Lupasin myynti-ilmoituksessani kirjoitella tänne hieman juttua miten mid-2017 näppisvikainen macbook pro vaihtui veloituksetta uuteen 2020 malliin. Tässä myynti-ilmoitus jos joku haluaisi ostaa tuon uuden käyttämättömän koneen kun on itselleni tarpeeton tällä hetkellä:
viewtopic.php?f=39&t=276384
Elikkäs ostin käytettynä tuon MacBook Pron mid-2017, perusmalli, ja se taisi olla alkuvuodesta 2019. Jossain kohtaa yksi näppäimistä alkoi tahmeutua ja jumitella, joten google avuksi ja sieltä löytyi tuo näppäimistön korjausohjelma (
https://support.apple.com/fi-fi/keyboar ... -notebooks). Kiikutin sen sitten Tampereen mCarelle, vaihtoivat ohjelman mukaisesti osan ja kaikki toimi, ainakin seuraavat kuukaudet, kunnes vika uusiutui, toki eri näppäimeen mutta samaan kampanjaan menevä vika kuitenkin. Välissä muutin Helsinkiin joten sitten täällä Ruoholahden mCareen ja sama homma uusiksi. Laite tuli kuntoon, ja taas hetki vierähti, ja taas yksi näppäin muuttui tahmeaksi.
Tässä vaiheessa aloin selvitellä sitten kuluttajasuojahommia, kun muistelin että 3 korjausta pitäisi sietää, mutta olin väärässä. Ilmeisesti yksi korjausyritys periaatteessa pitäisi jo riittää jos tuo luokitellaan standarditavaraksi, jos monimutkaiseski niin sitten ehkä kaksi (
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... jauskerrat).
Sitten puhelinsoitto Applen tukeen, johon piti onnistua sanomaan oikeat sanat, jotka lienivät suurinpiirtein että: "vetoan kuluttajasuojaan, laitetta on yritetty korjata X kertaa, mutta sama vika toistuu aina, vaadin että laite vaihdetaan uuteen". Sieltä sitten siirsivät puhelun Applen "vanhempaan tukeen". Sama litania sinne ja pienen keskustelun jälkeen tekivät sille tapausnumeron ja pyysivät viemään valtuutettuun huoltoliikkeeseen kirjallista vian toteamusta varten.
Off-topic kappale (TL;DR: Vältä MacHuoltoa, käytä mCarea):
Vika oli sellainen että tapahtui ehkä kerran viikossa ja näppäin palautui normaaliksi kun sitä vähän kovemmin paineli, joten jouduin odottelemaan että vika on päällä. Sitten eräänä aamuna se tapahtui, lopetin käytön heti ja lähdin viemään sitä huoltoliikkeeseen. Hetken mielijohteesta päätin kokeilla mCaren sijaan viereistä MacHuoltoa Ruoholahdessa. Se oli virhe jota en tule toistamaan. "Asiakaspalvelija" syytti minua valehtelijaksi kun sanoin Applen luvanneen vaihtaa laitteen uuteen, kun hänen 30v kokemuksellaan hän "tiesi varmasti" että Apple ei vaihda ikinä uuteen, vaan ainoastaan huollettuun vastaavaan, ja vasta kolmannen huollon jälkeen. Ei auttanut vaikka kerroin asiallisesti mitä Suomen laki asiasta sanoo. No ensin oli väkisin korjaamassa vikaa huolto-ohjelman mukaisesti vaikka sanoin että ei korjata, teki laput korjauksesta, ja allekirjoitusta pyytäessä sanoin että eihän tämä ole mitä sovittiin, vaan haluan pelkän tarkistuksen eikä mitään huoltoa (Note to self: Tässä vaiheessa kannattaa poistua liikkeestä viimeistään). Vastahakoisesti teki laput jossa lukee ettei saa huoltaa. Sitten seuraavana päivänä ilmoitus että noudettavissa, menin hakemaan niin totesivat että ei vikaa, olivat putsanneet paineilmalla ja "hyvin toimi". No toimihan se jopa kaksi tuntia sen jälkeen, ja saman lopputuloksen olisin saanut painelemalla itse sitä näppäintä että satunnaisesti toistuva vika olisi hetkeksi poistunut. Tämän kyllä kerroin heillekkin konetta viedessä, ei vaan tuntunut kiinnostavan.
MacHuolto sekoilun jälkeen otin yhteyttä mCareen, ja sanoivat että tänne vaan vaikka vika ei ollut edes päällä juuri silloin. Vein heille, kysyivät haluanko jonkun kirjallisen lausunnon tms asiasta, joka olisi maksanut 50e. En tarvinnut, normaali huoltoseloste riitti. Kone jäi heille, ja myöhemmin tuli ilmoitus että noudettavissa, ja huoltoselosteessa luki että vikaa ei todettu, mutta vika mahdollisesti saattaa silti toistua satunnaisesti. Tämä riitti Applelle. Sitten pyysivät vielä alkuperäisen ostokuitin ja tekivät asiasta ratkaisupyynnön jonnekkin toiselle osastollensa, joka teki lopullisen päätöksen. Jossain vaiheessa prosessia pyysin myös voisiko koneen upgradea tuohon 2020 malliin kun se sopivasti julkaistiin kesken tämän prosessin, kun siinä ei näppäimistövikaa pitäisi enää olla. Kyseinen pyyntö lisättiin hakemukseen (samalla olisi voinut pyytää upgradea esimerkiksi paremmalle prossulle tms rahaa vastaan).
Tämän jälkeen Applelta tuli myönteinen päätös jossa oli uuden koneen speksit listattuna, ja seuraavana päivänä kuriiri soitti sopiakseen koneelle noutoajan, ja noin viikko vanhan koneen noudon jälkeen uusi kone saapui.