Yhden Portable-koneen sain lähes täysin toimintakuntoon – lukuunottamatta ajoittaista käynnistyssäätöhässäkkää. Kone käy ja kukkuu hyvin, kun on buutannut käyntiin (System 6.0.8).
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Näissä Portable-malleissa – taustavalaistumalli (nk. backlight) sekä alk.per. (vm. 1989) mallissa – on muuten surkea virranhallintayksikkö. Ilmeisesti Apple saattoi olla tästä jo hyvinkin tietoinen aikoinaan alkuaikoina. Sama ongelma vaivaa myös nk. "Sonyn kutistettua Portablea" eli PowerBook 100 -mallia. Portablessa itse akku (+9V käynnistyspatteri) sekä sisääntuleva DC-virta on kytketty rinnan, mikäli olen oikein ymmärtänyt.
Disclaimer: tämä taustavalaistumalli vaatii vielä korjausta viallisen näyttöyksikön osalta. Kone kyllä buuttaa; mutta taustavalo ei toimi ja kuvaruutu on raidallinen
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Joka tapauksessa itselläni olisi tarkoitus korvata näiden Portable-koneiden alkuperäiset, sisäiset Conner-SCSI-kovalevyt BlueSCSI:lla tai SCSI2SD-tyyppisillä ratkaisuilla. Kuten varmaan moni täällä Portableista tietää, näissä koneissa käytettiin harvinaista 34-pinnistä SCSI-kovalevyä/-väylää perinteisen sisäisen 50-pinnisen SCSI-väylän sijaan. SCSI-levyjen vaihto muuhun kuin alkuperäisiin kovalevyihin vaatii sopivan 34-50-pin SCSI-adapterimuuntimen.
Tällaiseen muunnokseen löytyy seuraavanlainen sopiva ratkaisu:
https://github.com/alxlab-zone66x/macin ... ve_adapter
Kysynkin nyt, että olisiko täällä halukkaita Portablen omistajia hankkimaan tällaisen adapterin jonkinlaisena yhteistilauksena?
Olen nimittäin aikeissani rakentaa (lue: tilata PCBWay:sta tai JLCPCB:sta) tällaiset adapteripiirilevyt. Kokemusta löytyy piirilevyjen kasaamisesta ja rakentelusta, joten liittimien juottamisen jälkeen saisin sopivan adaperin kasaan.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)