ajaa suoraan?
Monet vastustavat hidastetöyssyjä, mutta minun mielestäni ne ovat oivallinen keino hidastaa autoliikennettä kaupungissa vaarallisilla paikoilla. Esimerkiksi juuri tuo kuvallinen esimerkkini Voionmaankatu, joka alunperin on ollut kärrytie Nisulan kaupunginosaan ja ja joka nyt on kaksi kertaa päivässä umpitäynnä jalankulkijoita, jalankulkijoita koirineen, pyöräilijöitä, mopoilijoita, busseja ja autoja. Hevosiin en ole vielä törmännyt.
Kulman takaa tai pusikosta suhahtaville pyöräilijöille on se ja sama tuleeko auto oikealta tai vasemmalta, ne tulee hidastamatta joka tapauksessa. Mulle ei ole se ja sama, ajanko näillä pimeillä jonkun suhahtajan päälle, joten hidastan vauhdin aina 40:stä ihan köröttelyksi.
Tuollaisella kadulla, jossa kulkee sekä busseja että autoja tuhansia tunnissa, on aivan edesvastuutonta pitää suojateitä ilman hidastetöyssyjä. Tai liikennevaloja.
-
dlspade
- Viestit: 2574
- Liittynyt: 10.9.2005 klo 0.09
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja dlspade »
Ei saa.jpsuominen kirjoitti:Niin siis kyllä pyörällä saa ajaa suojatien yli aina ja joka tapauksessa
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Saadlspade kirjoitti:Ei saa.jpsuominen kirjoitti:Niin siis kyllä pyörällä saa ajaa suojatien yli aina ja joka tapauksessa
Kannattaa lukea nuo linkit uuteen tieliikennelakiin, sillä saattaa olla edessä vaikeuksia jos ei päästä pyöräilijää kulkemaan suojatietä pitkin? Muutenkin tuo tieliikennelaki on syytä jokaisen kerrata, sillä siksi paljon se on niistä ajoista muuttunut kun itse kukin on korttinsa ajanut. mm. Minä ajoin korttini vapaiden nopeusten aikana, eikä paljon muutakaan järkeä liikenteessä tuolloin ollut, pelkkä itsekkyys ja röyhkeys oli tuolloin valloilla - valitettavasti osa kanssakulkijoista elää vielä tuota aikaa
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Tuolla Keijutiellä on hidastetöyssyt molemmissa päissä sekä 30km/h rajoitus + ylinopeudesta ilmoittava valotaulu, mutta silti siinä ajetaan järjestään 50-60 km/h oheisin seurauksin.PKivireki kirjoitti: Onpa kummallinen risteys - miten ei pikku liikenneympyä tai kunnollista neljän tien risteystä..![]()
-
PKivireki
- Viestit: 7182
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Kynnyskyssäri tässä lienee se, että saako pyörälijä koukata jalkakäytävälle ja siitä suojatielle..saako? Koska osa suojateistä on jalkakäytävältä jalkakäytävälle -suojateitä. Stadissa näitä koukkaavia pyöräilijöitä näkee paljon, joiden mielestä saa. Omasta mielestäni ei saa, mutta oma mieleni ei olekaan aina tieliikennelain mukainen.kuorolilli kirjoitti:Saadlspade kirjoitti:Ei saa.jpsuominen kirjoitti:Niin siis kyllä pyörällä saa ajaa suojatien yli aina ja joka tapauksessa![]()
Kannattaa lukea nuo linkit uuteen tieliikennelakiin, sillä saattaa olla edessä vaikeuksia jos ei päästä pyöräilijää kulkemaan suojatietä pitkin? Muutenkin tuo tieliikennelaki on syytä jokaisen kerrata, sillä siksi paljon se on niistä ajoista muuttunut kun itse kukin on korttinsa ajanut. mm. Minä ajoin korttini vapaiden nopeusten aikana, eikä paljon muutakaan järkeä liikenteessä tuolloin ollut, pelkkä itsekkyys ja röyhkeys oli tuolloin valloilla - valitettavasti osa kanssakulkijoista elää vielä tuota aikaa
Minäpä kysäisen Liikenneturvan Vapulta.
Edit. kysyin minulta kuvitusta tilanneelta tiedottajalta pitääkö seuraava JPSuomisen väite paikkansa:
Pyörällä saa ajaa suojatien yli aina ja joka tapauksessa
Katsotaan mitä vastaa.
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Autoilijan pitää ymmärtää se, että osa pyöräilijöistä ja jalankulkijoista on alaikäisiä tai kortittomia vanhuksia, joilta ei voi vaatia samaa tietämystä kuin ajokortillisilta aikuisilta, silti heillä pitää olla sama liikkumisen vapaus ja oikeus. Toisekseen autoilijaa suojaa peltikuori, mikä näiltä muilta puuttuu, siksi suurempi vastuu tulee sälyttää autoilijalle. Itselleni olisi kauhistus ajaa jonkun päälle, vaikka kuinka kokisin olevani oikeassa, siksi annakin huoletta käsimerkillä tilaa sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille.PKivireki kirjoitti: Kynnyskyssäri tässä lienee se, että saako pyörälijä koukata jalkakäytävälle ja siitä suojatielle..saako? Koska osa suojateistä on jalkakäytävältä jalkakäytävälle -suojateitä. Stadissa näitä koukkaavia pyöräilijöitä näkee paljon, joiden mielestä saa. Omasta mielestäni ei saa, mutta oma mieleni ei olekaan aina tieliikennelain mukainen.![]()
-
PKivireki
- Viestit: 7182
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Eli tulkitsen lyhyemmin: kyllä. Ellei korjauspaketissa toisin määritellä.Hei Petteri,
Kiitos kysymyksestänne. Vastaan tämänhetkisen tilanteen mukaan, sillä lain ns. ”korjauspakettia” ei ole vielä vahvistettu, ja muutoksia saattaa tulla.
Jatkossa tiemerkinnät tulevat kokemaan muutoksen, sillä pyörätien jatkeen tiemerkintää voidaan käyttää vain tilanteissa, jossa ajorataa pitkin kulkevalle ajoneuvolle on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkein (nykyisistä liikennemerkeistä väistämisvelvollisuus sekä pakollinen pysäytys, sekä uutena liikennemerkkinä B7 – väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa). Pyörätien jatkeen merkintöjen osalta lakiin on säädetty kahden vuoden siirtymäaika.
Suojatie määritellään uudessa laissa seuraavalla tavalla tarkoitettavan:
”Suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;”
Eli myös lakimuutoksen jälkeen, suojatie on pääasiallisesti tarkoitettu jalankulkijoiden käytettäväksi, samanlaisella kirjauksella kuin nykyisin.
Kuitenkin lain 18§, tien eri osien käyttö määrittelee seuraavasti:
”Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.”
Tällä sallitaan pyöräilijälle suojatien käyttäminen ajoradan ylittämiseen, mutta korostetaan varovaisuusvelvoitetta jalankulkijaa kohtaan. Suojatietä pitkin ylittäminen ei ajoneuvon kuljettajan osalta muuta väistämisvelvollisuuksia.
Hallituksen esityksessä asia on ilmaistu seuraavin sanakääntein:
”Pykälän 6 momentti olisi uusi. Säännös mahdollistaisi kadun ylittämisen suojatien kohdalla. Ajoneuvon kuljettamisella ei saisi aiheuttaa vaaraa eikä estettä jalankulkijoille. Tärkeää on tällöin se, että ajoneuvon kuljettaja olisi väistämisvelvollinen.
On yleistä, että kadulla oleva suojatie ylitetään polkupyörällä jalankulkijoiden ylityssuunnassa, vaikka suojatien yhteydessä ei ole pyörätien jatketta. On hyväksyttävää, että pyöräilijät pääsevät etenemään tarvittaessa suojatietä pitkin, se helpottaa pyöräilyä. Joissakin tilanteissa myös autojen on pakko tulla ajoradalle suojatietä pitkin.”
Nyt herää jatkokysymys: mihin sitä pyörätien jatketta sitten enää tarvitaan, jos on jatkossa sallittua pyöräillä suojatiellä ja siinä pätevät pyöräilijälle samat säännöt kuin pyörätien jatkeella?
-
KenSu
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 5.9.2010 klo 10.37
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KenSu »
-
PKivireki
- Viestit: 7182
- Liittynyt: 8.5.2004 klo 10.33
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Pyörätien jatke siis kertoo pyöräilijöille etuajo-oikeudesta ja jos sitä ei ole, pätevät suojatielle posottavalle pyöräilijälle normaalit väistämisvelvollisuudet.
-
oppenheimer
- Viestit: 1957
- Liittynyt: 30.8.2014 klo 20.45
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja oppenheimer »
-
Sherukka
- Viestit: 8668
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
KenSu
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 5.9.2010 klo 10.37
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KenSu »
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Minusta nämä ovat todella hyviä ja tärkeitä uudistuksia ja niiden ansiosta onnettomuudet tulevat vähenemään, kuten jokainen viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana aikaansaatu uudistus on tehnyt. Sama laulu oli noista uusista liikennekameroista, mutta nyt ne ovat pudottaneet kuolonkolarit noilla kahdella tienpätkällä kahdeksasta nollaanSherukka kirjoitti:Huonoja muutoksia jotka johtaa onnettomuuksien lisääntymiseen. Fillaristeistä harva ymmärtää kuinka huonosti autoista oikeasti näkeekään etenkin kun fillaristien tilannenopeuden suhteen eivät käytä järkeä.
En koe itseäni sen kummemmin pyöräilijäksi, jalankulkijaksi tai autoilijaksi vaikka lähes päivittäin liikun noilla kaikilla liikkumismuodoilla.
Ruotsissa (jopa asuneena) liikkuessani olen huomannut selvän eron suomalaiseen liikennekulttuuriin, siellä aina autoilija kohteliiasti päästä joko jalankulkijan tai pyöräilijän menemään, eikä siellä näy muutenkaan tätä Suomalaista itsekkyyttä.
Tässä suhteessa näissä uusissa liikennesäännöissä mennään selvästi kohti Länsi-Eurooppalaista liikennekultuuria tästä vanhasta ryssänmeiningistä.
-
Sherukka
- Viestit: 8668
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
-
Don MC
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
kuorolilli kirjoitti:Keijutie.JPGMelko sotkuselta näyttää Lahdessa tuon Keijutien liikennejärjestelyt, eikä autoilija ole voinut tuossa risteyksessä ajaa suoraan vaikka Hesari niin väittikin, sillä onnettomuuskohdassa ei kumpikaan voinut ajaa suoraan?
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
Don MC
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Sillä tavalla tulisi vain ruumiita.kuorolilli kirjoitti:Ongelma ratkaistu - autoilija väistää aina![]()
(ja maksaa)
Kuvittele että kaikki pyöräilijät tiedostaisivat että heillä on aina etuajo-oikeus. Siis kaikki pyöräilijät. Myös ne, jotka ajavat pimeällä ilman valoja ja heijastimia. Sekä myös ne, jotka suhaavat >30km/h.
Pimeää pyöräilijää ei voi väistää. Ja jos nyt joku valopää järkeilee, että siinä tapauksessa autoilijat vain ajavat niin hitaasti että varmasti ehtivät nähdä pimeänkin lujaa vauhtia suihkivan pyöräilijän, niin mitenköhän liikenne sujuisi jos kaikki köröttelisivät kävelyvauhtia?
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaali ... tm?14l.htm
-
Don MC
- Viestit: 1654
- Liittynyt: 4.10.2010 klo 21.05
- Paikkakunta: Turku/Raisio
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Osaan väistää sekä autolla että pyörälläDon MC kirjoitti:Nätisti väistit aiheenOli miten oli. Siitä ei tulisi mitään jos autoilija joutuisi aina västämään tien poikki suhaavia pyöräilijöitä.
Nuo uudet liikennesäännöt selkeyttävät pyöräilijän ja autoilijan väliset suhteet samankaltaisiksi kuin tänäpäivänä on jalankulkijan ja autoilijan väliset suhteet, siksi uskonkin että muutaman vuoden kuluttua saadaan lukea yhtä hyviä uutisia pyöräilijöistä kun eilen jalankulkijoista.
https://www.verkkouutiset.fi/yksikaan-j ... me-vuonna/
-
dlspade
- Viestit: 2574
- Liittynyt: 10.9.2005 klo 0.09
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja dlspade »
Nyt on aihetta juhlaan, foorumilla on henkilö jolla on infrapunanäkö, röntgenkatse ja kyky pysäyttää ajoneuvo tilanteessa kuin tilanteessa alle 10cm matkalla, huikeaa!kuorolilli kirjoitti: Osaan väistää sekä autolla että pyörällä
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
Mistä tuollaista luit? Minullahan on puusilmät ja lisäksi aivan soossikupin näköisetdlspade kirjoitti:Nyt on aihetta juhlaan, foorumilla on henkilö jolla on infrapunanäkö, röntgenkatse ja kyky pysäyttää ajoneuvo tilanteessa kuin tilanteessa alle 10cm matkalla, huikeaa!kuorolilli kirjoitti: Osaan väistää sekä autolla että pyörällä
50 km/h vauhdilla auto liikkuu 14 m pelkän. 1 sek. reaktioajan aikana ja oma reaktioaikani oli viimetalven liukkaanajoradan
kurssilla Oulussa tuota luokkaa. Kahden vuoden välein olen moisen kurssin suorittanut Eurocarin lukuun, koska
sen verta paljon tulee noilla vuokra-autoillakin ajeltua. Suosittelen vilpittömästi
-
kuorolilli
- Viestit: 740
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit