macOS Ventura vanhenee
-
Monvici
macOS Ventura vanhenee
Viesti Kirjoittaja Monvici »
Seuraava macOS olisi Sonoma, joka taas vanhenisi vuoden 2026 lopulla, jolloin oikeastaan olen ajatellut päivittävän uudempaan malliin. Jotta mun ei tarvitsisi maksaa itseäni kipeäksi satoja euroja Sonoman päivityksestä miten saan sen halvemmalla tai ilmaiseksi lainaan?
-
zoor
Re: macOS Ventura vanhenee
Viesti Kirjoittaja zoor »
https://support.apple.com/fi-fi/108382
Jos on joku syy päivittää Sonomaan, senkin saa App Storesta ladattua. Päivitykset eivät sinällään eivät maksa mitään, jossei lasketa aikaa, joka menee mahdollisien ongelmien korjaamiseen. Esim. jokin erikoisohjelmisto vaatii uudempaa maksullista versiota tjsp.
-
kuorolilli
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
-
Monvici
Mä en tiedä, että ymmärrätkö ollenkaan sitä todellisuutta, että vuoden 2017 mac ei tue mitään uusia päivityksiä. Ne kaikki pitää jatkossa ladata itse manuaalisesti ulkoisen laitteen kautta.zoor kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 2.29 En ehkä ymmärrä kysymystä, mutta miksi et päivitä konetta ohjelmistopäivityksen avulla? Jos kyseessä on tosiaan 2024 MBP (vain onko sittenkään, jos siinä on Ventura), niin Tahoe menee tuohon helpoiten tuota kautta. Ohje:
Jos on joku syy päivittää Sonomaan, senkin saa App Storesta ladattua. Päivitykset eivät sinällään eivät maksa mitään, jossei lasketa aikaa, joka menee mahdollisien ongelmien korjaamiseen. Esim. jokin erikoisohjelmisto vaatii uudempaa maksullista versiota tjsp.
-
Monvici
Mun pro on 2017 enkä aio vaihtaa sitä ennen ensi vuoden loppua.kuorolilli kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 9.34 MacBook Pro 2024 julkaistiin marraskuussa 2024 ja siihen oli valmiiksi esiasennettuna Sequoia jota vanhempaa siihen ei pysty asentamaan, joten kyseessä on varmaankin vanhempi kone?
-
zoor
Viesti Kirjoittaja zoor »
Omistan 2024 hyvässä kunnossa olevan MacBook Pron.
-
homenamsi
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Vaikeuksia alkaa tulla n. 3 vuoden kuluttua käyttöjärjestelmän tuen päättymisestä kun innokkaimmat sovellustensa päivittäjät alkava lopettaa tukensa vanhemmille käyttöjärjestelmäversioille omien sovellustensa uusimmissa versioissa. Ellei ole pakko päivittää sovelluksia uusimpiin versioihin, niin sekään ei pahemmin haittaa vielä moneen vuoteen sen jälkeen.
[Tätä kirjoitan v. 2012 läppärillä, jossa on Catalina (10.15). Kaikki tarpeellinen toimii tässäkin vaikka kone nyt onkin 'omistettu' parin skannerin käyttötarpeisiin.]
-
jjpeltola
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Ei sitä tarvitse vaihtaa. Kirjoitan tämän viestin macOS Mojavella (10.14.6), MacBook Pro 13" (mid 2012).
-
jhalmu
Viesti Kirjoittaja jhalmu »
Macbook Pro 16" i9
Mac Mini Pro M4
-
Monvici
Avaa itsellesi laadukkain olutpullo, sillä sun vastaus oli järkevin ja ymmärtävin koko tässä ketjussa.jhalmu kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 11.38 Tosiaan macbook pro 2017 viimeisin virallinen on Ventura. Uudemman siihen saisi esimerkiksi OpenCorella joka antaa päivittää epävirallisesti uudempaan malliin. Välillä se on hyödyllistä, välillä saa vain tahmean koneen. Niin kuin mainittu, Venturalla pääset varmasti vielä vuoden eteenpäin riippuen toki tarpeistasi.
Mä päivittäisin sen mielelläni, sillä se antaisi mielenrauhan ainakin tietoturvan puolesta. Vaikka Apple tekee käyttöjärjestelmään liittyviä päivityksiä 2-3 kuukauden välein, niin jo yhdellä alkupäivityksellä on sielunrauha taattu.
Mä teen sivutyönä nettisivuja osittain koodauksella ja osittain maksullisilla ohjelmilla. Tietoturva ollut aina ykkösasia, joten haluan ylläpitää sitä jatkossakin.
Juuri tuosta OpenCoresta olenkin lukenut jonkin verran. Onko väite 32GB muistitikusta oikea, sillä taustatutkimusteni myötä on selvinnnyt, että macOs Sonoman koko on 14GB ja sen saisi asennettua juurikin erilliselle muistitikulle ?
Mä latasin eilen macOS.iso-tiedoston, jonka jo poistin, sillä kone alkoi herjaamaan eikä mulla ole vielä isoa tikkua.
-
jhalmu
Viesti Kirjoittaja jhalmu »
Mut nyt mä jatkan vähän sekavammin:
Pistä kiintolevy puoliks ja asenna siihen esim Fedora Linux. Tikun osaatkin tehdä. Huomaat hienoisen ihanaisen laadun nousun. Itsellä macbook pro 2019 ja... no oikeastaan käytän sitä pelaamiseen kun muuten on niin uutta rautaa liikaa ettei kehtaa ottaa pääkoneeks. Helpin tarvittaessa. Tai googlella itsekin löytänyt hyvin vastaukset. En muista oliko 2017 koneessa tietoturva T2-siru mutta siihen on oma valmis Isonsa asennettavaksi tai sitten asentaa vaan asennuslähteen. En tiedä rupeisko Omarchyä asentelemaan kun on kaunis ja toimiva muuten, mutta... jätetään sekavuus tähän.
Macbook Pro 16" i9
Mac Mini Pro M4
-
Don MC
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Turhan hyökkäävää asennetta auttajaa kohtaan, kun alkupostauksessa itse kirjoitit että se on 2024 MacBook Pro. Sitten se onkin yhtäkkiä 2017. Ihmekös tuo jos auttavat vihjeetkin menevät silloin hieman vikaan.Monvici kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 11.03Mä en tiedä, että ymmärrätkö ollenkaan sitä todellisuutta, että vuoden 2017 mac ei tue mitään uusia päivityksiä. Ne kaikki pitää jatkossa ladata itse manuaalisesti ulkoisen laitteen kautta.zoor kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 2.29 En ehkä ymmärrä kysymystä, mutta miksi et päivitä konetta ohjelmistopäivityksen avulla? Jos kyseessä on tosiaan 2024 MBP (vain onko sittenkään, jos siinä on Ventura), niin Tahoe menee tuohon helpoiten tuota kautta. Ohje:
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
-
Monvici
Luulen, että kyseessä enemmänkin väärinkäsitys.Don MC kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 17.28Turhan hyökkäävää asennetta auttajaa kohtaan, kun alkupostauksessa itse kirjoitit että se on 2024 MacBook Pro. Sitten se onkin yhtäkkiä 2017. Ihmekös tuo jos auttavat vihjeetkin menevät silloin hieman vikaan.Monvici kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 11.03Mä en tiedä, että ymmärrätkö ollenkaan sitä todellisuutta, että vuoden 2017 mac ei tue mitään uusia päivityksiä. Ne kaikki pitää jatkossa ladata itse manuaalisesti ulkoisen laitteen kautta.zoor kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 2.29 En ehkä ymmärrä kysymystä, mutta miksi et päivitä konetta ohjelmistopäivityksen avulla? Jos kyseessä on tosiaan 2024 MBP (vain onko sittenkään, jos siinä on Ventura), niin Tahoe menee tuohon helpoiten tuota kautta. Ohje:
Asia on joka tapauksessa ratkaistu. Sain ladattua 2017 läppärille kovan tutkimusurakan jälkeen Sonoman. Pelittää oikein hyvin.
-
Monvici
Suuret kiitokset avusta!jhalmu kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 16.37 Mä taisin jollain ihan 16GB:llä kerran kokeilla mun 2011 airille. Asennus onnistui mutta sujuvuus nollassa.
Mut nyt mä jatkan vähän sekavammin:
Pistä kiintolevy puoliks ja asenna siihen esim Fedora Linux. Tikun osaatkin tehdä. Huomaat hienoisen ihanaisen laadun nousun. Itsellä macbook pro 2019 ja... no oikeastaan käytän sitä pelaamiseen kun muuten on niin uutta rautaa liikaa ettei kehtaa ottaa pääkoneeks. Helpin tarvittaessa. Tai googlella itsekin löytänyt hyvin vastaukset. En muista oliko 2017 koneessa tietoturva T2-siru mutta siihen on oma valmis Isonsa asennettavaksi tai sitten asentaa vaan asennuslähteen. En tiedä rupeisko Omarchyä asentelemaan kun on kaunis ja toimiva muuten, mutta... jätetään sekavuus tähän.
Nykyinen mäkki tukee hyvin OpenCore-Patcheria. Sieltä löytyi tuo Sonoma. En tiedä oliko sillävaikutusta, että latasin uudelleen tuon Sonoma.iso-tiedoston, jonka jälkeen tuon OpenCoren. Nyt se on latautunut vähän aikaan tuota järjestelmäpäivitystä.
Apple storeen oli turhaa tukeutua luonnollisesti.
-
jjpeltola
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Kyllä se macOS Sonoma App Storesta löytyy: https://support.apple.com/fi-fi/102662Monvici kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 18.39 Nykyinen mäkki tukee hyvin OpenCore-Patcheria. Sieltä löytyi tuo Sonoma. En tiedä oliko sillävaikutusta, että latasin uudelleen tuon Sonoma.iso-tiedoston, jonka jälkeen tuon OpenCoren. Nyt se on latautunut vähän aikaan tuota järjestelmäpäivitystä.
-
Monvici

jjpeltola kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 20.45Kyllä se macOS Sonoma App Storesta löytyy: https://support.apple.com/fi-fi/102662Monvici kirjoitti: ↑16.11.2025 klo 18.39 Nykyinen mäkki tukee hyvin OpenCore-Patcheria. Sieltä löytyi tuo Sonoma. En tiedä oliko sillävaikutusta, että latasin uudelleen tuon Sonoma.iso-tiedoston, jonka jälkeen tuon OpenCoren. Nyt se on latautunut vähän aikaan tuota järjestelmäpäivitystä.
Kyllä löytyy, mutta laite ei tue sitä, jos yrittää ladata kaupasta.
Lataus alkoi tikun(hain töiden jälkeen isomman)kautta klo 10 aikoihin. Nyt yhden jälkeen yöllä ja alussa ollaan. Wi-fi pätkii ladatessa, mutta silti se näyttää liikkuvan hitaasti.
En ole tosin varma, että klikkasinko uudelleen käynnistyksen yhteydessä oikeaa asemaa vai täysin väärää. Klikkasin ekan, joka oli OpenCore. Kaksi muuta olivat perus levykkeitä.
Kuten aiemmin Venturan uusi versio ilmestyi 15-20 päivän välein.
Nyt kun tää joku päivä latautuu ja kuun vaihteessa tulee seuraava päivitys, niin mikäli mä skippaan sen niin suostuuko OpenCore päivittää sitä myöhemmin, jos mä päivitän sen tammikuussa vasta? Jatkossahan kaikki päivitykset tehdään manuaalisesti..
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka