Läppärin päivitys tuli ajankohtaiseksi ja nyt pitkällisen "musta tuntuu" pähkäilyn jälkeen taidan samantien ostaa MacBook Pro M4 14".
En tiedä tulkitsenko väärin, mutta jos käytetystä MBPro 14" M3Pro koneesta pyydetään n. 1800 - 1900€ ja uus MBPro 14" M4 kone on
2000€, jotenkin uusi on aina uusi. 14" MBP siksi kun minulla on sopiva Pelicase jossa kuljetan reissussa konetta.
Kumman valitsen. Aikomus on alkaa kuvien käsittely Luminar Neo ja/tai Lightroomilla, Neo on hankittu, mutta tosi vähän olen käyttänyt.
Https://www.wired.com/story/which-macbo ... d-you-buy/ on kommentti ettei "kannata" ostaa MBP 14" M4 prossalla ja päivittää
siihen 1Tb levy, vaan ostaa MBP 14" M4Pro prossalla koska tulee 24Gb muistilla ja 512Gb levyä voi jatkaa ulkoisella kun hinta likipitäen sama.
Ymmärrän et kysymys vaikea, mutta mitäs mieltä täällä ollaan? Kumman valitsen?
Jatkotakuu. Apple Care maksaa 299€ 3v, mutten ymmärrä ehtoja ja kun kahlasin Apple sivuja en löytänyt.
Löysin oheisen: 99 € näyttö- tai runkovaurioista ja 259 € muista vahinkovaurioista. Tarkoittaako tämä et jos pudotan laitteen, se
korjataan joko 99€ tai 259€ maksulla? Entäs jos siihen tulee joku "sisäinen" vika? Aiempi MB oli huollon mukaan tehty niin pieneksi että
se oli kovin vaurio herkkä, minulla oli siihen sen aikainen jatkotakuu ja pari korjausta meni kustannuksitta, esimekiksi emolevy vaihdettiin.
Entäs sitten kyseenalaista mainetta aikaansaanut Gigantti myy Elcare jatkotakuuta hintaan, ilmeisesti 119€. Onko tästä kokemuksia, G
on saanut vähän joka suunnalta lunta tupaan ja siksi arvelluttaa ylipäänsä asioida heidän kanssa.
Uusi MBP on minulle sen verran hinnakas että jatkotakuu kiinnostaa vaikka kohtelen kamojani suht huolellisesti.
Pahoittelen jaarittelua ja kiitos kommenteista....
MacBook Pro M4 valinnan vaikeutta ja jatkotakuut
Keskustelua kannettavista
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro M4 valinnan vaikeutta ja jatkotakuut
Viesti Kirjoittaja Td5 »
-
Re: MacBook Pro M4 valinnan vaikeutta ja jatkotakuut
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Minusta käytettyä ei kannata harkita tuolla hinnalla. Hintaetua ei ole riittävästi jotta sukupolvea vanhempi kone olisi fiksu valinta.
Jos tavoitteena on 14" M4 24GB/512GB niin ero M4 vs M4 Pro on 2229 € vs. 2549 €. Pro on huomattavasti tehokkaampi, joten saattaisin maksaa sen 320 ekstraa siitä tehosta.
Massamuistin tarve on kipeämpi asia. 512 GB on aika vähän, vaikka tietenkin kuvakirjasto sijaitseekin ulkoisella levyllä. Oma M1 512 GB ahistaa usein, mutta sen kanssa tulee toimeen. Vanhassa MBP:ssä on 1,5 TB tallennustilaa, mikä tuntui paljon toimivammalta. Sisäisessä tallennustilassa on M1:ssä nyt käyttis (11 GB) ja ohjelmat (150 GB), LR previkat (90 GB), työtiedostot (15 GB) ja medioita (20 GB). Ja sit jotain joka täyttää levyä niin että vapaana on vain 23 GB.
En maksaisi yksityishenkilönä mistään caresta, ellen tietäisi olevani tavallista kömpelömpi pudottelija. Valmistajan virhevastuu ja kotivakuutus piisaa.
Jos tavoitteena on 14" M4 24GB/512GB niin ero M4 vs M4 Pro on 2229 € vs. 2549 €. Pro on huomattavasti tehokkaampi, joten saattaisin maksaa sen 320 ekstraa siitä tehosta.
Massamuistin tarve on kipeämpi asia. 512 GB on aika vähän, vaikka tietenkin kuvakirjasto sijaitseekin ulkoisella levyllä. Oma M1 512 GB ahistaa usein, mutta sen kanssa tulee toimeen. Vanhassa MBP:ssä on 1,5 TB tallennustilaa, mikä tuntui paljon toimivammalta. Sisäisessä tallennustilassa on M1:ssä nyt käyttis (11 GB) ja ohjelmat (150 GB), LR previkat (90 GB), työtiedostot (15 GB) ja medioita (20 GB). Ja sit jotain joka täyttää levyä niin että vapaana on vain 23 GB.
En maksaisi yksityishenkilönä mistään caresta, ellen tietäisi olevani tavallista kömpelömpi pudottelija. Valmistajan virhevastuu ja kotivakuutus piisaa.
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Samoin ajattelen itsekin. Toki riippuu paljon siitä, mitä koneella aikoo tehdä. Mulle tuo prossun päivitys pertsasta proohon on sikäli paikallaan, koska proossa on 10 performance corea ja tavallisessa vain neljä. Mun DAW:it osaa käyttää hyväkseen nimenomaan performance coreja, joten tällä on paljon merkitystä. Lisäksi proossa on yli tuplasti nopeampi memory bandwith. Tästäkin on hyötyä raskaiden plugarien kanssa. Proossa on myös TB5, kun tavallisessa on vain TB4.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Viesti Kirjoittaja Td5 »
Olen kahlannut näitä YouTube videoita koskien M4 ja yhdessä kerrottiin et M4 512Gb levy ja M4Pro 512Gb levyt on erilaiset.
Pro version oli huomattavasti? nopeampi. Hirvittää vaan miten alkaa kustannus karkaamaan...
Pro version oli huomattavasti? nopeampi. Hirvittää vaan miten alkaa kustannus karkaamaan...
-
Viesti Kirjoittaja Ilkka66 »
M4 on jo itsessään törkeän nopea, joten jos pitäisi valita M4 ja 1 TB kovalevy vs M4 Pro ja 512 GB kovalevy, ottaisin ensimmäisen vaihtoehdon.
iPhone 15 Pro, iPad Pro 11” M4, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Kuulin myös tuosta m4pro-mallin suuremmista ssd-nopeuksista. Lähde ei osannut sanoa syytä mutta spekuloi että m4pro-mallissa on ehkä tehokkaampi väylä. Eli välttämättä itse ssd ei ole sen nopeampi vaan se putki prosessorin ja ssd:n välissä on parempi.
Joka tapauksessa en olisi asiasta huolestunut. Perusmallissa on oikein nopea ssd, ei mikään ”rampautettu”. Pro-mallissa on vaan vielä nopeampi.
Joka tapauksessa en olisi asiasta huolestunut. Perusmallissa on oikein nopea ssd, ei mikään ”rampautettu”. Pro-mallissa on vaan vielä nopeampi.
-
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Se on tietysti jokaisen oma asia kuinka suuren tallennustilan haluaa, mutta itse pyrin aina pitämään laitteiden sisäisen tallennustilan mahdollisimman pienenä. Vähempi määrä laitteessa tarkoittaa vähempiä vaatimuksia varmuuskopiointilaitteistolle.
Kaikki laitteethan on varmuuskopioitava (minä en luota kannettavien laitteiden pysyvyyteen ollenkaan). Ja mitä vähemmän tavaraa on laitteessa, niin sen helpommin, nopeammin ja halvemmin kopiointi sujuu.
Olenkin laittanut ne suuremmista tallennustiloista säästetyt rahat kahden levyn peilaavaan NAS:iin, jonne tallennan kaikki tiedostot. NAS kopioi vielä itsensä kolmannelle, ulkoiselle levylle, ja jotta sekään ei vielä riittäisi, niin elintärkeimmät kansiot kopioidaan vielä pilveen.
Itse koneilla ei ole oikeastaan kuin käyttöjärjestelmät ja sovellukset, sekä muutama hassu tiedosto, jotka on hyvä aina olla mukana.
Ei ota niin kauheasti päähän jos laite jostain syystä laukeaa. En tiedä mitä tekisin jos koneen mukana häviäisi teratavun verran tavaraa.
Kaikki laitteethan on varmuuskopioitava (minä en luota kannettavien laitteiden pysyvyyteen ollenkaan). Ja mitä vähemmän tavaraa on laitteessa, niin sen helpommin, nopeammin ja halvemmin kopiointi sujuu.
Olenkin laittanut ne suuremmista tallennustiloista säästetyt rahat kahden levyn peilaavaan NAS:iin, jonne tallennan kaikki tiedostot. NAS kopioi vielä itsensä kolmannelle, ulkoiselle levylle, ja jotta sekään ei vielä riittäisi, niin elintärkeimmät kansiot kopioidaan vielä pilveen.
Itse koneilla ei ole oikeastaan kuin käyttöjärjestelmät ja sovellukset, sekä muutama hassu tiedosto, jotka on hyvä aina olla mukana.
Ei ota niin kauheasti päähän jos laite jostain syystä laukeaa. En tiedä mitä tekisin jos koneen mukana häviäisi teratavun verran tavaraa.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
Viesti Kirjoittaja Ilkka66 »
Edellisestä kirjoittajasta poiketen meikäläinen luottaa varmuuskopioinnissa pilvipalveluun. Microsoft 365 tilauksen myötä käytössä 1 TB tallennustilaa joka toimii samalla meikäläiselle varmuuskopiona.
iPhone 15 Pro, iPad Pro 11” M4, MacBook Pro 14” M2, Apple TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja Td5 »
Kiitos rakentavista pohdiskeluista.
Raahauduin tänään Jyväskylän iTronic liikkeeseen kyselemään ja kun kerroin että
”haastavin” touhu on kuvien editointi, mutta etten editoi liikkuvaa kuvaa,
sanottiin perus M4 + 16Gb kyllä riittää.
Tätä pitää pohtia.
Rahaa on rajallisesti. En näe mitään syytä ostaa turhan tehokasta laitetta.
Se tallennustila on varmaan kovin henkilökohtainen juttu. Jos laitteessa ei ole tilaa,
on ne ulkoisella oleva data varmaan kuitenkin varmuus kopioida? Siks aion kyl
mennä teran levyyn jota varmuuskopioin time capsuleen.
Nyt kun vielä osais päättää värin, se tumma on hieno, mutta koska kuljetan laitetta
Pelicans lootassa pyörällä askarruttaa hinkkaantuuko se musta pinta rikki?
Vanha hopean värinen Air on kestänyt hyvin, ei näy mitään jälkiä. Mulla ollut P
semmoset foam-toppaukset jotka ilmeisesti pitänyt A pakoillaan ja tarrat foamia
vasten. Itse Pelicase kuoreen on hinkkaantunut liki millin kolot kun sivulaukin
kiinnike on ollut sitä vasten. Ykspyttynen pyörä tärisee.
Raahauduin tänään Jyväskylän iTronic liikkeeseen kyselemään ja kun kerroin että
”haastavin” touhu on kuvien editointi, mutta etten editoi liikkuvaa kuvaa,
sanottiin perus M4 + 16Gb kyllä riittää.
Tätä pitää pohtia.
Rahaa on rajallisesti. En näe mitään syytä ostaa turhan tehokasta laitetta.
Se tallennustila on varmaan kovin henkilökohtainen juttu. Jos laitteessa ei ole tilaa,
on ne ulkoisella oleva data varmaan kuitenkin varmuus kopioida? Siks aion kyl
mennä teran levyyn jota varmuuskopioin time capsuleen.
Nyt kun vielä osais päättää värin, se tumma on hieno, mutta koska kuljetan laitetta
Pelicans lootassa pyörällä askarruttaa hinkkaantuuko se musta pinta rikki?
Vanha hopean värinen Air on kestänyt hyvin, ei näy mitään jälkiä. Mulla ollut P
semmoset foam-toppaukset jotka ilmeisesti pitänyt A pakoillaan ja tarrat foamia
vasten. Itse Pelicase kuoreen on hinkkaantunut liki millin kolot kun sivulaukin
kiinnike on ollut sitä vasten. Ykspyttynen pyörä tärisee.
-
Viesti Kirjoittaja jt.syrja »
Mulla on kanssa kaikki työjutut onedrive pilvessä ja koneella vain murto-osa kaikesta. Sen verran kuitenkin onedriven kaatuminen jännittää, että olen hankkinut Synologyn NASsin, joka lataa aina koko onedriven sisällön talteen. Laitoin jopa sellaisen asetuksen päälle, että vaikka poistaisin tiedoston koneelta/onedrivestä, niin sitä ei koskaan poisteta synologyn levyltä. Itse pidän tätä jo riittävänä, mutta jossain kohtaa meinaan laittaa synologyn sisään toisen neljän teran levyn ja peilaan sille kaiken vielä toiseen kertaan.
Jos haluaisi vielä paremman varmistuksen, niin vastaavan synologyn voisi pystyttää vielä toiseen osoitteeseen, mutta aika huono tuuri pitää käydä, että onedriven pilvi kaatuu ja talo palaa samaan aikaan.
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Varmasti riittää mainiosti.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka