Ongelma ratkaistu! Ei mennytkään tällä kertaa kuin pari vuorokautta.
- ensin kokeiltu kloonaaminen (kloonaustelakalla) "onnistui" siinä mielessä että iMac lähti käyntii kyllä uudelta levyltä, muttei antanut levyltä (4Tb) käyttöön kuin alkuperäisen levyn tilan (1Tb) - ehkä toi kloonaustelakka ei täysin handlaa APFS:ää
- toisen kerran kokeilin vielä kloonausta, kun olin tyhjännyt levyn Macbookilla ja osioinut 4Tb:ksi. Sama lopputulema kuin ekalla yrittämällä -> päätin unohtaa kloonauksen
- tässä välissä otin vanhasta järjestelmälevystä Time Machineen backupin! (hyvä minä!)
- tyhjensin levyn uudelleen ja osioin sen -> käynnistin koneen CMD + R ja valitsin käyttiksen uudelleenasennuksen
- verkosta koneelle asentuikin sitten Mountain Lion, joka piti päivittää El Capitaniksi, että sain sen päivitettyä Catalinaksi - onpa helppoa ajattelin
- sitten kun iMac pyöri Catalinalla, palautin Time Machinesta datan, joka ei sitten vienytkään kuin viime yön (850Gb matskua)
- nyt iMacilläni on uusi 4Tb:n SSD sisällä ja kaikki toimii kuten ennenkin (ristii sormensa hän)
Mitäkö tästä opin? No en mitään tai ehkä kuitenkin sen, että seuraavalla kerralla haen kaupasta kokonaan uuden koneen tarpeeksi isolla tallennuskapasiteetilla jo valmiiksi.
Kiitos neuvojille, olen taas yhtä ATK-kokemusta viisaampi tai ainakin kokeneempi.
Z