Classic Intelmacissa
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Classic Intelmacissa
Viesti Kirjoittaja nobu178 »
Ei ihan noin, mutta SheepShaver toimii aika hienosti MacBookissa. Onneksi en ole heittänyt OS 8.6:n levyä menemään ja nyt voin manata vanhat ihanat ohjelmat eloon. Nettikin toimii ja omassa käytössäni tämä kyllä käy Classicista.
-
Re: Classic Intelmacissa
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Mac Classic iloitsee suuresti uutisesta.![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Helpottaa osaltaan päätöstä uuden kannettavan hankinnasta. Ihan helppoahan tuo asennus ei pikasilmäysellä kyllä olevan (ROM imaget ym.).![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
SheepShaverin sivuilla oleva vetoomus Applelle ei ole myöskään tyhmempi; kolmannen osapuolen emulaattorin tukeminen informaatiolla on tuskin pois uusien ohjelmien myynnistä; mutta suurta mainosta Macintoshin mainiosta takaisinpäin-yhteensopivuudesta. Vanhat ohjelmat ja pelit kun ovat – hmm. – aivan oma juttunsa...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Helpottaa osaltaan päätöstä uuden kannettavan hankinnasta. Ihan helppoahan tuo asennus ei pikasilmäysellä kyllä olevan (ROM imaget ym.).
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
SheepShaverin sivuilla oleva vetoomus Applelle ei ole myöskään tyhmempi; kolmannen osapuolen emulaattorin tukeminen informaatiolla on tuskin pois uusien ohjelmien myynnistä; mutta suurta mainosta Macintoshin mainiosta takaisinpäin-yhteensopivuudesta. Vanhat ohjelmat ja pelit kun ovat – hmm. – aivan oma juttunsa...
-
Nyt kaksi ongelmaa on havaittu. Näppäimistö ei ole ihan kunnossa. Ääkköset, @ ja tavuviiva eivät oikein toimi. Voi ratketa jollakin tavalla, mutten ole vielä ehtinyt kokeilla.
Ja raskaasti grafiikkaa rasittavat Corelin ja Macromedian ohjelmat eivät toimi.
Joka tapauksessa SheepShaver on mielestäni varteenotettavin vaihtoehto sille, että omistaisi vanhojen ohjelmien vuoksi vanhoja koneita.
Ja raskaasti grafiikkaa rasittavat Corelin ja Macromedian ohjelmat eivät toimi.
Joka tapauksessa SheepShaver on mielestäni varteenotettavin vaihtoehto sille, että omistaisi vanhojen ohjelmien vuoksi vanhoja koneita.
-
Viesti Kirjoittaja teroyk »
Omasta mielestäni ei ole varteenotettava vaihtoehto. Käytännössä aika harva _hyvä_ ohjelma tai peli toimii tuossa. Eli ei kannata mennä kauppaan ostamaan Intel-Maciä ja luulla, että vanhat ohjelmat toimisivat.nobu178 kirjoitti:Joka tapauksessa SheepShaver on mielestäni varteenotettavin vaihtoehto sille, että omistaisi vanhojen ohjelmien vuoksi vanhoja koneita.
-
No, sitä, onko SheepShaver varteenotettava vai ei, voi miettiä jokainen sitä ohjelmaa kokeileva itse. Luulen kuitenkin, ettei kukaan, joka on lukenut minun ja Mac Classicin viestejä, mene ostamaan Intel-Maciä luullen, että "vanhat ohjelmat toimisivat". Käyhän ilmi jo edellisestä viestistäni, etteivät kaikki ohjelmat toimi.teroyk kirjoitti: Omasta mielestäni ei ole varteenotettava vaihtoehto. Käytännössä aika harva _hyvä_ ohjelma tai peli toimii tuossa. Eli ei kannata mennä kauppaan ostamaan Intel-Maciä ja luulla, että vanhat ohjelmat toimisivat.
Mua kiinnostaisi tietää, mitä ohjelmia tai pelejä tarkoitat harvoilla_hyvillä_ohjelmilla ja peleillä. Jos olet kokeillut SheepShaveriä, voisit tässä ketjussa luetella muiden hyödyksi niitä harvoja_hyviä_ohjelmia, jotka olet saanut toimimaan. Kuten edellisestä viestistäni voi arvata, itse en ole vielä saanut "omasta mielestäni hyvää" ohjelmaa toimimaan, vaikka OS 8.6 sinänsä toimii hyvin pikku ongelmia lukuun ottamatta.
-
Huom! Itse olen testannut BeOS PPC-koneella ja en uusimmalla versiolla.nobu178 kirjoitti: Mua kiinnostaisi tietää, mitä ohjelmia tai pelejä tarkoitat harvoilla_hyvillä_ohjelmilla ja peleillä. Jos olet kokeillut SheepShaveriä, voisit tässä ketjussa luetella muiden hyödyksi niitä harvoja_hyviä_ohjelmia, jotka olet saanut toimimaan. Kuten edellisestä viestistäni voi arvata, itse en ole vielä saanut "omasta mielestäni hyvää" ohjelmaa toimimaan, vaikka OS 8.6 sinänsä toimii hyvin pikku ongelmia lukuun ottamatta.
Ohjelmien hyvyydestä voi olla montaa mieltä.
Nämä muistelen toimineen:
Netscape
Teksturi
(joku vanha piirrustusohjelma, en muista mikä)
Tekstiseikkailupeli: Leather Godess of bobos (tai jotain)
Ja jotain perussoftia.
Suurin ongelma, että ohjelmia joita testasin halusivat uudemman quicktimen,
jota en yhtäkkiä applen sivuilta löytänyt enkä viitsinyt enempää käyttää aikaa, koska
pystyin kyseisen testikoneen käynnistämäänkin Mac OS 8.6:een.
-
Mielipidettäsi yhtään väheksymättä on kuitenkin sanottava, että hämäävä komentti tämä sinun juttusi oli. Luulin sinun testanneen SheepShaveriä vähintään Intel-macillä, kuten tämän ketjun otsikon perusteella voisi odottaa. Juttusihan ei millään lailla liity Intel-macciin.teroyk kirjoitti: Huom! Itse olen testannut BeOS PPC-koneella ja en uusimmalla versiolla.
BeOS PPC-koneesta en yhtään tiedä, mutta SheepShaverin vanha versio toimi mielestäni hyvin vanhassa macissä, kunhan oli full screen mode päällä. Siinähän MacOS toimi niin kuin natiivissa ympäristössä. Nytkin on niin, että SheepShaver toimi PM G5:sessa paremmin kuin Intel-macissä. Esim. muinaiset Corel Draw 6 ja SoftWindows 2 toimivat G5:sessa, mutteivät MacBookissa. Toisaalta tekstinkäsittelyohjelmat (esim. WriteNow 4.0 ja Corel Wordperfect 3.5e) sekä MacLinkPlus toimivat hyvin MacBookissakin.
No, joka tapauksessa on melko turha kirjoittaa mitään PowrPC-koneista saaduista kokemuksista tähän ketjuun, koska ne eivät juuri auta Intel Macin käyttäjiä.
-
Ei aivan turhaan.nobu178 kirjoitti: No, joka tapauksessa on melko turha kirjoittaa mitään PowrPC-koneista saaduista kokemuksista tähän ketjuun, koska ne eivät juuri auta Intel Macin käyttäjiä.
Kerroin omat vähäiset kokemukseni, koin erittäin virheelliseksi ketjun aloituksesesi: "SheepShaver toimii aika hienosti MacBookissa. Onneksi en ole heittänyt OS 8.6:n levyä menemään ja nyt voin manata vanhat ihanat ohjelmat eloon. Nettikin toimii ja omassa käytössäni tämä kyllä käy Classicista."
Ja PowerPC-koneissa on tähän mennessä kuitenkin SheepShaver toiminut paremmin (tosin tämä tieto on toisen käden tietoa), eikä se ole siinäkään toiminut kaksisesti. Joten
halusin ihmisille jalat maahan.
Mutta positiivista on, että SheepShaver on saanut uutta nostetta Intel Macien takia, mutta
matka on pitkä classicin veroiseksi. Mutta jos haluaa tosissaan ajaa esim. OS 9 ohjelmia, niin kannattaa hankkia siihen käynnistyvä kone.
-
Kyllä minusta ihan turha ja harhauttava oli kommenttisi tämän ketjun kannalta. Kukapa osasi odottaa ensimmäisen viestisi jälkeen, että olet kokeillut SheepShaveriä vain muinaisella BeOS PPC -koneella ja vanhalla SheepShaverin versiolla. Tämän ketjun otsikkoa ajatellen voisi odottaa sen verran järkeä päähän, ettei rupea kirjoittamaan kokemuksia mainitsematta, että ne on saatu muinaisella koneella.teroyk kirjoitti: Ei aivan turhaan.
Miten onnistut kokemaan aloitukseni virheelliseksi, kun sinulla itselläsi ei ole edes kokemusta Intel Macistä eikä ole muuta kuin toisen käden tietoja, ts. sinulla ei ole mitään järkevää kokemusta? Pelkkä kuvitelmasi riittää, vai?teroyk kirjoitti: koin erittäin virheelliseksi ketjun aloituksesesi:
Olen edelleen sitä mieltä, että SheepShaver toimii aika hienosti MacBookissa, ja että omassa käytössäni tämä kyllä käy Classicista. "Aika hienosti" tuskin tarkoittaa, että ohjelma toimisi täydellisesti. Itsehän ilmoitin, että ongelmia on havaittu. Jos olisin väittänyt, että kaikki ohjelmat toimivat, kritiikkisi olisi oikeutettu. Eihän kuitenkaan ole näin. Kommenttisi tuli vasta sen jälkeen, kun olin jo ilmoittanut havainneeni ongelmia. Järkevä ihminen varmaan osaa ilman tämän ketjun kannalta merkityksettömiä kommenttejasikin päätellä, ettei SheepShaverin käyttö ole ongelmatonta, kun kerran ongelmista on jo ilmoitettu.
Pyydän. Älä kirjoita enää toisen käden tietoja äläkä enempää BeOS PPC -koneestasi tähän ketjuun. Jos haluat välttämättä ilmaista mielipiteesi, voisit pystyttää oman ketjun. Ja muistakin mainita jo otsikossa, että kokemuksesi on saatu rakkaalla BeOS PPC -koneellasi. Sopiva otsikko voisi olla vaikkapa "Kokemukseni SheepShaveristä Intel Macissä BeOS PPC -koneen ja kuulemieni perusteella".teroyk kirjoitti: Ja PowerPC-koneissa on tähän mennessä kuitenkin SheepShaver toiminut paremmin (tosin tämä tieto on toisen käden tietoa), eikä se ole siinäkään toiminut kaksisesti. Joten
halusin ihmisille jalat maahan.
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka