Mistähän mahtaa johtua; Nebulan 12M/1M ADSL2+ liittymän nopeus romahtaa kun purkkiin (A-Link RR24) kytkee kiinni SIP-puhelimen. Saattaa romahtaa niinkin pahasti, että nopeustesti antaa tulokseksi enää 300 kbit/s!!
Joku asetus nyt varmaan jossain päin honkia, mutta mikä ja missä? Nebulan tuki ei osannu äkkiseltään sanoa mikä mättää...
- Jasca -
Ongelmia laajakaistassa SIP-puhelimen kanssa
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Ongelmia laajakaistassa SIP-puhelimen kanssa
Viesti Kirjoittaja Jasca »
• iMac Retina 5K 27" 4.0 GHz i7 | 32 GB | FD | SD | macOS Big Sur
• MBP 15" 2.7 GHz i7 | 16 GB | Radeon Pro 4 GB | SSD | macOS Monterey
• iMac 27" 2.7 GHz i5 | 8 GB | HDD | SD | MacOS X El Capitan
-
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Minulla taas on aito ja alkuperäinen 1. sukupolven RoadRunner 44, ollut käytössä kohta viisi vuotta ja hyvin pelaa! Noh, kerran olen joutunut firmwaren polttamaan takaisin USB-portin kautta kun meni kuralle asetuksia räplätessä, mutta uusimmalla firmiksellä on pelannut jo vuosikausia kuin junan vessa.NeliX4 kirjoitti:Varmaan joku laadukkaamman merkkinen purkki vois toimia paremmin. Itsellä ei ainakaan ole mitään positiivisia kokemuksia noista A-linkin vehkeistä.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
iPhone 3G / iOS4
-
Nebula kans viittaili ton purkin suuntaan... Tosin mulla on ollu aiemmin RR44 (kaksikin eri versiota), joka on toiminut useita vuosia ongelmitta. Vaan eihän se mitään tarkoita.
Semmosenkin huomion tein, että liittymän nopeus vaihtelee myös ilman tota SIP-puhelintakin melkoisesti: 3500-8500 kbit/s (FTP:llä 400-800 KB/s). Aika kaukana 12 megasta (vaikka se onkin teoreettinen nopeus).
Ei vaan viittis mennä ostamaan toista purkkia sen takia, että saa todeta ongelman olevan jossain muualla![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Semmosenkin huomion tein, että liittymän nopeus vaihtelee myös ilman tota SIP-puhelintakin melkoisesti: 3500-8500 kbit/s (FTP:llä 400-800 KB/s). Aika kaukana 12 megasta (vaikka se onkin teoreettinen nopeus).
Ei vaan viittis mennä ostamaan toista purkkia sen takia, että saa todeta ongelman olevan jossain muualla
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Katotko ton liittymän nopeuden modeemin käyttöliittymästä, vai lasketko latausnopeuden perusteella? Minkälainen / pituinen johto seinän ja purkin välillä on?
Olen aikoinani ollut monta vuotta töissä nettihelpparissa, ja uskoin varmana että omat ongelmani johtuivat operaattorista. Nopeus heittelehti, ja pätki usein (aiemmin oli toiminut hyvin). Valitin Soneralle niin monta kertaa, että loppujen lopuksi joku tuli paikan päälle kattomaan.
Asuntoni on kerrostalon alimmassa kerroksessa talon puhelinjakamon yläpuolella. Puhelinjakamosta mitattuna signaali oli erinomainen, erityisesti ottaen huomioon että keskukseen oli muutama kilometri. Kun asentaja tuli sisältä mittaamaan, oli signaali kuitenkin vaimentunut niin, että kellarin ja asunnon välinen vaimennus vastasi 2km etäisyyttä... Siitä homma sitten rupesikin selviämään, kun testasin toista puhelinpistoketta kaikki toimikin hyvin. Loppujen lopuksi olin itse joskus kämmännyt kun olin avannut tämän ongelmaisen pistokkeen, ja laittanut karvat väärin (en vain aiemmin muistanut avanneeni sitä).
Korjauksen jälkeen kaikki onkin toiminut hyvin.
Yksi varsin yleinen ongelman aiheuttaja on se seinän ja modeemin välinen johto, erityisesti jos siinä on pitkä jatkojohto. Ennen puhelinkaapelina käytettiin lähes poikkeuksetta kuparia sisältävää piuhaa, mutta muutaman viime vuoden aikana alumiinia sisältävät piuhat ovat lisääntyneet. Ne eivät vain johda signaalia yhtä hyvin...
Suosittelisin kyllä muutenkin testaamista toisella (naapurin?) modeemilla jos vain mahdollista.
Olen aikoinani ollut monta vuotta töissä nettihelpparissa, ja uskoin varmana että omat ongelmani johtuivat operaattorista. Nopeus heittelehti, ja pätki usein (aiemmin oli toiminut hyvin). Valitin Soneralle niin monta kertaa, että loppujen lopuksi joku tuli paikan päälle kattomaan.
Asuntoni on kerrostalon alimmassa kerroksessa talon puhelinjakamon yläpuolella. Puhelinjakamosta mitattuna signaali oli erinomainen, erityisesti ottaen huomioon että keskukseen oli muutama kilometri. Kun asentaja tuli sisältä mittaamaan, oli signaali kuitenkin vaimentunut niin, että kellarin ja asunnon välinen vaimennus vastasi 2km etäisyyttä... Siitä homma sitten rupesikin selviämään, kun testasin toista puhelinpistoketta kaikki toimikin hyvin. Loppujen lopuksi olin itse joskus kämmännyt kun olin avannut tämän ongelmaisen pistokkeen, ja laittanut karvat väärin (en vain aiemmin muistanut avanneeni sitä).
Korjauksen jälkeen kaikki onkin toiminut hyvin.
Yksi varsin yleinen ongelman aiheuttaja on se seinän ja modeemin välinen johto, erityisesti jos siinä on pitkä jatkojohto. Ennen puhelinkaapelina käytettiin lähes poikkeuksetta kuparia sisältävää piuhaa, mutta muutaman viime vuoden aikana alumiinia sisältävät piuhat ovat lisääntyneet. Ne eivät vain johda signaalia yhtä hyvin...
Suosittelisin kyllä muutenkin testaamista toisella (naapurin?) modeemilla jos vain mahdollista.
-
Viesti Kirjoittaja tt »
Alumiinisia puhelinkaapeleita?kamina kirjoitti:Ennen puhelinkaapelina käytettiin lähes poikkeuksetta kuparia sisältävää piuhaa, mutta muutaman viime vuoden aikana alumiinia sisältävät piuhat ovat lisääntyneet. Ne eivät vain johda signaalia yhtä hyvin...

![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ettei nyt kuitenkin olisi tinattua kuparia? Alumiinia käytetään vain paksuissa voimavirtakaapeleissa ja niissäkin vain keveytensä takia, sähköä ne johtavat tosiaan huonommin kuin kupariset.
MacBook Pro 17" 2.4GHz (Santa Rosa) / 2GB RAM / 160GB HD / OS X 10.6.4
iPhone 3G / iOS4
iPhone 3G / iOS4
-
-
Kaapeleissakin vika toki voi olla, mutta tässä tapauksessa se on aika epätodennäköistä. Ai miksi? No siksi, että kaapelit ovat uusia (tämän vuosituhannen tuotteita) ja yhteydet toimivat ongelmitta Elisan 8 megasen liittymän kanssa. Ongelmat alkoivat siirryttäessä Nebulalle ja ADSL2+ tekniikkaan.
Alhaisimmillaan on käyty n. 200 kbps nopeudessa! Nopeuksia olen mitannut sekä htm-testereillä, että ftp-siirroilla (suoraan Nebulan ftp-palvelimelta). Tässä välissä on ehditty kokeilemaan toista modeemimerkkiäkin (Billion, mitä Nebula itse markkinoi) - ei vaikutusta. Eli modeemissa vika ei ole. Eikä kaapeleissa.
Nyt Nebula on saanut yhteyden toimimaan joten kuten, tosin modeemin kättelynopeus ei ole 12092 kbps (mitä sen pitäisi olla) vaan 9996 kbps. Boottaaminen ei auta. Se oli aluksi tuo 12092 ja silloin saavutettiin htm-testerien mukaan 9000-9500 kbps käytännön nopeuksia - silloin kun yhteys toimi kuten pitääkin. Nyt saavutetaan 7000-7500 kbps nopeuksia (ftp:llä n. 1MB/sec). Ovat mielestäni aika kaukana "luvatusta" 12 megasta. Tiedän, että se on vain teoreettinen ihannearvo, mutta kun välissä on tuo 8M/1M liittymäkin, niin pistää miettimään maksanko ihan turhasta?!?
Nebulan mielestä liittymä vastaa tällä hetkellä täysin 12M/1M liittymän nopeuksia!
Nimim. Eräs pettynyt asiakas
Alhaisimmillaan on käyty n. 200 kbps nopeudessa! Nopeuksia olen mitannut sekä htm-testereillä, että ftp-siirroilla (suoraan Nebulan ftp-palvelimelta). Tässä välissä on ehditty kokeilemaan toista modeemimerkkiäkin (Billion, mitä Nebula itse markkinoi) - ei vaikutusta. Eli modeemissa vika ei ole. Eikä kaapeleissa.
Nyt Nebula on saanut yhteyden toimimaan joten kuten, tosin modeemin kättelynopeus ei ole 12092 kbps (mitä sen pitäisi olla) vaan 9996 kbps. Boottaaminen ei auta. Se oli aluksi tuo 12092 ja silloin saavutettiin htm-testerien mukaan 9000-9500 kbps käytännön nopeuksia - silloin kun yhteys toimi kuten pitääkin. Nyt saavutetaan 7000-7500 kbps nopeuksia (ftp:llä n. 1MB/sec). Ovat mielestäni aika kaukana "luvatusta" 12 megasta. Tiedän, että se on vain teoreettinen ihannearvo, mutta kun välissä on tuo 8M/1M liittymäkin, niin pistää miettimään maksanko ihan turhasta?!?
Nebulan mielestä liittymä vastaa tällä hetkellä täysin 12M/1M liittymän nopeuksia!
Nimim. Eräs pettynyt asiakas

-
No laitetaanpa tänne taas hieman tietoa ... josko vaikka joku osaisi neuvoakin epätoivoista!
Nyt on kaapeloinnitkin sitten tsekattu, eikä mistään tuntunut löytyvän vikaa. Yhdessä välissä Nebula teki jonkin muutoksen niiden päässä, joka korjasi ongelman! Mutta...
Kun tökkäsin jälleen tuon Grandstream GXP-2000 SIP-puhelimen kiinni purkkiin, niin yhteysnopeudet romahtivat. Jälleen kerran. Modeemiin boottaaminen paransi tilannetta hieman, mutta ongelma poistui vasta kun irrotin puhelimen (ja boottasin purkin uudelleen).
Eli vika (?) on ilmeisesti sittenkin puhelimen ja modeemin välisessä "keskustelussa"? Itse kun en noista jutuista ymmärrä mitään, niin osaisko joku antaa vinkkejä?!? On kokeiltu jo toisen merkkistä (Billion) modeemiakin - ei auttanut.
- Jasca -
Nyt on kaapeloinnitkin sitten tsekattu, eikä mistään tuntunut löytyvän vikaa. Yhdessä välissä Nebula teki jonkin muutoksen niiden päässä, joka korjasi ongelman! Mutta...
Kun tökkäsin jälleen tuon Grandstream GXP-2000 SIP-puhelimen kiinni purkkiin, niin yhteysnopeudet romahtivat. Jälleen kerran. Modeemiin boottaaminen paransi tilannetta hieman, mutta ongelma poistui vasta kun irrotin puhelimen (ja boottasin purkin uudelleen).
Eli vika (?) on ilmeisesti sittenkin puhelimen ja modeemin välisessä "keskustelussa"? Itse kun en noista jutuista ymmärrä mitään, niin osaisko joku antaa vinkkejä?!? On kokeiltu jo toisen merkkistä (Billion) modeemiakin - ei auttanut.
- Jasca -
-
Ja taas lisätietoja. Kokeiltu nyt toisella puhelimellakin; sama ongelma. Eli ilmeisesti tuo A-Linkin purkki menee jotenkin polvilleen SIP-puhelimen kanssa, käytettäessä ADSL2+ modulaatiota. Kokeiltu myös RR44 purkkia (vanhempaa mallia) ADSL- modulaatiolla (Saunalahden/Elisan liittymässä) - kaikki toimi ongelmitta.
Kun puhelimen liittää, romahtaa yhteysnopeus. Purkin boottaaminen auttaa, mutta taas jonkin ajan kuluttua (useampi tunti) nopeus romahtaa. Eli ihan kuin linja tukkeutuisi? VoIP-operaattori veikkaili, että A-Link RR24 purkki ADSL2+ modulaatiolla ei jostain syystä tykkää SIP-puhelimen jatkuvasta pingaamisesta ... tai jotain. Ideoita?!?
Niin, olihan se sama ongelma myös Billionin purkilla eli "vika" ei sinänsä ole A-Linkin masiinassa, eikä toisaalta puhelimessakaan (toimiihan se muilla modulaatioilla), vaan niiden yhteistyössä. Puhelin varaa koko kaistan itselleen vaikka todellisuudessa tarvitsisi siitä vain pienen siivun.
Alan olee jo suht epätoivoinen...
P.S. Yritettiin tänään kokeilla ZyXelin purkkiakin (Prestige 660-HW). Se vain ei anna konffata itseään siten kuin Nebulan ohjeet kertovat. Soitin ZyXelin tukeen, jossa hemppa alko inttämään mun kanssa siitä, että mun kertomat (Nebulan) määreet ei voi olla oikeat eikä siten voi toimia. Kun sit sanoin, että älä ny viitti, toimiihan ne A-Linkin ja Billionin purkeillakin, niin kaveri vain totes et "sun täytyy varmaan sit soittaa sinne Nebulalle" ja löi luurin korvaan! Hyvää asiakaspalvelua...
- Jasca -
Kun puhelimen liittää, romahtaa yhteysnopeus. Purkin boottaaminen auttaa, mutta taas jonkin ajan kuluttua (useampi tunti) nopeus romahtaa. Eli ihan kuin linja tukkeutuisi? VoIP-operaattori veikkaili, että A-Link RR24 purkki ADSL2+ modulaatiolla ei jostain syystä tykkää SIP-puhelimen jatkuvasta pingaamisesta ... tai jotain. Ideoita?!?
Niin, olihan se sama ongelma myös Billionin purkilla eli "vika" ei sinänsä ole A-Linkin masiinassa, eikä toisaalta puhelimessakaan (toimiihan se muilla modulaatioilla), vaan niiden yhteistyössä. Puhelin varaa koko kaistan itselleen vaikka todellisuudessa tarvitsisi siitä vain pienen siivun.
Alan olee jo suht epätoivoinen...
P.S. Yritettiin tänään kokeilla ZyXelin purkkiakin (Prestige 660-HW). Se vain ei anna konffata itseään siten kuin Nebulan ohjeet kertovat. Soitin ZyXelin tukeen, jossa hemppa alko inttämään mun kanssa siitä, että mun kertomat (Nebulan) määreet ei voi olla oikeat eikä siten voi toimia. Kun sit sanoin, että älä ny viitti, toimiihan ne A-Linkin ja Billionin purkeillakin, niin kaveri vain totes et "sun täytyy varmaan sit soittaa sinne Nebulalle" ja löi luurin korvaan! Hyvää asiakaspalvelua...
- Jasca -

-
Valtaosa noista kuluttaja adsl modeemeista on ihan paskoja. Mulla oli joskus 3 zyxelin 660 sarjalaista, ja olivat täyttä roskaa. 2 ensimmäistä vaihdettiin suoraan heidän toimestaan, kolmatta en jaksanut enään vaihtaa. En koske noihin pitkällä tilkullakaan.
Olen käynyt läpi aika monta adsl modeemia (5 telewelliä, 1 roadrunner, 1 speedstream, 3 zyxeliä, 2 alcatellia, 1 3com ja 1 nokia). Noista 1 vanhempi telewell toimi kohtuullisesti, nokia ja 3com loistavasti ja kaikki muut heikosti. Hassua on, että nuo loistavasti toimivat mallit ovat vanhimpia, molemmat yli 5v vanhoja eivätkä siten tue adsl 2* protokollia. 3com ei edes kättele uplinkkia yli 768 nopeudella...
Joka tapauksessa, olen menettänyt toivon siitä, että voisi saada kuluttajille suunnatun halvan hyvän adsl modeemin. Jos nyt joutuisin luopumaan tuosta nokiasta / 3comista en tiedä mitä ostaisin, varmaan jonkun hieman kalliimman yrityslaitteen (esim. cisco).
Olen käynyt läpi aika monta adsl modeemia (5 telewelliä, 1 roadrunner, 1 speedstream, 3 zyxeliä, 2 alcatellia, 1 3com ja 1 nokia). Noista 1 vanhempi telewell toimi kohtuullisesti, nokia ja 3com loistavasti ja kaikki muut heikosti. Hassua on, että nuo loistavasti toimivat mallit ovat vanhimpia, molemmat yli 5v vanhoja eivätkä siten tue adsl 2* protokollia. 3com ei edes kättele uplinkkia yli 768 nopeudella...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Joka tapauksessa, olen menettänyt toivon siitä, että voisi saada kuluttajille suunnatun halvan hyvän adsl modeemin. Jos nyt joutuisin luopumaan tuosta nokiasta / 3comista en tiedä mitä ostaisin, varmaan jonkun hieman kalliimman yrityslaitteen (esim. cisco).
-
Mä taas kuulin semmosta, että nämä kalliit "yrityslaitteet" olisivat usein perustaltaan täsmälleen samoja halvempien "kuluttajalaitteiden" kanssa! Softissa saattaa olla eroja, mutta suurimmat erot löytyvät kiillotetusta ulkokuoresta.kamina kirjoitti:Joka tapauksessa, olen menettänyt toivon siitä, että voisi saada kuluttajille suunnatun halvan hyvän adsl modeemin. Jos nyt joutuisin luopumaan tuosta nokiasta / 3comista en tiedä mitä ostaisin, varmaan jonkun hieman kalliimman yrityslaitteen (esim. cisco).
Tänään keskustelin ongelmastani A-Linkin tuen kanssa ja sain heiltä vastauksen, että ADSL2+ tekniikka on vielä niin uutta, että sen kanssa on vastaan tullut yllättäviäkin ongelmia. Yhtenä esimerkkinä tää mun juttu. Ratkovat sitä parhaillaan (i hope), mutta kovasti valoivat uskoa - ongelma ratkaistaan. Niin mäkin toivon... RR24 purkkiin on kuulemma tulossa lähiaikoina uusi softakin.
Oudointa hommassa on se, että tällä hetkellä kaikki toimii hienosti. Yhteysnopeus on hyvä ja pysyy sillä tasolla notkahtelematta. Tuo SIP-puhelinkin ollut kiinni purkissa jo 20 tuntia ongelmitta. Ihmeparantuminen? Tuskin, vaikka sellaista tässä jo toivoisi...
- Jasca -
-
Kyllä mä analysoisin noita mun kahta toimivaa laitetta näin:
3com on niin yksinkertainen että se vaan toimiii (vpi / vci asetukset voi vaihtaa dippi kytkimillä, muita asetuksia ei).
Nokia on helveltin hyvin suunniteltu, ja siinä on laitteeseen nähden nopea suoritin (powerpc prossu). Modeemissa 32MB muistia, paljon enemmän mitä useimmissa nykyaikaisissa laitteissa käytetään.
Toki on mahdollista että yrityskäyttöönkin myydään skeidaa, ja nuo molemmat ovat jo aika vanhoja (joten paha sanoa nykytilanteesta). Vaikea silti uskoa ettei joku valmistaisi toimiviakin adsl-modeemeja näin markkinataulouden kukoistaessa.
3com on niin yksinkertainen että se vaan toimiii (vpi / vci asetukset voi vaihtaa dippi kytkimillä, muita asetuksia ei).
Nokia on helveltin hyvin suunniteltu, ja siinä on laitteeseen nähden nopea suoritin (powerpc prossu). Modeemissa 32MB muistia, paljon enemmän mitä useimmissa nykyaikaisissa laitteissa käytetään.
Toki on mahdollista että yrityskäyttöönkin myydään skeidaa, ja nuo molemmat ovat jo aika vanhoja (joten paha sanoa nykytilanteesta). Vaikea silti uskoa ettei joku valmistaisi toimiviakin adsl-modeemeja näin markkinataulouden kukoistaessa.
"Vasta" 2(?) vuotta kuluttajien käytössä, ja piirustuspöydällä paljon pidempään. Useimmilla adsl2 laitteilla on ongelmia nimenomaan liian heikkojen suorittimien kanssa jotka eivät enään pysy kärryssä kun nopeus nouseekin liian ylös.Tänään keskustelin ongelmastani A-Linkin tuen kanssa ja sain heiltä vastauksen, että ADSL2+ tekniikka on vielä niin uutta, että sen kanssa on vastaan tullut yllättäviäkin ongelmia.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka