Aivan ekaksi pahoittelut siitä, että mä olen ollut viime aikoina varsin passiivinen täällä foorumilla. Jos olisi mahdollisuus järjellisesti läpikäydä kaikki kontentti, mitä tässä on vastaan tullut, luulen että nauttisin aika vahvaa ymmärrystä ainakin kaikkien teidän osalta, joiden kanssa olen ollut tekemisissä täällä. Tahallisuudesta kaukana – ja nyt teen comebackin hyvästä syystä.
Uskallan väittää, että jokainen meistä on kukin omalla tahollaan etsinyt sitä omaa viisasten kiveään AI-avusteiseen koneen käyttöön liittyen. Yksinkertaisimmillaan tuo maailma aukeaa kiipeämällä oman suosikkitarjoajan sivuille avaamalla sinne tilin, ilmaisen tai maksullisen – ja alkamalla käyttämään sitä. Siinä se. Sitten siitä eteenpäin se muuttuukin monimutkaisemmaksi, kun tarpeet tarkentuvat ja mukaan kuvioihin astuvat GDPR ja muut jutut, joita ei joko pysty tai vaan halua pilvipohjaisissa palveluissa toteuttaa.
Tulee eteen se karuselli, missä odottaa loputon tutkimisen suo erilaisten SLA-luvattujen, sertifioitujen, suojattujen, ja erilaisten paikallisten AI-ratkaisujen muodossa – niitähän on joka lähtöön ja toinen toistaan uskomattomammilla lupauksilla ominaisuuksilla varustettuna.
Mulla oli viime vuonna alkukesästä tilaisuus vierailla Sodankylän filmifestareilla, ja sillä reissulla tuli tavattua iso nippu alan ihmisiä ja juteltua työnkulullisista jutuista ja tuotannollisista asioista ylipäätään. Olin aika yllättynyt siitä, että melko laajalti uskotaan, että seuraavien viiden vuoden aikana AI-avusteinen produktio ja/tai työnkulut tulevat näkymään voimakkaasti oman alan töissä ja työmahdollisuuksissa. Siinä kohtaa, kun mennään luoviin toimenkuviin ja tehtäviin, joita ihmiset tekevät ja joihin AI on tulossa tyrkylle, kyllä se siellä on näyttäytynyt enemmän mörkönä kuin mahdollistajana. Ja jos yhtään uutisia seuraa siitä, mitä maailmalla tapahtuu ja minkälaisia koalitioita esim. isot pelurit keskenään copyright-skenessä solmivat, en lainkaan ihmettele, miksi näin on.
Mulla käynnistyi tuolla reissulla henkilökohtainen missio: “Selvitä AI:n mahdollisuudet omassa workflow’ssa.” Ja olihan se sitten ihan kiintoisa kesäloma tosiaan. Konkluusio oli, että vitsit kun olisi oikein iso luottokortti, eikä tarttisi välittää tietosuojajutuistakaan tuon taivaallista, niin sitähän pystyisi duunaamaan käytännössä mitä tahansa mieleen juolahtaa! Ehdoista ei vaan kumpikaan sattunut täyttymään. Tuli semmoinen fiilis, että asialle tarvitsee tehdä jotain...
3.11.2025
Istun tässä nyt melkein puolitoista vuotta myöhemmin, ihan jäätävän kehitysympäristön edessä, tekemässä koekäännösvedoksia PetoAI MacOS-työpöytäapista. Yhden miehen harrastusprojektina alkanut juttu on matkan varrella muuttunut kaupalliseksi startupiksi ja saanut kyytiinsä pari muutakin ahkeraa ihmistä tekemään siitä uutta suomalaista startup-menestystarinaa.
Me emme ole tylsiä pilvikauppiaita, vaan itse asiassa ennustamme niiden hidasta kuolemaa – perustuen siihen, että niiden tarjoama data on muuttumassa hitaasti enemmän ja vähemmän jääviksi, jollain tapaa johonkin suuntaan kallellaan olevaksi. Ja jotta homma olisi riittävän härskiä, käyttöehdoilla huolehditaan jatkossa siitä, että palveluiden käyttäminen antaa kunkin käyttäjän datan operaattorille ikään kuin lahjaksi, jota tämä surutta käyttää kauppatavarana juuri siellä, mistä siitä parhaan hinnan sattuu saamaan.
Tarve älypalveluille, jotka tekevät hommansa haluttaessa vaikka kokonaan verkosta irti, alkaa olla oikeasti olemassa – ja kasvaa koko ajan. Jollekin teinitytölle voi olla yhdentekevää, päätyykö hänen huulenmutristelukuvansa jonkun kasvojentunnistussoftan tietokantaan, mutta päteekö sama juttu muutaman vuoden hommia tehneen pienyrittäjän tilinpäätökseen, jos se löytyisi jostain data-analyysistä tai reittauksesta, jossa on julkaistu joku “Top 50 worth-to-buy businesses based on location”?
Mun viesti oli tässä. Oon aika pahoillani, etten osaa lyhyesti kirjoitella. Me ollaan tulossa ja me tarvitaan teidän tukea. Katsoin, että oli oikea hetki tulla kertomaan tästä. Yli 50 000 riviä optimoitua Python-koodia
Koko ajan tapahtuu. Kuulette meistä pian!
t. Perza
ps. PetoAI on aito ekoteko, sillä se on koodattu Suomessa Applen koneilla, SER-romuista itse kasatussa kehitysympäristössä.