Minulla on käytössä 500 mHz G4 PowerBook, jossa on 512 Mt muistia ja Tiikeri asennettuna. Kone oli pitkään OS 9:llä ja 256 Mt:n muistilla. Nyt kun olen lisännyt muistia ja vaihtanut käyttiksen uuteen kone kaatuu kerran päivässä aivan yllättäen.
Kaatuminen on aina samanlainen: ruutuun tulee harmaa "kalvo" ja sitten tekstit englanniksi ym. kieliksi teksti, että kone on kaatunut. Läppäri pitää sammuttaa virtanappia nojaamalla.
Olen käynnistänyt koneen omppu+s yhdistelmällä ja tarkastanut levyn fsck -fy komennolla. Kone on ilmoittanut, että kaikki on ok. Tietoja koneesta -valikosta olen myös tarkastanut että molemmat muistikapulat todellakin toimivat. Kyseessä on mun kolmoskone, eikä kaatuilu sinäänsä häiritse elämää eikä kyseessä siis ole mikään akuutti hätä. Olen vain aina säästynyt temppulevilta koneilta ja nyt huomaan olevani hieman pihalla.
Osaako kuitenkin joku sanoa mistä nämä oireet voisi kieliä? Onko jotain softia, jolla systeemiä voisi tarkastella? Onyxilla olen käyttiksen kerran ainakin siivonnut. Kiitti jo etukäteen.
PB G4 500mhz kaatuilee
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
PB G4 500mhz kaatuilee
Viesti Kirjoittaja saha »
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Kernel Panicin (eli tuo harmaa ruutu ja kehotus käynnistää uudelleen) yleisin syy on rautavika, ja tarkemmin sanottuna viallinen muisti. Kokeile irrottaa se toinen muistipalikka ja käytä konetta ilman sitä.
Se, että olet tarkistanut muistien "toimivuuden" ei tarkoita sitä, että ne olisivat välttämättä kunnossa. Minkä merkkisiä muisteja koneessasi on?
Kokeile muuten ajaa MemTest nimisellä ohjelmalla muistitesti. Et muuten maininnut, jos olet ajanut Hardware Testin (koneen mukana tulleelta levyltä).
Se, että olet tarkistanut muistien "toimivuuden" ei tarkoita sitä, että ne olisivat välttämättä kunnossa. Minkä merkkisiä muisteja koneessasi on?
Kokeile muuten ajaa MemTest nimisellä ohjelmalla muistitesti. Et muuten maininnut, jos olet ajanut Hardware Testin (koneen mukana tulleelta levyltä).
-
-
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
Viesti Kirjoittaja saha »
Eipä auttanut. Kernel panic iski taas. Sitten mieleeni tuli, että olin kokeillut ystävän D-Linkin DWL-122 usb-pulikkaa. Yhdeltä saitilta löysin maininnan että tuon D-Linkin ajurit voivat auheuttaa Kernel Panicin. Nyt kone on ollut kaatuilematta tämän päivän... Saa nähdä miten käy...
Omppu+s:llä käynnistin ja testasin levyn (fsck -fy). Ilmoitti että kaikki ok mutta valittu myös seuraavanlaisen ilmoituksen:
FireWire (OHCI) Apple ID 18 built-in: no valid selfIDs for more than 2 minutes after bus reset
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Omppu+s:llä käynnistin ja testasin levyn (fsck -fy). Ilmoitti että kaikki ok mutta valittu myös seuraavanlaisen ilmoituksen:
FireWire (OHCI) Apple ID 18 built-in: no valid selfIDs for more than 2 minutes after bus reset
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja power »
Mahtaisiko olla samasta ongelmasta (ja ratkaisusta!) kysymys kuin tässä linkissä: http://www.posner.net/marc/projects/TiBook/TiBook.htmlsaha kirjoitti:Eipä auttanut. Kernel panic iski taas.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka