Miten ”ajauduin” aikoinaan Applen käyttäjäksi
Sana on (melkein) vapaa.
Miten ”ajauduin” aikoinaan Applen käyttäjäksi
Heinäkuussa 2005 vaihdoin työpaikka jossa 95 % tietotekniikka pyöri Mäkeillä ja Linux-koneilla. Aluksi tietysti Win-maailamsta tulleella oli ihmettelemistä ja oppimista uusista syteemeistä.
2006 tuli sitten ensimmäinen (käytetty)mäkki kotikoneeksi, 2008 ensimmäinen uusi iMac, 2009 MB, 2010 4:n jne jne jne.
Nyt ei oikein enää osaa palata winukan käyttäjäksi…
2006 tuli sitten ensimmäinen (käytetty)mäkki kotikoneeksi, 2008 ensimmäinen uusi iMac, 2009 MB, 2010 4:n jne jne jne.
Nyt ei oikein enää osaa palata winukan käyttäjäksi…
Viimeksi muokannut Anghorn, 13.7.2021 klo 0.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33. omppu... HomePod mini
Re: Miten ”ajauduin” aikoinan Applen käyttäjäksi…
. Oman firman aikana Applen toimari kävi mua tapaamassa kun Macille rakensivat myyntiverkostoa mutta en uskaltanut irrottautua Dos-koneista ja -asiakkaista.
Sitten olin tietokonefirmassa myyjänä ja sinne tuli Macit myyntiin. Ja eka julkaisujärjestelmä tuli myytyä. Varasin kaksi päivää kokonaisuuden rakentamiseen toimituskuntoon, doskokemuksen pohjalta. Mac oli valmis kahdessa tunnissa. Siihen jäi mun Dos/windowskiinnostukseni.
Edittiä. Joku mainitsi, että vuosilukuja puuttui. Maccia tarjottiin joskus 83-84. Toisen palveluksessa Macciin tutustuin jotain 90 ja ekan oman SE:n ostin kai 91. Ja kyllä, eläkeukkona elelen.
Sitten olin tietokonefirmassa myyjänä ja sinne tuli Macit myyntiin. Ja eka julkaisujärjestelmä tuli myytyä. Varasin kaksi päivää kokonaisuuden rakentamiseen toimituskuntoon, doskokemuksen pohjalta. Mac oli valmis kahdessa tunnissa. Siihen jäi mun Dos/windowskiinnostukseni.
Edittiä. Joku mainitsi, että vuosilukuja puuttui. Maccia tarjottiin joskus 83-84. Toisen palveluksessa Macciin tutustuin jotain 90 ja ekan oman SE:n ostin kai 91. Ja kyllä, eläkeukkona elelen.
Viimeksi muokannut MacFinn, 3.7.2021 klo 9.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Opiskeluaikana vuonna miekka ja kypärä ostin (vanhemmat osti) koneeksi kottaraisenpöntön jossa kaksi levyasemaa. Sen jälkeen liuta puusee -koneita omassa ja työkäytössä. Nyt reilu 10 vuotta vain Applen laitteita, sekä kotona että töissä.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch 6 Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro.
2010 it alan yritys jossa työskentelin yritti pysyä ajan hermolla ja hankki muutaman juuri julkaistun IPadin.
Minä omin yhden niistä itselleni. Samana vuonna, en muista oliko ennen tuota iPadia vai jälkeen (no missä järjestyksessä ne silloin näitä julkaisi) hommasin iPhone 4 mallin. Sen jouduin maksamaan omilla pennosillani
No, ei noista iPadeista sitten bisnestä tullut, ts ei ollut mitään lisäarvosoftaa asiakkaille. Erilaisia virtuaalityöpöytä
yrityksiä oli, mutta ne oli syvältä, mutta padi jäi minulle..
Jossain vaiheessa lapset sitten taisi saada lahjaksi ensimmäisen minin, ja kun käyttöön oli tottunut, niin itselleni ostin
sitten air2 mallin ja nyt ollaan Pro 2021 mallissa.. ja iphonet on lapsillakin, samoin eri versiot ipadeista (kröhm, olen itselleni ostanut uutta ja kierrättänyt..)
MacBook Pro mallin hommasin 2017 ihan sen takia että se oli kallein malli mitä oli saatavilla yrityksemme valikoimassa.
Pro on nyt ollut vaimon käytössä / vapaa ajalla itsellä ja jos työpaikalla joudun käymään kannan mukana vittuillakseni muille. Koskee myös muuta i kalustoani.
Microsoft maailmaa edustavassa yrityksessä siis olen.
ipadit ja iphonet on lähempänä sydäntä. Nykyisellään jo aikapaljon työkäytössäkin, sähköpostit, teamsit, intra jne yrityksen eri työkalut on saatavilla. Yrityksen politiikkaan ei tosin enää ipadit kuulu joten menee omasta pussista investoinnit.
Minä omin yhden niistä itselleni. Samana vuonna, en muista oliko ennen tuota iPadia vai jälkeen (no missä järjestyksessä ne silloin näitä julkaisi) hommasin iPhone 4 mallin. Sen jouduin maksamaan omilla pennosillani
No, ei noista iPadeista sitten bisnestä tullut, ts ei ollut mitään lisäarvosoftaa asiakkaille. Erilaisia virtuaalityöpöytä
yrityksiä oli, mutta ne oli syvältä, mutta padi jäi minulle..
Jossain vaiheessa lapset sitten taisi saada lahjaksi ensimmäisen minin, ja kun käyttöön oli tottunut, niin itselleni ostin
sitten air2 mallin ja nyt ollaan Pro 2021 mallissa.. ja iphonet on lapsillakin, samoin eri versiot ipadeista (kröhm, olen itselleni ostanut uutta ja kierrättänyt..)
MacBook Pro mallin hommasin 2017 ihan sen takia että se oli kallein malli mitä oli saatavilla yrityksemme valikoimassa.
Pro on nyt ollut vaimon käytössä / vapaa ajalla itsellä ja jos työpaikalla joudun käymään kannan mukana vittuillakseni muille. Koskee myös muuta i kalustoani.
Microsoft maailmaa edustavassa yrityksessä siis olen.
ipadit ja iphonet on lähempänä sydäntä. Nykyisellään jo aikapaljon työkäytössäkin, sähköpostit, teamsit, intra jne yrityksen eri työkalut on saatavilla. Yrityksen politiikkaan ei tosin enää ipadit kuulu joten menee omasta pussista investoinnit.
Silloisen kumppanini Beneteau-purkkarin sisustus oli Philip Starckin suunnittelema ja erään tunnetun aikakauslehden kuvaaja tuli sitä valomiehen kanssa kuvaamaan. Hän tarkasteli ottamiaan kuvia läppärillä, joka oli juurikin Applen pikkuinen ... jokin. Applen tuotteet olivat minulle silloin tuntemattomia ja kiinnostuin näppärästä laitteesta. Haastattelin kuvaajaa laajasti ja sain vinkin hankkia Macin, koska ilmaisin olevani kiinnostunut nimenomaan kuvaamisesta ja kuvamuokkauksesta.
Eka Mac oli 21-tuumainen valkoinen iMac, joku täällä muistaa sen ehkä vielä nimellä "hämppikone". Tuo rakas laite on nykyään eräällä oululaisella rakastettavalla foorumilaisella, ehkä saa sen joskus vielä vaikka toimimaankin.
Applen laitteita on sittemmin kertynyt liuta, enkä tältä valoisalta puolelta ole kertaakaan tuntenut tarvetta poiketa minnekään.
Hmmm, meillähän oli aiempikin ketju lähes samasta aiheesta.
Yhdistetään jos siltä tuntuu.
Eka Mac oli 21-tuumainen valkoinen iMac, joku täällä muistaa sen ehkä vielä nimellä "hämppikone". Tuo rakas laite on nykyään eräällä oululaisella rakastettavalla foorumilaisella, ehkä saa sen joskus vielä vaikka toimimaankin.
Applen laitteita on sittemmin kertynyt liuta, enkä tältä valoisalta puolelta ole kertaakaan tuntenut tarvetta poiketa minnekään.
Hmmm, meillähän oli aiempikin ketju lähes samasta aiheesta.
Yhdistetään jos siltä tuntuu.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Aikoinaan töissä oli työkoneena Quadra 700, se jälkeen ei ole ollut paluuta....
Hyvä jumala, siitäkin on aikaa jo 30 vuotta! Miten se muka voi olla mahdollista, jos itse olen edelleen 27 ikäinen.
Hyvä jumala, siitäkin on aikaa jo 30 vuotta! Miten se muka voi olla mahdollista, jos itse olen edelleen 27 ikäinen.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Olisi mielenkiintoista jos noissa tarinoissa olisi se vuosi kerrottu tarkemmin kuin joissain edellisessä.
Omalta osaltani Macintosh tarina alkoi työpaikalle hankitusta Macintosh 128k:sta ja sen kanniskelusta viikonloppulainaan 1984. Sitä edelsi vuosi tai pari Apple IIe-opetusohjelmien arvointia. Oma Macintosh Plus 1985.
Omalta osaltani Macintosh tarina alkoi työpaikalle hankitusta Macintosh 128k:sta ja sen kanniskelusta viikonloppulainaan 1984. Sitä edelsi vuosi tai pari Apple IIe-opetusohjelmien arvointia. Oma Macintosh Plus 1985.
Helposti on mahdollista - olet nainen - meillä miehillä se EI ole mahdollista.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Kyllä se on henkinen ikä jäänyt tuonne korkeintaan 90 luvun alkuvuosille… Vaikka kroppa ikääntyykin..
Sen takia varmaan kaikki ’aikuiset’ ei minua jaksa..
Näitä viestejä lukiessa tulI kyllä mieleen että täällä viittävaille eläkeläiset kirjoittelee. Applella on kuitenkin ollut
koko ajan sellainen nuorekas ja innovatiivinen imago.. No, kaikki ei ole sitä miltä näyttää
Sen takia varmaan kaikki ’aikuiset’ ei minua jaksa..
Näitä viestejä lukiessa tulI kyllä mieleen että täällä viittävaille eläkeläiset kirjoittelee. Applella on kuitenkin ollut
koko ajan sellainen nuorekas ja innovatiivinen imago.. No, kaikki ei ole sitä miltä näyttää
Syksyllä 1987 olin juuri siirtynyt WSOY:n teknisestä toimittajasta Edutekin tuote/luovaksi -päälliköksi, kun yhtiöön alettiin harkita graafista työasemaa. Ennen kaikki tehtiin PasteUp-periaatteella: leikkaa-liimaa-askartele.
Ei ollut siihen aikaan mitään ennakkoluuloja, tai -odotuksia MS-Dos tai Mac -koneiden suhteen. Molempia kokeiltiin.
Ohjelmat kuitenkin käänsivät valinnan Mac-puolelle. Totesimme, että Cricket Draw ja Cricket Graph olivat silloin ylivoimasia ja tulostuivat QuickDrawn tms.(?) -protokollalla siihen aikaan erinomaisesti. Täydellinen valinta. Ennen vuodenvaihdetta saimme Tomi Tikkaselta ensimmäisenä Aldus Freehand demoversion käyttöön. Ja se räjäytti pankin!!
MacIntosh II + Tektronixin 300 dpi väritulostin. Sillä tehtiin miljoonia, ja pian siihen liitettiin RIP, jolloin PostScript -tulosteet olivat mahdollisia.
Ja silloin tulostettiin nimenomaan piirtoheitinkalvoja!!? Kyllä. Värilliset piirtoheitinkalvot olivat todella iso bisnes 1990 -luvulla.
Ja loppu onkin sitten historiaa...
Ei ollut siihen aikaan mitään ennakkoluuloja, tai -odotuksia MS-Dos tai Mac -koneiden suhteen. Molempia kokeiltiin.
Ohjelmat kuitenkin käänsivät valinnan Mac-puolelle. Totesimme, että Cricket Draw ja Cricket Graph olivat silloin ylivoimasia ja tulostuivat QuickDrawn tms.(?) -protokollalla siihen aikaan erinomaisesti. Täydellinen valinta. Ennen vuodenvaihdetta saimme Tomi Tikkaselta ensimmäisenä Aldus Freehand demoversion käyttöön. Ja se räjäytti pankin!!
MacIntosh II + Tektronixin 300 dpi väritulostin. Sillä tehtiin miljoonia, ja pian siihen liitettiin RIP, jolloin PostScript -tulosteet olivat mahdollisia.
Ja silloin tulostettiin nimenomaan piirtoheitinkalvoja!!? Kyllä. Värilliset piirtoheitinkalvot olivat todella iso bisnes 1990 -luvulla.
Ja loppu onkin sitten historiaa...
Mac-vet. v:sta 1987 (Macintosh II 16 MHz, 1 Mt RAM, 20 Mt HDD, 13" näyttö, 256-väriä) oli Rolls Royce
Toptop, saatamme toki ajatella niinkin, että tähän ketjuun kiinnostuvat kirjoittamaan henkilöt, joille Applen tuotteet eivät aikanaan olleet laisinkaan itsestäänselviä, sen jälkeinen appleisto-porukka pitänee asiaa niin normaalina, että mikään erityinen "käyttäjäksi siirtyminen" ei koskaan ole tapahtunut, kunhan meni ja osti sen parhaimman.
Ensimmäinen Macini ostin 2004.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Itse olin 80-luvun puolesta välistä aina 2011 saakka DOS/Windows-käyttäjä. Kun aloin enemmän tosissani miettimään uraa musiikin ja äänen parissa huomasin, että ammattilaiset käyttivät ja niissä kouluissa joissa opiskelin, käytettiin Macejä. Tajusin nopeasti miksi. Sain kuitenkin hommattua oman MBP:n vasta 2011, enkä näillä näkymin usko, että tulen vaihtamaan enää takaisin.
Tämähän on hieno lanka, vähän niinkuin mormonien tai muiden uskonnollisten yhteisöjen todistuskokous.
Tämähän on hieno lanka, vähän niinkuin mormonien tai muiden uskonnollisten yhteisöjen todistuskokous.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Aivan varmasti homppulaisten - ja myös Applekäyttäjät ry:n jäsenten -ikäjakautuma on aivan muuta kuin Applen tuotteiden käyttäjien ikäjakautuma Suomessa.
Kummastakaan ei ole kovin helppoa saada luotettavaa tietoa. Nimimerkki ravirez on uskoakseni kuitenkin oikeilla linjoilla täällä muuta kuin myynti-ilmoituksia kirjoittelevien osalta.
Kummastakaan ei ole kovin helppoa saada luotettavaa tietoa. Nimimerkki ravirez on uskoakseni kuitenkin oikeilla linjoilla täällä muuta kuin myynti-ilmoituksia kirjoittelevien osalta.
Ainakin kohdallani oikeassa olet, olen viittä ja puolta vaille eläkeläinen....
33. omppu... HomePod mini
Vuonna 2005 luultavasti windows kone veteli viimeisiään, enkä halunnut enää rakentaa uutta konetta. Taisi siinä muutama viikko mennä, kun mietin, että kumman Mac vai Windows koneen hankin. En muista, että miksi ja minkä takia päädyin PowerMac G5 koneeseen.
Sen jälkeen on ollut Macbook ja muutama mini. 2012 hankin ensimmäisen iMac koneen joka hajosi 2017. Ostin uuden, tämän nykyisen, joka toivottavasti toimii vielä joitakin vuosia.
Sen jälkeen on ollut Macbook ja muutama mini. 2012 hankin ensimmäisen iMac koneen joka hajosi 2017. Ostin uuden, tämän nykyisen, joka toivottavasti toimii vielä joitakin vuosia.
2005 väsyin taistelemaan Windowsin kanssa (äänikorttien ajureiden ja yleisen epävarmuuden kanssa) ja ostin 12” Powerbookin. Mac oli tuolloin ja on vieläkin parempi videon ja äänen kanssa työskenneltäessä. Toinen keskeinen syy käyttää Macceja (nykyään enemmän iPadia) on koneiden hiljaisuus tai jopa äänettömyys. En vaan jaksa kuunnella sitä ikuista tuulettimen tuhinaa.
Kyllä mun Macci huutaa aivan täysillä hoosiannaa, kun työstän vähänkään raskaampaa sessiota Abletonilla tai Pro Toolsilla. Aivan hirveä meteli.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
2010 kirjoittelin mailia ihkauudella Nokia E72:lla (piti ostaa sellainen, koska E71 koki totaalisentoimimattomuuskohtauksen vain muutaman kuukauden käytön jälkeen. "Kosteusvaurio, ei takuunalainen vika") No sitten vaan uusi E72 käteen, lähettäessä se kuitenkin tilttasi ja käynnisti itsensä uudestaan... no kirjoitin sitten sen mailin vielä uudestaan ja kas taas tilttasi. Meinasin, että säästän aikaa enkä vie tätä "takuuhuoltoon" vain saadakseni jonkun tiiliskivi-2210:n varalle ja viikonpäästä päätöksen "ei takuunalainen vika". Eli simmi ulos, ikkuna auki ja luuri palasina motarin keskiviheriölle ja seuraavasta liittymästä takaisin Saloon ostamaan "jotain muuta", koska en suotu maksamaan enää noin huonoista työkaluista...
Liikkeen myyjä esitteli uutukaista IP 4:sta, sanoin et jos tää simmi toimii siinä niin otan. Siitä lähtien on ollut IP; 4, 5, 6+, 7+, 5se ja nyt Xs. Kaikki edesmeennet toimivat edelleen jotenkin, akku osin loppu, muistia liian vähän tmv syy ollut vaihtaa. 4:n toimii edelleen herätyskellona, 5:n kojelautakamerana, 6+ dronen näyttönä, 5se varapuhelimena (ollutkin todella vähällä käytöllä )
Vähän kutkuttaisi vaihtaa jo reipas 2 vuotta palvellut Xs, mutta kun se vaan toimii ei raaski.
2013 sitten oli vuoro vaihtaa myös tietokone yhteensopivaan omenaan, sinänsä win-koneessa ei vikaa ollut kun hidas käynnistyminen ehkä päällimmäisenä syynä. Duunissa konetta tulee käytetty paljon mutta vain hetkittäin. Em winkone (HP 6460b probook) on vieläkin telakoineen käytössä, tosin teen sillä vain qvartaalittain yhden exelin ja jonkun word-raportin. Aiemmin oli MPB:ssä WM-vare, mutta se meni jonkun päivityksen yhteydessä epäsopivaksi, enkä suostunut maksamaan niin huonosta ohjelmasta enää uudestaan. Nyt tämän Catalinan vuoksi meni taas office päreiksi, siksi wanha Win- kone tulille, koska en suostu edelleenkään uudestaan maksamaan jo kerran ostetusta ohjelmasta...
Nyt pääosin duunit hoituu pro-padilla, ei kaatuile, nopeasti aukeaa ja akku kestää. Tosin siinäkään ei ole sitä officea, eli ne hommat pitää sitten tehdä epätyötoimistolla.
Näillä mennään toistaiseksi, ei mitään syytä vaihtaa muuhun käyttöjärjestelmään.
Liikkeen myyjä esitteli uutukaista IP 4:sta, sanoin et jos tää simmi toimii siinä niin otan. Siitä lähtien on ollut IP; 4, 5, 6+, 7+, 5se ja nyt Xs. Kaikki edesmeennet toimivat edelleen jotenkin, akku osin loppu, muistia liian vähän tmv syy ollut vaihtaa. 4:n toimii edelleen herätyskellona, 5:n kojelautakamerana, 6+ dronen näyttönä, 5se varapuhelimena (ollutkin todella vähällä käytöllä )
Vähän kutkuttaisi vaihtaa jo reipas 2 vuotta palvellut Xs, mutta kun se vaan toimii ei raaski.
2013 sitten oli vuoro vaihtaa myös tietokone yhteensopivaan omenaan, sinänsä win-koneessa ei vikaa ollut kun hidas käynnistyminen ehkä päällimmäisenä syynä. Duunissa konetta tulee käytetty paljon mutta vain hetkittäin. Em winkone (HP 6460b probook) on vieläkin telakoineen käytössä, tosin teen sillä vain qvartaalittain yhden exelin ja jonkun word-raportin. Aiemmin oli MPB:ssä WM-vare, mutta se meni jonkun päivityksen yhteydessä epäsopivaksi, enkä suostunut maksamaan niin huonosta ohjelmasta enää uudestaan. Nyt tämän Catalinan vuoksi meni taas office päreiksi, siksi wanha Win- kone tulille, koska en suostu edelleenkään uudestaan maksamaan jo kerran ostetusta ohjelmasta...
Nyt pääosin duunit hoituu pro-padilla, ei kaatuile, nopeasti aukeaa ja akku kestää. Tosin siinäkään ei ole sitä officea, eli ne hommat pitää sitten tehdä epätyötoimistolla.
Näillä mennään toistaiseksi, ei mitään syytä vaihtaa muuhun käyttöjärjestelmään.
Ainiin, iPhone käyttäjäksi aloin jo syksyllä 2007: iPhone 2G.
Ostin sen miltei heti, kun se oli ameriikan ihmemaassa julkaistu. Silloinhan ne oli kiinteitä kytkyjä usa operaattoreille, eli ne piti kräkätä ohjelmalla. Huonoa oli se, että näitä ei sitten voinut päivittää.
Herättihän tuo hämmennystä, koska sellaista ohutta lasista/alumiinista kosketusnäyttöpuhelinta ei ollut missään täällä silloin. Kaikilla oli kökköjä vannehopean värisiä muovikuorisia Nokian symbian kumisaappaita. Itsellänikin oli edellinen Nokian N70, ja se oli varmaan maailmanhistorian kököin puhelin ikinä. Siihen verrattuna iPhonen iOS oli jotain taivaan mannaa ja mirhamia. Puhelinta pystyi tuosta vaan käyttämään sutimalla sormella kosketusnäyttöä, ilman mitään ohjekirjoja. Nokian kökkösymbiania kun ei osannut kukaan käyttää sujuvasti, se oli aivan kauheaa kuraa. Ainoa mikä harmitti, oli iLuurin todella surkea kamera, eikä siinä ollut videokuvausta. Ihmettelen vieläkin, että miten iLuureissa oli alkuun aivan kauheat perunakamerat, kun muuten olivat kehityksessä vuosia edellä muita.
Lopulta oli pakko siirtyä 2G:stä eteenpäin, kun mikään pankin ohjelmisto ym ei enää toiminut kun kehitys laukkasi tuosta luurista ohi. Skippasin 3G mallin ja hyppäsin suoraan 4s malliin, siitä 5s ja nyt on 6. Vielä toimii kutonen, joten ei tarvetta uudenpaan.
Ostin sen miltei heti, kun se oli ameriikan ihmemaassa julkaistu. Silloinhan ne oli kiinteitä kytkyjä usa operaattoreille, eli ne piti kräkätä ohjelmalla. Huonoa oli se, että näitä ei sitten voinut päivittää.
Herättihän tuo hämmennystä, koska sellaista ohutta lasista/alumiinista kosketusnäyttöpuhelinta ei ollut missään täällä silloin. Kaikilla oli kökköjä vannehopean värisiä muovikuorisia Nokian symbian kumisaappaita. Itsellänikin oli edellinen Nokian N70, ja se oli varmaan maailmanhistorian kököin puhelin ikinä. Siihen verrattuna iPhonen iOS oli jotain taivaan mannaa ja mirhamia. Puhelinta pystyi tuosta vaan käyttämään sutimalla sormella kosketusnäyttöä, ilman mitään ohjekirjoja. Nokian kökkösymbiania kun ei osannut kukaan käyttää sujuvasti, se oli aivan kauheaa kuraa. Ainoa mikä harmitti, oli iLuurin todella surkea kamera, eikä siinä ollut videokuvausta. Ihmettelen vieläkin, että miten iLuureissa oli alkuun aivan kauheat perunakamerat, kun muuten olivat kehityksessä vuosia edellä muita.
Lopulta oli pakko siirtyä 2G:stä eteenpäin, kun mikään pankin ohjelmisto ym ei enää toiminut kun kehitys laukkasi tuosta luurista ohi. Skippasin 3G mallin ja hyppäsin suoraan 4s malliin, siitä 5s ja nyt on 6. Vielä toimii kutonen, joten ei tarvetta uudenpaan.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Ensimmäinen Mac-kone tuli vuonna 2009 kun kaverit painostivat ja väittivät, ettei se vaadi mitään säätöä ja että "se vain toimii". Mä olin ensin hieman ajatusta vastaan, koska en mä halunnut konetta jota ei pysty säätämään haluamakseen.
Noh, tuli kuitenkin hankittua senaikainen Mac mini (se muovikoppainen) ja äkkiä tajusin etten ilman säätämistä kestäisi käyttää sitä kauaakaan. Nopeasti sitten guuglaamaan kaikenmaailman Terminal-komentoja ja lisäohjelmia ym. jotta sain pahimmat epäkohdat korjattua. Lopulta minusta tulikin melkoinen säätäjä ja nykyään Mac tekee lähestulkoon kaiken sen minkä mä haluankin. Paitsi verkkolevyjen mounttauksessa se on yhä todella surkea.
Sen jälkeen onkin ollut vielä unibody Mac Mini, 15" Retina MBP ja nyt viimeisimpänä 15" Touchbar MBP.
Eukolla on oma 13" MBP ja sällillä MBA. Tuo unibody Mini ja rMBP ovat nekin yhä tallessa (rMBP on likalla käytössä), eli talossa on yhteensä 5 mäkkäräistä.
Puhelimissa olin pitkään suosinut Nokialaisia (ei oo ikinä ollut niiden kanssa mitään ongelmia). Tuossa yhdessä vaiheessa päätin kokeilla iPhone 4:sta. Vaihdoin siihen Nokia 5800XM:sta, mutta kestin iP4:ää tasan kolme kuukautta ennenkuin myin pois. Sen jälkeen ollut Androideja. Ensin Samsungia, sitten Sonya ja uudelleen Nokiaa. Kun Nokialta sitten yhden uuden mallin lanseeraus pahasti myöhästyi, en jaksanut odottaa ja hommasin kokeeksi iPhone 11:n. Kuinka ollakaan iOS oli kehittynyt hurjasti sitten iPhone 4:n ja tätähän sieti jopa käyttää.
Tällä hetkellä käytössä jo iP12PM. Eikä Nokialta vieläkään ole tullut sitä N9PV:n korvaajaa.
Kyllä mä silti vielä Androideja (lähinnä Nokioita) katselen "sillä silmällä", mutta en vielä mitenkään kovin vakavasti.
Eukkokin ihan äsken hommasi itselleen iP 11:n.
EDIT: Ja onhan noita iPadejakin siunaantunut taloon kolme kappaletta.
EDIT2: Ensimmäinen kosketus Maciin oli pönttö-Mac, jollainen oli mutsilla hetken aikaa kokeiltavana. Mutta se on kaukana nykyisistä koneista.
Noh, tuli kuitenkin hankittua senaikainen Mac mini (se muovikoppainen) ja äkkiä tajusin etten ilman säätämistä kestäisi käyttää sitä kauaakaan. Nopeasti sitten guuglaamaan kaikenmaailman Terminal-komentoja ja lisäohjelmia ym. jotta sain pahimmat epäkohdat korjattua. Lopulta minusta tulikin melkoinen säätäjä ja nykyään Mac tekee lähestulkoon kaiken sen minkä mä haluankin. Paitsi verkkolevyjen mounttauksessa se on yhä todella surkea.
Sen jälkeen onkin ollut vielä unibody Mac Mini, 15" Retina MBP ja nyt viimeisimpänä 15" Touchbar MBP.
Eukolla on oma 13" MBP ja sällillä MBA. Tuo unibody Mini ja rMBP ovat nekin yhä tallessa (rMBP on likalla käytössä), eli talossa on yhteensä 5 mäkkäräistä.
Puhelimissa olin pitkään suosinut Nokialaisia (ei oo ikinä ollut niiden kanssa mitään ongelmia). Tuossa yhdessä vaiheessa päätin kokeilla iPhone 4:sta. Vaihdoin siihen Nokia 5800XM:sta, mutta kestin iP4:ää tasan kolme kuukautta ennenkuin myin pois. Sen jälkeen ollut Androideja. Ensin Samsungia, sitten Sonya ja uudelleen Nokiaa. Kun Nokialta sitten yhden uuden mallin lanseeraus pahasti myöhästyi, en jaksanut odottaa ja hommasin kokeeksi iPhone 11:n. Kuinka ollakaan iOS oli kehittynyt hurjasti sitten iPhone 4:n ja tätähän sieti jopa käyttää.
Tällä hetkellä käytössä jo iP12PM. Eikä Nokialta vieläkään ole tullut sitä N9PV:n korvaajaa.
Kyllä mä silti vielä Androideja (lähinnä Nokioita) katselen "sillä silmällä", mutta en vielä mitenkään kovin vakavasti.
Eukkokin ihan äsken hommasi itselleen iP 11:n.
EDIT: Ja onhan noita iPadejakin siunaantunut taloon kolme kappaletta.
EDIT2: Ensimmäinen kosketus Maciin oli pönttö-Mac, jollainen oli mutsilla hetken aikaa kokeiltavana. Mutta se on kaukana nykyisistä koneista.
Viimeksi muokannut Don MC, 4.7.2021 klo 12.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Oli mullakin tuo N70. Kiinnostus siihen lopahti nopeasti, mutta olin tyhmyyksissäni hommannut sen kahden vuoden kytkyllä, joten mun oli PAKKO käyttää sitä sen kaksi vuotta. Silloin päätin, ettei enää ikinä kytkyä.
Ton näkönen puhelinhistoria:
Morolola Flare - Nokia 2110i - 6110 - 8850 - 3300 - 6170 - 5100 - N70 - 5500S - 5800XM - iPhone 4 - SGS - SGS2 - Xperia Z - Xperia Z2 - Xperia Z5 - Xperia XZs - Nokia 8 - Nokia 7+ - Nokia 8.1 - Nokia 9 - iPhone 11 - iPhone 12 Pro - iPhone 12 Pro Max
Kyllä Hätsiin pitäis ehkä jo ruveta kattelemaan jotain hieman uudenpaa luuria. iP6 on niin yesterday
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
2006 iMacin vaaleana hohtavan designin edessä oli vaan pakko antautua, firman piikkiin tietenkin. Sehän kilahti huolella, joten ei kahta sanaa ettenkö olisi iPhonesta seonnut. iPhone 2g 2007 vai 2008 Lontoosta ja sen jälkeen 4, 6 ja x. Eli ylevästi sisustuksellisista syistä ja omaa turhamaisuuttaan tällä tiellä,
no shame whatsoever
no shame whatsoever
- maccivaari
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
Otin tyttären iMacin kun hän hankki kannettavan Macin, olikohan se puumalla?
IMac 21,5 " Late 2017 OSX 10.14.3 4GT
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
Ensimmäinen kokemus tietokoneista oli joku vanha macintosh jossa OS7. Perheen ensimmäinen kone oli Mac. Oma ensimmäinen kone oli mac, koska se oli parasta mitä oli saatavilla, varsinkin käyttiksen osalta. Nykyinen ei ole mac, samasta syystä. macOS kyllä kelpaisi edelleen. Virtuaalisena tulee testailtua jonkun verran. Noh, UNIX-pohjaisilla mennään joka tapauksissa.
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka