Ja ennen kaikkea, miksi juuri Helsingin ja Tampereen välillä? Jo aiemmin ketjussa mainituista syistä 10-30 minuutin säästö ei paljoa paina niiden kohdalla jotka eivät asu Helsingin tai Tampereen keskustassa, jos nyt koko juna lopulta edes kykenee kulkemaan sovittuja nopeuksia. Muille matka-aikaa tulee joka tapauksessa paljon, käytti tunnin junaa tai ei, tai pahimmassa tapauksessa ei pääse edes kulkemaan julkisilla koska niitä on vähennetty niin paljon. Tunnin junasta kai sitten hyötyy joku kourallinen ihmisiä, sen varrella asuvat saavat uuden junaradan haitat mutta eivät hyötyjä.
Muistan kun taannoin tuli itsellekin vähintään tunti lisää matka-aikaa, ihan vain siitä syystä ettei mikään juna pysähtynyt enää sen paikkakunnan juna-asemalle jonne olin menossa. Joten jouduin matkustamaan aseman ohi, lähimpään isoon kaupunkiin ja sieltä takaisin bussilla. Ja se bussi ei kulkenut kovin usein. Tietenkään en osaa arvioida miten paljon enemmän matka-aikani olisi pidentynyt jos pysähdyksiä pienille asemille olisi ollut enemmän, mutta jos olisi ollut edes mahdollisuus vaihtaa johonkin pienillä asemilla pysähtyvään paikallisjunaan, olisin valinnut sen mahdollisuuden heti koska se olisi helpottanut omaa matkaani huomattavasti.