Optinen hiiri PCI-väylän USB-kortissa
Kun työhön tarvitaan tehoa...
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Optinen hiiri PCI-väylän USB-kortissa
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Toimiiko optinen hiiri PCI-väyläisessä kortissa ilman ajuria. Testasin tossa USB-kortin toimivuutta ja tökkäsin optisen hiiren kiinni eikä toiminut.
DTP-orja
-
Re: Optinen hiiri PCI-väylän USB-kortissa
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mikä käyttis? Koneesta päätellen ysi.
Onko USB kortin ajurit kunnossa? Muistaakseni OS 9:ssä tarvittiin jotain softaa, jotta onnistui. Kympissä toimii heittämällä.
Onko USB kortin ajurit kunnossa? Muistaakseni OS 9:ssä tarvittiin jotain softaa, jotta onnistui. Kympissä toimii heittämällä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Ajureita tässä on vaihdeltu kaks päivää alkaen 9, 9.1, 9.2. Kyse se tulla toisaalla olevasta Canon EOS 300D toimittomuudesta ko. USB-kortin (Belkin) kanssa. Ja sain neuvon että tökkää USB-hiiri sinne suoraan että näkee toimiiko kortti. Käyttis on 9.1 ja kone PowerPC 9600/300. Hiiri on koneesta (G3) jossa on 9.2.2 käyttis mutta en huomannut kattoo hiiriajureita. Ei meinaan Canonin ImageBrowser löydä kameraa. No, töissä kävin purkamassa kortin (G4 Jagge) ja samalla lainasin sieltä sitä hiirtä. Vähän pitkä sepustus. USB-2 kortti PCI väylään threadissa siitä ongelmasta. Jos neuvoa osaat niin hyvä. Latasin äsken Canonin yhden ajurin IB:tä varten mutta luulen että kortissa tai USB-palikoissa vika piilee. Koska töissä toimii.
DTP-orja
-
Viesti Kirjoittaja masa »
Mulla ei toimi 9.1 fin puolella Logitech Usb hiiri mutta kun boottaan intl.english 9.2.2 puolelle niin toimii rulla ja vasen nappi..Kone on 9600/G4-400.Pääasiassa kympissä mutta joskus testailen ysiä.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Applen optinen hiiri on toiminut Lombardissa (PowerBook G3 vm.1999) MacOS Z-9.1:llä eli int.english-käyttiksellä. Ko.koneessa tosin on sisäänrakennettu USB.
Saatko mistään käyttöön esim. tavallista USB-hiirtä tai muuta laitetta?
TomeV:llä voit tietysti tutkiskella, onko Z- ja K-9.1-versioiden USB-laajennuksissa eroja. Ja mitä löytyy K-9.2.1:stä.
Voihan tietysti olla, että kortti on saanut staattista sähköä jossain vaiheessa tehtaalta sinulle ("säkäri sormista" ), mutta olen kyllä nähnyt laajennuskortteja käsiteltävän yllättävänkin huolettomasti ilman, että mitään vahinkoa on tapahtunut. Itse pyrin aina purkamaan sähkön ennen koneiden sisuskalujen ronkkimista, koskettamalla virtalähdettä tai muuta metallipintaa koneessa.
Perhana, alkaa itseänikin risoa, ettei tuota saada ratkaistua.
Hmm, yksi tuli mieleen: Kortti varmaankin on niin syvällä PCI-slotissa, että kortin kontaktit ovat lähes piilossa? Itse aikoinaan ensimmäistä korttia asentaessani en millään meinannut saada sitä tarpeeksi syvälle: Vanha kone -> muutaman "nanometrin" hapettuma slotin kontaktipinnoissa -> vastus oli yllättävän kova. Vähän keinuttelemalla slotin suuntaisesti se sitten meni paikoilleen, mutta sitä ennen hikoilin (kylmää ) hikeä yhden saunareissun verran... scary experience, 'mon!
Saatko mistään käyttöön esim. tavallista USB-hiirtä tai muuta laitetta?
TomeV:llä voit tietysti tutkiskella, onko Z- ja K-9.1-versioiden USB-laajennuksissa eroja. Ja mitä löytyy K-9.2.1:stä.
Voihan tietysti olla, että kortti on saanut staattista sähköä jossain vaiheessa tehtaalta sinulle ("säkäri sormista" ), mutta olen kyllä nähnyt laajennuskortteja käsiteltävän yllättävänkin huolettomasti ilman, että mitään vahinkoa on tapahtunut. Itse pyrin aina purkamaan sähkön ennen koneiden sisuskalujen ronkkimista, koskettamalla virtalähdettä tai muuta metallipintaa koneessa.
Perhana, alkaa itseänikin risoa, ettei tuota saada ratkaistua.
Hmm, yksi tuli mieleen: Kortti varmaankin on niin syvällä PCI-slotissa, että kortin kontaktit ovat lähes piilossa? Itse aikoinaan ensimmäistä korttia asentaessani en millään meinannut saada sitä tarpeeksi syvälle: Vanha kone -> muutaman "nanometrin" hapettuma slotin kontaktipinnoissa -> vastus oli yllättävän kova. Vähän keinuttelemalla slotin suuntaisesti se sitten meni paikoilleen, mutta sitä ennen hikoilin (kylmää ) hikeä yhden saunareissun verran... scary experience, 'mon!
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
Onhan töissä yks ylimääränen "palttoonnappi" siis se kaamea pyöreä, jos sillä kokeilis. Sotin tutulle mac-asentajalle joka sanoi että sen Canonin pitäisi joka tapauksessa näkyä laajennustenhallinnassa siellä listassa silloin kun on kiinni. Se sanoi että tärkein om USB-support palikka. Mä oon nyt kokeillut Applen sivuilta ladatulla paketilla. 9.1-käyttispalikoilla, 9.2-palikoilla ja ainoa ero on miten se näkyy laajennustenhallinnassa. Se optinen hiirulainen kyllä väläyttää valoaan kun sen irrottaa mutta ei toimi. Suoraan sanoen alkaa kyllästyttään koko s...n asia. Ajattelin että se edes toimisi muuten apuna esim. just hiiren ja näppiksen kanssa. Mitä staattisuuteen tulee niin koetin toimia juuri noin kuin kerroit. Liikkeessä, viimeksi kun palautin korttia, mainitsin että olen koittanut olla koskematta muuta kuin reunoihin ja muutenkin olla varovainen ettei hyplää komponetteja. Myyjä tähän: "ei sen ny niin väliä oo" ??????
P.S. olen tunkenut sen kyllä ihan perille asti, tiedän niiden olevan ahtaita. Yksi keino on tietysti koittaa vaihtaa paikkaa ylemmäs/alemmas.
P.S. olen tunkenut sen kyllä ihan perille asti, tiedän niiden olevan ahtaita. Yksi keino on tietysti koittaa vaihtaa paikkaa ylemmäs/alemmas.
DTP-orja
-
Laitoin nyt kuvankin vielä vaikka tuttu asia teille lienee.
http://www.omasaitti.fi/raakahanu/pics/USB_kortti.jpg
Ja se hiiren toimivuus. Yllä olevilla on kaikilla vähintään G3 prossu. Mulla se 604ev.
http://www.omasaitti.fi/raakahanu/pics/USB_kortti.jpg
Ja se hiiren toimivuus. Yllä olevilla on kaikilla vähintään G3 prossu. Mulla se 604ev.
DTP-orja
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Ei prossun pitäis vaikuttaa (paini sanalla pitäis): ylläolevan kertomuksen kone oli PowerMac8500@ 120MHz alkuperäisvarustuksessa, olikohan prossu 601, 603 tai 604. Täällä päässä ollaan aika H-moilasena.
Yleinsä kortit toimineet "heittämällä".
Musiikkipuolella tuo PM9600 oli pitkään suosittu, kun laajennuspaikkoja oli enemmän kuin missään sen jälkeisessä mallissa; ainoa mitä olen siitä erikoisempaa kuullut, oli jo aiemmin mainitsemani "kranttuus" slottien suhteen joillakin korteilla, sekä se, että (edesmenneen, ei yhteyttä Mike Breedenin nettisaittiin) XLR8:n päivitysprosessorit olivat ainoat ongelmattomat G4-prossut tuohon malliin.
Jos jaksat, niin kannataisi ehkä vilaista xlr8yourmac.comin sivuilta, hakusanoilla 9600 ja USB. Jotain saattaisi löytyä.
Yleinsä kortit toimineet "heittämällä".
Musiikkipuolella tuo PM9600 oli pitkään suosittu, kun laajennuspaikkoja oli enemmän kuin missään sen jälkeisessä mallissa; ainoa mitä olen siitä erikoisempaa kuullut, oli jo aiemmin mainitsemani "kranttuus" slottien suhteen joillakin korteilla, sekä se, että (edesmenneen, ei yhteyttä Mike Breedenin nettisaittiin) XLR8:n päivitysprosessorit olivat ainoat ongelmattomat G4-prossut tuohon malliin.
Jos jaksat, niin kannataisi ehkä vilaista xlr8yourmac.comin sivuilta, hakusanoilla 9600 ja USB. Jotain saattaisi löytyä.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
Taitaa olla ainoo keino siirtää sitä eri paikkaan, kunhan jaksan. Näitä kummallisuuksia löytyy munkin kaveripiirissä. Kaverilla on PowerPC 8500 jossa FH10 toimii lentämällä. En oo missään nähnyt sen toimivan sillä vauhdilla. Ja kone on perusvarustuksella.
DTP-orja
-
Eipä toimi se ruma pyöreä Applen hiirikään ja kortin paikan vaihdoin ja kokeilin vielä sellaisen DDK-paketin 1.5.5 ajureillakin. Kai se on uskottava että ei nyt vaan toimi tässä koneessa ja vietävä kortti kauppaan takasin.
DTP-orja
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Mac Pro ja Mac Studio”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka