Sopiiko Mac Mini minulle ja kannattaako se hankkia?
-
Sopiiko Mac Mini minulle ja kannattaako se hankkia?
Viesti Kirjoittaja Vii »
Kysyisinkin tässä nyt, että onko Mac Mini hyvä ja turvallinen (virusten kannalta). Ja, että pystynkö käyttämään sillä ainakin näitä ohjelmia: Photoshop CS2, Macromedia Dreamweaver, Azureus. Tuossa nyt jotain tuommoisia tärkeimpiä.
Niin ja sitten minä varmaan myisin tämän vanhan koneen pois, osaatteko samalla sanoa, että paljonko saisin tällaisesta kokoonpanosta:
Kone on HP Pavilion a320 pakettikone, johon olen ostanut erikseen uuden näytönohjaimen.
Prosessori: Intel Celeron CPU 2.4ghz
Näytönohjain: nVidia GeForce MX4 420
Muisti: 512mb
Hiiri: Logitech LX5 langaton
Niin ja sitten äänikortin ja 5.1 kaiutin järjestelmän säästäisin mac miniin. Sekä mahdollisesti uusi näyttö, hieno ja elegantti macin rinnalle pitäisi ostaa ja voisi myydä tämän vanhan pois - paljon luulisitte minun saavan tällaisesta mallista: HP L1510 15" tft-näyttö. Niin ja suositelkaa jotain mahd. halpaa, mutta hienoa ja toimivaa näyttöä.
Kiitoksia ja palaillaan asiaan,
Vinski
-
Viesti Kirjoittaja stuugi »
Ainakin Photoshop ja Azureus (ja vastaavat) toimivat, Dreamweaverista en sano mitään.
Tuosta HP:sta en usko että saat yli 150e, mutta tuuri voi käydä. Näyttö menee varmaankin 50-70e.
http://stuugi.1g.fi/kuvat/random/VS2025_2.JPG
Tuossa kuva omasta näytöstäni, mielestäni aika komea, eikä hintakaan enää ole paha.
Mac Mini G4 1,25 - Mac Mini G4 1,5 - Mac Mini Core Duo 1,66, PowerMac 1,8
Olevat:
Macbook 2,0 - iMac Core2Duo 20", Macbook Pro 2,53Ghz, iMac 24" 3,06Ghz
-
Viesti Kirjoittaja Vii »
Selvä. Eli mini on kuin luotu meikäläiselle. 8)stuugi kirjoitti:Pieni, hiljainen, turvallinen, kaunis, tehokas. Se on Mac Mini. Tämän hetken mallistosta Core Duo on varmaan paras vaihtoehto. Lisää muistia se kaipaa, ainakin sen 2X512.
Ainakin Photoshop ja Azureus (ja vastaavat) toimivat, Dreamweaverista en sano mitään.
Tuosta HP:sta en usko että saat yli 150e, mutta tuuri voi käydä. Näyttö menee varmaankin 50-70e.
http://stuugi.1g.fi/kuvat/random/VS2025_2.JPG
Tuossa kuva omasta näytöstäni, mielestäni aika komea, eikä hintakaan enää ole paha.
Tuota, onkos tuossa kaksi miniä päällekkäin? Tyhmä kysymys, mutta miksi ihmeessä kaksi?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ja näyttö on kyllä komea, paljonkos tuollaisesta saisi pulittaa?
-
Viesti Kirjoittaja iPixie »
siis tämä http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10476
-
Viesti Kirjoittaja Vii »
Aah, niinpä näkyy! Jep, minäkin ajattelin hommata sitten ulkoisen kovalevyn, koska tuo maksaa paljon enemmän ostaa Mac Minin yhteydessä siihen isompi kovalevy.iPixie kirjoitti:Taitaa se toinen "mini" olla LaCie kovalevy
siis tämä http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10476
-
Viesti Kirjoittaja alspe »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Sopiiko Mac Mini minulle ja kannattaako se hankkia?
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Tervetuloa foorimille ja Mac-maailmaan. Tällä hetkellä OS X:n turvallisuus on aika hyvällä mallilla, eli viruksia ja muita haittaohjelmia ei periaatteessa edes ole olemassa. Joitain ns. Proof of concept juttuja löytyy, mutta OS X on todella turvallinen järjestelmä.Vii kirjoitti:Kysyisinkin tässä nyt, että onko Mac Mini hyvä ja turvallinen (virusten kannalta).
Sitten noista ohjelmista. Nuo kaikki tulevat toimimaan minissä, osa hieman hitaammin, koska ne joudutaan ajamaan Rosetan kautta, kunnes niistä tulee ns. Universaalit versiot (jotka toimivat sekä Intel ja PPC Mac-koneissa).
Jos haluat tutustua Mac-ohjelmien tarjontaan, niin suosittelisin näihin sivustoihin:
http://www.macupdate.com/
http://www.versiontracker.com/macosx/
Onko tuo äänikorttisi muuten ulkoinen (esim. USB)? Jos on PCI-kortti, niin se ei toimi minin kanssa, koska siinä ei ole PCI-laajennuspaikkoja.
-
Viesti Kirjoittaja Vii »
Kiitoksia tervetuliaistoivotuksista!AppleFarmer kirjoitti:Tervetuloa foorimille ja Mac-maailmaan. Tällä hetkellä OS X:n turvallisuus on aika hyvällä mallilla, eli viruksia ja muita haittaohjelmia ei periaatteessa edes ole olemassa. Joitain ns. Proof of concept juttuja löytyy, mutta OS X on todella turvallinen järjestelmä.Vii kirjoitti:Kysyisinkin tässä nyt, että onko Mac Mini hyvä ja turvallinen (virusten kannalta).
Sitten noista ohjelmista. Nuo kaikki tulevat toimimaan minissä, osa hieman hitaammin, koska ne joudutaan ajamaan Rosetan kautta, kunnes niistä tulee ns. Universaalit versiot (jotka toimivat sekä Intel ja PPC Mac-koneissa).
Jos haluat tutustua Mac-ohjelmien tarjontaan, niin suosittelisin näihin sivustoihin:
Onko tuo äänikorttisi muuten ulkoinen (esim. USB)? Jos on PCI-kortti, niin se ei toimi minin kanssa, koska siinä ei ole PCI-laajennuspaikkoja.
Taitaapi olla PCI-kortti valitettavasti. No ei voi sitten mitään, on se jo vähän vanhempi malli (Joku Creative Audigy 2).
Paljonkohan tämmöinen paketti sitten kokonaisuudessaan maksaisi:
- Mac Mini Intel Core Duo
- 2x512mb
- 120gt-kovalevy (ulkoinenkin käy, jos se vaan on halvempi)
- LCD-näyttö (17 tai 19 tuumainen)
- Näppäimistö ja hiiri, applen omat.

Pitäis varmaan varata yli tonni noihin.. :S Noh pitää sitten hetki säästellä.

-
Viesti Kirjoittaja Vii »

Ulkonäkönsä vuoksi se on ainakin hankittava! Ja aika kätevää kun itse kone on näytössä niin saan raahattua masiinaa mihin ikinä haluan. Muuten, onko tuo 17"- näyttö kovin pieni, kun se näyttää tuossa kuvassa pieneltä, kun tuo alaosa taitaa viedä suht koht ison tilan, jossa itse kone on?
Thanks,
Vinski
-
Viesti Kirjoittaja Tajuste »
hyvät puolet on tietty hinta/laatusuhde (kun vertaa esim. minin hankintaan näyttöineen jne), tehokas, vähän tilaa vievä koko ja tietty se Mac OS X jonka takia macci hankitaan tietenkin 8)
-
Tommonen setti olisi n. 809+60+100+300+85=1354€ = ei mitään järkeä.Vii kirjoitti:Kiitoksia tervetuliaistoivotuksista!AppleFarmer kirjoitti:Tervetuloa foorimille ja Mac-maailmaan. Tällä hetkellä OS X:n turvallisuus on aika hyvällä mallilla, eli viruksia ja muita haittaohjelmia ei periaatteessa edes ole olemassa. Joitain ns. Proof of concept juttuja löytyy, mutta OS X on todella turvallinen järjestelmä.Vii kirjoitti:Kysyisinkin tässä nyt, että onko Mac Mini hyvä ja turvallinen (virusten kannalta).
Taitaapi olla PCI-kortti valitettavasti. No ei voi sitten mitään, on se jo vähän vanhempi malli (Joku Creative Audigy 2).
Paljonkohan tämmöinen paketti sitten kokonaisuudessaan maksaisi:
- Mac Mini Intel Core Duo
- 2x512mb
- 120gt-kovalevy (ulkoinenkin käy, jos se vaan on halvempi)
- LCD-näyttö (17 tai 19 tuumainen)
- Näppäimistö ja hiiri, applen omat.
Pitäis varmaan varata yli tonni noihin.. :S Noh pitää sitten hetki säästellä.
Muista opiskelija-alennus Applestoresta tilatessasi, 6 % alennusta.
-
Viesti Kirjoittaja telegram »
Ei ole ollenkaan pieni, näytöllä on tilaa vallan mukavasti. Itse asiassa kone tuntuu minusta paljon isommalta kotona pöydällä kuin miltä se näyttää kaupassa tai kuvissa.Vii kirjoitti:Moro, kiitoksia kaikille vastauksista. Mietin tässä vähän ja nyt olen tullut siihen tulokseen, että säästän vähän enemmän ja hankin sitten tuon iMac 17":n. Kertokaapa minulle taas sen hyviä puolia yms.
Ulkonäkönsä vuoksi se on ainakin hankittava! Ja aika kätevää kun itse kone on näytössä niin saan raahattua masiinaa mihin ikinä haluan. Muuten, onko tuo 17"- näyttö kovin pieni, kun se näyttää tuossa kuvassa pieneltä, kun tuo alaosa taitaa viedä suht koht ison tilan, jossa itse kone on?
Thanks,
Vinski
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Vii »
Tuosta opiskelija-alennus hommasta sen verran, että saanko minä sitä, vaikken vielä ole opiskelija?
-
No et tietenkäänVii kirjoitti: Tuosta opiskelija-alennus hommasta sen verran, että saanko minä sitä, vaikken vielä ole opiskelija?
Ja muista näytöissä, että ei ne tuumat vaan pikselit! Ellet ole kovin sokea 8)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
"No et tietenkään" on aika vahvasti ilmaistu...ainakaan Applen edu-storessa aisiaa ei tunnuta paljon tutkivan...mutta toki ana on mahdollisuus siihen että juuri kohdallasi niin tekevät.alspe kirjoitti:No et tietenkäänVii kirjoitti: Tuosta opiskelija-alennus hommasta sen verran, että saanko minä sitä, vaikken vielä ole opiskelija?
, mutta joku kaveri jolla on koulun sähköpostiosoite, niin pyydän hänen tilaamaan.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Niin no mä tarkoitin siinä mielessä että ihminen joka ei opiskelija, ei tietenkään kuulu opiskelija-alennuksen "piiriin", mutta saahan sen hommattua kenen opikelijatutun kautta vaan.kallekilponen kirjoitti:"No et tietenkään" on aika vahvasti ilmaistu...ainakaan Applen edu-storessa aisiaa ei tunnuta paljon tutkivan...mutta toki ana on mahdollisuus siihen että juuri kohdallasi niin tekevät.alspe kirjoitti:No et tietenkäänVii kirjoitti: Tuosta opiskelija-alennus hommasta sen verran, että saanko minä sitä, vaikken vielä ole opiskelija?
, mutta joku kaveri jolla on koulun sähköpostiosoite, niin pyydän hänen tilaamaan.
-
-
Viesti Kirjoittaja Vii »

Muuten, tyhmä kysymys, mutta miten se opiskelija-alennus määritellään? Eli luotaanko peruskoululaiset ja lukiolaiset opiskelijoiksi? Ystäväni on lukiolainen, joten hän voisi ehkä avittaa hommassa, jos siis lukiolaiset luetaan opiskelijoiksi.
-
-
Ei ollut puhetta Hobbyhallin opiskelija-alennuksesta vaan Apple Storen. En usko että lukiolainen oikein kävisi koska ei lukiolaisilla ole koulun sähköpostiosoitetta tms. Itseltäni ei mitään tarkisteltu, täytin vain sähköpostiosoitekenttään xxx.xxxxxx@tut.fi.CdD kirjoitti:Lukiolaiset on opiskelijoita? mutta veikkaan että hobyhall ei tarjoa opiskelija alennusta... kannattaa muuten ostaa 512mb muistia ja ottaa melkeen se 256näyttis muistilla varustettu ratukka..
Applestoren opiskelijahinta 17" iMacille on 1250€, joten on siinä 325€ eroa jos maksat osarilla HH:lle.
Jälkeen päin kannattaa laittaa 512 tai 1024 mb lisää muistia, ei kannata Applella maksaa siitä. 512 mb palikoita on myyntipalsta täynnä, itse maksoin 40€ 512 megasta.
Näyttiksen muistia tarvit vain jos pelaat tai väännät tosi kovaa videon käsittelyä.
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Tajuste »
jos ei hifisteleErño kirjoitti:Niinpä. Tuo on muuten arsesta, kun 17 tuujmaiseen ei saa isommalla näyttömuistillaTajuste kirjoitti:ja eikös näyttiksen lisämuisti ole valittavissa vain 20" malliin? 17" Vii varmaan on ostamassa..![]()
Kyllä tämä 128 riittää. Mutta riittäkö neljäksi vuodeksi?

-
Viesti Kirjoittaja masa »
Jostain luin että Doom 3:sta pelatessa täysillä asetuksilla on ero 2-3%Tajuste kirjoitti:jos ei hifisteleErño kirjoitti:Niinpä. Tuo on muuten arsesta, kun 17 tuujmaiseen ei saa isommalla näyttömuistillaTajuste kirjoitti:ja eikös näyttiksen lisämuisti ole valittavissa vain 20" malliin? 17" Vii varmaan on ostamassa..![]()
Kyllä tämä 128 riittää. Mutta riittäkö neljäksi vuodeksi?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit: Se oli sitten viestinumero 2000!!

![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka