Keskustelua tavaroiden yleisestä hintatasosta ja ajankohtaisista tarjouksista. Tälle alueelle myös ilmoitukset varastetuista tavaroista ja mahdolliset kimppatilaukset.
Uskaltaako tuolta ostaa? Kovia takuita lupaa käytetyille. Nokia-ajalta vielä muistissa se ”kastunut ei takuuseen”-vakio vastaus… tosin xs:stä lähtien on jo ”vedenpitävä” et ei pitäisi ihan upottamatta kostua, viikko merenpohjassa varmaan näkyy jo kertyneestä kasvustosta
Ei myöskään mainintaa onko akku vaihdettu vai ei ja millaiseen? Vai onko merkitystä akun merkillä?
Mielessä siis xs koska se on hyväksi havaittu kestävä peli, eikä tarvetta lisähienouksille.
Viimeksi muokannut jjpeltola, 17.10.2021 klo 11.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Otsikon hienosäätöä
Itseäni iTapsassa häiritsee se että käyttävät huolloissa tarvikeosia joten sopii miettiä miten hyvin heidän korjaamat puhelimet oikeasti kestävät. Olen kahdesti vaihdattanut akun ja ovat molemmat hyytyneet alle vuodessa. Vaihdettu näyttö taas hajosi kun putosi pehmeälle matolle. Itse tilasin kaverin suosituksesta iPhone 11 Pron TradeUpista koska käyttävät kuulema alkuperäisosia. Jos arvosteluja on uskominen niin väite voi hyvin pitää paikkaansa. https://fi.trustpilot.com/review/tradeup.fi
Puoli vuotta käytetty ja hyvin pelittää vieläkin Uusi on tietysti aina uusi mutta jos käytetyn haluaa ostaa niin TradeUpille vahva suositus!
Jos akku vaihdettu sitä ei ole ”koodattu”. Ei näy enää järjestelmän akun kuntotiedot. Lisäksi erikseen maininta että jos akku vaihdettu/laite avattu, vesitiiviyttä ei enää ole. Ts jos ongelmia, paltaan Nokia-aikaan ”kosteutta, ei takuuta..:”
Näillä spekseillä jää ostamatta.
Pitää tuo vanha laittaa sitten mreselliin akutettavaksi. Kiire ei vielä ole, akussa 89% paukuista jälellä. Tosin tuntuu kyllä että teho ois hiipunut melkoisesti enemmän…
Tuotteen kuntoluokka ilmoitetaan asteikolla “Avaamaton” – “Kuin uusi” – “Erinomainen” – “Hyvä” – “Tyydyttävä” – “Välttävä”. Kuntoluokitusten tarkemmat selitykset löytyvät täältä. TradeUp pidättää oikeuden muuttaa hintoja, mikäli hyödykkeen hinnoittelussa on tapahtunut selkeä virhe.
Käytettyjä laitteita voidaan TradeUp:in toimesta kunnostaa varaosien osalta muillakin, kuin Apple-merkkisillä varaosilla. TradeUp ei vastaa teknisten tietojen oikeellisuudesta ja pidättää oikeuden muuttaa teknisiä tietoja ilman eri ilmoitusta. Tuotteet toimitetaan asiakkaalle käyttövalmiina, tehdasasetusten mukainen käyttöjärjestelmä valmiiksi asennettuna.
Ymmärsin että TradeUp on vain kauppa eikä huoltoliike joten ehkä he teettävät huollot Applen liikkeissä? Toisaalta esim. iTapsan ja Fonumin kohdalla on varmaankin oikein olettaa että käyttävät huoltoihin omia varaosia.
Tää aihe pomppaa jatkuvasti esiin. Vaikka asia on hyvin yksinkertainen.
Jos liike ei ole Applen valtuuttama (Apple Authorized) niin huollot tehdään feikki osilla. Jokainen päättää itte minkä arvon laittaa sille et laite on täysin Applen vaiko Applea jossa on ”aitoa vastaavia”osia. Esim itse et uskaltaisi jättää tarvike akullista (lue feikki-akkulla) laitetta kotiini yöksi lataamaan.
Sen verran mielenkiintoinen aihe että olin yhteydessä TradeUpiin tänään. Asiakaspalvelusta kerrottiin että muutama eri huoltoliike tekee heillä kaikki huollot. Eivät siis itse tee huoltoja joten varmaan sen takia TradeUp ei löydy valtuutettujen liikkeiden listalta. Osa huolloista tehdään Apple Authorized liikkeessä kun taas osa huolloista tekee liikkeet jotka eivät ole Apple Authorized. Heidän mukaansa yli 90% kaikista heidän tuotteista on ainoastaan Apple Authorized osia.
Lupasivat myös että jos muualla tehdyt huollot haittaavat niin asiakkaalle etsitään tuote jossa on ainoastaan Apple Authorized osia. Itsekin olin kysynyt huolloista ennen ostopäätöstäni ja sain tänään uudestaan varmistuksen että omassa puhelimessani on ainoastaan Apple Authorized osia.
Voin myöhemmin ilmoitella miten oma TradeUpilta hankittu iPhone 11 Pro on kestänyt mutta tähän mennessä (6kk) ei ole pahaa sanomista.
^ Eli arpapeliä minkä raiskion saa. Hieman epäillen suhtaudun tuohon osa on huollettu Applen virallisessa huollossa, miksi ei kaikki? Eiköhän mainos tullut selväksi.
Mac mini M2 16Gt/512Gt + Studio Display 27"
iPhone 16 Pro Max 256Gt
Apple Watch Ultra 2
Apple TV 4K 128Gt 3. Gen.
BUSTEEED Mikä motivaatio tämmösellä firmalla on huollattaa Applevaltuutetulla jos halvemmalla saa feikki-huollosta? Suurinosa ostajista ei tota asiaa tajua kuitenkaan - siksi nää porskuttaa eteenpäin.
Oon asiasta ollu aina sitä mieltä että Kuluttajaviranomaisen pitäis puuttua näihin isolla äänellä ja myyjien pitäisi tehdä ostajille kristallinkirkkaaksi mikä on aitoa ja mikä ei. Tietääkseni mikään feikkikauppias ei anna raporttia - todistusta laitteesta listaten feikkiosilla korjatut asiat. Nykysellään touhu on vähintään kyseenlaista. Tietämättömiä kusetetaan.
KB7s kirjoitti: ↑19.10.2021 klo 21.05
Sano KingL työnantajallesi, etteivät enää laita sua mainostamaan tänne. Eiks tuo ole sun mielestä aika noloa?
Olen työtön joten ihan omia mielipiteitäni edustan Harmi jos joku pahoitti mielensä, jatkan siis keskustelua muissa ketjuissa (tai kokonaan muilla foorumeilla).
IIIMacci kirjoitti: ↑19.10.2021 klo 21.42
Oon asiasta ollu aina sitä mieltä että Kuluttajaviranomaisen pitäis puuttua näihin isolla äänellä ja myyjien pitäisi tehdä ostajille kristallinkirkkaaksi mikä on aitoa ja mikä ei. Tietääkseni mikään feikkikauppias ei anna raporttia - todistusta laitteesta listaten feikkiosilla korjatut asiat. Nykysellään touhu on vähintään kyseenlaista. Tietämättömiä kusetetaan.
KB7s kirjoitti: ↑19.10.2021 klo 21.05
Sano KingL työnantajallesi, etteivät enää laita sua mainostamaan tänne. Eiks tuo ole sun mielestä aika noloa?
Olen työtön joten ihan omia mielipiteitäni edustan Harmi jos joku pahoitti mielensä, jatkan siis keskustelua muissa ketjuissa (tai kokonaan muilla foorumeilla).
7 viestiä ja kaikki tässä ketjussa kehuen firmaa-x sekä kilpailijaa vastaan kommentoiden tässä ja toisessa. Miten meni niiku omasta mielestä Eikun uutta NImimerkkiä vaan rekisteröimään...
IIIMacci kirjoitti: ↑19.10.2021 klo 22.11
7 viestiä ja kaikki tässä ketjussa kehuen firmaa-x sekä kilpailijaa vastaan kommentoiden tässä ja toisessa. Miten meni niiku omasta mielestä
Foorumin ylläpito on myös kiinnittänyt huomiota tähän viestittelyyn ja on ollut aiemmin yhteydessä käyttäjään KingL, ja häneltä saadun vastauksen mukaan hän ei ole TradeUp:n palveluksessa. Eli asia tälläerää kunnossa?
Hyvä kuitenkin olla valppaana, Hopeinen Omena on iso foorumi ja tänne on helppo rekisteröityä kenen tahansa eikä kaikki ole aina rehellisiä.
Akun osalta feikki paljastuu kohdasta ”akun kunto”. Toki jos ei osaa katsoa, niin voi.
Minusta ei ole (kunkku) mitenkään erikoista että ”vastaa” esitettyihin kysymyksiin/ tarkentaa vastausta epäileville. Juu, kyllä en todellakaan ole minkään elektroniikka kauppiaan mannekiini. Epäilijät ehkä ennemminkin vaikuttavat epäillyttäviltä ja ”suojelevat” omaa työpaikkaansa/intressiyhteisöä? Varsinkin kun he enimmäkseen ovat niitä foorumin eniten ”äänessä” olevia joka alan besservissereitä…
KiKlo kirjoitti: ↑20.10.2021 klo 7.37
Akun osalta feikki paljastuu kohdasta ”akun kunto”. Toki jos ei osaa katsoa, niin voi.
Minusta ei ole (kunkku) mitenkään erikoista että ”vastaa” esitettyihin kysymyksiin/ tarkentaa vastausta epäileville. Juu, kyllä en todellakaan ole minkään elektroniikka kauppiaan mannekiini. Epäilijät ehkä ennemminkin vaikuttavat epäillyttäviltä ja ”suojelevat” omaa työpaikkaansa/intressiyhteisöä? Varsinkin kun he enimmäkseen ovat niitä foorumin eniten ”äänessä” olevia joka alan besservissereitä…
Jep, tarkoitus oli osallistua rakentavasti keskuteluun. Ikävää jos heti tuomitaan vaikka yritin olla täysin asiallinen...
Feikkiakuthan eivät näytä ollenkaan akun prosentteja (asetukset --> akku --> akun kunto) ja uudemmissa malleissa (11 ja uudemmat) pomppaa herjaviesti esiin jos akku tai näyttö vaihdettu. Kyllä se nopeasti paljastuu jos joku liike yrittää huijata asiakkaita.
geniune näyttö herja.png
genuine battery herja.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Kyllä paremmat valmistajat osaavat jo kloonata tai huijata tuon alkup. sirun akuista omiin piraattituotteisiinsa, yhtä lailla kuin kolmannen osapuolen valmistamat näytöt pystytään parittamaan puhelimiin siten että True Tone toimii edelleen. Ei se silti tee niistä epävirallisista tarvikeosista "alkuperäisiä", eikä käyttäjä pysty mitenkään varmistamaan sitä että millä osilla se laite on kulloinkin kasattu, ei edes laitteen purkamisenkaan jälkeen, ellei sitten satu olemaan pääsyä Applen sisäiseen sarjanumerotietokantaan josta osien aitouden voisi varmistaa.
Räikeimmät tapaukset tietysti tulisi tuolla tavalla näkyville, mutta näitä kultafolioakkuja ei taida ihan hirveästi enää olla liikkeellä:
Jultsu kirjoitti: ↑20.10.2021 klo 14.00
Kyllä paremmat valmistajat osaavat jo kloonata tai huijata tuon alkup. sirun akuista omiin piraattituotteisiinsa
iTapsa ilmoittaa että näytönvaihdosta tulee ilmoitus "non-genuine näytöstä" joten sirun huijaaminen ei taida ainakaan olla kovin helppoa.
itapsa herja.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tuossa on uudehkojen mallien akunvaihdosta ihan hyvä yleiskatsaus, tuollainen ei-alkuperäisillä osilla tapahtuva korjaus ja kasaus onnistuu siis iTapsalta tai TradeUPilta tai ihan paikallisen ostarin jonneltakin, kunhan vaan ovat tilanneet Aliexpressistä tuon noin 100 dollaria maksavan laitteen ja jaksavat nähdä pikkaisen enemmän vaivaa kuin vain kuoret auki - kuoret kiinni. Bonuksena tuossa on mahdollisuus vaikka uusiokäyttää taloon tulleita alkuperäisiä mutta kulahtaneita akkuja, nollata niistä latauskertojen lukumäärän ja iskeä laitteeseen "upouutena" akkuna.
Pikkaisen vanhemmista puhelimista tuo True Tonen päällekytkentä onnistuu feikkinäytöille tuon apulaitteen avulla ihan keneltä tahansa, ei vaadi sen suurempaa tietotaitoa:
Ja tuon edellä mainitun ip11 mallin näytönvaihtokin onnistuu feikkiosilla vanhaa näyttöä apuna käyttäen, ja jälleen kerran kuluttaja ei pysty mitenkään tietämään onko näyttö aidosti tullut Applen kautta vai onko ostarin jonne raaputellut mönjät pois dremelillä ja kolvannut alkup. sirun uudelle 5 dollarin tarvikenäytölle:
summa summarum: jos ostat puhelimen joltain käytettyjä laitteita myyvältä firmalta joka ei löydy Applen virallisten huoltoliikkeiden joukosta, et voi oikeasti tietää yhtään mitä saat.
Kiitos Jultsu mielenkiintoisista ja opettavaisista videoista. En ole noin syvällisesti perehtynyt teknisiin yksityiskohtiin mutta onhan se loogista että mitä tahansa systeemiä voi huijata. En sinänsä näe syytä minkä takia mikään yritys ei voisi keskittyä laitteiden myyntiin ja ulkoistaa huollon Applen viralliselle huoltoliikkeelle sillä onhan olemassa myös huoltoliikkeitä jotka eivät myy puhelimia. Se että työn ja osien laatu on parempi auttaa varmasti yritystä pitkässä juoksussa.
Edellisessä viestissäni halusin vain tuoda esille että selvästikään iTapsalla ei ole osaamista tai halua poistaa herjaviestiä vaikka se näköjään onkin mahdollista. Syytä tälle voi vain arvailla.
Onko myöskään asianmukaista vetää noin kärjistetty raja Apple valtuutetun ja ei-valtuutetun huollon välillä? Totuus on varmasti muuta kuin "Applen alkuperäiset osat" vs. "ostarin jonne raaputellut mönjät pois dremelillä ja kolvannut alkup. sirun uudelle 5 dollarin tarvikenäytölle" sillä onhan esim. iTapsalla ja Fonumilla runsaasti asiakkaita mukaanlukien vakuutusyhtiöt. Entä mitä iso huoltoliikeketju hyötyisi siitä että vaihtaa asiakkailleen loppuunkäytettyjä akkuja joista on nollattu latauskerrat? Eipä yhtään mitenkään...
Anyway, ennen kuin kukaan pahoittaa mieltään haluan korostaa että haluan vain jakaa tietoa ja oppia uutta. Rakentava keskustelu on aina mukavaa ja osallistun siihen mielelläni. Toivottavasti asiallinen keskustelu Applen huolloista ei mene kenenkään tunteisiin
KingL kirjoitti: ↑21.10.2021 klo 23.02En sinänsä näe syytä minkä takia mikään yritys ei voisi keskittyä laitteiden myyntiin ja ulkoistaa huollon Applen viralliselle huoltoliikkeelle.
Syy on sama kuin aina, raha. Jos näytönvaihtohuolto maksaa ulkopuolisella firmalla teetettynä 299 euroa, mutta sama homma voitasiin hoitaa talon sisäisesti 20 euron klooninäytöllä ja yhden työntekijän puolen tunnin työpanoksella (mitähän tuo työaika nyt sitten maksaisi firmalle kaikkinensa, 40e ehkä?) niin siitä jää aika hyvä siivu omaan taskuun, eikä suurin osa asiakkaista todnäk. pysty erottamaan sokkona eroa alkuperäisen ja "riittävän hyvän" klooninäytön väliltä, tai oikeastaan ei varmaan edes kiinnostakaan.
Tiputin iPadin muinoin maahan, meni näyttö särki. Kotivakuutuksen kautta korjaus, en muista missä firmassa tarkalleen (tampereelta) mutta oli kuitenkin ihan vakuutusyhtiön suosittelema ja hyväksymä huoltoliike, ja korjauksen jälkeen takaisin tuli sellainen a4 ruutupaperilaitos jossa oli varmastikin käytetty niitä halvimpia sen aikaisia klooninäyttöjä, se ruudukko näkyi niin selkeästi läpi. Opin tuolloin kerrasta että vältän noita firaabelihuoltoja joilla ei ole tuota virallista huoltoliikkeen statusta, etenkin jos itse en ole maksumiehenä.
Tarvikeosissa on eroja, ja kohtuuhinnallakin voi saada hyvää. Applen kohdalla hinnoittelu on sitä luokkaa, että tarvikeosille on kyllä vahva kysyntä. Hankaluus sitten onkin tietysti tietää mikä firma tekee "riittävän hyvää" työtä. iTapsa mielestäni on ihan hyvällä tasolla.