GPS-paikannin autoon
-
Viesti Kirjoittaja kariylit »
-
Viesti Kirjoittaja must1 »
Itse ymmärsin niin, että TomTomin kehujat ovat käyttäneet erillislaitetta, ei mitään mobiilisoftaa. Itsekään en vakuuttunut S60-TomTomista, tosin oli vanhahko versio.khalima kirjoitti:Täytyy hieman liputtaa TomTomia vastaan.. Itselläni se oli HP kämmenmikrossa ja ongelmia riitti...
-
-
-
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kurkistahan tota Nautigoa: http://www.insmat.fi/index.php?page=nautigobigJuice kirjoitti:Saako esim. tollaseen TomTom One:niin venekarttoja?
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Haloo?! Ei millään pahalla, mutta kaikkea ei tarvitse kysyä netistä! Voimme toki auttaa sinua jos kerrot autosi merkin, mallin ja vuosimallin, otat kuvan autosi tuulilasista sisäpuolelta ja merkitset siihen kuvaan paikan johon aiot telineen kiinnittää. Me voimme sitten kertoa onko laite näkökentässäsi ja kuinka pahasti. Jos siis et asiaa itse ole siihen mennessä tiedostanut.wille kirjoitti:Olen itse hankkimassa joko TomTomia tai Garminia autoon, mutta kuinka pahasti tuollainen gps-laite häiritsee näkyvyyttä imukuppitelineineen? Ja onkohan ko. asiassa suuria eroja eri Garminin ja TomTomin välillä?
Riippuu siis ehkä ihan pikkasen siitä mihin aiot telineen kiinnittää! Jos laitat mittariston yläpuolelle keskelle tuulilasia niin saattaahan se vähän haitata näkyvyyttä. Jos taas pistät sen keskikonsolin ylle tai jopa repsikan puolelle ja lasin alalaitaan niin automallista riippuen haitta on aika pieni.
Erot tuotteiden välillä selviää varmaan kyseisten valmistajien sivuilta. Laitteen mitat antavat aika hyvän suunnan siitä kumpi haittaa enemmän. Muistisääntönä voisi pitää että suurempi laite haittaa enemmän kuin pieni.

-
Viesti Kirjoittaja wille »
Olisin kaivannut käyttökokemuksia, miten autonavigaattori ylipäätänsä on muita "haitannut". Vähän olen viime päivinä tullut siihen tulokseen, että en autonavigaattoria hanki, koska sen käyttö lienee mulla melko harvinaista. Pääasiassa hassaan Tampere-Pori-väliä, eikä siinä tarvitse navigoida. Ja osaan mä karttaakin lukea, eikä tarvitse uuteen autoon mitään hilavitkuttimia sitten kiinnitellä. Rumahan sellainen on.
Tai ainakaan en ole mitään vastaväitettä noihin pointteihin netistä saanut. Onko joku jotakin muuta mieltä? Saa vastata.
-
Viesti Kirjoittaja Pbman »
Se on nykyään vähän sellanen juttu että porukka hamstraa kauheesti kaikkia leluja ittelleen. Kiva saada tuollanen ja tuokin olisi mukava. Tekniikkaa joka vanhenee parissa vuodessa ja sitten harmittaa. Kuinka moni suomalainen OIKEASTI tarvitsee navigaattoriaan? Tuollakin parilla sadalla eurolla ajelee jo taksilla jonkin aikaa. Tai vie vaikka kauniin naisen hyvin syömään kuun jokainen viikonloppu.wille kirjoitti:No siksi pitää kysyä netistä, kun mulla ei vielä ole autoa, vaan se on vasta tulollansa. Viikon odottelu vielä... (BMW:n 1-sarjalainen)
Olisin kaivannut käyttökokemuksia, miten autonavigaattori ylipäätänsä on muita "haitannut". Vähän olen viime päivinä tullut siihen tulokseen, että en autonavigaattoria hanki, koska sen käyttö lienee mulla melko harvinaista. Pääasiassa hassaan Tampere-Pori-väliä, eikä siinä tarvitse navigoida. Ja osaan mä karttaakin lukea, eikä tarvitse uuteen autoon mitään hilavitkuttimia sitten kiinnitellä. Rumahan sellainen on.
Tai ainakaan en ole mitään vastaväitettä noihin pointteihin netistä saanut. Onko joku jotakin muuta mieltä? Saa vastata.
Autossa kiinteänä oleva navigaattori kun ei toimi sitten muussa käytössä kuin siinä autossa.
Itse ostin gps-palikan käytettäväksi puhelimen ja PB:n kanssa. Tomtom neuvoo maantiellä, merikartta saimaalla, topokartta metsässä ja vuorilla ja kaupunkikartta suurkaupungin vilskeessä. Lisäksi se kertoo lenkkipolun pituuden ja juoksunopeuden. Noustun korkeuden vuorilla ja sijainnin euroopan rautateillä. Pärjään toki ilmankin enkä käytä kartturia tutuilla teillä tai lähimetsissä. Käytetään kun tarvitaan.
Hyödyllisiähän nuo laitteet on jos niille vaan on käyttöä.
Mukitelineessä kulkee puhelin autossa: ei haittaa näkyvyyttä, ei jälkiä asennuksesta, ei kiinnosta varkaita ja aina mukana missä minäkin. Imukuppitelineistä en tiedä mitään, mutta uskon että niiden kanssa pystyy myös ajamaan.. valmistaja on saattanut ajatella asiaa pari tuntia laitteita suunnitellessa.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
Mulla on Priuksessa äärivasemmalla kojelaudan etuosan päällä. Siitä se näkyy hyvin, on näppärästi käytettävissä, eikä ole oikeastaan minkään tiellä. Autossa ei ole mittareita ratin takana joten kojelauta on mallia matala, ja kun istumakorkeus on säädetty ylemmäs, siinä on just hyvä paikka.wille kirjoitti:Olisin kaivannut käyttökokemuksia, miten autonavigaattori ylipäätänsä on muita "haitannut".
-
Pocket Loox T830
Viesti Kirjoittaja Benoit »
-
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Nämähän on hyvinkin autokohtaisia juttua, miten sijoituksen saa järkevästi tehtyä. Itsellä ei alkuperäinen laitteen (TT ONE) mukanan tullut imukuppiteline toiminut, koska ikkuna on sen verta viisto, että laite jäi liian kauas (tai olisi pitänyt olla orangin kädet). En muutenkaan juuri innostu näkökenttään tulevista vimpaimista, haittaavat (tietty taas kotterosta riippuen) kuitenkin jonnin verran ikkunasta ulos kuilottamista. Oma ratkaisu on Broditin autokohtainen kiinnike, johon sitten navigointikone kiinni. Nyt käyttö on helppoa ja mukavaa, kun ei tarvitse kurotella, eikä vekotin ole esteenä henkilökohtaisella vision järjestelmälle (ei Cognex).mercury kirjoitti:Mulla on Priuksessa äärivasemmalla kojelaudan etuosan päällä. Siitä se näkyy hyvin, on näppärästi käytettävissä, eikä ole oikeastaan minkään tiellä. Autossa ei ole mittareita ratin takana joten kojelauta on mallia matala, ja kun istumakorkeus on säädetty ylemmäs, siinä on just hyvä paikka.wille kirjoitti:Olisin kaivannut käyttökokemuksia, miten autonavigaattori ylipäätänsä on muita "haitannut".
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Laitteiden tarpeellisuudesta on kosolti keskustelua, mutta sehän on kuitenkin loppujen lopuksi hyvinkin henkilökohtaista. Voihan paperikartastakin reittejä katsella, navigointilaite vaan helpottaa hommaa kummasti. Tietty osa ihmisistä ei edes poikkea perinteisiltä kauppa- ja työmatkareiteiltään, joten he pärjäävät hyvin todennäköisesti ilman minkäänlaista karttaa. Väittäisin että asia on sama kuin kännyköiden kanssa aikoinaan - naapurikin sanoi minulle joskus -90 luvun alussa (omaani taivastellen), että sellainen on hyvä olla, jos on oltava tavoitettavissa jatkuvasti. Nyt se kuitenkin jo löytyy liki kaikilta, ihan vaan sen takia että se nyt vaan on ältsin kätevä. Samaa yleistymistä on havaittavissa näiden navigointilaitteiden kanssa, niitä voi bongailla vastaan tulevista autoista jo ihan mukavasti. Täytyy muistaa myös se, että se ei helpota ainoastaan ajoreitin valintaa haluttuun osoitteeseen, vaan se löytää vieraassa paikassa myös helposti kaupat, apteekit, huoltoasemat, hotellit, Otto automaatit ym. ilman että niiden osoitetta tarvitsee erikseen kaivella mistään esille. Tietyön yllätäessä ne saa kertomaan vaihtoehtoisen reitin. Huomauttavat jopa nopeusvalvontakameroista äänimerkin kera, jos näin haluaa. 8)
-
Viesti Kirjoittaja MacAntti »
TomTom osoitti kyllä täydellisesti hyödyllisyytensä, kun ajelin parisen viikkoa lomareissulla autolla Sveitsiä ja Etelä-Saksaa. Sehän mullistaa automatkailun luonteen! Muutaman kerran kartta oli väärässä, mutta se liittyi lähinnä kohtiin, joissa oli tietyöt käynnissä. Mukavaa oli myös se, että Saksassa TomTom varoitti liikennevalvontakameroista ja muistutti nostamaan kaasupoljinta nopeusrajoitusalueilla.
Varauksetta voin suositella. Käyttöönotto vei aikaa 10 sekuntia.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
http://www.tomtom.com/investor/index.ph ... sv3v77tep1MacAntti kirjoitti:Mä hommasin lopulta TomTomin mallin 710, enkä kyllä ole katunut. Jos en nyt ihan väärin veikkaa, niin tuollaisesta laitteesta integroituna langattomaan nettiyhteyteen tulee matkapuhelinten veroinen bisnes. Onkohan TomTomin osakkeita jossain myynnissä...
Näköjään IPO ollut vasta 2005 toukokuussa, noteeraus Amsterdamin pörssissä (AEX).
Hinta vaikuttaisi olevan jonkinlaisessa kuopassa... Luin myös että ostohuhuja liikkuu: Microsoft saattaa olla kaappaamassa puljua.
Navigaatiosysteemi on varmasti booming business, mutta mikä noista toimijoista on tuleva gorilla? TomTomia kaikki tuntuvat kehuvan. Mikä sen etu on muihin verrattuna? Käyttis?
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »

Hieman tuli takapakkia TomTomille, kun joutuivat vetämään uuden firmwaren pois jaosta vain päivä sen julkaisun jälkeen. Korjattua ei ole vielä ilmaantunut, mutta eiköhän se sieltä vielä. Päivityksen myötä ilmaantui käynnistymisvaikeuksia, joskin oman kerkesin päivittää, eikä siinä ole ongelmia ollut. Softa parani (siis niitä joillekkin ilmaantuneita ongelmia huomioimatta) vielä entisestää, tuli joitain uusia kaivattuja ominaisuuksia mukaan (mm. PIN koodi, Kaverit palvelu, säätiedot).
-
-
Viesti Kirjoittaja kermit »
http://www.gps-waypoints.net/gps/Mika73 kirjoitti:Garminin Streetpilot C550 mallin hankin, mutta mistä löytyisi hyviä POI pisteitä ladattavaksi..
-
Viesti Kirjoittaja strong »
Ajoittain BT- yhteys pätkii, mutta ehkä noin 5%:ssa käyttökerroista. N9300:n resetointi on yleensä auttanut tähän ongelmaan, mutta sen joudun tekemään poistamalla laitteen akun (jokin buuttaussoftakin tiettävästi löytyisi).
-
Viesti Kirjoittaja strong »
Olisiko kukaan kiinnittänyt Nokia 9300 -tiiliskiveä mukitelineeseen?Pbman kirjoitti:wille kirjoitti:No siksi pitää kysyä netistä, kun mulla ei vielä ole autoa, vaan se on vasta tulollansa. Viikon odottelu vielä... (BMW:n 1-sarjalainen)
Mukitelineessä kulkee puhelin autossa: ei haittaa näkyvyyttä, ei jälkiä asennuksesta, ei kiinnosta varkaita ja aina mukana missä minäkin. Imukuppitelineistä en tiedä mitään, mutta uskon että niiden kanssa pystyy myös ajamaan.. valmistaja on saattanut ajatella asiaa pari tuntia laitteita suunnitellessa.
Hankkimalla imukuppitelineellä laite pysyy varsin hyvin näkökentässä, imukuppi etuikkunassa kiinnitettynä. Hieman epävarma tuo telineen puhelinkiinnitys on, mutta imukuppi ei ole juuri koskaan irronnut ikkunasta.
-
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka