meillä on talous pitkälti 4 käyttäjän voimin mac ecosysteemissä (mitä nyt esiteini väkisin halusi Androidin ). Meillä on iCloudista se halvin mahdollinen lisätila perhejaossa eli 200 gigaa. Ongelma on että tuo on 4:llä käyttäjällä koko ajan täynnä koska sinne menee aikuisten koneilta kamaa ja isoimpana kaikkien puhelimien kuvat.
Se 2TB:n plan on tietysti vaihtoehto, mutta minusta kallis (joskin helppo). Mutta minkälaisia virityksiä olette tehneet ja minen siirrätte kuvia talteen? Meilläkin kuvia on jostain 2014 vuodesta ja olen sitten vaan exportilta ottanut vuosi kerrallaan backup-kansioita mutta se on hiukkasen tympeää hommaa.
Eli onko jotain hyvää ideaa muten saisi helposti tehtyä tuota kuvien tallentamista niin että ne olisi varmasti tallessa (eli ideaalisti pilvessä), edullisesti ja helposti ja että iCloud ei koko ajan huutaisi tilan vähyyttä?
Onko tuossa Google Photosin käytössä meneteltävä niin että kuvat "kopioi" ensin omalle koneelle, vai saako sitä konffattua niin että kaikki menee suoraan myös sinne? Ja pystyykö puolestaan iCloudin määrittämään jotenkin sitä että se hävittäisi originaaleja vanhasta päästä pois (kun ne on googlessa) vai jääkö tämmöinen hallinta manuaalihommiksi?
EDIT: Ja eihän Googlessakaan taida olla kuin 15 gigaa tilaa ilmaiseksi?
Jossain vaiheessa yritin siirtää Lighroomin kirjaston kaikkineen icloudin driveen mutta se ei onnistunut… en oo sittemmin testannu josko tuo olisi bykyään mahdollista. Olisi hienoa jos samaa kirjastoa voisi käyttää useammlta laitteelta muullakin kiin Photos ohjelmalla.
Synologyn NAS purkkiin onnistuu kuvien siirto automaattisesti. Se toki vaatii että ostaa sopivan NAS purkin levyineen ja laittaa asetukset kuntoon.
Purkista voi myös varmuuskopsata pilveen tavarat. Kuvia voi katsella Synology Photos ohjelmalla.
Synologyn Beestation on vielä helpompi vaihtoehto, mutta toki rajatumpi. Kannattaa kurkkia vaikka youtubesta videota molemmista vaihtoehdoista.
mazter1 kirjoitti: ↑19.7.2024 klo 8.34
EDIT: Ja eihän Googlessakaan taida olla kuin 15 gigaa tilaa ilmaiseksi?
Juu, 15 GB on ilmaiseksi, jonka jälkeen maksaa seuraavasti:
NAS-ratkaisu olisi varmaan hyvä siinä mielessä, että backupit jne. olisivat parmmin hallittavissa. Tämä toki vaatii laitteistoinvestoinnin (Synology + levyt), hieman askarteluintoa ja ylläpitoa.
Jos tyytyy siihen, että kaikki (vanhimmat) kuvat eivät synkronoidu iCloudin kautta kaikkiin laitteisiin, niin voi harkita useamman Kuvat-kirjaston käyttöä.
Osa kuvista olisi omassa kirjastossaan - tai kirjastoissaan - Macissä ja käytettävissä vain ko. koneessa. Kulloinkin Macissä käytettvän kuvakirjaston valinta tapahtuu hieman kömpelösti käynnuistämällä Kuvat-ohjelma Optio-näppäin painettuna. Vain yksi kirjasto voi olla synkronoituna iCloudiin.
Sitten on vielä se mahdollisuus Macissä, että kirjastoon tuonnin yhteydessä alkuperäisiä ei tuodakaan iCloud-kirjastoon vaan ne jäävät alkuperäisille paikoilleem Macin tiedostojärjestelmään. Tällaiset kuvat eivät sitten näy muissa iCloud-laitteissa. Tämäkään ei ole kovin joustavasti valittavissa oleva optio eikä sitä voi suositella, koska alkuperäisten paikkaa ei pidä muuttaa ilman, että kirjasto menee sekaisin.
Perhejaon ja useamman käyttäjän tilanteessa tämä tarkoittaisi sitten jokaiselle omaa käyttäjätunnusta ja 'kakkoskirjastoa' Macciin tai sitten toimimista yhteiskäyttöisellä tunnuksella. Joko olemassa olevalla tai sitten tähän tarkoitukseen luodulla.
Macissä olisi sitten syytä olla varmuuskopiointi kunnossa kun iCloudin kautta erilliskirjastot eivät ole varmistettu.
Aika hankala viritys tästä kyllä tulee. Mullahan on Airport Extreme johon olen upgreidannut 16 teran SSD:n. Eli sinne menee "paikallisesti" kaikki varmistus. Mutta se ei voi olla ainoa mesta kuville.
Tuo 7e /kk lisäkulu olisi varmaan helpoin, mutta se on kuitenkin 80e vuosi ja kymmenessä vuodessa liki tonnia Enkä pidä ajatuksesta että näitä kuukausimaksuja tulee ja tulee kaiken päälle.
Mä ehkä edelleen teen nyt niin että otan iCloudista vuosi kerrallaan vanhat pihalle, ne on sitten iMacillä lokaalisti ja sitä kautta myös tuolla Airportissa jemmassa. Toki jos talo palaa niin sitten menee vanhimmat kuvat jotka ei pilvessä enää ole ja vaatii vähän säätämistä eli ylläpitoa. Kyllä tämä datan hallinta alkaa olla haastavaa nykyaikana...
Tärkeiden asioiden varmistus on syytä olla kahdessa eri fyysisessä lokaatiossa juuri tulipalojen tms varalta. Kaksi varmistuslevyä joita vuodotellen kiikuttaa paikasta toiseen toimii kyllä mutta vaatii muistamista ja pientä säätöä. Tai sitten pilvibackup, joka tietty maksaa kuukausimaksujen muodossa, mutta ei nyt 10 vuodessa enempää kuin 16 tb ssd. Esim käyttämäni backblaze on 189 USD/kone kahden vuoden tilauksella ja rajattomalla datamäärällä.
Jos lähdetään varmistamaan tärkeitä asioita, tai siis tässä tapauksessa tärkeitä kuvia, pitäisi mun mielestä nähdä hiukan muutakin vaivaa kuin automaaginen synkronointi. Mä en oletuksena lataa luurin kuvia pilveen, koska ne ovat vähintään 80% räpsyjä, joiden puuttumista en huomaisi millään tavalla. Tärkeitä kuvia ovat sitten taasen muistot lomamatkoista jne. Niiden suhteen näen vaivaa ja siirrän ne luureista ensimmäisenä Mac Minin kyljessä olevalle USB-levylle. Sitten teen niille peruskäsittelyn ja vasta ne käsitellyt kuvat ammun pilveen, eli flickriin. Siitä mulla on maksullinen pro-versio, mihin sisältyy rajaton tallennustila. Koneen kyljessä on myös 3T verkkolevy, joka ei ole enää tuettu. Toimii siis ihan tavallisena massamuistina tällä hetkellä. Se on hiukan hidas, joten heitän siihen tuoreimmat RAW-filet epäsäännöllisin välein talteen. Jos se hajoaa, sittenpähän hajoaa, tuskin ostan uutta tilalle. Hommasin sen aikanaan verkkolevyksi, mutta siihen tarkoitukseen mulla ei ole enää tarvetta. Vuosittain otan USB-levystä kaksi varmuuskopiota, joista toinen kiikutetaan duunin lukittuun lokeroon.
Mun toimeentulo ei riipu noista kuvista, joten tuo varmistustahti on ihan ok mulle. Ja jos nyt worst case scenario tapahtuisi, mulla olisi kuitenkin ne valitut palat siellä flickrin pilvessä. Yli 15 vuotta harrastanut valokuvausta, enkä ole kertaakaan palannut vanhojen kuvien pariin muuten kuin selailemalla flickriä. Kovalevyjen tuhoutuminen ei todennäköisesti heilauttaisi mielenrauhaani millään tavalla.
En varmaan tarjonnut apua tuohon kuvien synkkaamisongelmaan ja lisätilan hankkimiseen, mutta halusin tuoda esiin oman filosofiani sen suhteen, minkä koen tärkeäksi. Mulla ja vaimolla on ihan taatusti kännykkä- ja järkkärikuvia (RAW + JPG) yli 200 gigaa, mutta flickrin tärkeiden kuvien kirjastossa ei ole lähellekään tuota määrää tavaraa. Tsekkasin huvikseni kännykän tallennustilan ja kuvia siellä on alle 8.5G. Poistelen niitä turhakkeita joskus tylsinä hetkinä. Ja näköjään flickriin on vuosien varrella kertynyt hiukan päälle 50 gigaa tavaraa.
Tottahan tuokin että kauheasti kuraa tuonne tulee. Mutta ainakin omalla ajankäytöllä ei vaan oikein onnistu jatkuvasti tuon tekeminen joten on vaan pakko pistää aika isolla kädellä noita talteen. Valtavasti tilaa toki menee hukkaan, mutta se kun on nyt toistaiseksi avout samaa tahtia kasvanut että ei ole tullut ongelmaksi niin näin.
Tähän kaipaisi parempia työkalujakin, kun etenkin puhelimella on helposti 5 "samaa" kuvaa, niin että niistä hävitettäisiin automaattisesti huonot ja yksi jäisi, mutta ei tuokaan ihan aukotonta ole.
All in all - hirveästi menee aikaa ja vaivaa tähän datan hallintaan nykyään
tyhmä kyssäri - saako icloudiin ladattu tiedostoja ilman että synkkaa kaikki omaan koneeseen. Siis sillon kun "Sync this mac" on päällä. Se kun synkkaa desktopi ja dokuments kansiot mut jos halutut pilvi-onlytiedostot siirtää näiden ulkopuolelle niin onnaisko sillon se että se ei synkkaa kaikkee koneelle? Tää tais ollu mulla ongelmana kun yritin kuvia sinne pilveen (Lighroom-kirjaston) kun 300gigaa kuvia niin ei ole läppärillä niin paljoo tilaa... tarvis vaan heittää pilveen ja sit on lokaali kopsu jossain ulkoisella kovalevyllä.
Kaikki ideat otetaan vastaan.
Sama seinä nousee vastaan - vaikka luo kansion noiden Desktopin ja Dokumenttien ulkopuolelle niin kopio tiedostosta pysyy omalla kovalevyllä... aika hiton kummallista ettei voi päättää että vain iCloudiin.. tämmösen polun takana kun loin sinne Photos-kansion juureen: /Users/Username/Library/Mobile Documents/com~apple~CloudDocs/Photos
Se on synkronointi palvelu, niin samat asiat ovat kaikissa laitteissa sekä pilvessä.
Kuvien säilytystä esim iOS laitteissa voi säätää kokojen osalta ns. optimointi…
Google kuvat toimii kuten ajattelet… Dropbox jne myös.
Se LR:n pilviversio taitaa toimia haluamallasi tavalla. Muuten kuvakirjasto pitäis olla omalla levyllään. Jälkimmäisessä tuskaa helpottaa kovasti se, että tekee previkat smartteina, jolloin niitä voi työstää ilman että originaalit on läsnä.