Moi
Työskentelen rakennusfysiikan ja sisäilma-asioiden asiantuntijakonsulttina ja teen kaiken raportointi Pagesilla, kun olen siihen vuosien varrella tottunut. Firmassamme on Word käytössä toki myös, mutta en suoraan sanoen voi sietää sitä, koska minun pitäisi opetella täysin uudet rutiinit Wordin kanssa ja se tekee varsinaisesta asiantuntijatyöstä tarpeettoman raskasta siihen nähden, että Pagesilla hommat hoituvat aina takuuvarmasti. Lisäksi minulla on paha mikkisofta-allergia, joten jos niihin tuotteisiin ei aivan pakosti tarvitse koskea, sen parempi.
Viime aikoina olen vain korostuneesti havainnut, että minulla menee ihan tolkuttomasti aikaa melko samankaltaisten raporttisisältöjen laatimisessa, joissa toistuu myös aika pitkälti samankaltaiset lauseet - rakennustekniikassa ei nyt niin kovin paljon ole varianssia sitten lopulta, etteikö tällainen tieto/datameri olisi vielä ihan hallittavissa ja sillä olisi myös tietyt rajansa. Työmäärät ovat melko kosmisia nykyään, joten joitain keinoja pitäisi keksiä tähän raportoinnin helpottamiseen. Olen miettinyt jopa jotain raportointityökaluja, mutta suomalaisia ei järin montaa ole tyrkyllä ja niissä ei ole käsittääkseni mahdollisuutta tuottaa pages-formaatissa olevia raportteja, joita voisin jälkikäteen aina tarvittaessa editoida käsin.
Kysymys kuuluu, että olisiko Pagesia mahdollista jotenkin omatoimisesti automatisoida, jotta raportointi nopeutuisi jatkossa? Mietin, että olisiko esim. dropdownmenut hyvä ratkaisu, mutta toisaalta se tekee raportoinnista sitten aika sekavaa klikkailua, ehkä ja dropdownien kirjoittamiseenkin menee ihan älyttömästi aikaa. Jokin ChatGPT ratkaisu olisi hyvä, jos voisin opettaa Pagesille vanhojen raporttien perusteella, että miten homma toimii, mutta ehkä meikän it-taidot ja tiedot on vähä heikolla pohjalla sen osalta, että se olisi realismia.
Entä olisiko mahdollista tehdä tästä jotain ketjua, että kun olen tutkimuskohteella ja kirjaan ylös teknisiä tietoja vaikka johonkin numbers-taulukkoon (rakennuksen ikä, perustustyyppi, vesikaton tyyppi, ulkoseinärakenteiden konstruktio, tehdyt remontit jne.), Pages osaisi poimia taulukosta kyseiset tietueet ja asetella ne paikoilleen varsinaiseen tutkimusraporttipohjaan valmiiksi?
Sitten toinen kysymys on, että miten Pagesissa tehdään dynaaminen kuvanumerointi? Raporteissani on aina runsaasti kuvia leipätekstien perässä ja joskus kuvia joutuu lisäämään vielä jälkikäteen, mikä tekee työstä ärsyttävää, kun kaikki numeroinnit pitää laittaa uudelleen.
Onko mahdollista, että kun iPhonella ottaa valokuvia työkohteelta, että niihin saisi laitettua kuvanottovaiheessa jotain metatunnisteita, jotta pages voisi tunnistaa raportointivaiheessa, että minkä väliotsikon alle kuvat voisivat mennä varsinaisessa raportissa?
Jos ja kun tilaan labrasta mikrobinäyteanalyysejä tutkimuskohteisiin, saan vastauksena yleensä heiltä PDF:n, jossa analyysi on esitetty tietyllä, vakiomuotoisella tavalla. Onko mahdollista saada Pages pomimaan analyysistä tietyt seikat/tietueet ja lisäämään ne Pagesiin automaattisesti, ennaltamääriteltyyn formaattiin?
Onko Pagesiin mahdollista saada jotain laskuria tai ajastinta, joka tarkkailisi, kauanko raportin kirjoittamiseen on mennyt kulloinkin aikaa? Entä onko mahdollista saada MacOS:lle vastaavaa, jolla voisin kirjata ja seurata työtuntien käyttöä ja tarvittaessa tehdä niistä raportteja? Tarkoituksenmukaista olisi, että seuranta tarkkailisi päivän aikana, mitä ohjelmistoja käytän kulloinkin ja miten pitkään. Olisi kätevää, jos seuranta osaisi tarkkailla myös määriä, eli montako sähköpostia vaikkapa viikon aikana tulee ja minä itse kirjoitan ja paljonko niihin on mennyt aikaa. Vastaavasti ohjelma voisi tarkkailla myös, kauanko käytän taulukkolaskentaa ja Pagesia.
Otan käytännössä kaikki kohdekuvat iPhone 14 Pro:lla, koska siinä on täysin riittävä optiikka työni vaativaan tarkkuustasoon. Onko työkohteella otettavat kuvat mahdollista ottaa siten, että ne menisivät automaattisesti asiakkaalle osoitettuun kansioon dropboxissa? Voisiko siis merkitä, että tietyt kuvat vastaavat tietyn asiakkaan asiaa ja ne ohjautuisivat oikeaan kansioon itsekseen?
Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
6 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 19.9.2008 klo 11.00
- Paikkakunta: Helsinki-Loimaa-Savitaipale
Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Mobira Cityman
-
- Viestit: 1395
- Liittynyt: 4.10.2011 klo 17.35
Re: Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Automatisointiin tuli ensimmäisenä mieleen Pikakomennot jolla voi ohjata erilaisia sovelluksia yhdessä ja erikseen. Sillä on helpompi rakentaa komentoja kuin AppleScriptillä (alla). Tein puhelimeen pikakomennon joka käynnistää kameran, ottaa kuvan ja erottaa kuvasta tekstin ja kertoo onko tekstissä sanaa sinappi. Kaupassa kun ei saa aina vanhoilla silmillä selvää onko elintarvikkeessa sinappia niin helpottaa elämää. Toimii myös Macissä.
Toisena tuli mieleen AppleScript. Tein sillä kerran skriptin joka teki Finderissa valituista Keynote -esityksistä kaikista PDF -tiedostot. Kun esitystiedostoja on parikymmentä, niiden käsin vieminen PDF:ksi on aika puuduttavaa hommaa.
AppleScriptin opettelu vie vähän aikaa muttei se niin vaikeaa ole. Katso esim https://dougscripts.com/itunes/index.php ja https://appleinsider.com/inside/macos/t ... x-and-more
YouTubesta löytyy myös tutoriaaleja näihin.
Toisena tuli mieleen AppleScript. Tein sillä kerran skriptin joka teki Finderissa valituista Keynote -esityksistä kaikista PDF -tiedostot. Kun esitystiedostoja on parikymmentä, niiden käsin vieminen PDF:ksi on aika puuduttavaa hommaa.
AppleScriptin opettelu vie vähän aikaa muttei se niin vaikeaa ole. Katso esim https://dougscripts.com/itunes/index.php ja https://appleinsider.com/inside/macos/t ... x-and-more
YouTubesta löytyy myös tutoriaaleja näihin.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch 6 Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro.
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 19.9.2008 klo 11.00
- Paikkakunta: Helsinki-Loimaa-Savitaipale
Re: Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Muuten varmaan ihan hyvä, mutta ei ole kyllä yhtään aikaa opetella Applescriptiä, joten etsin valmiita ratkaisuja ja ideoita.
Mobira Cityman
-
- Viestit: 1395
- Liittynyt: 4.10.2011 klo 17.35
Re: Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
Sitten kannattanee googletella löydätkö sellaisia valmiita skriptejä jotka hoitavat asian. Osa asioista joita tarvitset näyttävät tosin aika spesifeiltä ja epäilen ettei valmiita ratkaisuja löydy.
Mac Mini M1 2020, Lenovo ThinkVision T27p 27" 4K, iPad Air 2, iPhone 14 Pro, Apple Watch 6 Cellular, Apple TV 4K, AirPods Pro.
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 19.9.2008 klo 11.00
- Paikkakunta: Helsinki-Loimaa-Savitaipale
Re: Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Olen kyllä googletellut, mutta vastauksia ei löydy, joten ajattelin kysyä myös täältä.
Mobira Cityman
-
- Viestit: 11866
- Liittynyt: 24.4.2005 klo 23.47
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pagesin ja raportoinnin automatisointia ja muita hienouksia
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Valtaosa tarpeista vaatisi tosiaan jonkin tason ohjelmointia eli AppleScriptillä tai JavaScriptillä. Pages on siitä hyvä, että se on laajasti scriptattava, ts. scriptikieleen näkyy valtavasti toimintoja.
Pikakomentojen ja AppleScriptin väliin sijoittuu helppouden osalta Automator, jolla voi toistaa työnkulkuja ja joka sisältää jonkin verran ohjelmoitavuutta. Ellei Automatorin ominaisuudet riitä, väliin voi sijoittaa AppleScript-osuuksia. Kannatta ainakin kokeilla, josko jotkut halutut asiat hoituisivat tuolla.
https://support.apple.com/fi-fi/guide/a ... elcome/mac
Erillisenä ratkaisuna varmaan AppStorestakin löytyy sovelluksia, joilla voi raportoida eri sovelluksissa käytetyn ajan tai jopa jonkinlaisen sovelluksen tekemän työmäärän (datan siirto, CPU-käyttö tms.). Tällaisia on ollut kautta aikojen mutta en ole tarvinnut enää kymmeneen vuoteen.
Pikakomentojen ja AppleScriptin väliin sijoittuu helppouden osalta Automator, jolla voi toistaa työnkulkuja ja joka sisältää jonkin verran ohjelmoitavuutta. Ellei Automatorin ominaisuudet riitä, väliin voi sijoittaa AppleScript-osuuksia. Kannatta ainakin kokeilla, josko jotkut halutut asiat hoituisivat tuolla.
https://support.apple.com/fi-fi/guide/a ... elcome/mac
Erillisenä ratkaisuna varmaan AppStorestakin löytyy sovelluksia, joilla voi raportoida eri sovelluksissa käytetyn ajan tai jopa jonkinlaisen sovelluksen tekemän työmäärän (datan siirto, CPU-käyttö tms.). Tällaisia on ollut kautta aikojen mutta en ole tarvinnut enää kymmeneen vuoteen.
6 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit