Vaihdettuani uuteen iPhoneen olen huomannut, että powerbank ei pysty lataamaan sitä, vaikka siinä USB-C lähtö onkin. Sama pätee iPadiin. Sama powerbank lataa edelleen hyvin vanhempaa iPhonea.
Olen myös huomannut, että työpaikan USB-liittimestä tuleva virta ei lataa uutta puhelinta, vaikka lataa vanhaa.
Onko Applen USB-C : llä jokin minimitaso, jota pitää tarjota? Vai pitääkö olla jotenkin Applen hyväksymä laite.
Uusien puhelimien ja padien latausteho
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
Uusien puhelimien ja padien latausteho
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
-
Re: Uusien puhelimien ja padien latausteho
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Jos laturissa on USB-liitin, ei käsittääkseni ole mitään takeita sille, että laturi tukisi USB Power Delivery -standardia - tai että mukana tulleessa kaapelissa nämä pinnit olisi kytketty.
Uusin PD standardi on versio 3.1 ja se lienee myös Applen vaatimus latauskättelylle. Aiempien PD 1.x - 2.x-standardiversioiden aikaan Apple käytti omaa vastaavaa tekniikkaa Lightning liitännän ja omien laturiensa kautta.
Jos laturi selvästi tukee PD 3:a niin kannattaa kokeilla toisella kaapelilla.
Uusin PD standardi on versio 3.1 ja se lienee myös Applen vaatimus latauskättelylle. Aiempien PD 1.x - 2.x-standardiversioiden aikaan Apple käytti omaa vastaavaa tekniikkaa Lightning liitännän ja omien laturiensa kautta.
Jos laturi selvästi tukee PD 3:a niin kannattaa kokeilla toisella kaapelilla.
-
Re: Uusien puhelimien ja padien latausteho
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Kannattaisi kokeilla toista piuhaa.
En usko että laturin pitää olla PD, eikä edes välttämättä mikään muukaan "hieno" latausstandardi.
Mulla lataa wanha Sonyn 1500mA puhelinlaturi iloisesti sekä iP16PM:ää että 2022 iPadia USB-A -> USB-C -piuhalla. Riittää kunhan piuha on suht laadukas. Ei tarvi olla Applen oma piuha, mutta ei myöskään mikä tahansa kiinanrimpula. Mulle tuli juuri tässä kokeilussa eteen yksi piuha, joka kyllä latasi muun merkkisiä laitteita, mutta ei Applen laitteita. En muista minkä kiinanihmeen kylkiäisenä se piuha tuli, mutta heitin sen nyt roskiin.
Tuo Sony on vanhin ja rupisin USB-laturi, minkä talosta löysin. Kuvan piuhassa lukee "Logi", joten se on jonkun Logitechin laitteen piuha. Ehkä MX3 Master -hiiren latauspiuha.
Tietokoneeseen kytketty Powered USB Hub (BC 1.2 -kättely) lataa sekä iPadia että iP16PM:aa. iPad tosin ei tykkää sen pienestä 500mA latausvirrasta ja keskeyttää latauksen. Joten ainakin iPadissa tuo 500mA on liian vähän.
PS: Samainen Sonyn pikkulaturi lataa itse asiassa myös mun MacBook Pro:ta USB-C liitännän kautta. Akku tosin tyhjenee nopeammin kuin se täyttyy, mutta tuo laturi antaa sille virtaa siis muutaman watin.
EDIT: Toki, jos nopeammin haluaa ladata, niin silloin se PD. Mutta se ei siis ole pakollinen.
En usko että laturin pitää olla PD, eikä edes välttämättä mikään muukaan "hieno" latausstandardi.
Mulla lataa wanha Sonyn 1500mA puhelinlaturi iloisesti sekä iP16PM:ää että 2022 iPadia USB-A -> USB-C -piuhalla. Riittää kunhan piuha on suht laadukas. Ei tarvi olla Applen oma piuha, mutta ei myöskään mikä tahansa kiinanrimpula. Mulle tuli juuri tässä kokeilussa eteen yksi piuha, joka kyllä latasi muun merkkisiä laitteita, mutta ei Applen laitteita. En muista minkä kiinanihmeen kylkiäisenä se piuha tuli, mutta heitin sen nyt roskiin.
Tuo Sony on vanhin ja rupisin USB-laturi, minkä talosta löysin. Kuvan piuhassa lukee "Logi", joten se on jonkun Logitechin laitteen piuha. Ehkä MX3 Master -hiiren latauspiuha.
Tietokoneeseen kytketty Powered USB Hub (BC 1.2 -kättely) lataa sekä iPadia että iP16PM:aa. iPad tosin ei tykkää sen pienestä 500mA latausvirrasta ja keskeyttää latauksen. Joten ainakin iPadissa tuo 500mA on liian vähän.
PS: Samainen Sonyn pikkulaturi lataa itse asiassa myös mun MacBook Pro:ta USB-C liitännän kautta. Akku tosin tyhjenee nopeammin kuin se täyttyy, mutta tuo laturi antaa sille virtaa siis muutaman watin.
EDIT: Toki, jos nopeammin haluaa ladata, niin silloin se PD. Mutta se ei siis ole pakollinen.
IMG_0602.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka