Onnistuuko tuon vanhemman iMacin käyttö Mac Mini M4 kanssa? Jos ei niin mikä olisi?
iMac specs:
4,2 GHz Quad-Core Intel Core i7
Radeon Pro 580 8 GB
40 GB 2400 MHz DDR4
-
iMac 27" 2017 + Mini
Pienen ihmeen ystävät
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
pulse
iMac 27" 2017 + Mini
Viesti Kirjoittaja pulse »
-
KenSu
Re: iMac 27" 2017 + Mini
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Miten sitä imacia ajattelit käyttää mac minin kanssa? Mikään ei tietenkään estä vanhan koneen käytön jatkamista samalla kun sulla on uusi.
-
pulse
-
eki
Viesti Kirjoittaja eki »
Valitettavasti iMacisi on tähän liian uusi. https://support.apple.com/fi-fi/105126
-
pulse
Mitä tarkoitat? Liian uusi / siinä tapauksessa käytön luulisi olevan helpompaa, kuin vanhemman koneen kanssa?
Niin ollen pyydän näytön suosituksia MiniMaciin.
Niin ollen pyydän näytön suosituksia MiniMaciin.
-
KenSu
Viesti Kirjoittaja KenSu »
Ei toimi imacit nykyisten mac-minien näyttönä (vaikka olisi riittävän vanhaa mallia). Target-display-moodi ei toimi uusissa koneissa.
Tarviit siis erillisen näytön.
Tarviit siis erillisen näytön.
-
samantan
Viesti Kirjoittaja samantan »
Mikäli haluat käyttää nykyistä iMaciasi uuden Mac minin näyttönä, on oikeastaan ainoa vaihtoehto hankki Luna Display USB-C adapteri. Se mahdollistaa myö uudempien iMacien käytön näyttönä täydellä 5K resoluutiolla.
Lisätietoja iMacin käyttämisestä näyttönä Luna Displayn avulla löytyy heidän sivuiltaan:
https://astropad.com/blog/step-by-step- ... a-monitor/
Lisätietoja iMacin käyttämisestä näyttönä Luna Displayn avulla löytyy heidän sivuiltaan:
https://astropad.com/blog/step-by-step- ... a-monitor/
-
eki
Viesti Kirjoittaja eki »
Kas, tuohan on mielenkiintoinen tieto, kiitos! Pitänee harkita oman iMacin käyttöä työ-PC:n lisänäyttönä, kun se tuossa pöydällä lähes käyttämättömänä seisoo.
-
pulse
Todella paljon kiitos. Kotonani iMac27" on Konttorilla ollut kohta 20v. sopivalla paikallaan, ilmeisesti myös tulevassa? Tämä oli ja on Tärkeä tieto-taito.
-
Yaffa63
Viesti Kirjoittaja Yaffa63 »
Olen käyttänyt Luna Display plugia, kun olen yhdistänyt Mac Minini tai Macbook Airini 2017 iMac 27" näyttöön. Tällöin olen enimmäkseen käyttänyt tilaa, jossa iMacin näyttö toimii pelkästään Minin tai Airin näyttönä. Tässä tilassa ei pääse iMacin omiin appeihin käsiksi, mutta sen levyjä pääsee kyllä käyttämään. Näytön nopeus on riittävä peruskäyttöön (Safari, office ym), mutta koko ruudun videon käyttöön se ei sovellu. Jos nopeampaa näyttöä tarvitsi, niin sammutin Luna Display apin ja käytin vanhempia iMacin appeja.
Joudun myös välillä käyttämään Windowsia (Power BI ja jotkin Excelin toiminnot). Minulla on W11 intelpohjaisessa MacBook Pro:ssa ja sen käyttö iMacin näytöllä hoituu sujuvasti Appstoresta saatavalla Windows apilla. Käytössä tällöin koko iMacin näyttö retina tarkkuudella. Ja on helppoa vaihdella Macille (ja takaisin) pyyhkäisemällä monella sormella kosketuslevyä.
Valitettavasti Macin ruudunjako ei osaa hyödyntää samalla lailla Minin tai Macbookin näyttöjä iMacin koko näytön kokoisena, vaan se toimii ko. laitteiden omien näyttöjen tarkkuudella. Ongelman pystyy onneksi kiertämään. Verkkokaupoista löytyy usb-c liitäntään kytkettäviä Dummy Plugeja, jotka huijaavat Miniä tai Macbookia luulemaan, että niihin on liitetty tarkempi monitori, jolloin myös ruudunjako appi välittää iMacille täysikokoisen ruudun. Macbook Airia käyttäessäni suljen aina Airin kannen, jolloin näyttönä on vain iMac. Mini toimii tietysti sellaisenaan, kun muuta näyttöä ei siihen minulla ole edes kytkettynäkään. Minulla on siis omat Dummy Plugit Airia ja Miniä varten. Tällä yhdistelmällä pystyn ajamaan kaikkia kolmea (Mini, Air ja Win) iMacilla täydellä tarkkuudella, ja monen sormen pyyhkäisyllä vaihtamaan koneesta toiseen. Lisäksi Imacin oma vanha MacOS on koko ajan päällä, koska tässä yhdistelmässähän nuo muut laitteet toimivat iMacin apeissa (Windos ja Ruudunjako)
Minun Dummy Plugit maksoivat hiukan alle 15€ kpl. Ne kykenevät 4K tarkkuuteen, mutta käytän niiden kanssa 2560x1440 tarkkuutta. Sitä tarkemmat menevät minun silmilleni liian pieneksi. Tuo 2560x1440 on ja näyttää siis ihan samalta, kuin iMacin oma retinanäyttö oletustarkkuudellaan. Sama asetelma toimisi varmaan myös vanhemmilla ei retina iMac 27:lla, mutta retina näyttö tekee tästä erityisen miellyttävän.
Jos kokoruudun nopea videotoisto ei ole must, niin tällaisella tempulla saa hienon 5K näytön todella edullisesti. Ja onnistuuhan siis niiden videoiden katsominen tälläkin kombolla, kun niitä katselee vanhemman MacOS:n alaisuudessa (minulla Ventura). Lisävinkkinä vielä, että kun laittaa eri koneisiin erilaiset taustakuvat, niin hahmottuu heti, mitä konetta käyttää...
Luna Displayn käyttö on jäänyt vähälle noiden Dummy Plugien oston jälkeen, koska tuo koneelta toiselle vaihtaminen onnistuu niiden avulla niin näppärästi. Mini minulla on kiinni iMacissa Thunderbolt kaapelilla ja Air on minulla kiinni iMaciin langallisen gigasen verkon kautta.
Näillä tempuilla pystyy jatkamaan isonäyttöisen iMacin elinaikaa useilla vuosilla.
Joudun myös välillä käyttämään Windowsia (Power BI ja jotkin Excelin toiminnot). Minulla on W11 intelpohjaisessa MacBook Pro:ssa ja sen käyttö iMacin näytöllä hoituu sujuvasti Appstoresta saatavalla Windows apilla. Käytössä tällöin koko iMacin näyttö retina tarkkuudella. Ja on helppoa vaihdella Macille (ja takaisin) pyyhkäisemällä monella sormella kosketuslevyä.
Valitettavasti Macin ruudunjako ei osaa hyödyntää samalla lailla Minin tai Macbookin näyttöjä iMacin koko näytön kokoisena, vaan se toimii ko. laitteiden omien näyttöjen tarkkuudella. Ongelman pystyy onneksi kiertämään. Verkkokaupoista löytyy usb-c liitäntään kytkettäviä Dummy Plugeja, jotka huijaavat Miniä tai Macbookia luulemaan, että niihin on liitetty tarkempi monitori, jolloin myös ruudunjako appi välittää iMacille täysikokoisen ruudun. Macbook Airia käyttäessäni suljen aina Airin kannen, jolloin näyttönä on vain iMac. Mini toimii tietysti sellaisenaan, kun muuta näyttöä ei siihen minulla ole edes kytkettynäkään. Minulla on siis omat Dummy Plugit Airia ja Miniä varten. Tällä yhdistelmällä pystyn ajamaan kaikkia kolmea (Mini, Air ja Win) iMacilla täydellä tarkkuudella, ja monen sormen pyyhkäisyllä vaihtamaan koneesta toiseen. Lisäksi Imacin oma vanha MacOS on koko ajan päällä, koska tässä yhdistelmässähän nuo muut laitteet toimivat iMacin apeissa (Windos ja Ruudunjako)
Minun Dummy Plugit maksoivat hiukan alle 15€ kpl. Ne kykenevät 4K tarkkuuteen, mutta käytän niiden kanssa 2560x1440 tarkkuutta. Sitä tarkemmat menevät minun silmilleni liian pieneksi. Tuo 2560x1440 on ja näyttää siis ihan samalta, kuin iMacin oma retinanäyttö oletustarkkuudellaan. Sama asetelma toimisi varmaan myös vanhemmilla ei retina iMac 27:lla, mutta retina näyttö tekee tästä erityisen miellyttävän.
Jos kokoruudun nopea videotoisto ei ole must, niin tällaisella tempulla saa hienon 5K näytön todella edullisesti. Ja onnistuuhan siis niiden videoiden katsominen tälläkin kombolla, kun niitä katselee vanhemman MacOS:n alaisuudessa (minulla Ventura). Lisävinkkinä vielä, että kun laittaa eri koneisiin erilaiset taustakuvat, niin hahmottuu heti, mitä konetta käyttää...
Luna Displayn käyttö on jäänyt vähälle noiden Dummy Plugien oston jälkeen, koska tuo koneelta toiselle vaihtaminen onnistuu niiden avulla niin näppärästi. Mini minulla on kiinni iMacissa Thunderbolt kaapelilla ja Air on minulla kiinni iMaciin langallisen gigasen verkon kautta.
Näillä tempuilla pystyy jatkamaan isonäyttöisen iMacin elinaikaa useilla vuosilla.
iPhone 15 Pro Max, Apple Watch Ultra 2, AirTagsX4, Airpods pro
iMac 27” 2017, iMac 27"Mid 2011, Mac Mini M1, MacBook Air M3, MacBook Pro 2018, iPad Pro 12.9" M1 1TB cell.+Pencil2.
Apple TV X2, AirPort Time Capsule X2 & Extreme
iMac 27” 2017, iMac 27"Mid 2011, Mac Mini M1, MacBook Air M3, MacBook Pro 2018, iPad Pro 12.9" M1 1TB cell.+Pencil2.
Apple TV X2, AirPort Time Capsule X2 & Extreme
10 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka