Fixx kirjoitti:Mutta siis eihän tuo voi toimia jos se vanha kone jäätyy käynnistyksessä eikä pääse target-tilaan?
homenamsi kirjoitti:Minun luullun ymmärrys tekstistä oli se, että vanhasta hyytyneestä iMacistä oli levy kaivettu esiin. Sitten on hankittu tilalle toinen iMac, jota ei haluta avata vaan vanhan iMacin levyn sisältö pitäisi saada tähän uudempaan.
Juuri näin, vanhan raato-iMacin käyttöjärjestelmän sisältävä levy on otettu jo ulos koska en uudelle kovalevylle puhtaan käyttiksen asennuksen ja toisten RAM-kampojen testauksen jälkeenkään saanut siitä koneesta toimivaa, ja enempää en osaa sille tehdä. Ja toimintavarmana isäntäkoneena on tarjolla Mac Pro jonne on helppo sujauttaa levyjä luukusta sisään.
homenamsi kirjoitti:Tässä Firewire asetelmassa toinen kone toimii ikään kuin ulkoisena levynä ja kaikki operaatiot suoritetaan ’isäntäkoneesta’ käsin, formatoinnista alkaen.
Kiitos tästä kattavasta ja selkeästä vastauksesta, nyt ymmärrän mikä kone tekee mitäkin! Vaan hitsinpitsi vie kun sain "uuden" iMacin kohdelevytilaan niin tässä tuli sitten kuitenkin mutkia matkaan... Ensinnäkin vähän nolosti vasta tässä vaiheessa huomaan että tuon uudemman iMacin sisällä oleva kovalevy on liian pieni että sinne ei tuo vanhan levyn sisältö mahdu sellaisenaan; Kun se vanha iMac oli ollut romuna sen verran pitkään niin enhän päässyt edes tarkistamaan minkä kokoinen levy siellä oli, sen näki vasta tässä vaiheessa. Voi olla että tuolta voisi jotain näin Firewireyhteyksillä karsia pois tai ottaa väliaikaisesti talteen mutta joo-o... Kyllä sen karsimisen mieluiten tekisi siitä itse iMacilta käsin niin voin kunnolla avata esim. ohjelmia ja todeta mikä on oikeasti turhaa ja mikä ei.
Päätin nyt sitten kuitenkin avata tuon uudenkin koneen, poistaa sieltä sen liian pienen kovalevyn ja laittaa tilalle tuon vanhan jossa data on; Luulin että se on sitten helppo sillä, mutta eipäs ollutkaan, ja selitän tässä juuri miksi.
Kun sain tuon "uuden" iMacin, sen levyllä oli siis asennettuna El Capitan joka näytti boottaavan ihan hienosti eikä sen käytöksessä ollut mitään kummallista kun vähän testailin. Ei siis syytä epäillä että itse iMacissa olisi vikaa. Mutta kun laitoin sinne tuon vanhan kovalevyn, myös siihen tulee sama jäätymisongelma! En osannut odottaa tätä, koska vanhalla iMacilla luulin nimenomaan rajanneeni tuon jäätymisongelman syitä sen verran että kun laitoin sinne taannoin eri kovalevyn johon yritin uutta asennusta, niin se konehan jäätyili jopa monta kertaa itse käyttiksen asennuksen aikana. Voisiko sitten olla sellainen sattuma että vanhassa koneessa oli vikaa
sekä kovalevyssä että jossain muussa? Toisaalta olen lukenut 2007-iMacien jäätyilyongelmasta (taannoin, tietysti, koska olisin halunnut korjata sen vanhan koneen) ja vaikutti siltä että sitä on tapahtunut monellakin. Sitä keskustelua on niin tajuttoman paljon että on vaikeaa löytää oikeita vastauksia, mutta se saattoi liittyä käyttöjärjestelmäversioon miten jotkut versiot (en tiedä mitkä) eivät ehkä pelaa hyvin kyseisen iMacin näytönohjaimen kanssa. Mutta nythän en edes pääse tarkistamaan mikä käyttis sillä vanhalla levyllä on, kun ei tuo kone päästä tarkistamaan. Laitoin sen uudelleen kohdelevytilaan ja MacPro:lta käsin pyöräytin Levytyökalun first aidin mutta ei se ainakaan auttanut. Yritin käynnistää sen jälkeen iMacin recovery modeen (cmd+r) mutta ei se mene sinne, vaan tulee suoraan kirjautumisvaiheeseen. Tuota noin...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
• MacPro5,1 2 x 2,4 GHz 6-Core Intel Xeon • iMac G4 1Ghz 17" • iBook G3 blueberry clamshell •