Yritin etsiä jotain nyyppä-ketjua täältä, muttei osunut sopivaa vielä silmiin.
AMA-EDIT: Uuden foorumilaisen esittämä hyvä kysymys sai ylläpidon toimesta oman ketjun ja otsikon.
Tervetuloa foorumille!
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Viesti Kirjoittaja Fokker »
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Viesti Kirjoittaja Jultsu »
Viesti Kirjoittaja Fokker »
Kokemusta on vähintään kohtuullisesti, ainakin omasta mielestä. Tietoturva-asiat iittyvät aika paljon työhönkin. Henkilökohtainen tietoturva on omasta mielestä ihan riittävällä tasolla. Win-koneiden kanssa on tullut touhuttua pitkään ja siinä sivussa hiukan Linuxiakin. Uusi kone on Mac Mini, se ei liikahda työhuoneesta minnekään eikä siihen pääse teoriassa käsiksi kuin vaimo, mutta tuskin tulee tuohon edes koskemaan. Macin sielunelämä on mulle toistaiseksi tuntematon alue, pitää hiukan kahlata noita turvallisuusasetuksia, kunhan ensin löydän ne. Vieraskäyttäjää en tarvitse, jakoja en ajatellut laittaa. Ohjelmia asennetaan tasan yksi vakioiden lisäksi. Ulkoista muuria ei ole, sisäverkko on NATin takana.homenamsi kirjoitti: ↑25.1.2022 klo 11.40 Vastaus kysymykseesi riippuu aika paljon siitä muusta tietotekniikan ja tietoturvauhkien tieto- ja kokemustaustasta. Ja toisaalta siitä, onko koneessasi arkaluonteisia tietoja tai tärkeitä tietoja joiden tuhoutuminen olisi fataalia.
Yleisesti ottaen jos Macissäsi on turvallisuusasetukset säädetty hyvälle mallille (ei automaattista sisäänkirjautumista, salasana vaatiminen kun kone on ollut kayttämättä, vieraskäyttäjän ja etäkirjautumisen estäminen, palomuuri, ei jakoja pöällä, vain tunnettujen ohjelmien salliminen jne jne.) niin käyttö ylläpitäjän oikeuksin on kotiympäristössä turvallista. Matkakäytössä on sitten varauduttava varkauksiin ja estettävä käynnistys ulkoiselta välineelt, ehkä salattava kiintolevy.
Tässä joitain näkökulmia. Olisi hyvä olla jossain tarkistuslistoja tai nyrkkisääntöohjeita käyttäjien avuksi.
Viime kädessä sitten käyttäjä voi oalla toim8nnallaa kuitenkin murentaa oletusarvoisia suojauksia antamalla pyydettäessä luvan latauksille, joita ei itse ymmärrä - ja sitten luvan suorittaa tuntematon ohjelma tai avata tuntematon paketti. Jos käyttäjätunnuksella ei ole riittävästi oikeuksia, tulee ainakin miettineeksi pidempään tuntemattoman autiomaan kangastuksien kohdalla.
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Riippuu tosi paljon siitä miten konetta käyttää. Mä liikun läppärin kanssa paljon ja käytän sitä paljon muualla kuin kotona. Käyttö on kuitenkin vain työasioita, eli minulla ei ole silloin edes WiFi päällä.
Viesti Kirjoittaja KB7s »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”