Ostin Swappielta iPhone 7:n 12.4.2020 ja se hajosi (sammui eikä reagoi mihinkään) kesken normaalin käytön 17.6.2021. Swappie tarjoaa puhelimiinsa vuoden takuun. Eikö myyjän tulisi vastata virheestä lakisääteisen virhevastuun nojalla, sillä laitteen kesto ohjeiden mukaisessa käytössä on määritelty kolmeksi vuodeksi?
Otin yhteyttä myyjään, mutta myyjä vaatii minulta ”perusteellisen todistuksen Apple sertifioidulta taholta että kyseinen vika on ollut laitteessa alusta alkaen ja tästä myös selonteon”. Onko tällaista käytännössä mahdollista todistaa?
iPhonessa vika takuun loputtua
Täällä voit kysyä mistä tahansa, jos et löydä vastausta muualta.
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27.12.2018 klo 22.40
iPhonessa vika takuun loputtua
Viesti Kirjoittaja toivoanttoora »
-
- Viestit: 566
- Liittynyt: 26.7.2015 klo 22.18
Re: iPhonessa vika takuun loputtua
Viesti Kirjoittaja Umbo »
Sen verran tarkennusta, että virhevastuu koskee uutta laitetta ja alkaa juosta laitteen käyttöönotosta ja koskee vain yksityishenkilöitä (siksi tärkeä tietää, onko ensiostaja yksityinen vai yritys). Sen kannalta ei kuitenkaan ole merkitystä, vaihtaako laite välillä omistajaa, jos se pysyy yksityisessä omistuksessa.
En muista, koska 7-mallia on viimeksi myyty uutena, osassa liikkeistä kyllä aika pitkäänkin, mutta lienee hyvin todennäköistä, että laitteesi alkuperäisestä käyttöönotosta on kulunut sen verran pitkään, että virhevastuu ei ole enää voimassa. Tähän liittyen huomiona, että ei ole olemassa tarkkaa 3 vuoden virhevastuuaikaa, vaan ohjeelliset aikarajat ovat jotakuinkin 6kk, 2v ja 4v, joista tarkemmin esim. täällä:
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkais ... -kaupassa/
Takuu taas on myyjän vapaaehtoisesti antama lisäetuus, joka on erillinen em. virhevastuusta. Jos valmistajan myöntämä takuuaika on umpeutunut ja laite on vanhempi kuin mikä sen virhevastuuolettaman mukainen vähimmäiskestoikä olisi niin voi olla erittäin hankala löytää perusteita myyjälle reklamointiin. Käytettyjen kaupassa on aina riskinsä, vaikka niitä myyvät firmat parhaansa tekisivätkin myyntiin otettavat laitteet testaamalla jne.
En muista, koska 7-mallia on viimeksi myyty uutena, osassa liikkeistä kyllä aika pitkäänkin, mutta lienee hyvin todennäköistä, että laitteesi alkuperäisestä käyttöönotosta on kulunut sen verran pitkään, että virhevastuu ei ole enää voimassa. Tähän liittyen huomiona, että ei ole olemassa tarkkaa 3 vuoden virhevastuuaikaa, vaan ohjeelliset aikarajat ovat jotakuinkin 6kk, 2v ja 4v, joista tarkemmin esim. täällä:
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkais ... -kaupassa/
Takuu taas on myyjän vapaaehtoisesti antama lisäetuus, joka on erillinen em. virhevastuusta. Jos valmistajan myöntämä takuuaika on umpeutunut ja laite on vanhempi kuin mikä sen virhevastuuolettaman mukainen vähimmäiskestoikä olisi niin voi olla erittäin hankala löytää perusteita myyjälle reklamointiin. Käytettyjen kaupassa on aina riskinsä, vaikka niitä myyvät firmat parhaansa tekisivätkin myyntiin otettavat laitteet testaamalla jne.
-
- Viestit: 3239
- Liittynyt: 9.8.2011 klo 16.48
- Paikkakunta: Tarnów, Puola
Re: iPhonessa vika takuun loputtua
Viesti Kirjoittaja Jultsu »
Kuten edellä kirjoitettiin. Jos haluat vedota virhevastuuseen, toimita puhelin suoraan Applen viralliseen huoltoliikkeeseen ja mainitse että laitteessa on ollut jo alusta asti perustavanlaatuinen virhe joka tulisi korjata kuluttajansuojalain virhevastuun mukaisesti kuntoon.
Jos puhelimen alkup. myyntitapahtumasta on jo kulunut yli 2 vuotta (kuten hyvin todennäköistä), ei korjausta saane ilmaiseksi, mutta eipä tuo kysyminen mitään pitäisi maksaakaan.
Jos taasen sitä puhelinta on käpistelty ennen Swappielle myyntiä / Swappie itse vaihtanut laitteeseen ei-alkuperäisiä osia kuten akun tai näytön, voi tuolle virhevastuulle heittää myös hyvästit ja samalla joutunee maksamaan huoltoliikkeen tarkistusmaksun.
Jos puhelimen alkup. myyntitapahtumasta on jo kulunut yli 2 vuotta (kuten hyvin todennäköistä), ei korjausta saane ilmaiseksi, mutta eipä tuo kysyminen mitään pitäisi maksaakaan.
Jos taasen sitä puhelinta on käpistelty ennen Swappielle myyntiä / Swappie itse vaihtanut laitteeseen ei-alkuperäisiä osia kuten akun tai näytön, voi tuolle virhevastuulle heittää myös hyvästit ja samalla joutunee maksamaan huoltoliikkeen tarkistusmaksun.
-
- Viestit: 564
- Liittynyt: 6.3.2011 klo 21.29
Re: iPhonessa vika takuun loputtua
Viesti Kirjoittaja Mepi »
Sun vuoden takuu on loppunut, thats it
iPhone 14 Pro + iPad Air 4 2020 & Apple Pencil 2 + Apple Watch Ultra & S8 + AirPods Pro + AppleTV 4K 2021
## Taloudessa kokemusta iPhone 4, 5, 5S, 6, 6S, 7+, X, 11 Pro, 12 Pro, iPad FIRST, Air 2, Apple Watch Series 0, 3, 4 ##
## Taloudessa kokemusta iPhone 4, 5, 5S, 6, 6S, 7+, X, 11 Pro, 12 Pro, iPad FIRST, Air 2, Apple Watch Series 0, 3, 4 ##
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit